446000-AP-0503-11/05/BR - Kompensowanie wzajemnych nadwyżek i nadmiernych ubytków gazu powstałych w trakcie transportu gazu w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 21 grudnia 2005 r. Urząd Celny w Siedlcach 446000-AP-0503-11/05/BR Kompensowanie wzajemnych nadwyżek i nadmiernych ubytków gazu powstałych w trakcie transportu gazu w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.

Postanowienie

Na podstawie art. 14a § 1, § 3 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8 poz. 60 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku b/n z dnia 26.09.2005 r. firmy XXXXXX, Naczelnik Urzędu Celnego w Siedlcach

postanawia

uznać stanowisko firmy XXXXXX za nieprawidłowe

Uzasadnienie

Dnia 26.09.2005 r. do Urzędu Celnego w Siedlcach wpłynął pisemny wniosek b/n z dnia 26.09.2005 r. [dalej: wniosek] firmy XXXXXX [dalej: Podatnik], w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w trybie art. 14a ustawy Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.).

We wniosku Podatnik przedstawił następujący stan faktyczny:

Podatnik prowadzi skład podatkowy i składa deklaracje dla podatku akcyzowego AKC-3 wraz z informacją AKC-3/J, gdzie wykazuje należną do zapłaty akcyzę. W ramach prowadzonej działalności przyjmuje na skład podatkowy nabyty w procedurze zawieszenia poboru akcyzy gaz, który następnie przeznacza do dalszej odsprzedaży na cele grzewcze. Podatnik stwierdza, że przy przyjęciu do składu podatkowego gazu występują rozbieżności (ubytki lub nadwyżki) pomiędzy ilością wysłaną przez dostawcę i wykazaną w dokumencie ADT a ilością przyjętą przez skład podatkowy. Zdaniem Podatnika, ubytki lub nadwyżki gazu powstające podczas transportu spowodowane są między innymi warunkami atmosferycznymi, temperaturą w zbiornikach, temperaturą otoczenia. Ponadto Podatnik informuje, że przy stwierdzonych nadwyżkach gazu nie powstaje obowiązek podatkowy, a jeśli wystąpią niedobory to powstaje zobowiązanie podatkowe. Wyliczoną kwotą zobowiązania podatkowego od ubytków jest obciążane zabezpieczenie akcyzowe złożone przez Podatnika, zabezpieczające zobowiązania podatkowe podczas przemieszczania wyrobów akcyzowych.

Podatnik informuje także, że ubytki lub nadwyżki gazu powstają również przy sprzedaży gazu bezpośrednio z cysterny, uprawnionym do odbioru nabywcom. Zanotowane są przypadki, kiedy:

- powstaje nadwyżka - sprzedano więcej gazu niż faktycznie wysłano w cysternie do sprzedaży ,

- powstaje ubytek - sprzedano mniej gazu niż wysłano w cysternie do sprzedaży.

Podatnik rozliczając ilość sprzedanego z cysterny gazu sprawdza poprzez porównanie ilości gazu wykazanej w oświadczeniach nabywców z ilością litrów wydanych z cysterny wg zainstalowanego na cysternie licznika sumarycznego. Jeśli ilość wydanego z cysterny gazu zgadza się z licznikiem sumarycznym uważa, że cysterna jest rozliczona. Jeśli wystąpią ubytki gazu w transporcie Podatnik płaci od nich akcyzę. Należna do zapłaty akcyza jest wykazywana w deklaracji AKC-3. Podatnik informuje również, że kompensuje powstałe w czasie transportu niedobory nadwyżkami w okresie miesięcznym.

Opisane przez Podatnika "typy powstania obowiązku podatkowego" dotyczą ubytków i nadwyżek powstałych w czasie transportu.

Podatnik informuje, że w sprawie, której dotyczy niniejszy wniosek, nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa oraz postępowanie przed sądem administracyjnym.

Stanowisko Podatnika:

Podatnik uzasadniając swoje stanowisko powołuje się na art. 5 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29 poz. 257 z późn. zm.), który stanowi, że akcyzie podlegają ubytki lub niedobory wyrobów akcyzowych zharmonizowanych powstałe w czasie produkcji, magazynowania, przerobu, zużycia lub przewozu. Ponadto swoje stanowisko uzasadnia tym, iż nie znalazł w przepisach prawnych zapisu pozwalającego traktować powstały w transporcie ubytek jako nadmierny przy nienaruszonych zabezpieczeniach oraz aby w takim wypadku powstawał obowiązek podatkowy. Zdaniem podatnika kompensacja (wyrównanie wzajemnych zobowiązań, pokrycie niedoborów nadwyżkami) jest to dla niego korzystna i pozwala mu na to instrukcja obiegu dokumentów dot. składu podatkowego. Zbilansowanie ubytków nadwyżkami jest korzystne dla Podatnika ze względy na zmniejszenie kosztów funkcjonowania rozlewni oraz na różniące się wartości ubytków i nadwyżek w sezonie letnim i zimowym.

Zapytanie Podatnika:

Czy istnieje możliwość kompensowania wzajemnych nadwyżek i ubytków w ramach każdego typu powstania obowiązku podatkowego?

Stanowisko Naczelnika Urzędu Celnego w Siedlcach

Naczelnik Urzędu Celnego w Siedlcach dokonując oceny prawnej stanowiska Podatnika wraz z przytoczeniem przepisów prawa, stosownie do art. 14a § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa, przedstawia co następuje:

Kwestia ubytków uregulowana jest w art. 5 ust. 1-7 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29 poz. 257 z późn. zm.) [dalej ustawa].

Zgodnie z art. 5 ust. 2 cyt. ustawy "zwalnia się od akcyzy ubytki lub niedobory powstające podczas wykonywania czynności, o których mowa w ust. 1, do wysokości ustalonej przez właściwego naczelnika urzędu celnego dla danego podatnika akcyzy". Ponadto przepis art. 5 ust. 3 pkt 1 ustawy stanowi, że właściwy naczelnik urzędu celnego ustala dla poszczególnych podatników akcyzy, z urzędu lub na wniosek podatnika normy dopuszczalnych ubytków wyrobów akcyzowych zharmonizowanych powstających w czasie wykonywania czynności, o których mowa w ust. 1, w wysokości nie wyższej niż określone w rozporządzeniu wydanym na podstawie ust. 6.

W sposób szczegółowy kwestia dopuszczalnych ubytków i niedoborów została uregulowana w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 25 marca 2004 r. w sprawie wysokości maksymalnych norm dopuszczalnych ubytków niektórych wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, a także szczegółowych zasad i terminów ogłaszania norm dopuszczalnych ubytków oraz norm zużycia takich wyrobów (Dz. U. Nr 63 poz. 585), wydanym na podstawie art. 5 ust. 6 i 7 ustawy o podatku akcyzowym.

Zgodnie z treścią § 5 ust. 1 pkt 6 powyższego rozporządzenia ustala się maksymalne normy dopuszczalnych ubytków powstających w czasie produkcji, magazynowania lub przewozu propanu i butanu, skroplonych i oznaczonych symbolem PKWiU 23.20.21 oraz objętych pozycją CN 2711, z wyjątkiem kodów CN 2711 1100, 2711 1400, 2711 2100 oraz 2711 2900 zwanych dalej "paliwami ciekłymi", w wysokości określonej w załączniku nr 4 do rozporządzenia. Przez ubytki paliw ciekłych - w myśl § 5 ust. 2 ww. rozporządzenia - rozumie się straty, które powstają w czasie produkcji, magazynowania lub przewozu, a także wykonywania niezbędnych czynności i operacji technologicznych, oraz straty powstałe podczas wydawania i przyjęcia tych wyrobów.

Podatnik posiada decyzję Naczelnika Urzędu Celnego w Siedlcach Nr 446000-SNP-9260-5-25/05 z dnia 30.03.2005 r. ustalającą m.in. normy dopuszczalnych ubytków paliw ciekłych propan i butan, skroplonych i oznaczonych symbolem PKWiU 23.20.21 powstających w składzie podatkowym i podczas przewozu.

Z uwagi na powyższe, ubytki powstałe w transporcie w granicach określonych tą decyzją są zwolnione od akcyzy. Ubytki większe niż określone w ww. decyzji są nadmiernymi ubytkami i podlegają opodatkowaniu. Wówczas, stosownie do art. 6 ust. 4 ustawy o podatku akcyzowym, obowiązek podatkowy postaje z dniem powstania ubytków, a jeżeli tego dnia nie można ustalić - z dniem ich stwierdzenia przez uprawniony podmiot. Wielkość nadmiernych ubytków i niedoborów wyrobów akcyzowych zharmonizowanych należy wykazać w deklaracji dla podatku akcyzowego AKC-3, w przypadku jej składania.

Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie procedury zawieszenia poboru akcyzy i jej dokumentowania (Dz. U. Nr 89 poz. 849 z późn. zm.) określa szczegółowy sposób stosowania i dokumentowania procedury zawieszenia poboru akcyzy. Zgodnie z § 3 ust. 1 cyt. rozporządzenia przemieszczanie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, niezależnie od zastosowanych środków transportu, odbywa się na podstawie administracyjnego dokumentu towarzyszącego. W myśl § 10 tego rozporządzenia, w przypadku stwierdzenia niedoborów wyrobów akcyzowych zharmonizowanych przez prowadzącego skład podatkowy odbierający wyroby na terytorium kraju lub podmiot upoważniony do nabywania wyrobów akcyzowych zharmonizowanych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie składa on adnotację na ADT zgodnie z instrukcją wypełniania tego dokumentu. Natomiast, jak stanowi przepis § 11 ww. rozporządzenia, w przypadku stwierdzenia nadwyżki wyrobów akcyzowych zharmonizowanych przez prowadzącego skład podatkowy odbierający wyroby na terytorium kraju, lub podmiot upoważniony do nabycia wyrobów akcyzowych zharmonizowanych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie, niezwłocznie informuje on prowadzącego skład podatkowy, z którego wyroby zostały wysłane, oraz składa adnotację na ADT, zgodnie z instrukcją wypełniania dokumentu.

Prowadzący skład podatkowy stosownie do postanowień § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 kwietnia 2004 r. w sprawie dokumentacji związanej z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych zharmonizowanych (Dz. U. Nr 81 poz. 744 z późn. zm.) prowadzi ewidencję administracyjnych dokumentów towarzyszących, na podstawie których otrzymuje wyroby akcyzowe zharmonizowane. W ewidencji tej zawiera się m.in. dane o ilości otrzymywanych wyrobów.

W związku z powyższym w składzie podatkowym ewidencjonuje się rzeczywistą ilość otrzymanych wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, uwzględniające nadwyżki, wykazane w administracyjnym dokumencie towarzyszącym, które z chwilą zakończenia procedury zawieszenia podlegają opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

Ponadto zgodnie z § 21 ust. 1 pkt 3 tegoż rozporządzenia prowadzący skład podatkowy obowiązany jest prowadzić ewidencję wyrobów akcyzowych wydanych ze składu. W przypadku sprzedaży ze składu podatkowego gazu podlegającego zwolnieniu od akcyzy ze względu na przeznaczenie do innych celów niż do napędu pojazdów samochodowych na podstawie § 15 ust. 1 i ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 97 poz. 966 z późn. zm.) uprawnionemu nabywcy, o którym mowa w ust. 3 pkt 2, sprzedaż następuje w procedurze zawieszenia poboru akcyzy z zastosowaniem administracyjnego dokumentu towarzyszącego. W związku z powyższym do rozliczenia nadwyżek i ubytków stwierdzonych w administracyjnym dokumencie towarzyszącym zastosowanie będą miały wyżej opisane zasady.

Natomiast w przypadku wydania ze składu podatkowego gazu zwolnionego od akcyzy ze względu na przeznaczenie, o którym mowa powyżej, bezpośrednio do uprawnionego nabywcy, o którym mowa w § 15 ust. 3 pkt 1 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, jeżeli z rozliczenia cysterny na podstawie dokumentów handlowych oraz oświadczeń złożonych przez uprawnionych nabywców gazu wynika, że dostarczono mniej gazu niż wydano ze składu podatkowego, różnicę należy opodatkować.

Reasumując, przepisy podatkowe nie przewidują możliwości kompensowania nadmiernych ubytków nadwyżkami, ponieważ nadmierne ubytki i nadwyżki podlegają opodatkowaniu.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz stanu prawnego wynikającego z przepisów podatkowych obowiązujących w dniu jej datowania.

Interpretacja udzielona w oparciu o przepisy art. 14a ustawy Ordynacja podatkowa, nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika, inkasenta, wiąże natomiast organy podatkowe oraz organy kontroli skarbowej właściwe dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona lub uchylona w wyłącznie w drodze decyzji wydanej przez organ odwoławczy.

Pouczenie

Na niniejsze postanowienie, zgodnie z ustaleniami zawartymi w art. 236 ustawy Ordynacja podatkowa, służy Spółce zażalenie do Dyrektora Izby Celnej w Warszawie, które należy wnieść w terminie 7 dni od daty doręczenia tego postanowienia, za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Celnego w Siedlcach.

Otrzymują:

1. Adresat

2. Dyrektor Izby Celnej w Warszawie

3. a/a

Opublikowano: www.bip.warszawa.ic.gov.pl