450000-PA-91-40/06 - Objęcie szczególnym nadzorem podatkowym olejów hydraulicznych oraz olejów do obróbki metali.

Pisma urzędowe
Status:  Nieaktualne

Pismo z dnia 31 października 2006 r. Izba Celna we Wrocławiu 450000-PA-91-40/06 Objęcie szczególnym nadzorem podatkowym olejów hydraulicznych oraz olejów do obróbki metali.

W dniu 23 maja 2006 r. do Naczelnika Urzędu Celnego we Wrocławiu wpłynął wniosek spółki, złożony w trybie art. 14a Ordynacji podatkowej o wydanie interpretacji w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego.

Jak wynika z akt sprawy spółka w ramach prowadzonej działalności planuje dokonywać nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów klasyfikowanych do kodów:

-

CN 2710 19 83 (olej hydrauliczny używany w maszynach i urządzeniach z hydraulicznym przenoszeniem energii i do smarowania pomp hydraulicznych) oraz

-

CN 2710 19 91 (oleje do obróbki metali: do obróbki skrawaniem i do bezwiórowej obróbki w produkcji przemysłowej).

W związku z powyższym firma wystąpiła o wydanie opinii, w formie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, potwierdzającej stanowisko spółki dotyczące przepisów regulujących zasady dokonywania nabycia wewnątrzwspólnotowego ww. wyrobów.

Firma w złożonym wniosku nie zawarła pytania sensu stricto, lecz wniosła o potwierdzenie prawidłowości przedstawionego stanowiska.

Pytania-stanowiska podatnika brzmiały następująco:

1.

Nabycie przez spółkę ww. wyrobów akcyzowych z Niemiec stanowi czynność opodatkowaną podatkiem akcyzowym.

2.

Podatnik prowadząc działalność gospodarczą w zakresie wyrobów akcyzowych stosownie do przepisów zawartych w art. 14 ustawy o podatku akcyzowym jest obowiązany przed dniem wykonania pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu złożyć zgłoszenie rejestracyjne właściwemu dla podatnika naczelnikowi urzędu celnego (na formularzu AKC-R).

3.

Do wewnątrzwspólnotowego nabycia wyrobów akcyzowych klasyfikowanych do kodów CN 2710 19 83 oraz CN 2710 19 91 znajduje zastosowanie zwolnienie z podatku akcyzowego przewidziane w § 13 ust. 2d rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 97, poz. 966 z późn. zm.). Powyższe wyroby akcyzowe zostaną odsprzedane podmiotom, które zużyją wyroby do celów określonych w § 13 ust. 1 pkt 5 powołanego rozporządzenia (wyrób o kodzie CN 2710 19 83 - do maszyn i urządzeń z hydraulicznym przenoszeniem energii i do smarowania pomp hydraulicznych; wyrób o kodzie CN 2710 19 91 - do obróbki skrawaniem i do bezwiórowej obróbki w produkcji przemysłowej), i złożą oświadczenie, że nabyte wyroby zostaną zużyte do celów objętych zwolnieniem. Ponadto wnioskodawca stwierdza, że podmioty, którym zostaną odsprzedane wyroby akcyzowe będą prowadzić ewidencję pozwalającą na określenie ilości i sposobu przeznaczenia zwolnionych wyrobów, a podatnik dokonujący nabycia wewnątrzwspólnotowego złoży zabezpieczenie akcyzowe.

4.

W świetle art. 18 ustawy o podatku akcyzowym w odniesieniu do wyrobów o kodach CN 2710 19 83 oraz CN 2710 19 91 podatnik nie jest zobowiązany sporządzać i składać deklaracji podatkowych. Z brzmienia powołanego przepisu wynika, że podatnicy są zobowiązani do składania deklaracji podatkowych jedynie w sytuacji, gdy w stosunku do realizowanych przez nich transakcji powstał obowiązek podatkowy.

5.

Artykuł 4 ust. 5 ustawy o podatku akcyzowym wprowadza zasadę jednofazowości podatku akcyzowego, stanowiąc, że zapłacenie akcyzy od jednej z wykonywanych czynności nie powoduje powstania obowiązku podatkowego od innej wykonanej czynności. Zwolnienie czynności nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych klasyfikowanych do kodów CN 2710 19 83 oraz CN 2710 19 91 spowoduje, że konsekwentnie każda następna transakcja, której przedmiotem będą ww. wyroby nie powinna podlegać opodatkowaniu podatkiem akcyzowym, a podmiot dokonujący danej transakcji nie powinien być traktowany jako podatnik akcyzy.

6.

Zdaniem wnioskodawcy przedmiotowe wyroby nie są objęte szczególnym nadzorem podatkowym w świetle rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 7 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego (Dz. U. Nr 72, poz. 598).

7.

W myśl powyższej ustawy oraz rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 kwietnia 2004 r. w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy wyroby o kodzie CN 2710 19 83 oraz CN 2710 19 91 nie podlegają obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy.

8.

Jednocześnie zdaniem wnioskodawcy powyższe wyroby nie spełniają warunku określonego w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 29 marca 2004 r. w sprawie znakowania i barwienia paliw silnikowych przeznaczonych na cele opałowe oraz olejów opałowych, jako że nie są przeznaczone na cele opałowe, wobec czego nie podlegają obowiązkowi znakowania i barwienia w świetle tegoż rozporządzenia.

9.

Po przeanalizowaniu stanu faktycznego sprawy oraz obowiązującego w tym zakresie stanu prawnego, Naczelnik Urzędu Celnego we Wrocławiu postanowieniem z dnia 1 sierpnia 2006 r. nr 451000-RPA-0551-17/06/DJ uznał stanowisko przedstawione przez Stronę we wniosku z dnia 23 maja 2006 r. za nieprawidłowe.

Stanowisko Naczelnika Urzędu Celnego we Wrocławiu określone w ww. postanowieniu przedstawia się następująco:

Ad. pyt. 1 Wyroby o kodzie CN 2710 - oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe; preparaty, gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, zawierające 70 % masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów; oleje odpadowe ujęte zostały w poz. 4 zał. nr 2 do ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.), jako wyroby akcyzowe zharmonizowane. Stosownie do postanowień art. 4 ust. 1 pkt 5 w/cyt. ustawy nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych podlega opodatkowaniu akcyzą. Stosownie do zapisu zawartego w art. 2 pkt 11 w/cyt. ustawy przez nabycie wewnątrzwspólnotowe rozumie się przemieszczenie wyrobów akcyzowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju, tj. RP.

Ad. pyt. 2 Zgodnie z art. 11 cytowanej ustawy podatnikami akcyzy są osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują czynności podlegających opodatkowaniu.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy podatnicy prowadzący działalność gospodarczą w zakresie wyrobów akcyzowych są obowiązani przed dniem wykonania pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu złożyć zgłoszenie rejestracyjne właściwemu dla podatnika naczelnikowi urzędu celnego. Zgłoszenie rejestracyjne zawiera w szczególności dane identyfikacyjne podatnika, jego siedzibę i adres (miejsce zamieszkania) oraz określenie rodzaju prowadzonej działalności gospodarczej.

Ad. pyt. 3 W myśl art. 25 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym zwolnienie od akcyzy stosuje się gdy wynika to z przepisów prawa Wspólnoty Europejskiej. Szczegółowy zakres zwolnień od akcyzy oraz warunki i tryb ich stosowania, z uwzględnieniem specyfiki obrotu wyrobami akcyzowymi, przeznaczenia tych wyrobów oraz możliwości sprawowania szczególnego nadzoru podatkowego, a także wpływu czynników losowych i sił wyższych na powstawanie ubytków wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, określony został w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego. Zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 5 w/cyt. rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, zwalnia się od akcyzy sprzedaż olejów smarowych, oznaczonych symbolem PKWiU 23.20.18 i kodem CN 2710 19 71 - 2710 19 99, przeznaczonych do wykorzystania do celów innych niż napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników.

Odnosząc uprawnienie do korzystania ze zwolnienia z akcyzy w myśl przytoczonego przepisu w stosunku do sytuacji faktycznego obrotu przez podmiot wyrobami stanowiącymi przedmiot wniosku należy wskazać co następuje.

Zgodnie z § 13 ust. 2d w/cyt. rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego zwalnia się od akcyzy nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów oznaczonych kodem CN 2710 19 83 - 2710 19 93, dokonywane przez uprawnionego nabywcę, o którym mowa w ust. 2b, jeżeli:

-

uprawniony nabywca, o którym mowa w ust. 2b, dokonujący nabycia wewnątrzwspólnotowego, złoży oświadczenie naczelnikowi urzędu celnego, że nabyte wyroby zostaną zużyte lub odsprzedane do celów, o których mowa w ust. 1 pkt 5;

-

uprawniony nabywca, o którym mowa w ust. 2b, prowadzi ewidencję pozwalającą na określenie ilości i sposobu przeznaczenia zwolnionych wyrobów;

-

uprawniony nabywca, o którym mowa w ust. 2b pkt 1, dokonujący nabycia wewnątrzwspólnotowego, złoży zabezpieczenie, o którym mowa w art. 43 ust. 1 ustawy;

-

uprawniony nabywca, o którym mowa w ust. 2b pkt 2, dokonujący nabycia wewnątrzwspólnotowego, złoży zabezpieczenie, o którym mowa w art. 43 ust. 1 ustawy, które będzie zwolnione w momencie zużycia wyrobów przez uprawnionego nabywcę, o którym mowa w ust. 2b pkt 1, do celów, o których mowa w ust. 1 pkt 5.

W myśl § 13 ust. 2a w/cyt. rozporządzenia zwolnienia wyrobów, o których mowa w ust. 1 pkt 5 i 6, mają zastosowanie pod warunkiem sprzedaży tych wyrobów dokonywanej ze składu podatkowego na terytorium kraju uprawnionemu nabywcy lub dokonywanej przez podmiot, o którym mowa w ust. 2b pkt 2.

Zgodnie z § 13 ust. 2b uprawnionym nabywcą, o którym mowa w ust. 2a, jest podmiot dokonujący zakupu wyrobów, który:

1.

zużywa wyroby do celów, o których mowa w ust. 1 pkt 5 i 6, i złoży oświadczenie, stwierdzające, że wyroby zostaną zużyte do celów objętych zwolnieniem;

2.

dokonuje odsprzedaży wyrobów podmiotom, o których mowa w pkt 1.

Ad. pyt. 4 Stawka podatku akcyzowego dla wyrobów oznaczonych kodami CN 2710 19 83 oraz 2710 19 91, przy nabyciu wewnątrzwspólnotowym wynosi 1.180,00 zł/1000 l, (z wyłączeniem smarów plastycznych), co zgodne jest z poz. 2 załącznika nr 2 (tabela stawek akcyzy dla wyrobów akcyzowych dostarczanych wewnątrzwspólnotowo, nabywanych wewnątrzwspólnotowo i importowanych) do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004 r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 87, poz. 825 z późn. zm.).

W sytuacji dokonywanego nabycia wewnątrzwspólnotowego przedmiotowych towarów, a następnie ich odsprzedaży w kraju finalnemu odbiorcy zużywającemu wyrób w celu objętym zwolnieniem należy stwierdzić, iż podmiot jest uprawnionym nabywcą zgodnie z § 13 ust 2b pkt 2. Z powyższego wynika, że mogą Państwo dokonywać nabyć wewnątrzwspólnotowych wyrobów w trybie zwolnienia po spełnieniu warunków określonych w § 13 ust. 2d pkt 1, 2, 4, tj.:

-

złożenia naczelnikowi urzędu celnego oświadczenia, że nabyte wyroby zostaną zużyte lub odsprzedane do celów innych niż napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników,

-

prowadzenia ewidencji pozwalającej na określenie ilości i sposobu przeznaczenia zwolnionych wyrobów,

-

złożenia zabezpieczenia akcyzowego w kwocie pokrywającej zobowiązania podatkowe, o którym mowa w art. 43 ust. 1 ustawy, które będzie zwolnione w momencie zużycia wyrobów przez uprawnionego nabywcę, o którym mówa w ust. 2b pkt 1 do celów, o których mowa w ust. 1 pkt 5. Z uwagi na fakt, że wobec przedmiotowych czynności, których zamierza dokonać Spółka, nie powstaje obowiązek podatkowy, w związku z zastosowaniem zwolnienia od podatku akcyzowego, nie ma również obowiązku składania deklaracji dla podatku akcyzowego.

Ad. pyt. 5

W myśl art. 4 ust. 5 w/cyt. ustawy jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1-3, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności określonej w tych przepisach, jeżeli kwota akcyzy została określona lub zadeklarowana w należnej wysokości.

Ad pyt. 6 Jednocześnie należy stwierdzić, że zgodnie z § 4 ust. 1 pkt 7 lit. j rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 7 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego (Dz. U. Nr 65, póz. 598 z późn. zm.) przedmiotowe wyroby o kodach: CN 2710 19 83 oraz CN 271 19 91 są objęte szczególnym nadzorem podatkowym.

Ad. pyt. 7 Zgodnie z § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 kwietnia 2004 r. w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy (Dz. U. Nr 80, poz. 742 z późn. zm.) zwalnia się do 31 grudnia 2007 r. z obowiązku oznaczania znakami akcyzy importowane, nabywane wewnątrzwspólnotowo i wytworzone na terytorium kraju wyroby akcyzowe inne niż określone w art. 88 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. wymienione w załączniku nr 1 do rozporządzenia, m.in. wyroby o kodzie CN 2710, ujęte pod poz. 1 tegoż załącznika.

Ad. pyt. 8

Przedmiotowe wyroby nie podlegają obowiązkowi znakowania i barwienia zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 30 maja 2005 r. w sprawie znakowania i barwień paliw silnikowych oraz olejów opałowych dla celów kontroli obrotów (Dz. U. Nr 96, poz. 815 z późn. zm.).

Podatnik nie podzielił opinii organu podatkowego I instancji i pismem z dnia 9 sierpnia 2006 r. złożył na powyższe postanowienie zażalenie. W zażaleniu podatnik wniósł o zmianę przedmiotowej interpretacji w części dotyczącej objęcia wyrobów o kodach CN 2710 19 83 i 2710 19 91 szczególnym nadzorem podatkowym, zgodnie ze stanowiskiem prezentowanym w uzasadnieniu.

Stanowisko firmy w przedmiotowej sprawie, wyrażone w zażaleniu przedstawia się następująco:

Zdaniem Skarżącego należy odmówić słuszności stanowisku organu podatkowego I instancji, iż wewnątrzwspólnotwe nabycie wyrobów klasyfikowanych do kodów CN 2710 19 83 i 2710 19 91, przy zastosowaniu zwolnienia z akcyzy przewidzianego w § 13 ust. 2d rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, podlega szczególnemu nadzorowi podatkowemu w rozumieniu przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 7 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego. Zdaniem Strony organ podatkowy I instancji nie zważył przepisu § 4 ust. 1 rozporządzenia w sprawie wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego, w myśl którego szczególnym nadzorem podatkowym objęte są jedynie enumeratywnie wskazane wyroby akcyzowe, które jednocześnie objęte są procedurą zawieszenia poboru podatku akcyzowego. Oznacza to, iż zastosowanie do wyrobu akcyzowego procedury zawieszenia poboru akcyzy jest warunkiem sine qua non objęcia go szczególnym nadzorem podatkowym. Strona wskazuje na § 2a, nie przywołując aktu prawnego, "Nie stosuje się procedury zawieszenia poboru akcyzy w odniesieniu do wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, określonych w załączniku do rozporządzenia, w przypadku gdy są zużywane do innych celów niż napędowe, opałowe lub do produkcji paliw silnikowych lub olejów opałowych". Wskazane przez Stronę wyroby ujęte zostały w poz. 4 załącznika i jak wskazywał Skarżący - zużyte zostaną do innych celów niż napędowe, opałowe, lub do produkcji paliw silnikowych lub olejów opałowych. Ponadto zdaniem Spółki procedura zawieszenia poboru akcyzy określona w art. 26 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym powinna mieć zastosowanie jedynie w odniesieniu do tych wyrobów, których zwolnienie od akcyzy zostało wprost uwarunkowane zastosowaniem tej procedury. Skarżący podnosi jednocześnie, iż § 13 ust. 2d rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego nie wskazuje na konieczność zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy.

Dyrektor Izby Celnej we Wrocławiu po rozpatrzeniu zarzutów podniesionych przez Stronę w zażaleniu, a także obowiązującego w tym zakresie stanu prawnego stwierdził, co następuje:

Ustawa z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.) reguluje opodatkowanie podatkiem akcyzowym oraz określa zasady i tryb wprowadzania do obrotu wyrobów objętych akcyzą.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy podatnikami akcyzy są osoby fizyczne, osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują czynności podlegających opodatkowaniu.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 5 ww. ustawy opodatkowaniu podatkiem akcyzowym podlega m.in. nabycie wewnatrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych.

Zgodnie z art. 2 pkt 1 ww. ustawy wyroby akcyzowe są to wyroby podlegające akcyzie określone w załączniku nr 1a wyroby akcyzowe zharmonizowane są to paliwa silnikowe, oleje opałowe i gaz, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 2 do ustawy - art. 2 pkt 2 ww. ustawy.

Wyroby o kodzie CN 2710 - "oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe; preparaty, gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, zawierające 70 % masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów; oleje odpadowe" ujęte zostały pod poz. 4 zał. Nr 2 do ustawy o podatku akcyzowym, jako wyroby zharmonizowane.

Stawka podatku akcyzowego na wyrób oznaczony kodem: CN 2710 19 83 oraz CN 2710 19 91 w nabyciu wewnątrzwspólnotowym - zgodnie z poz. 2 zał. Nr 2 - tabeli stawek akcyzy dla wyrobów akcyzowych dostarczanych wewnątrzwspolnotowo, nabywanych wewnątrzwspólnotowo i importowanych zamieszczonych w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004 r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 87, poz. 825 z późn. zm.) wynosi 1.180 zł/1000 litrów z wyłączeniem smarów plastycznych, które opodatkowane są zerową stawką podatku akcyzowego.

Jak wynika z treści wniosku, przedmiotowy wyrób nie jest smarem plastycznym, w związku z czym nabycie wewnatrzwspólnotowe tego wyrobu podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym według stawki 1.180 zł/1000 litrów.

Zgodnie z art. 24 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym "zwalnia się od akcyzy dodatki lub domieszki do paliw silnikowych oraz towary przeznaczone do użycia jako paliwa silnikowe inne niż paliwa silnikowe lub oleje opałowe wymienione w poz. 5 załącznika nr 1 (objęte kodem CN 2710) do ustawy, w przypadku gdy są zużywane do innych celów niż napędowe, opałowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych.

W drodze rozporządzenia Minister Finansów określił warunki, jakie muszą spełnić podmioty w celu stosowania zwolnienia (rozporządzenie z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego Dz. U. Nr 97, poz. 966 z późn. zm.).

W § 13 ust. 1 pkt 5 ww. rozporządzenia wskazano, iż "zwalnia się od akcyzy sprzedaż olejów smarowych, oznaczonych symbolem PKWiU 23.20.18 i kodem CN 2710 19 71 - 2710 19 99, przeznaczonych do wykorzystania do celów innych niż napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników".

Zwolnienie, o którym mowa wyżej ma zastosowanie pod warunkiem sprzedaży tych wyrobów:

-

dokonywanej ze składu podatkowego na terytorium kraju uprawnionemu nabywcy lub

-

dokonywanej przez podmiot, o którym mowa w ust. 2b pkt 2 - czyli przez uprawnionego nabywcę, który dokonuje odsprzedaży wyrobów podmiotom zużywającym wyroby do celów innych niż napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników i złoży oświadczenie stwierdzające, że wyroby zostaną zużyte do celów objętych zwolnieniem (§ 13 ust. 2a).

Zwalnia się od akcyzy nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów oznaczonych kodem CN 2710 19 83-2710 19 93, dokonywane przez uprawnionego nabywcę (§ 13 ust. 2d ww. rozporządzenia) jeżeli:

1)

uprawniony nabywca, o którym mowa w ust. 2b, dokonujący nabycia wewnątrzwspólnotowego, złoży oświadczenie naczelnikowi urzędu celnego, że nabyte wyroby zostaną zużyte lub odsprzedane do celów, o których mowa w § 13 ust. 1 pkt 5;

2)

uprawniony nabywca, o którym mowa w ust. 2b, prowadzi ewidencję pozwalającą na określenie ilości i sposobu przeznaczenia zwolnionych wyrobów;

3)

uprawniony nabywca, o którym mowa w ust. 2b pkt 1, dokonujący nabycia wewnątrzwspólnotowego, złoży zabezpieczenie, o którym mowa w art. 43 ust. 1 ustawy;

4)

uprawniony nabywca, o którym mowa w ust. 2b pkt 2, dokonujący nabycia wewnątrzwspólnotowego, złoży zabezpieczenie, o którym mowa w art. 43 ust. 1 ustawy, które będzie zwolnione w momencie zużycia wyrobów przez uprawnionego nabywcę, o którym mowa w ust. 2b pkt 1, do celów, o których mowa w ust. 1 pkt 5.

Oświadczenie, o którym mowa wyżej powinno zawierać co najmniej:

-

nazwę i adres podmiotu składającego oświadczenie oraz jego NIP;

-

ilość zamawianych wyrobów, o których mowa odpowiednio w ust. 1 pkt 5 lub 6;

-

określenie celów, na które zostaną przeznaczone lub odsprzedane zakupione wyroby;

-

datę i miejsce sporządzenia oświadczenia oraz podpis osoby składającej oświadczenie.

Zażalenie de facto dotyczy kwestii objęcia ww. wyrobów szczególnym nadzorem podatkowym.

Należy zauważyć, iż Podatnik we wniosku przedstawiając stan faktyczny nie uściślił swojego stanowiska w tym zakresie.

Pytanie - stanowisko brzmiało: "Zdaniem wnioskodawcy przedmiotowy wyrób nie jest objęty szczególnym nadzorem podatkowym w świetle rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 7 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego (Dz. U. Nr 72, poz. 598).

Na tak zadane pytanie, w kontekście zawartych we wniosku dodatkowych informacji o treści: "Wyroby w kraju zakupu (Niemcy) stanowią wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym i nie zostanie od nich pobrany podatek akcyzowy poza granicami Polski.", organ podatkowy prawidłowo udzielił odpowiedzi, tj. - zgodnie z § 4 ust. 1 pkt 7 lit. j rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 7 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego (Dz. U. Nr 65, poz. 598 z późn. zm.) przedmiotowy wyrób akcyzowy objęty jest szczególnym nadzorem podatkowym."

Wyżej wskazana norma prawa brzmi:

"Szczególnym nadzorem podatkowym są objęte następujące wyroby akcyzowe, które są objęte procedurą zawieszenia poboru podatku akcyzowego: (...) produkty rafinacji ropy naftowej, takie jak: (...) oleje smarowe otrzymywane z ropy naftowej, gdzie indziej niesklasyfikowane, oznaczone symbolem PKWiU 23.20.18, objęte kodami CN od 2710 19 71 do 2710 19 99".

Biorąc zatem pod uwagę, o czym mowa wcześniej - brak uściślenia stanowiska oraz treść pytania zawartego we wniosku (Podatnik wskazał, jakoby "wyroby o kodzie CN 2710 19 83 oraz CN 2710 19 91 nie są objęte szczególnym nadzorem podatkowym w świetle rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 7 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego)" należy uznać, iż organ podatkowy prawidłowo je ocenił. Zgodnie z powołanym wyżej rozporządzeniem MF wyrób ten objęty jest szczególnym nadzorem podatkowym - § 4 ust. 1 pkt 7 j ww. rozporządzenia.

Należy zauważyć, iż rozszerzone w zażaleniu stanowisko podatnika w kwestii szczególnego nadzoru podatkowego może być przedmiotem odrębnego wniosku o wydanie interpretacji w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego, bowiem tut. organ podatkowy dokonuje wyłącznie oceny w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej interpretacji udzielonej przez organ I instancji.

Mając powyższe na uwadze orzeczono jak w sentencji.

Decyzja niniejsza jest ostateczna.

POUCZENIE

Na niniejszą decyzję służy prawo wniesienia skargi (wraz z odpisem) do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu za pośrednictwem Dyrektora Izby Celnej we Wrocławiu w terminie 30 dni od daty jej doręczenia.

Opublikowano: www.icwroclaw.pl