441000-PA-9100I-91/04/2303/ID - Procedura zawieszenia poboru akcyzy w transakcjach wewnątrzwspólnotowych oraz krajowych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 24 września 2004 r. I Urząd Celny w Warszawie 441000-PA-9100I-91/04/2303/ID Procedura zawieszenia poboru akcyzy w transakcjach wewnątrzwspólnotowych oraz krajowych.

Naczelnik Urzędu Celnego I w Warszawie na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa /Dz. U. Nr 137, poz. 926 z późn. zm./, w odpowiedzi na zapytanie Podatnika w sprawie udzielenia informacji o stosowaniu przepisów prawa podatkowego, w zakresie możliwości obrotu wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi, w procedurze zawieszonej akcyzy, wyjaśnia co następuje:

Stan faktyczny:

Podatnik prowadzi działalność w zakresie obrotu wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi, w tym m.in. smołą węglową (CN 2706 00 00), olejami bazowymi (CN 2710 19 99 0), olejami opałowymi (CN 2710 19 63), benzyną lakierniczą (CN 2710 11 21), wazeliną i parafiną (CN 2712), etylenem (CN 2901 21 90). Spółka zamierza uczestniczyć w obrocie tymi wyrobami w procedurze zawieszonej akcyzy, pomiędzy podmiotem z Polski a podmiotem z kraju Unii Europejskiej, dokonywanym przez Spółkę, we własnym imieniu i na własny rachunek lub we własnym imieniu lecz na rachunek zleceniodawcy (komis wyrobów akcyzowych).

Podatnik nie jest składem podatkowym, nie posiada statusu zarejestrowanego handlowca, niezarejestrowanego handlowca, ani przedstawiciela podatkowego.

Pytania podatnika:

1) Czy prawidłowe jest zastosowanie procedury zawieszenia poboru akcyzy w transakcjach wewnątrzwspólnotowych oraz krajowych w przypadku obrotu handlowego wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi z udziałem "pośrednika" nie prowadzącego składu podatkowego, ani nie będącego zarejestrowanym lub niezarejestrowanym handlowcem, który:

- działa we własnym imieniu i na własny rachunek, lub

- działa jako komisant, a więc we własnym imieniu, lecz na rachunek zleceniodawcy

a towary przemieszczane są bezpośrednio ze składu podatkowego do podmiotów uprawnionych do odbioru wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy?

2) Czy możliwe jest korzystanie przez Podatnika dla potrzeb transakcji handlowych przeprowadzanych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, ze składów podatkowych prowadzonych przez podmioty trzecie (i posługiwanie się w transakcjach handlowych ich numerem akcyzowym?

3) Jakie są warunki dokumentacyjne oraz zakres zabezpieczeń akcyzowych, w przypadku korzystania przez Podatnika ze składów podatkowych prowadzonych przez podmioty trzecie przy przemieszczaniu towarów w procedurze zawieszenia poboru akcyzy?

4) Jakie są zasady postępowania w stosunku do wyrobów, które zgodnie z ustawą o podatku akcyzowym uznane zostały za wyroby zharmonizowane, podlegające szczególnym zasadom kontroli, przemieszczenia i dokumentacji w Polsce, a które zgodnie z regulacjami innych państw członkowskich oraz przepisami Dyrektyw Rady UE, nie podlegają podatkowi akcyzowemu bądź nie podlegają zasadom kontroli przy ich przemieszczeni, w szczególności:

a. kto jest podmiotem upoważnionym do zwrotu podatku akcyzowego zapłaconego w Polsce,

b. posiadanie jakich dokumentów umożliwia zwrot podatku?

5) Kto jest podatnikiem z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w sytuacji kiedy towary są przemieszczane bezpośrednio pomiędzy magazynem zagranicznym producenta a składem podatkowym polskiego odbiorcy, a Podatnik jest faktycznym nabywcą wyrobów? Nabycie wewnątrzwspólnotowe towarów nastąpi poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy.

6) Czy możliwe jest zastosowanie zwolnienia od podatku akcyzowego ze względu na przeznaczenie wyrobów uznanych w Polsce za wyroby akcyzowe zharmonizowane, będące przedmiotem nabycia wewnątrzwspólnotowego w przypadku, gdy wyroby te nie są objęte szczególnymi zasadami w zakresie kontroli, posiadania i przemieszczania w kraju wysyłki - w praktyce oznacza to, iż wysyłający je nie będzie wobec nich stosował procedury zawieszenia poboru akcyzy? Jakie są wymogi dokumentacyjne dotyczące powyższego?

7) Czy możliwe jest zastosowanie zwolnienia od podatku akcyzowego ze względu na przeznaczenie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych w przypadku, gdy wyroby te są dostarczane do innych krajów członkowskich Unii Europejskiej; Jakie są wymogi dokumentacyjne dotyczące powyższego?

Odpowiedź:

Ad. 1.

Zgodnie z art. 26 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.), pobór akcyzy od wyrobów akcyzowych zharmonizowanych jest zawieszony, jeśli wyroby są:

1) produkowane, przetwarzane lub magazynowane w składzie podatkowym;

2) przemieszczane między składami podatkowymi na terytorium kraju;

3) zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub dostarczane nabywcom upoważnionym do nabycia zwolnionego od akcyzy wyrobu,

4) przemieszczane między składami podatkowymi na terytorium Wspólnoty Europejskiej,

5) eksportowane ze składu podatkowego do odbiorcy na terytorium państwa trzeciego, a przewóz tych wyrobów odbywa się przez terytorium Wspólnoty Europejskiej;

6) dostarczane ze składu podatkowego na terytorium kraju do nabywcy będącego podmiotem upoważnionym przez właściwy organ podatkowy państwa członkowskiego do stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy;

7) nabywane z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy na terytorium kraju przez prowadzącego skład podatkowy.

Zgodnie z art. 27 ust. 4 ww. ustawy o podatku akcyzowym, jeżeli procedura zawieszenia poboru akcyzy jest związana z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, to warunkiem zawieszenia poboru akcyzy jest łączne spełnienie przez podatnika następujących warunków:

1) dołączenie do przewożonych wyrobów akcyzowych zharmonizowanych administracyjnego dokumentu towarzyszącego;

2) złożenie we właściwym urzędzie celnym zabezpieczenia akcyzowego.

Podatnicy wykonujący czynności z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy są objęci przepisami o szczególnym nadzorze podatkowym (art. 27 ust. 7 ustawy)

Szczegółowy sposób stosowania i dokumentowania procedury zawieszenia poboru akcyzy przy przemieszczeniu wyrobów akcyzowych na terytorium kraju i między państwami członkowskimi Wspólnoty Europejskiej określa rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie procedury zawieszenia poboru akcyzy i jej dokumentowania (Dz. U. Nr 89, poz. 849 z późn. zm.).

Zgodnie z § 3 ust. 1 ww. rozporządzenia, przemieszczanie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, niezależnie od zastosowanych środków transportu, odbywa się na podstawie administracyjnego dokumentu towarzyszącego.

Wzór administracyjnego dokumentu towarzyszącego został określony w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 19 kwietnia 2004 r. w sprawie dokumentacji związanej z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych zharmonizowanych (Dz. U. Nr 81, poz. 744 z późn. zm.).

Zgodnie z § 2 pkt 2 ww. rozporządzenia, odbiorcą - w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego jest skład podatkowy oraz zarejestrowany i niezarejestrowany handlowiec, którzy odbierają wyroby akcyzowe zharmonizowane w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, natomiast w przypadku obrotu na terytorium kraju wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi odbiorcą jest skład podatkowy lub podmiot upoważniony do nabywania wyrobów akcyzowych zharmonizowanych zwolnionych z akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, którzy odbierają wyroby akcyzowe zharmonizowane w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.

Powyższa definicja odbiorcy zawęża rodzaj wyrobów akcyzowych zharmonizowanych oraz krąg podmiotów mogących korzystać z procedury zawieszenia poboru akcyzy.

Tak więc Spółka, nie będąc składem podatkowym, zarejestrowanym handlowcem ani niezarejestrowanym handlowcem, będzie mogła korzystać z procedury zawieszenia poboru akcyzy w przypadku przemieszczania wyrobów akcyzowych zharmonizowanych tylko wówczas, gdy będzie podmiotem uprawnionym do nabycia wyrobów akcyzowych zharmonizowanych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, i spełni wymogi wynikające z przepisów:

- rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 97, poz. 966 z późn. zm.), dotyczące zwolnień od akcyzy poszczególnych wyrobów akcyzowych zharmonizowanych,

- rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 7 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego (Dz. U. Nr 65, poz. 598) - dotyczy wyrobów objętych szczególnym nadzorem podatkowym wymienionych w § 4 tego rozporządzenia, a także

i złoży we właściwym urzędzie celnym zabezpieczenie akcyzowe w kwocie pokrywającej zobowiązanie podatkowe (art. 43 ust. 1 ustawy).

Stosownie do zapisów zawartych w ww. rozporządzeniu Ministra Finansów w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego podmiotem uprawnionym do zwolnienia, w zależności od nabywanego wyrobu akcyzowego jest podmiot nabywający i zużywający dany wyrób do celów określonych w rozporządzeniu (tj. podmiot dokonujący zakupu) lub podmiot dokonujący odsprzedaży wyrobów akcyzowych zharmonizowanych na te cele.

Z powyższych przepisów wynika, że warunkiem dokonywania przez Spółkę obrotu wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi jest ich zakup we własnym imieniu i na własny rachunek.

Przemieszczanie w procedurze zawieszenia poboru akcyzy wyrobów zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie, odbywa się na podstawie administracyjnego dokumentu towarzyszącego (zgodnie z § 3 pkt 3 w/w rozporządzenia). Natomiast zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy następuje w momencie zwrotu ADT z potwierdzeniem odbioru wyrobów akcyzowych zharmonizowanych przez nabywcę upoważnionego do nabycia zwolnionych od akcyzy wyrobów (por. § 19 w/w rozporządzenia).

Ad. 2.

Zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 2 i ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym, z procedury zawieszenia poboru akcyzy w przypadku przemieszczania wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, mogą korzystać podmioty posiadające zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego.

W składzie podatkowym, zgodnie z art. 30 ust. 1 ww. ustawy, może być prowadzona działalność polegająca na produkcji, przetwarzaniu lub magazynowaniu wyrobów akcyzowych zharmonizowanych oraz na ich przyjmowaniu i wysyłce.

W myśl art. 31 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym oraz § 13 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 1 marca 2004 r. w sprawie zezwoleń na prowadzenie składu podatkowego, działalności jako zarejestrowany handlowiec oraz niezarejestrowany handlowiec, a także na wykonywanie czynności w charakterze przedstawiciela podatkowego (Dz. U. Nr 35, poz. 312 z późn. zm.), podmiot prowadzący działalność polegającą na magazynowaniu wyrobów akcyzowych zharmonizowanych wyprodukowanych lub przetworzonych przez inny podmiot jest zobowiązany do spełnienia dodatkowych warunków, tj. m.in.:

- dla paliw silnikowych, olejów opałowych - pojemność magazynowa powinna wynosić co najmniej 5 000 m3,

- dla gazu - pojemność magazynowa powinna wynosić co najmniej 500 m3;

Oznacza to, że ustawodawca dopuszcza możliwość prowadzenia składu podatkowego przez podmiot, którego działalność nie polega na produkcji wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, a jedynie na magazynowaniu wyrobów akcyzowych zharmonizowanych wyprodukowanych lub przetworzonych przez inny podmiot (skład podatkowy magazynowy). Przepisy ustawy nie rozstrzygają kwestii własnościowych wyrobów magazynowych w magazynowym składzie podatkowym, a tym samym należy przyjąć, że podmiot prowadzący działalność polegającą na magazynowaniu wyrobów akcyzowych zharmonizowanych nie jest zobligowany do ich nabycia. Jego działalność może polegać na przechowywaniu w składzie "cudzych" wyrobów na podstawie umowy cywilnoprawnej.

Tak więc Spółka będzie mogła korzystać ze składów podatkowych osób trzecich (na podstawie umowy najmu lub innej o podobnym charakterze), jednakże z uwagi na to, że dokument ADT wystawia prowadzący skład podatkowy magazynowy, tylko prowadzący skład podatkowy może posługiwać się w dokumencie ADT numerem akcyzowym.

Ad. 3.

Zgodnie z art. 36 ust. 2 ww. ustawy o podatku akcyzowym, w przypadku wyprowadzenia wyrobów akcyzowych zharmonizowanych ze składu podatkowego z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy prowadzący skład podatkowy jest obowiązany wystawić administracyjny dokument towarzyszący. Przepis ten dotyczy wszystkich składów podatkowych, a więc zarówno produkcyjnego jak i magazynowego.

Prowadzący skład podatkowy jest wysyłającym w rozumieniu §2 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 kwietnia 2004 r. w sprawie dokumentacji związanej z przemieszczeniem wyrobów akcyzowych zharmonizowanych.

Podmiotem uprawnionym, zgodnie z brzmieniem § 4 ust. 5 ww. rozporządzenia, do otrzymania ADT z urzędu celnego oraz jego wypełnienia jest wyłącznie prowadzący skład podatkowy i na nim ciąży również obowiązek prowadzenia ewidencji wyrobów akcyzowych wysyłanych ze składu podatkowego i wprowadzanych do tego składu - § 5 i § 6 rozporządzenia.

Zgodnie z art. 27 ust. 4 ustawy o podatku akcyzowym, jeżeli procedura zawieszenia poboru akcyzy jest związana z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych zharmonizowanych to warunkiem zawieszenia poboru akcyzy jest łącznie spełnienie przez podatnika dwóch warunków:

- dołączenie do przewożonych wyrobów akcyzowych zharmonizowanych administracyjnego dokumentu towarzyszącego,

- złożenie we właściwym urzędzie celnym zabezpieczenia akcyzowego.

W myśl z art. 43 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, m.in. prowadzący skład podatkowy oraz podmiot, który nabywa wyroby akcyzowe zharmonizowane zwolnione z akcyzy ze względu na przeznaczenie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy jest obowiązany do złożenia zabezpieczenia akcyzowego w kwocie pokrywającej zobowiązania podatkowe. Zgodnie z ust. 4 tego artykułu, naczelnik urzędu celnego może wyrazić zgodę, aby zabezpieczenie akcyzowe zostało złożone przez osobę trzecią zamiast podmiotu od którego jest wymagane złożenie zabezpieczenia akcyzowego. Przepisy dotyczące zabezpieczeń akcyzowych unormowane są w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 1 marca 2004 r. w sprawie zabezpieczeń akcyzowych (Dz. U. Nr 35, poz. 314 z późn. zm.).

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, jeżeli prowadzący skład podatkowy lub osoba trzecia nie złoży zabezpieczenia akcyzowego z tytułu przemieszczania wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy należących do Spółki, to zobowiązanym do złożenia takiego zabezpieczenia będzie Spółka.

Ad. 4.

Zgodnie z zapisem art. 11 ust. 1 ustawy, podatnikami akcyzy są osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemajace osobowości prawnej, które dokonują czynności podlegających opodatkowaniu.

Stosownie do art. 4 ust. 2 opodatkowaniu akcyzą podlega wyprowadzenie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych ze składu podatkowego, natomiast obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności podlegających opodatkowaniu (art. 6 ust. 1 ustawy).

W przypadku dostawy wewnątrzwspólnotowej, zgodnie z §2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu akcyzy od wyrobów akcyzowych zharmonizowanych (Dz. U. 74, poz. 674), zwrot akcyzy od wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, zapłaconej na terytorium kraju, przysługuje podatnikowi akcyzy, o którym mowa w art. 11 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, który:

1) dokonał na terytorium kraju zapłaty akcyzy za wyroby akcyzowe zharmonizowane i posiada dokumenty potwierdzające tę zapłatę;

2) dokonał dostawy wewnątrzwspólnotowej wyrobów akcyzowych zharmonizowanych z zapłaconą akcyzą zgodnie z zasadami określonymi w art. 54 ustawy;

3) posiada potwierdzenie, na trzeciej karcie uproszczonego dokumentu towarzyszącego lub kopii dokumentu handlowego, o którym mowa w art. 54 ust. 1 ustawy, otrzymania przez odbiorcę z państwa członkowskiego wyrobów akcyzowych zharmonizowanych;

4) posiada potwierdzenie zapłaty akcyzy lub jej zabezpieczenia w państwie członkowskim przeznaczenia wyrobów akcyzowych zharmonizowanych.

Pisemny wniosek, o którym mowa w ww. § 2, podatnik powinien złożyć do właściwego naczelnika urzędu celnego przed dokonaniem dostawy (§ 3 ust. 1 i 2 rozporządzenia).

Stosownie do § 3 ust. 3 rozporządzenia, do wniosku dołącza się w szczególności:

1) dokumenty potwierdzające zapłatę na terytorium kraju akcyzy za wyroby akcyzowe zharmonizowane;

2) dokumenty dotyczące dostawy wewnątrzwspólnotowej wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, w szczególności kopię pierwszej karty uproszczonego dokumentu towarzyszącego bądź kopię dokumentu handlowego, o którym mowa w art. 54 ust. 1 ustawy.

W przypadku, gdy w kraju członkowskim dany wyrób nie jest wyrobem akcyzowym zharmonizowanym, (nie podlega szczególnym zasadom kontroli) wydaje się zasadne załączyć do ww. wniosku oświadczenie władz podatkowych/celnych danego kraju członkowskiego, stwierdzające, że dany wyrób nie jest wyrobem akcyzowym zharmonizowanym (nie podlega ww. wymogom).

Na podstawie § 50c ust. 1 wyżej powołanego rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego zwolnienie realizowane przez zwrot zapłaconej akcyzy przysługuje podmiotowi, który dostarcza do odbiorców w państwach członkowskich wyroby akcyzowe zharmonizowane, o których mowa w załączniku do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie procedury zawieszenia poboru akcyzy i jej dokumentowania (Dz. U. Nr 89, poz. 849 i Nr 181, poz. 1876) pod warunkiem, że podmiot:

1) dokonał na terytorium kraju zapłaty akcyzy za wyroby akcyzowe zharmonizowane i posiada dokumenty potwierdzające tę zapłatę;

2) dokonał dostawy wewnątrzwspólnotowej wyrobów akcyzowych zharmonizowanych z zapłaconą akcyzą zgodnie z zasadami określonymi w art. 54 ustawy;

3) posiada potwierdzenie na trzeciej karcie uproszczonego dokumentu towarzyszącego lub kopii dokumentu handlowego, o którym mowa w art. 54 ust. 1 ustawy, otrzymania przez odbiorcę z państwa członkowskiego wyrobów akcyzowych zharmonizowanych.

W przypadku, o którym mowa w ust. 1, stosuje się § 3 i § 4 z wyłączeniem ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia w sprawie zwrotu akcyzy od wyrobów akcyzowych zharmonizowanych.

Z powyższego wyłączenia wynika, iż podmiot ubiegający się o zwrot podatku akcyzowego z tytułu dostawy wewnątrzwspólnotowej wyrobów wymienionych w załączniku do rozporządzenia w sprawie procedury zawieszenia poboru akcyzy i jej dokumentowania, nie jest zobowiązany do przedstawienia właściwemu naczelnikowi urzędu celnego potwierdzenia zapłaty akcyzy lub jej zabezpieczenia w państwie członkowskim przeznaczenia wyrobów akcyzowych zharmonizowanych.

Ad. 5

Stosownie do art. 55 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych zharmonizowanych z akcyzą zapłaconą na terytorium państwa członkowskiego na potrzeby wykonywanej działalności gospodarczej na terytorium kraju, podatnik prowadzący działalność gospodarczą jest obowiązany:

1) przed wprowadzeniem wyrobów akcyzowych zharmonizowanych na terytorium kraju dokonać zgłoszenia o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym do właściwego naczelnika urzędu celnego i złożyć zabezpieczenie akcyzowe:

2) potwierdzić odbiór wyrobów akcyzowych zharmonizowanych na uproszczonym dokumencie towarzyszącym;

3) złożyć deklarację uproszczoną i dokonać zapłaty akcyzy na terytorium kraju w terminie 10 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego;

4) prowadzić ewidencję nabywanych wyrobów akcyzowych zharmonizowanych.

Obowiązek podatkowy w ww. przypadku powstaje z dniem otrzymania wyrobów akcyzowych przez podmiot prowadzący działalność gospodarczą, nie później jednak niż w 7 dniu, licząc od dnia dokonania wysyłki określonej w uproszczonym dokumencie towarzyszącym.

Spółka będąc podmiotem dokonującym takiego nabycia jest z tego tytułu podatnikiem podatku akcyzowego.

Ad. 6

Warunki dotyczące zwolnienia od podatku akcyzowego poszczególnych wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie wymienione są w przepisach powołanego wyżej rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego. W zależności od wyrobu zwolnienie może mieć również zastosowanie do nabycia wewnątrzwspólnotowego, po spełnieniu określonych w przepisach wymogów.

Zgodnie z § 2a ww. rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie procedury zawieszenia poboru akcyzy i jej dokumentowania nie stosuje się procedury zawieszenia poboru akcyzy w odniesieniu do wyrobów akcyzowych zharmonizowanych określonych w załączniku do rozporządzenia, w przypadku gdy są zużywane do innych celów niż napędowe, opałowe lub do produkcji paliw silnikowych lub olejów opałowych, z zastrzeżeniem m.in. § 2b ust. 1.

Na podstawie § 2b ust. 1 w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, do których w państwie nabycia nie stosuje się procedury zawieszenia poboru akcyzy i do których stosuje się na terytorium kraju stawkę podatku akcyzowego inną niż stawka 0, ich przemieszczenie na terytorium kraju i wprowadzenie do składu podatkowego w procedurze zawieszenia poboru akcyzy odbywa się z zastosowaniem dokumentów handlowych.

Nabywający przed wprowadzeniem tych wyrobów na terytorium kraju dokonuje, stosownie do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 6 kwietnia 2004 r. w sprawie wzoru zgłoszenia o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym, wzoru deklaracji uproszczonej oraz sposobu prowadzenia ewidencji nabywanych wyrobów akcyzowych (Dz. U. Nr 74, poz. 668), zgłoszenia o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym.

Jeżeli w kraju wysyłki nie jest możliwe wystawienie dokumentu ADT na wyroby akcyzowe zharmonizowanych, aby skorzystać z możliwości zwolnienia z podatku akcyzowego wyrobów, które w państwie wysyłki nie są objęte szczególnymi zasadami kontroli, powinny zostać wprowadzone do składu podatkowego na podstawie dokumentów handlowych.

Ad. 7

Ustawa o podatku akcyzowym, zgodnie z art. 1, reguluje opodatkowanie wyrobów podatkiem akcyzowym oraz określa zasady i tryb wprowadzania do obrotu wyrobów objętych akcyzą i oznaczania niektórych z tych wyrobów znakami akcyzy.

Przepisy ustawy o podatku akcyzowym oraz wydanych na jej podstawie aktów wykonawczych, m.in. rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, są przepisami prawa krajowego, uwzględniającego przepisy prawa Wspólnoty Europejskiej.

Mając powyższe na uwadze, nie można zgodzić się ze stanowiskiem Spółki, że zwolnienia od akcyzy pewnych grup towarów, przewidziane w rozporządzeniu w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, mają również zastosowanie w stosunku do wyrobów dostarczanych odbiorcom z innych państw członkowskich UE, jako podmiotom uprawnionym do zwolnienia.

Zwolnienie stosuje się w Polsce. Rozporządzenie w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, nie przewiduje takiej możliwości. Umożliwione byłoby to od ustawodawstwa kraju członkowskiego do którego są dostarczane. Ponadto, nabycie wewnątrzwspólnotowe rodzi obowiązek podatkowy.

Tak więc podmiot może jedynie ubiegać się o zwrot akcyzy z tytułu dostawy wewnątrzwspólnotowej lub korzystać z procedury zawieszenia akcyzy w sytuacji gdy wyrób akcyzowy jest przemieszczany do składu podatkowego w innym kraju członkowskim. Zwrot potwierdzonej karty 3 ADT w terminie do 4 miesięcy od dnia wysyłki spowoduje, że wobec powyższego wyrobu nie powstanie obowiązek podatkowy.

Odpowiedzi powyższej udzielono na podstawie stanu faktycznego przedstawionego w zapytaniu, oraz stanu prawnego wynikającego z przepisów podatkowych obowiązujących w dniu jej datowania. Odpowiedź jest zgodna z obowiązującym stanem prawnym tylko w przypadku przedstawienia przez podatnika rzeczywistego stanu faktycznego sprawy.

Opublikowano: www.bip.warszawa.ic.gov.pl