453000-AKC-055-12/04/ma - Zwolnienie z podatku akcyzowego energii elektrycznej zużytej bezpośrednio w procesie produkcji energii elektrycznej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 24 stycznia 2005 r. Urząd Celny w Zgorzelcu 453000-AKC-055-12/04/ma Zwolnienie z podatku akcyzowego energii elektrycznej zużytej bezpośrednio w procesie produkcji energii elektrycznej.

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a §1 i 4, ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60)

- po zapoznaniu się z wnioskiem z dnia 26 listopada 2004 r. - sygn. GD/DE/EF/4581/4276/2004 o udzielenie informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego

postanawiam:

1. uznać, iż stanowisko wnioskodawcy w części dotyczącej:

A. zwolnienia z podatku akcyzowego wyprodukowanej przez Spółkę energii elektrycznej zużywanej bezpośrednio w procesie produkcji energii elektrycznej, energii elektrycznej i ciepła w skojarzeniu, a także zużywaną do podtrzymania tych procesów produkcyjnych, w szczególności

- do rozruchu oraz utrzymywania gotowości produkcyjnej ciągów technologicznych;

- zapewnieniu bezawaryjnej i bezpiecznej pracy urządzeń, ich ochrony i ochrony przeciwpożarowej;

- w czasie remontów oraz modernizacji urządzeń służących powyższym celom;

B. nie objęcia zwolnieniem energii elektrycznej zużywanej przez Spółkę w ramach innej działalności gospodarczej niż produkcja energii elektrycznej, energii elektrycznej i ciepła w skojarzeniu.

jest prawidłowe

2. uznać, iż stanowisko wnioskodawcy w części dotyczącej zwolnienia z podatku akcyzowego wyprodukowanej przez Spółkę energii elektrycznej i zużytej w procesach towarzyszących procesowi produkcji, w szczególności polegających na zapewnianiu obsługi administracyjno - socjalnej, zarządczej, informatycznej, magazynowej i telekomunikacyjnej procesu produkcyjnego oraz do obsługi wewnątrzzakładowego transportu kolejowego jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

Dnia 1 marca br. weszła w życie ustawa z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2004 r. Nr 29, poz. 257 oraz Nr 689, poz. 623), zwana dalej upa. Zwolnienia od podatku akcyzowego zostały uregulowane w rozdziale 6 działu I ustawy oraz w wydanym na podstawie art. 25 ust 5 upa, rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. z 2004 r. Nr 97, poz. 966, Nr 181, poz. 1875 i Nr 248, poz. 2492).

Przepis §3 ust. 2 rozporządzenia stanowi, iż zwalnia się również od akcyzy energię elektryczną zużywaną w procesie produkcji energii elektrycznej, energię elektryczną zużywaną w procesie produkcji energii elektrycznej i ciepła w skojarzeniu lub energię elektryczną wykorzystywaną do podtrzymywania tych procesów. Zwolnienie to, jak wynika z ust. 4 ma zastosowanie pod warunkiem, że podmiot uprawniony do zwolnienia, wykorzystujący energię elektryczną do celów określonych w ust. 2, będzie przekazywał do właściwego naczelnika urzędu celnego, do dnia 25 miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, oświadczenia o ilościach i sposobie wykorzystania zwolnionej energii elektrycznej oraz będzie prowadził ewidencję pozwalającą na określenie ilości i sposobu wykorzystania zwolnionej energii elektrycznej.

W niniejszej sprawie nie budzi wątpliwości fakt, iż zwolniona od akcyzy jest energia elektryczna zużywana w procesie produkcji energii elektrycznej, w procesie produkcji energii elektrycznej i ciepła w skojarzeniu. Wątpliwości takie powstają jednak przy wyjaśnianiu co należy rozumieć przez sformułowanie: "...do podtrzymywania tych procesów produkcyjnych".

Pojęcie podtrzymywania procesów produkcyjnych nie zostało zdefiniowane ani w ustawie o podatku akcyzowym ani też w przepisach powołanego wyżej rozporządzenia. W jednym z potocznych znaczeń termin "podtrzymywanie" oznacza "proces, w wyniku którego nie dopuszcza się do ustania, naruszenia, przerwania ciągłości czegoś" . W odniesieniu do przedsiębiorstw energetycznych wytwarzających energię elektryczną, energię elektryczną i ciepło w skojarzeniu za działania podtrzymujące proces produkcji należy uznać takie, których bezpośrednim skutkiem jest niedopuszczenie do przerwania produkcji ww. dóbr lub pozostawanie w gotowości do ich wytwarzania. Takie rozumienie tego terminu pozwala zauważyć, iż będzie ono zbieżne z uregulowaniem zawartym w przepisie art. 9d ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - prawo energetyczne (tekst jedn.: Dz. U. z 2003 r. Nr 153, poz. 1504 ze zm.), w którym ustawodawca wskazuje, iż w celu zapewnienia bezpiecznego funkcjonowania sieci elektroenergetycznej przedsiębiorstwo energetyczne zajmujące się wytwarzaniem energii elektrycznej i przyłączone do sieci (a takim jest niewątpliwie podmiot wnoszący zapytanie) jest obowiązane do wytwarzania energii elektrycznej lub pozostawania w gotowości do jej wytwarzania, jeżeli jest to konieczne do zapewnienia jakości, ciągłości i niezawodności dostaw.

Zatem w odniesieniu do przedsiębiorstwa energetycznego zajmującego się wytwarzaniem energii elektrycznej przez sformułowanie "podtrzymywanie procesów produkcyjnych" - w kontekście zadanego pytania - należy rozumieć działania pozwalające na bezawaryjną produkcję energii elektrycznej, energii elektrycznej i ciepła w skojarzeniu lub pozostawanie w gotowości do jej wytwarzania. W ocenie tut. organu podatkowego do takich działań można zaliczyć czynności wskazane w zapytaniu z dnia 26 listopada 2004 r., tj. rozruch oraz utrzymywanie gotowości produkcyjnej ciągów technologicznych, a także działania wykonywane w czasie remontów i modernizacji urządzeń służących do produkcji energii elektrycznej czy energii elektrycznej i ciepła w skojarzeniu. W procesach towarzyszących procesowi produkcji przymiot podtrzymywania procesów produkcyjnych można przyznać tylko czynnościom polegającym na zapewnieniu bezawaryjnej i bezpiecznej pracy urządzeń, ich ochrony i ochrony przeciwpożarowej.

Takimi nie będą w szczególności pozostałe działania wymienione przez wnoszącego zapytanie i zaklasyfikowane jako procesy towarzyszące procesowi produkcji, a mianowicie: obsługa administracyjno - socjalna, zarządcza, informatyczna, magazynowa i telekomunikacyjna procesu produkcyjnego oraz obsługa wewnątrzzakładowego transportu kolejowego. Wyjmowanie tego rodzaju działań przed nawias stanowiłoby niczym nieuzasadnione rozszerzanie zakresu zwolnienia. Tym bardziej, iż z aktualnego odpisu z rejestru przedsiębiorców wynika, że wytwarzanie i zaopatrywanie w energię elektryczną, gaz, parę wodną i gorącą wodę stanowi tylko jeden z przedmiotów działalności Spółki.

Zdaniem Spółki zwolnienie, o którym mowa w przepisie §3 ust. 2 rozporządzenia ma charakter podmiotowy. Stanowisko takie w ocenie tut. organu podatkowego nie znajduje uzasadnienia w obowiązujących regulacjach prawnych. Charakter podmiotowy owego zwolnienia miałby miejsce wówczas, gdyby Minister Finansów wskazał katalog podmiotów uprawnionych do skorzystania z niego, podobnie jak to zostało uregulowane zmianą do §3 ust. 1 rozporządzenia, wprowadzoną przepisem §1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 11 sierpnia 2004 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. z 2004 r. Nr 181, poz. 1875). Zatem należy przyjąć, iż zwolnienie, o którym mowa, ma charakter przedmiotowy, a o jego zakresie decyduje treść przepisu §3 ust. 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. z 2004 . Nr 97, poz.966 z późn. zm.), pod warunkiem spełnienia rygorów wymienionych w ust. 4 rozporządzenia.

Reasumując należy zgodzić się z poglądem Spółki, w którym stwierdzono, iż zwolnieniu od podatku akcyzowego, w oparciu o przepis §3 ust. 2 rozporządzenia podlega wyprodukowana przez Spółkę energia elektryczna zużywana bezpośrednio w procesie produkcji energii elektrycznej oraz energii elektrycznej i ciepła w skojarzeniu, a także energia elektryczna wykorzystywana do podtrzymywania tych procesów, w zakresie wskazanym w sentencji niniejszej interpretacji.

Jednocześnie należy stwierdzić, iż nie objęta zwolnieniem jest energia elektryczna wyprodukowana przez Spółkę i zużywana w procesach towarzyszących procesowi produkcji, w szczególności polegających na zapewnianiu obsługi administracyjno - socjalnej, zarządczej, informatycznej, magazynowej i telekomunikacyjnej procesu produkcyjnego oraz do obsługi wewnątrzzakładowego transportu kolejowego. Ponadto zwolnieniu nie podlega energia elektryczna zużywana przez Spółkę w ramach innej działalności gospodarczej niż produkcja energii.

Należy nadmienić, że udzielona w niniejszym postanowieniu interpretacja przepisów prawa podatkowego obowiązuje tylko w odniesieniu do obowiązujących regulacji prawnych. Jakakolwiek zmiana obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa wywołuje ten skutek, iż niniejsza interpretacja traci na aktualności.

Mając na uwadze powyższe okoliczności sprawy postanowiono jak w sentencji.

POUCZENIE

Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Celnej we Wrocławiu za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Celnego w Zgorzelcu w terminie 7 dni do dnia jego otrzymania.

Zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określić istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.

Do zażalenia należy dołączyć znaczki opłaty skarbowej w wysokości 5 zł i po 0,50 zł od każdego załącznika.

Wniesienie zażalenia nie wstrzymuje wykonania postanowienia, jednakże organ, który wydał postanowienie, może w uzasadnionych przypadkach - na wniosek strony - wstrzymać jego wykonanie.

Opublikowano: www.icwroclaw.pl