441000-PA-9100I-159/04/5121/GK - Podatek akcyzowy z tytułu sprzedaży niepełnosprawnego paliwa powstałego przy tankowaniu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 16 marca 2005 r. I Urząd Celny w Warszawie 441000-PA-9100I-159/04/5121/GK Podatek akcyzowy z tytułu sprzedaży niepełnosprawnego paliwa powstałego przy tankowaniu.

Stan faktyczny:

Spółka nabywa w procedurze zawieszenia poboru akcyzy paliwo, które następnie jest sprzedawane przewoźnikom lotniczym jako zwolnione od akcyzy. Przedmiotem sprzedaży są również paliwa akcyzowe, nabyte z zapłaconym podatkiem akcyzowym. W procesie tankowania pojawiają się tzw. zlewki czyli paliwo nie nadające się do wykorzystania do samolotów. Niepełnosprawne paliwo jest sprzedawane innym podmiotom zgłaszającym zapotrzebowanie lub też jest ono bezpośrednio zużywane przez Spółkę np. do celów konserwacyjnych (czyszczenie aparatury). Spółka nie pobiera oświadczeń o sposobie wykorzystania tego paliwa. W porównaniu do ilości sprzedawanego paliwa, zlewki stanowią jedynie ok.0,1%. Paliwo z zapłaconą akcyzą i bez zapłaconej akcyzy jest przechowywane w jednym zbiorniku. Na podstawie prowadzonej przez Spółkę ewidencji magazynowej możliwe jest określenie ilości paliwa z zapłaconą akcyzą, jak również paliwa z niezapłaconą akcyzą. W zbiornikach musi znajdować się odpowiedni zapas paliwa pozwalający na dokonanie zarówno dostawy zwolnionej od akcyzy jak i paliwa nabytego z zapłaconą akcyzą. W momencie, kiedy dochodzi do sprzedaży zlewek, ze stanu magazynowego zdejmowana jest odpowiednia ilość paliwa akcyzowego. Tak więc, gdy ilość paliwa akcyzowego dojdzie do ustalonego przez Spółkę progu rezerwy, zamawiana jest kolejna partia tego paliwa i częściej występuje konieczność uzupełnienia stanu magazynowego, a tym samym odprowadzenie akcyzy przez producenta.

Z uwagi na to, że zlewki stanowią proporcjonalnie do sprzedaży ogółem znikomą ilość, Spółka traktuje sprzedaż zlewek jako sprzedaż paliwa z zapłaconą akcyzą. Nie odprowadza więc z tego tytułu podatku akcyzowego.

Pytanie podatnika:

Czy w wyżej opisanej sytuacji Spółka powinna odprowadzać podatek akcyzowy w przypadku sprzedaży zlewek powstałych przy tankowaniu paliwa?

Odpowiedź:

Zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.) opodatkowaniu akcyzą podlega m.in. sprzedaż wyrobów akcyzowych na terytorium kraju. Stosownie do art. 4 ust. 2 pkt 9 ustawy za sprzedaż wyrobów akcyzowych na terytorium kraju uważa się również zużycie wyrobów akcyzowych na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej.

Na podstawie § 7 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 97, poz. 966 z późn. zm.) zwalnia się od akcyzy sprzedaż benzyny silnikowej lotniczej do silników tłokowych, paliwa do lotniczych silników turbinowych lub olejów smarowych do silników lotniczych wykorzystywanych do statków powietrznych, dokonywaną ze składu podatkowego na terytorium kraju uprawnionemu nabywcy lub dokonywaną przez podmiot, o którym mowa w ust. 3 pkt 2. Z brzmienia ust. 3 pkt 2 wynika, iż uprawnionym nabywcą jest podmiot dokonujący zakupu ww. paliw lotniczych lub olejów smarowych, który dokonuje odsprzedaży tych wyrobów podmiotom posiadającym statek lub statki powietrzne, zużywającym przedmiotowe wyroby do celów objętych zwolnieniem lub zużywa na własne potrzeby do celów zwolnionych, o których wyżej mowa.

W myśl postanowień ust. 4 pkt 5 i 6 ww. rozporządzenia, w przypadku sprzedaży ww. wyrobów podmiotowi dokonującemu ich odsprzedaży podmiotowi, uprawnionemu posiadającemu statek lub statki powietrzne zwolnienie ma zastosowanie pod warunkiem, że:

- podmiot dokonujący odsprzedaży prowadzi ewidencję pozwalającą na określenie ilości i sposobu przeznaczenia zwolnionych wyrobów, o których wyżej mowa;

- podmiot posiadający statek lub statki powietrzne, nabywający przedmiotowe wyroby od podmiotu odsprzedającego złoży oświadczenie, zawierające przynajmniej dane określone w § 7 ust. 6 i 7 rozporządzenia, że nabywane wyroby zostaną zużyte do celów uprawniających do zwolnienia.

Niespełnienie m.in. ww. wymogów określonych w § 7 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego skutkuje brakiem uprawnień do zastosowania zwolnienia od akcyzy przedmiotowych wyrobów.

W opisanej sytuacji zlewki powstałe przy tankowaniu paliwa, przeznaczane są na sprzedaż lub na potrzeby własne Spółki.

W przypadku dokonywania sprzedaży zlewek, powstałych przy tankowaniu paliwa z zawieszoną akcyzą, jeżeli Spółka nie posiada oświadczenia o przeznaczeniu paliwa na cele zwolnione, jest zobowiązana do zapłaty podatku akcyzowego.

Zgodnie z wyżej powołanymi przepisami zużycie powyższego paliwa na potrzeby własne Spółki, np. do celów konserwacyjnych jest niezgodne z przeznaczeniem i podlega również opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

Zgodnie z art. 27 ust. 7 ustawy o podatku akcyzowym podatnicy wykonujący czynności z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy są objęci przepisami o szczególnym nadzorze podatkowym.

Zgodnie z § 4 ust 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 7 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego (Dz. U. Nr 65, poz. 598) m.in. paliwa silnikowe lotnicze wymienione w tym przepisie, objęte procedurą zawieszenia poboru podatku akcyzowego lub zwolnione z podatku akcyzowego podlegają szczególnemu nadzorowi podatkowemu.

Podmioty podlegające szczególnemu nadzorowi podatkowemu, zgodnie z art. 6 d ust.1 pkt 4 ustawy z dnia 24 lipca 1999 r. o Służbie Celnej (tekst jednolity z 2004 r. Dz. U. Nr 156, poz. 1641 z późn. zm.) są obowiązane zapewnić warunki i środki do sprawnego przeprowadzenia kontroli, w tym przechowywać w oddzielnych naczyniach i pomieszczeniach wyroby objęte szczególnym nadzorem podatkowym. Zasada ta dotyczy zarówno magazynowania jak również przesyłek wyrobów objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy lub zwolnionych od podatku akcyzowego, a więc podlegających szczególnemu nadzorowi podatkowemu. Wyżej wymienione wyroby akcyzowe zharmonizowane powinny być przechowywane i przewożone w sposób umożliwiający ich każdorazowe wyodrębnienie, tj. w oddzielnych zabezpieczonych urzędowo naczyniach, czy też pojemnikach. Taki sposób przechowywania i przewozu gwarantuje organowi celnemu warunki do sprawnego i rzetelnego przeprowadzenia kontroli objętego szczególnym nadzorem podatkowym wyrobu, w tym zapewnia możliwość ustalenia faktycznej wysokości ubytków lub niedoborów powstałych podczas jego przewozu lub magazynowania.

W związku z powyższym Spółka jest zobowiązana do przechowywania paliwa z akcyzą zapłaconą oraz paliwa z zawieszonym poborem akcyzy w oddzielnych naczyniach i pomieszczeniach.

Odpowiedzi powyższej udzielono w oparciu o stan faktyczny przedstawiony w zapytaniu oraz stan prawny wynikający z przepisów podatkowych obowiązujących w dniu jej datowania. Odpowiedź jest zgodna z obowiązującym stanem prawnym tylko w przypadku przedstawienia przez stronę rzeczywistego stanu faktycznego sprawy.

Opublikowano: www.bip.warszawa.ic.gov.pl