445000-PA-9104-4/05/4/KGL - Opodatkowanie podatkiem akcyzowym uszlachetniania benzyny bezołowiowej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 7 marca 2005 r. Urząd Celny w Pruszkowie 445000-PA-9104-4/05/4/KGL Opodatkowanie podatkiem akcyzowym uszlachetniania benzyny bezołowiowej.

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 216, art. 219 w związku z art. 14a § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity z 2005r. Dz.U. Nr 8, poz. 60), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 2005-01-21 w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego (data wpływu do Urzędu Celnego w Pruszkowie 2005-01-24) uzupełnionego w dniu 2005-02-07, Naczelnik Urzędu Celnego w Pruszkowie

postanawia uznać stanowisko podatnika w przedstawionym wniosku za nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2005-01-24 do Naczelnika Urzędu Celnego w Pruszkowie wpłynął wniosek Spółki w sprawie udzielenia w trybie art. 14a Ordynacji podatkowej pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Stosownie do art. 169 § 1 i 2 w związku z art. 14a Ordynacji podatkowej, w dniu 2005-01-27 Naczelnik Urzędu Celnego w Pruszkowie wystosował wezwanie do podatnika o uzupełnienie zapytania w terminie 7 dni od otrzymania wezwania.

Wnioskujący otrzymał wezwanie w dniu 2005-01-31 (zgodnie z datą na zwrotnym potwierdzeniu odbioru w aktach sprawy).W dniu 2005-02-07 do Urzędu Celnego w Pruszkowie wpłynęło pismo do Naczelnika Urzędu Celnego w Pruszkowie, w którym Spółka uzupełniła wniosek.

Z wniosku wynika stan faktyczny: Spółka prowadzi stację paliw, posiada koncesję na obrót paliwami ciekłymi. Spółka zakupiła z akcyzą benzynę bezołowiową 95 oraz dodatek uszlachetniający POTASOL nabyty również z zapłaconą akcyzą. Poprzez dodanie tego dodatku do benzyny bezołowiowej 95 uzyskuje się benzynę bezołowiową 95 uniwersalną, przez co umożliwia rozszerzenie zastosowania tej benzyny do zasilania silników starszego typu.

Przedstawione we wniosku pytanie jest następujące: "Czy uszlachetnianie benzyny bezołowiowej 95 do standardu benzyny bezołowiowej 95 uniwersalnej, ilością 0,035 - 0,1% dodatku potasowego w zbiornikach znajdujących się na stacji paliw, która nabywa benzynę oraz dodatek z zapłaconą akcyzą, pociąga za sobą dodatkowe skutki w zakresie podatku akcyzowego?" Według Strony zgodnie z art. 63 ustawy z dnia 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym (Dz.U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.) Spółka nie jest producentem oraz nie wytworzyła paliwa silnikowego w drodze mieszania lub przeklasyfikowania komponentów paliwowych.

Naczelnik Urzędu Celnego w Pruszkowie udzielając pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego wyjaśnia: Stosownie do art. 32 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997r. Prawo energetyczne (tekst jednolity z 2003r. Dz. U. Nr 153, poz. 1504 z późn. zm.) uzyskania koncesji wymaga prowadzenie działalności m.in. w zakresie wytwarzania paliw ciekłych.

Termin wytwarzanie paliw ciekłych oznacza wszelkiego rodzaju procesy, bez względu na stopień skomplikowania tych procesów, zmierzające do uzyskania nowego produktu, spełniającego kryterium przeznaczenia wyprodukowanego wyrobu. Zmieszanie paliwa i komponentu w proporcjach określonych technologią komponowania wypełnia definicję wytwarzania paliw ciekłych.

Dodanie dodatku potasowego do benzyny bezołowiowej 95 zmienia przeznaczenie produktu. Otrzymaną benzynę bezołowiową 95 uniwersalną stosuje się wyłącznie w określonych urządzeniach tj. silnikach starszej generacji, co przesadza o odmiennym rodzaju paliwa. Zarówno benzyna bezołowiowa 95 jak i benzyna bezołowiowa 95 uniwersalna, sprzedawana powinna być z oddzielnych układów dystrybucyjnych. Nie jest możliwe bez narażenia na uszkodzenie zasilanie silnika nowej generacji paliwem U95, podobnie jak nie jest możliwe zasilanie silnika starszej generacji - miękkozaworowego, benzyną bezołowiową Pb95. W przypadku tych dwóch produktów spełnione jest wyżej opisane kryterium przeznaczenia do różnych typów urządzeń, co stanowi, iż są to dwa różne paliwa.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym (Dz.U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.) opodatkowaniu akcyzą podlega m.in. produkcja wyrobów akcyzowych zharmonizowanych.

Zgodnie z art. 63 ust. 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym (Dz.U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.) m.in. producentem paliw silnikowych w rozumieniu ustawy jest również podmiot, który wytwarza paliwa silnikowe w drodze mieszania lub przeklasyfikowania komponentów paliwowych.

Stosownie do art. 30 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym produkcja i przetwarzanie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych (m.in. paliwa ciekłe) mogą odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym.

Stosownie do art. 14 ust. 1 ww. ustawy podatnicy prowadzący działalność gospodarczą w zakresie wyrobów akcyzowych są obowiązani przed dniem wykonania pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu złożyć zgłoszenie rejestracyjne właściwemu dla podatnika naczelnikowi urzędu celnego.

Podatnicy są obowiązani zgodnie z art. 18 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym składać w urzędzie celnym deklaracje dla podatku akcyzowego, za okresy miesięczne w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy.

W przypadku wyrobów akcyzowych zharmonizowanych podatnicy są również obowiązani do obliczenia i zapłaty akcyzy wstępnie za okresy dzienne stosownie do art. 19 ust. 2 ww. ustawy.

Stosownie do § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie szczegółowego trybu i warunków dokonywania rozliczeń podatku akcyzowego (Dz.U. Nr 85, poz. 799 z późn. zm.) w przypadku sprzedaży paliw silnikowych, olejów opałowych i olejów smarowych wytwarzanych z komponentów wymienionych w poz. 5-9 załącznika nr 1 do ustawy z dnia 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym, zwanej dalej "ustawą", a także wytwarzanych w drodze mieszania, przeklasyfikowania produktów naftowych, etylizacji lub potasacji benzyn oraz deprasacji olejów napędowych, kwotę należnej akcyzy obniża się o kwotę akcyzy zapłaconej przy nabyciu lub imporcie komponentów przeznaczonych do wytwarzania tych wyrobów lub o akcyzę zapłaconą w wyniku ich przemieszczania poza teren zakładu, w którym zostały wyprodukowane.

Z powyższego wynika, że uszlachetnianie benzyny bezołowiowej 95 do standardu benzyny bezołowiowej 95 uniwersalnej, ilością 0,035 - 0,1% dodatku potasowego w zbiornikach znajdujących się na stacji paliw, która nabywa benzynę oraz dodatek z zapłaconą akcyzą, pociąga za sobą dodatkowe skutki w zakresie podatku akcyzowego tj.: podatnik powinien zarejestrować się we właściwym urzędzie celnym, uzyskać zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego, składać co miesiąc deklaracje dla podatku akcyzowego AKC-3 wraz z załącznikiem AKC-3/D oraz dokonywać wpłat dziennych z tytułu produkcji paliw.

Kwotę należnej akcyzy obniża się o kwotę akcyzy zapłaconej przy nabyciu wyrobów (benzyny Pb 95 oraz dodatku potasowego) przeznaczonych do wytwarzania benzyny bezołowiowej 95 uniwersalnej.

Do wypowiadania się w sprawie otrzymania koncesji na wytwarzanie paliw ciekłych właściwym jest Prezes Urzędu Regulacji i Energetyki.

Biorąc powyższe pod uwagę postanawiam jak w sentencji.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz stanu prawnego wynikającego z przepisów podatkowych obowiązujących w dniu datowania postanowienia. Interpretacja jest zgodna z obowiązującym stanem prawnym tylko w przypadku przedstawienia przez podatnika rzeczywistego stanu faktycznego sprawy. Powyższa interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

POUCZENIE

Stosownie do art. 236 § 1 i § 2 pkt 1 w związku z art. 14a § 4 Ordynacji podatkowej, na postanowienie w sprawie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie podatnika przysługuje zażalenie. Na niniejsze postanowienie wnosi się zażalenie do Dyrektora Izby Celnej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Celnego w Pruszkowie w terminie 7 dni od daty jego doręczenia. Wniesienie zażalenia nie wstrzymuje wykonania postanowienia stosownie do art. 238 Ordynacji podatkowej. Zażalenie na postanowienie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie stosownie do art. 222 w związku z art. 239 Ordynacji podatkowej. Składając zażalenie należy dołączyć znaki opłaty skarbowej w wysokości 5,00 zł od zażalenia i po 0,50 zł do każdego załącznika.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl