450000-PA-91-16/06 - Nabycie wewnątrzwspólnotowe oleju hydraulicznego w procedurze z zapłaconą akcyzą.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 8 maja 2006 r. Izba Celna we Wrocławiu 450000-PA-91-16/06 Nabycie wewnątrzwspólnotowe oleju hydraulicznego w procedurze z zapłaconą akcyzą.

DECYZJA

Na podstawie art. 14b § 2 i § 5 pkt 1 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zmianami), po rozpatrzeniu zażalenia z dnia 10.03.2006 r. (data wpływu do tut. Izby Celnej 15.03.2006 r.) na postanowienie Naczelnika Urzędu Celnego we Wrocławiu nr 451000-RPA-0551-12/06/DJ z dnia 28.02.2006 r. uznającego za nieprawidłowe stanowisko Podatnika przedstawione we wniosku z dnia 28.11.2005 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowana prawa podatkowego, Dyrektor Izby Celnej we Wrocławiu odmawia zmiany zaskarżonego postanowienia organu I instancji.

UZASADNIENIE

Pismem z dnia 28.11.2006 r. Podatnik złożył do Naczelnika Urzędu Celnego we Wrocławiu wniosek o udzielenie pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, m.in. w sprawie możliwości zastosowania procedury przemieszczania wyrobów z zapłaconą akcyzą w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego, a następnie sprzedaży w kraju oleju hydraulicznego o kodzie CN 2710 19 99.

Jak wynika z akt sprawy, Strona nabywa wewnątrzwspólnotowo wyrób akcyzowy zharmonizowany (olej hydrauliczny o kodzie CN 2710 19 99), który w kraju nabycia (w Holandii) nie jest paliwem i nie jest opodatkowany podatkiem akcyzowym, a następnie Podatnik towar ten sprzedaje w kraju.

Zdaniem Strony, zgodnie z Dyrektywą Rady 2003/96/WE z dnia 27.10.2003 r. w sprawie restrukturyzacji wspólnotowych przepisów ramowych dotyczących opodatkowania produktów energetycznych i energii elektrycznej, olej hydrauliczny (o kodzie CN 2710 19 99) nie jest w jej rozumieniu "produktem energetycznym". W konsekwencji, wytwarzanie i obrót tym towarem w całej Unii Europejskiej nie wiąże się z obowiązkiem zapłaty akcyzy.

W związku z powyższym firma wystąpiła o wydanie opinii, w formie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w kwestii: "czy przy nabyciu wewnątrzwspólnotowym ww. oleju hydraulicznego, a następnie przy sprzedaży jego w kraju ma zastosowanie procedura «przemieszczania z zapłaconą akcyzą»?".

Zdaniem Podatnika, skoro olej hydrauliczny został przez ustawodawcę uznany za wyrób akcyzowy a równocześnie nie ma żadnych podstaw do żądania zapłaty od tego towaru należności akcyzowych, stosowanie wyżej wymienionej procedury jest uzasadnione.

Po przeanalizowaniu stanu faktycznego sprawy oraz obowiązującego w tym zakresie stanu prawnego Naczelnik Urzędu Celnego we Wrocławiu postanowieniem z dnia 28.02.2006 r. nr 451000-RPA-0551-12/06/DJ uznał stanowisko przedstawione przez Stronę we wniosku z dnia 28.11.2005 r. za nieprawidłowe.

Organ I instancji stwierdził, że olej hydrauliczny o kodzie CN 2710 19 99 wymieniony został pod pozycją nr 4 załącznika nr 2 do ustawy z dnia 23.01.2003 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 ze zmianami) jako wyrób akcyzowy zharmonizowany. Stawka podatku akcyzowego na ten wyrób przy nabyciu wewnątrzwspólnotowym - zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 22.04.2004 r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 87, poz. 825 ze zmianami) - wynosi 1.141 zł/1.000 litrów.

W związku z powyższym Podatnik przy nabyciu wewnątrzwspólnotowym ww. oleju hydraulicznego zobowiązany jest - na mocy art. 55 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym - do złożenia deklaracji uproszczonej i dokonania zapłaty akcyzy na terytorium kraju w terminie 10 dni, licząc od dnia powstania obowiązku podatkowego.

Zatem stanowisko Podatnika, iż nie ma żadnych podstaw do żądania zapłaty podatku akcyzowego od nabycia wewnątrzwspólnotowego ww. wyrobu akcyzowego jest nieprawidłowe.

Podatnik nie zgodził się z opinią organu podatkowego I instancji i pismem z dnia 10.03.2006 r. złożył na powyższe postanowienie zażalenie. W zażaleniu tym Podatnik, zarzucając błędną interpretację stanu prawnego sprawy, wniósł o uchylenie zaskarżonego postanowienia i przekazanie sprawy do ponownego rozpoznania.

W treści zażalenia Strona podniosła, że organ podatkowy I instancji w żaden sposób nie odniósł się do wskazanych we wniosku o udzielenie interpretacji przepisów prawa europejskiego i nie dokonał oceny prawnej opartego na nich stanowiska Podatnika.

Strona podkreśla, iż przepisami art. 2 i następnymi Traktatu Akcesyjnego z dnia 16.04.2003 r. Polska została związana postanowieniami Traktatu Założycielskiego oraz przepisami aktów wydawanych przez instytucje Wspólnoty. W sytuacji zatem, w której przepisy prawa wspólnotowego odnoszą się do spraw podatkowych i mają w stosunku do przepisów krajowych rangę aktów wyższego stopnia, stanowisko Naczelnika Urzędu Celnego we Wrocławiu wydane z ich pominięciem jest niepełne, a zaskarżone postanowienie należy traktować jako wydane bez rozpoznania istoty sprawy.

Dyrektor Izby Celnej we Wrocławiu po rozpatrzeniu zarzutów podniesionych przez stronę w zażaleniu, a także obowiązującego w tym zakresie stanu prawnego stwierdził, co następuje:

W myśl art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 roku o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 ze zmianami) podatnikami akcyzy są osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują czynności podlegających opodatkowaniu.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 5 ww. ustawy opodatkowaniu podatkiem akcyzowym podlega m.in. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych.

Natomiast wyroby o kodzie CN 2710 - "oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe; preparaty, gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, zawierające 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów oraz oleje odpadowe" ujęte zostały pod poz. 4 zał. nr 2 do ustawy o podatku akcyzowym jako wyroby akcyzowe zharmonizowane.

Stawka podatku akcyzowego na wyrób oznaczony kodem CN 2710 19 99 przy nabyciu wewnątrzwspólnotowym - zgodnie z poz. 2 załącznika Nr 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22.04.2004 r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 87, poz. 825 ze zmianami) - wynosi 1.180 zł/1.000 litrów, z wyłączeniem smarów plastycznych, które opodatkowane są zerową stawką podatku akcyzowego.

Należy w tym miejscu podkreślić, że w uzasadnieniu postanowienia nr 451000-RPA-0551-12/06/DJ z dnia 28.02.2006 r. Naczelnika Urzędu Celnego we Wrocławiu podano nieprawidłową stawkę podatku akcyzowego (podano stawkę 1.141 zł/1.000 1 zamiast 1.180 zł/1.000 l).

W związku z powyższym nabycie wewnątrzwspólnotowe oleju hydraulicznego o kodzie CN 2710 19 99 podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym według stawki 1.180 zł/1.000 litrów.

W przypadku, gdy nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych nie odbywa się w procedurze zawieszonej akcyzy, Podatnik zobowiązany jest do zrealizowania tej transakcji na zasadach i warunkach określonych w przepisach regulujących procedurę przemieszczania wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą.

W myśl art. 54 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym nabycie wewnątrzwspólnotowe w procedurze z zapłaconą akcyzą dokonywane jest na podstawie uproszczonego dokumentu towarzyszącego. Przy czym uproszczony dokument towarzyszący może być zastąpiony przez dokument handlowy w przypadku, gdy dokument ten zawiera takie same dane, jakie są wymagane dla uproszczonego dokumentu towarzyszącego.

Natomiast w świetle art. 55 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, w przypadku gdy podatnik prowadzący działalność gospodarczą nabywa wyroby akcyzowe zharmonizowane w tej procedurze na potrzeby wykonywanej działalności gospodarczej na terytorium kraju, jest obowiązany:

1. przed wprowadzeniem wyrobów akcyzowych zharmonizowanych na terytorium kraju dokonać zgłoszenia o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym do właściwego naczelnika urzędu celnego i złożyć zabezpieczenie akcyzowe;

2. potwierdzić odbiór wyrobów akcyzowych zharmonizowanych na uproszczonym dokumencie towarzyszącym;

3. złożyć deklarację uproszczoną i dokonać zapłaty akcyzy na terytorium kraju w terminie 10 dni, licząc od dnia powstania obowiązku podatkowego;

4. prowadzić ewidencję nabywanych wyrobów akcyzowych zharmonizowanych.

W przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego w tej procedurze obowiązek podatkowy powstaje z dniem otrzymania wyrobów akcyzowych zharmonizowanych przez podmiot prowadzący działalność gospodarczą, nie później jednak niż w 7 dniu, licząc od dnia dokonania wysyłki określonej w uproszczonym dokumencie towarzyszącym.

Nie można również zgodzić się z argumentem Strony, że zgodnie z Dyrektywą Rady 2003/96/WE z dnia 27.10.2003 r. w sprawie restrukturyzacji wspólnotowych przepisów ramowych dotyczących opodatkowania produktów energetycznych i energii elektrycznej wyrób oznaczony kodem CN 2710 19 99 nie jest w jej rozumieniu "produktem energetycznym". W konsekwencji, wytwarzanie i obrót tym towarem w Unii Europejskiej nie wiąże się z obowiązkiem zapłaty akcyzy.

Zgodnie bowiem z art. 2 ust. 1 pkt b ww. Dyrektywy Rady 2003/96/WE "produktami energetycznymi" są wyroby objęte kodami CN 2701, 2702 i kodami CN od 2704 do 2715.

Ponadto zgodnie z art. 2 ust. 3 ww. Dyrektywy w przypadku przeznaczenia do wykorzystania, oferowania na sprzedaż lub wykorzystywania jako paliwo silnikowe lub paliwo do ogrzewania, produkty energetyczne inne niż te, których poziom opodatkowania został określony w niniejszej dyrektywie, podlegają podatkowi zgodnie z wykorzystaniem, według stawki przyjętej dla równoważnego paliwa do ogrzewania lub paliwa silnikowego.

Oprócz podlegających opodatkowaniu produktów wymienionych w art. 2 ust. 1, wszelkie produkty przeznaczone do wykorzystania, oferowane na sprzedaż lub wykorzystywane jako paliwo silnikowe, lub jako dodatek, lub rozcieńczalnik do paliw silnikowych, podlegają opodatkowaniu według stawki przyjętej dla równoważnego paliwa silnikowego.

Oprócz podlegających opodatkowaniu produktów wymienionych w art. 2 ust. 1, wszelkie inne węglowodory, z wyłączeniem torfu, przeznaczone do wykorzystania, oferowane na sprzedaż lub wykorzystywane do ogrzewania, podlegają opodatkowaniu według stawki przyjętej dla równoważnego produktu energetycznego.

Tak więc, wbrew twierdzeniom Strony, olej hydrauliczny o kodzie 2710 jest "produktem energetycznym" w rozumieniu ww. Dyrektywy.

Ponadto, zgodnie z przepisami wspólnotowymi przeznaczenie ww. wyrobu na cele opałowe lub jako paliwo silnikowe, lub jako dodatek, lub rozcieńczalnik do paliw silnikowych powoduje powstanie obowiązku naliczenia podatku akcyzowego według takich samych stawek podatku, jak dla oleju opałowego lub paliwa silnikowego.

Mając na uwadze powyższe, należy stwierdzić, że przepisy ustawy o podatku akcyzowym dotyczące obrotu wyrobami o kodzie CN 2710 19 99 nie są sprzeczne z przepisami prawa europejskiego.

Mając powyższe na uwadze, orzeczono jak w sentencji.

Decyzja niniejsza jest ostateczna.

Na podstawie art. 53 § 1 oraz art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sadami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.) na decyzję tę służy stronie prawo wniesienia skargi (wraz z odpisem), za pośrednictwem Dyrektora Izby Celnej we Wrocławiu, do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu w terminie 30 dni od dnia jej doręczenia.

Opublikowano: www.icwroclaw.pl