450000-PA-91-38/06 - Opodatkowanie podatkiem akcyzowym użytkowania do celów grzewczych mieszaniny gliceryny, estrów metylowych lub etylowych wyższych kwasów tłuszczowych, kwasów tłuszczowych i wody.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 18 października 2006 r. Izba Celna we Wrocławiu 450000-PA-91-38/06 Opodatkowanie podatkiem akcyzowym użytkowania do celów grzewczych mieszaniny gliceryny, estrów metylowych lub etylowych wyższych kwasów tłuszczowych, kwasów tłuszczowych i wody.

DECYZJA

Na podstawie art. 14b § 2 i art. 14b § 5 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) po rozpatrzeniu zażalenia z dnia 31 lipca 2006 r. (data wpływu do tutejszej Izby Celnej 19 sierpnia 2006 r.) na postanowienie Naczelnika Urzędu Celnego w Wałbrzychu z dnia 20 lipca 2006 r. Nr 454000-RPA-910/IP-6/06/NZ, dotyczące udzielenia interpretacji przepisów podatkowych w zakresie podatku akcyzowego uznającego stanowisko podatnika zawarte we wniosku z dnia 31 maja 2006 r. za nieprawidłowe,

Dyrektor Izby Celnej we Wrocławiu odmawia zmiany zaskarżonego postanowienia i uznaje stanowisko organu I instancji za prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 czerwca 2006 r. do Naczelnika Urzędu Celnego w Wałbrzychu wpłynął wniosek podatnika, złożony w trybie art. 14a Ordynacji podatkowej o wydanie interpretacji w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego.

Jak wynika z akt sprawy Spółka prowadzi działalność w zakresie produkcji preparatów toaletowych dla zwierząt. Spółka jest podatnikiem podatku akcyzowego i z tego tytułu składa comiesięczne deklaracje.

Strona nie posiada zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego, ani nie jest zarejestrowanym handlowcem.

Mieszaninę gliceryny, estrów metylowych lub estrów wyższych kwasów tłuszczowych, kwasów tłuszczowych i wody (w niewielkiej ilości), klasyfikowaną przez Podatnika do grupowania PKWiU 24.66.48-90 (Produkty chemiczne gdzie indziej nie sklasyfikowane) i kodu CN 3823 (Mieszaniny pozostałe), powstałą jako produkt uboczny produkcji metyloestrów wyższych kwasów tłuszczowych Strona zamierza użyć zarówno do spalania i otrzymywania tą drogą energii cieplnej, jak też do dalszej odsprzedaży jako paliwo do opalania w piecach.

W zakresie klasyfikacji taryfowej w/w wyrobu Strona posiada opinię Urzędu Statystycznego w Łodzi nr OK-5672/KW-6974/2005 z dnia 20 grudnia 2005 r.

W zamierzeniach Spółki jest także zakup od podmiotów trudniących się wymianą olejów przepracowanych - olejów odpadowych i przeznaczenie ich następnie do celów grzewczych poprzez spalanie ich we własnych piecach.

W związku z powyższym firma wystąpiła o wydanie opinii, w formie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w kwestii:

1.

"Czy i w jakiej wysokości należy zapłacić podatek akcyzowy od mieszaniny gliceryny, estrów metylowych lub estrów etylowych wyższych kwasów tłuszczowych, kwasów tłuszczowych i wody (w niewielkiej ilości) o symbolu PKWiU 24.66.48-90 (Produkty chemiczne pozostałe, gdzie indziej nie sklasyfikowane)i kodzie CN 3823 (Mieszaniny pozostałe), powstałej jako produkt uboczny produkcji metyloestrów wyższych kwasów tłuszczowych, użytej do spalania i otrzymywania energii cieplnej?

2.

"Czy i w jakiej wysokości należy zapłacić podatek akcyzowy do skupowanych zużytych olejów silnikowych, użytych do spalania i otrzymywania energii cieplnej?

Zdaniem Podatnika, od w/w wyrobów, w przypadku zużycia ich na cele opałowe, nie powstaje konieczność zapłacenia podatku akcyzowego.

Po przeanalizowaniu stanu faktycznego sprawy oraz obowiązującego w tym zakresie stanu prawnego, Naczelnik Urzędu Celnego w Wałbrzychu postanowieniem z dnia 20 lipca 2006 r. Nr 454000-RPA-910/IP-6/06/NZ uznał stanowisko przedstawione przez Stronę we wniosku z dnia 31 maja 2005 r. za nieprawidłowe.

Zdaniem Naczelnika Urzędu Celnego w Wałbrzychu w przedmiotowej sprawie ma zastosowanie przepis art. 62 ust. 2 w/w ustawy, zgodnie z którym olejami opałowymi są również inne wyroby, z wyjątkiem węgla, koksu, torfu i innych porównywalnych z nimi węglowodorów stałych oraz gazu ziemnego, służące do celów opałowych; ciężkimi olejami opałowymi są olej opałowe, w których zawartość siarki przekracza 3 %. Tym samym mieszanina gliceryny, estrów metylowych lub etylowych wyższych kwasów tłuszczowych, kwasów tłuszczowych i wody, jako towar służący do celów opałowych, jest wyrobem, który podlega cytowanej wyżej ustawie a używanie jej do celów grzewczych podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

W odpowiedzi na pytanie dotyczące podatku akcyzowego od skupowanych zużytych olejów silnikowych, użytych do spalania i otrzymywania energii cieplnej. Naczelnik Urzędu Celnego w Wałbrzychu stwierdził, że na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.), wyrobami akcyzowymi są wyroby wymienione w załączniku nr 1 do ustawy. W poz. 5 tego załącznika umieszczone zostały wyroby z grupowani 23.20 PKWiU "Produkty rafinacji ropy naftowej i kodu CN 2710 "Oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe...", do których zaliczono m.in. oleje odpadowe.

Oleje odpadowe zaliczane są także do wyrobów akcyzowych zharmonizowanych - wymieniono je w poz. 4 załącznika nr 2 do ustawy.

Dalej stwierdza Naczelnik Urzędu Celnego w Wałbrzychu, że podobnie jak wskazana we wniosku mieszanina - zgodnie z zapisem art. 62 ustawy - olej odpadowy odpowiada ustawowej definicji olejów opałowych, bowiem zgodnie z wyjaśnieniami Podatnika - wyrobu tego będzie on używał do celów grzewczych.

W związku z powyższym wyrób ten - wykorzystywany zgodnie z powyższą dyspozycją ustawową - będzie także podlegał podatkowi akcyzowemu ze względu na przeznaczenie, zgodnie z zasadami przewidzianymi dla olejów opałowych

Podatnik nie podzielił opinii organu podatkowego I instancji i pismem z dnia 31 lipca 2006 r. złożył na powyższe postanowienie zażalenie. W zażaleniu podatnik wniósł o zmianę zaskarżonego postanowienia.

Stanowisko firmy w przedmiotowej sprawie, wyrażone w zażaleniu przedstawia się następująco:

Podatnik stwierdza, że przedmiotowa mieszanina, nie będzie używana jako paliwa silnikowe, lecz będzie nośnikiem energii do ogrzewania i nie będzie napędzała żadnego silnika.

Odnośnie olejów odpadowych, Strona podnosi, że ich nabywcy zapłacili już uprzednio podatek akcyzowy i jej zdaniem nie można żądać dwukrotnej zapłaty podatku akcyzowego od tej samej rzeczy.

Dyrektor Izby Celnej we Wrocławiu po rozpatrzeniu zarzutów podniesionych przez Stronę w zażaleniu, a także obowiązującego w tym zakresie stanu prawnego stwierdził, co następuje:

Ustawa z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz.U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.) reguluje opodatkowanie podatkiem akcyzowym oraz określa zasady i tryb wprowadzania do obrotu wyrobów objętych akcyzą.

Zgodnie z art. 2 pkt 1 ww. ustawy wyroby akcyzowe są to wyroby podlegające akcyzie określone w załączniku nr 1, a wyroby akcyzowe zharmonizowane są to paliwa silnikowe, oleje opałowe i gaz, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 2 do ustawy - art. 2 pkt 2 w/w ustawy.

Do paliw silnikowych i olejów opałowych zaliczamy (art. 62 ust. 1 pkt 1 w/w ustawy):

-

wyroby wymienione w poz. 1-12 załącznika nr 2, oraz

-

pozostałe wyroby przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych bez względu na symbol PKWiU i kod CN.

Olejami opałowymi są również inne wyroby z wyjątkiem węgla, koksu, torfu, i innych porównywalnych z nimi węglowodorów stałych oraz gazu ziemnego, służące do celów opałowych (art. 62 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym).

Podatnik, jak wskazał we wniosku, zamierza mieszaninę gliceryny, estrów metylowych lub etylowych wyższych kwasów tłuszczowych, kwasów tłuszczowych i wody zużywać na potrzeby własne i sprzedawać do celów opałowych. Biorąc zatem pod uwagę zapis art. 62 ust. 2 należy uznać, iż przedmiotowa mieszanina (nie będąc węglowodorem stałym oraz gazem ziemnym) wyczerpuje definicje oleju opałowego.

W związku z powyższym, przedmiotowa mieszanina używana do celów opałowych, właśnie ze względu na przeznaczenie mieści się w definicji olejów opałowych i tym samym podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym na zasadach tożsamych jak olej opałowy.

Przepis art. 62 ust. 2 ustawy jednoznacznie rozszerza zasięg olejów opałowych do każdego towaru służącego do celów opałowych, nie ograniczając ich tylko i wyłącznie do olejów powstałych jako produkty rafinacji ropy naftowej. Tym samym mieszanina gliceryny, estrów metylowych lub etylowych wyższych kwasów tłuszczowych, kwasów tłuszczowych i wody, jako towar przeznaczony do celów grzewczych, winna być traktowana w świetle w/w przepisów jako "olej opałowy" pomimo, iż jest produktem pochodzenia roślinnego, będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem akcyzowym na podstawie ww. przepisów.

Opodatkowaniu akcyzą w przedmiotowej sprawie podlega zatem sprzedaż wyrobów akcyzowych na terytorium kraju (art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym) oraz zużycie wyrobów akcyzowych na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej(art. 4 ust. 2 pkt 9 ww. ustawy).

W tym miejscu należy wyjaśnić, że zgodnie z poz. 2 lit. a załącznika nr 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004 r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 87, poz. 825 z późn. zm.) stawka akcyzy na oleje opałowe (bez względu na symbol PKWiU) przeznaczone na cele opałowe, z których 30 % lub więcej objętościowo destyluje przy temperaturze 350 °C lub których gęstość w temperaturze 15 °C jest niższa od 890 kg/m³, w przypadku gdy oleje te są zabarwione na czerwono i oznaczone znacznikiem wynosi 232 zł/1.000 litrów. Natomiast na pozostałe oleje opałowe (bez względu na symbol PKWiU), przeznaczone do celów opałowych, z wyłączeniem ciężkich olejów opałowych, stawka akcyzy, zgodnie z poz. 2 lit. b załącznika nr 1 wynosi 60 zł/1.000 kg.

Należy zauważyć, iż zapis art. 62 ust. 2 obowiązującej ustawy o podatku akcyzowym ma odniesienie do art. 2 ust. 3 ww. Dyrektywy Rady 2003/96/WE z dnia 27 października 2003 r. w sprawie restrukturyzacji wspólnotowych przepisów ramowych dotyczących opodatkowania produktów energetycznych i energii elektrycznej, który stwierdza, iż w przypadku przeznaczenia do wykorzystania, oferowania na sprzedaż lub wykorzystania jako paliwa silnikowe lub paliwo do ogrzewania, produktów energetycznych innych niż te, których poziom opodatkowania został określony w niniejszej dyrektywie, podlega podatkowi zgodnie z wykorzystaniem, według stawki przyjętej dla równoważnego paliwa do ogrzewania lub paliwa silnikowego.

Dyrektor Izby Celnej we Wrocławiu, nie może natomiast zgodzić się ze stanowiskiem Strony wyrażonym w przedmiotowym zażaleniu, że akcyza od oleju odpadowego, przeznaczonego do spalania, już została uprzednio zapłacona.

Niewątpliwie akcyza została zapłacona przez nabywców, ale od oleju silnikowego, który został zużyty do silników pojazdów mechanicznych. Natomiast na Stronie, będzie ciążył obowiązek uiszczenia podatku akcyzowego, z tyt. przeznaczenia oleju odpadowego do celów opałowych.

Opublikowano: www.icwroclaw.pl