4829/2016 - Wprowadzenie do etapu nauczania wczesnoszkolnego klas I-III nauczycieli wychowania fizycznego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 1 sierpnia 2016 r. Ministerstwo Edukacji Narodowej 4829/2016 Wprowadzenie do etapu nauczania wczesnoszkolnego klas I-III nauczycieli wychowania fizycznego.

Zgodnie z przepisami podstawy programowej, I etap edukacyjny obejmujący klasy I-III szkoły podstawowej - edukacja wczesnoszkolna - realizowany jest w formie kształcenia zintegrowanego i edukację dzieci w klasach I-III szkoły podstawowej powierza się jednemu nauczycielowi 1 .

Specyfika kształcenia na I etapie edukacyjnym, w szczególności przygotowanie najmłodszych uczniów do przejścia do II etapu edukacyjnego, przemawia za tym, aby edukację tę prowadził jeden nauczyciel. Jest to model kształcenia stosowany od lat i wszelkie doświadczenia w tym zakresie wskazują, iż dla prawidłowego rozwoju dzieci w tym wieku jest to optymalna forma kształcenia. Edukacja dziecka w młodszym wieku szkolnym jest ujmowana całościowo. W tym okresie życia dziecka ważne jest stymulowanie w jednakowym stopniu rozwoju poznawczego, psychoruchowego i społecznego. Znajduje to także swoje odzwierciedlenie w podstawie programowej kształcenia ogólnego.

Jednocześnie, podstawa programowa umożliwia włączenie w ten proces innych nauczycieli. Prowadzenie zajęć z zakresu edukacji muzycznej, plastycznej, wychowania fizycznego, zajęć komputerowych i języka obcego nowożytnego można powierzyć nauczycielom posiadającym odpowiednie kwalifikacje. Tym samym, zajęcia z zakresu wychowania fizycznego w klasach I-III szkoły podstawowej może prowadzić nauczyciel wychowania fizycznego, który spełnia określone wymagania 2 .

Decyzja o powierzeniu nauczycielowi prowadzenia określonych zajęć należy do dyrektora szkoły. Dyrektor szkoły jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w szkole lub placówce nauczycieli i pracowników niebędących nauczycielami. Do jego kompetencji należy m.in. podejmowanie decyzji w zakresie spraw pracowniczych 3 .

W sytuacji powierzenia zajęć wychowania fizycznego dodatkowemu nauczycielowi, minimalny wymiar godzin tych zajęć wynosi 290 godzin w trzyletnim okresie nauczania 4 .

Założenia podstawy programowej wychowania fizycznego pokazują, że nauczyciel prowadzący zajęcia wychowania fizycznego - niezależnie od tego, czy w ramach nauczania zintegrowanego czy też zajęć prowadzonych przez nauczyciela ze specjalistycznymi kwalifikacjami - zobowiązany jest do zrealizowania tego samego zakresu programowego, a także do rozwijania tych samych kompetencji i umiejętności u uczniów klas I-III.

Potwierdza to badanie Instytutu Badań Edukacyjnych przeprowadzone na początku 2015 r. na ogólnopolskiej reprezentatywnej próbie szkół podstawowych. Uczestniczyło w nim 1212 nauczycieli reprezentujących 300 szkół, w tym 838 nauczycieli uczących co najmniej jeden oddział klas I-III i 441 nauczycieli uczących co najmniej jeden oddział klas IV-VI. 67 nauczycieli uczyło zarówno na pierwszym, jak i na drugim etapie nauczania. Jednym z elementów badania była organizacja nauczania wychowania fizycznego w klasach I-III.

Z badania wynika, że zdecydowana większość (80%) nauczycieli uczących w klasach I-III (w tym nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej) deklaruje, że na kształtowanie sprawności ruchowej przeznacza 3 godziny tygodniowo. 7% nauczycieli przeznaczała realizacji podstawy programowej wychowania fizycznego 1 godzinę mniej (2 godziny tygodniowo). Natomiast taki sam odsetek nauczycieli deklaruje, że przeznacza na ten obszar kształcenia 1 godzinę więcej (4 godziny tygodniowo).

Jednocześnie w trakcie realizacji badania ustalono, że w 300 szkołach objętych badaniem pracuje 1872 nauczycieli uczących WF, w tym 1262 nauczycieli nauczania zintegrowanego (67,4%) i 610 (32,6%) nauczycieli wychowania fizycznego.

Należy podkreślić, że 27 czerwca br. podczas konferencji podsumowującej ogólnopolską debatę o edukacji "Uczeń. Rodzic. Nauczyciel - Dobra Zmiana" przedstawione zostały kierunki zmian, które były wynikiem prowadzonych od lutego spotkań i dyskusji z samorządowcami, nauczycielami, dyrektorami szkół, związkami zawodowymi, parlamentarzystami, uczniami, rodzicami i osobami zainteresowanymi tematyką polskiej edukacji.

Podczas prac obejmujących przygotowanie nowej podstawy programowej wychowania fizycznego, będą rozważane różne propozycje zmian w organizacji tych zajęć, aby były one ciekawsze i atrakcyjniejsze dla uczniów.

1

Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. poz. 977, z późn. zm.)

2

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 marca 2009 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli (Dz. U. z 2013 r. poz. 1207).

3

Art. 39 ust. 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2015 r. poz. 2156, jt, z późn. zm.).

4

Ust. 1 pkt 1 załącznika nr 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz. U. poz. 204, z późn. zm.).

Opublikowano: www.sejm.gov.pl