430000-WPA-054-9/2005/WW - Sprzedaż samochodów osobowych przed ich pierwszą rejestracją w kraju.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 19 lipca 2005 r. Izba Celna w Toruniu 430000-WPA-054-9/2005/WW Sprzedaż samochodów osobowych przed ich pierwszą rejestracją w kraju.

DECYZJA

Dyrektor Izby Celnej w Toruniu działając na podstawie art. 14b § 5 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja Podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60), w związku z postanowieniem Naczelnika Urzędu Celnego w Bydgoszczy z dnia 22 lutego 2005 roku numer 431000-PA-0503-27/05/PW w sprawie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego

Zmienia

z urzędu postanowienie Naczelnika Urzędu Celnego w Bydgoszczy z dnia 22 lutego 2005 roku numer 431000-PA-0503-27/05/PW udzielającego interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie uznając, iż stanowisko strony zawarte w piśmie z dnia 26 stycznia 2005 roku jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

Na podstawie art. 14b § 5 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja Podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) organ odwoławczy w drodze decyzji zmienia albo uchyla postanowienie, o którym mowa w art. 14a § 4 z urzędu, jeżeli postanowienie rażąco narusza prawo, orzecznictwo Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, w tym także jeżeli niezgodność z prawem jest wynikiem zmiany przepisów.

Zmiana albo uchylenie postanowienia wywiera skutek począwszy od rozliczenia podatku za miesiąc następujący po miesiącu, w którym decyzja została doręczona podatnikowi, płatnikowi lub inkasentowi, a gdy zmiana lub uchylenie postanowienia dotyczy podatków rozliczanych za rok podatkowy - począwszy od rozliczenia podatku za rok następujący po roku, w którym decyzja została doręczona podatnikowi, płatnikowi lub inkasentowi.

W dniu 21 lutego 2005 roku do Naczelnika Urzędu Celnego w Bydgoszczy wpłynął wniosek firmy xxx o wydanie pisemnej informacji w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego.

Strona przedstawiła, że podstawowym przedmiotem działalności firmy jest handel samochodami nowymi marki Peugeot.

Firma jest z tego tytułu podatnikiem podatku akcyzowego.

W dniu 30 listopada 2004 roku zakupiony został przez podatnika samochód osobowy od spółki Peugeot Polska w Warszawie. Samochód był przed pierwszą rejestracją, "w związku z czym firmie przysługiwało prawo do odliczenia podatku akcyzowego wykazanego na fakturze zakupu". W deklaracji AKC-3/E za miesiąc listopad 2004 r. wykazano więc podatek akcyzowy w pozycji: zwolnienia i pomniejszenia, co spowodowało zmniejszenie podatku akcyzowego.

Następnie w miesiącu styczniu 2005 roku samochód ten został zarejestrowany na firmę xxx jako samochód demonstracyjny, tym samym stracił on status samochodu przed pierwszą rejestracją. Mając na uwadze stan faktyczny- zdaniem podatnika- Firma xxx była zobowiązana zapłacić podatek akcyzowy odliczony w miesiącu listopadzie 2004 roku. Powstała wątpliwość, czy należało tego dokonać poprzez skorygowanie deklaracji za listopad 2004, czy też poprzez wykazanie w tego faktu w deklaracji za miesiąc styczeń 2005.

Stanowisko podatnika było takie, że firma miała prawo do odliczenia podatku akcyzowego zawartego na fakturze zakupu w miesiącu listopadzie 2004 roku, zaś zmiana stanu faktycznego w styczniu 2005 roku powinna być wykazana w deklaracji za miesiąc styczeń 2005 roku poprzez pomniejszenie pozycji: zwolnienia i pomniejszenia, nie przez skorygowanie deklaracji za miesiąc listopad 2004 roku.

W dniu 22 lutego 2005 roku Naczelnik Urzędu Celnego w Bydgoszczy postanowieniem numer 43100-PA-0503-27/05/PW udzielił informacji w sprawie.

Potwierdził, że zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 roku o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.) opodatkowaniu akcyzą podlega miedzy innymi sprzedaż wyrobów akcyzowych na terytorium kraju, a za sprzedaż wyrobów akcyzowych na terytorium kraju uważa się również zużycie wyrobów akcyzowych na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej (art. 4 ust. 2 pkt 9 ww. ustawy). Stwierdził ponadto, że czynność pierwszej rejestracji samochodu osobowego na terytorium kraju (przeznaczenie go na potrzeby prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej) powoduje powstanie obowiązku podatkowego.

W uzasadnieniu organ podatkowy wskazał, że przepis zawarty w art. 79 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 roku o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 ze zm.) dał Podatnikowi prawo do obniżenia kwoty akcyzy w miesiącu listopadzie 2004 roku o kwotę akcyzy zapłaconą przy nabyciu przedmiotowego samochodu.

Jako błędne stanowisko Podatnika przyjęto natomiast wykazanie powstałego w związku z rejestracją pojazdu obowiązku podatkowego w deklaracji podatkowej poprzez pomniejszenie pozycji: zwolnienia i pomniejszenia.

Zobowiązanie podatkowe winno być wykazane w stosownych rubrykach deklaracji AKC-3 oraz załącznika AKC-3/E jako podatek do zapłaty pomniejszony o przysługujące podatnikowi zwolnienia i pomniejszenia.

W związku z tak brzmiącym postanowieniem Dyrektor Izby Celnej w Toruniu- zgodnie z art. 165 § 1 i § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa wszczął z urzędu postępowanie w sprawie zmiany albo uchylenia postanowienia Naczelnika Urzędu Celnego w Bydgoszczy z dnia 22 lutego 2005 roku numer 431000-PA-0503-27/05/PW. Postanowienie doręczono 25 kwietnia 2005 roku.

Następnie postanowieniem numer 430000-WPA-054-9/2005/WW z dnia 28 kwietnia 2005 roku wyznaczono stronie siedmiodniowy termin do wypowiedzenia się w sprawie zebranego materiału dowodowego. Postanowienie doręczono w dniu 4 maja 2005 roku.

Zgodnie z art. 79 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 roku o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.) podatnik ma prawo do obniżenia kwoty akcyzy o kwotę akcyzy zapłaconą przy nabyciu wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych, związaną ze sprzedażą opodatkowaną lub zapłaconą od importu.

Jako sprzedaż opodatkowaną należy traktować każdą transakcję kupna- sprzedaży samochodu osobowego przed jego pierwszą rejestracją.

Z treści ww. przepisu wynika, że podatnicy mają prawo do obniżenia w deklaracji AKC-3 kwoty podatku akcyzowego należnego od sprzedaży samochodów osobowych przed ich pierwszą rejestracją na terytorium kraju (stanowiących wyrób akcyzowy niezharmonizowany), o kwotę akcyzy zapłaconą przy ich nabyciu lub zapłaconą z tytułu ich importu. Wobec braku wyraźnego zastrzeżenia, użyte w przedmiotowym przepisie określenie "nabycie" należy rozumieć jako każde nabycie wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych, w tym nabycie wewnątrzwspólnotowe. Jedyne ograniczenie tego uprawnienia wynika z jednoznacznego zawarcia w przedmiotowym przepisie sformułowania: "związaną ze sprzedażą opodatkowaną", stanowiący warunek odnoszący się wyłącznie do tych nabytych samochodów (jako wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych) w stosunku do których wystąpiła, bądź wystąpi sprzedaż opodatkowana. Za taką interpretacją tego przepisu przemawia nie tylko wykładnia językowa, ale również wykładnia celowościowa.

Konstrukcja tego przepisu wskazuje na to, że celem jego wprowadzenia, jest zamiar ustawodawcy uniknięcia podwójnego opodatkowania podatkiem akcyzowym w przypadku sprzedaży opodatkowanej wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych.

W przypadku sprzedaży na terenie kraju samochodów osobowych możliwa jest zarówno sprzedaż opodatkowana (każda sprzedaż przed pierwszą rejestracją w kraju), jak i nie podlegająca akcyzie (pojazdów zarejestrowanych przed dalszą odsprzedażą.

Należy ponadto wskazać, że podatnikami podatku akcyzowego, zgodnie z art. 80 ust 2 ww. ustawy są:

1)

podmioty dokonujące każdej sprzedaży samochodu osobowego przed pierwszą jego rejestracją na terytorium kraju;

2)

importerzy i podmioty dokonujące nabycia wewnątrzwspólnotowego.

Nie ma zatem wątpliwości, że obowiązek podatkowy z tytułu akcyzy ciąży na podmiocie dokonującym sprzedaży opodatkowanej. Obowiązek zapłaty akcyzy ciąży każdorazowo na sprzedającym samochód osobowy i tylko ten podmiot może skorzystać z prawa do obniżenia kwoty podatku akcyzowego o kwotę akcyzy zapłaconą na przy nabyciu wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych.

Podatnik dokonując rozliczenia podatku akcyzowego ma prawo do obniżenia kwoty należnej akcyzy o kwotę akcyzy zapłaconą przy nabyciu wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych, związaną ze sprzedażą opodatkowaną, a podatek akcyzowy należny od sprzedaży rozlicza się za miesiąc, w którym nastąpiła czynność podlegająca opodatkowaniu (czynnością taką w tym przypadku jest sprzedaż opodatkowana).

Poprawne jest zatem stanowisko podatnika, że w związku z zakupem w miesiącu listopadzie 2004 roku samochodu osobowego firmie przysługiwało prawo do odliczenia podatku akcyzowego wykazanego na fakturze zakupu i w deklaracji AKC-3/E za miesiąc listopad 2004 r. należało wykazać podatek akcyzowy w pozycji: zwolnienia i pomniejszenia, co spowodowało zmniejszenie podatku akcyzowego do zapłaty.

Kwestią budzącą wątpliwość Dyrektora Izby Celnej w Toruniu jest stanowisko Naczelnika Urzędu Celnego w Bydgoszczy, że wyrób akcyzowy, jakim jest samochód osobowy może być "zużyty" na potrzeby własnej działalności gospodarczej i że w tym przypadku należy zastosować art. 4 ust. 2 pkt 9 ustawy o podatku akcyzowym, który stanowi, że za sprzedaż wyrobów akcyzowych na terytorium kraju uważa się zużycie wyrobów akcyzowych na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej.

Dyrektor Izby Celnej w Toruniu uważa, że pojęcie "zużycie" należy rozumieć jako wykorzystanie danego surowca, materiału, półproduktu czy produktu do wytworzenia nowego dobra, bądź też fizyczne zniszczenie towaru poprzez wykorzystanie go jako dobra jednorazowego użytku.

Samochód osobowy można "używać" dla celów działalności gospodarczej, jednak nie jest to tożsame z pojęciem "zużycia".

Zużycie jest czynnością dokonaną, użycie (używanie) natomiast jest czasownikiem niedokonanym, który wyraża ciągłość pewnych procesów i działań.

Wprawdzie dla celów księgowych wprowadza się pojęcie zużycia środków trwałych, czego wyznacznikiem od strony kosztowej jest amortyzacja, jednak nie można przenosić tych pojęć na grunt życia codziennego. W związku z tym nie można tego pojęcia zastosować do ustawy o podatku akcyzowym.

Należy uznać, że powzięcie przez podatnika w miesiącu styczniu 2005 roku decyzji o zarejestrowaniu samochodu przeznaczonego na cele demonstracyjne, spowodowało jednocześnie utratę prawa do obniżenia kwoty akcyzy o akcyzę zapłaconą przy nabyciu tego wyrobu, gdyż nie jest ona już związana ze sprzedażą opodatkowaną.

Należy zatem wskazać, że Naczelnik Urzędu Celnego w Bydgoszczy dokonując prawnej kwalifikacji zaistniałego stanu faktycznego, nieprawidłowo powołał się na art. 4 ust. 2 pkt 9 ustawy o podatku akcyzowym, gdyż nie jest to sytuacja, którą reguluje powyżej zacytowany przepis ustawy.

Zatem Dyrektor Izby Celnej podziela stanowisko strony i stwierdza, że podatnik miał prawo do obniżenia kwoty akcyzy o kwotę akcyzy zapłaconą przy nabyciu samochodów osobowych w miesiącu zakupu tego wyrobu, a tym samym mógł w deklaracji AKC-3/E za miesiąc listopad 2004 roku w pozycji: zwolnienia i pomniejszenia obniżyć kwotę akcyzy do zapłaty o wartość akcyzy zapłaconą przy zakupie przedmiotowego samochodu osobowego.

Jednocześnie w związku z dokonaniem w miesiącu styczniu 2005 roku rejestracji samochodu, podatnik winien w rozliczeniu podatku akcyzowego za ten miesiąc dokonać korekty uprzednio odliczonego podatku akcyzowego poprzez pomniejszenie pozycji: zwolnienia i pomniejszenia.

Mając powyższe na uwadze Dyrektor Izby Celnej w Toruniu postanowił jak w sentencji.

Zgodnie z art. 14b § 6 Ordynacji podatkowej wykonanie powyższej decyzji podlega wstrzymaniu do dnia upływu terminu do wniesienia skargi do sądu administracyjnego, a jeżeli na decyzję zostanie złożona skarga do sądu administracyjnego - do czasu zakończenia postępowania przed sądem administracyjnym. Wstrzymanie wykonania decyzji nie pozbawia podatnika, płatnika lub inkasenta prawa do wykonywania takiej decyzji.

POUCZENIE

Decyzja niniejsza jest ostateczna w administracyjnym toku instancji.

Na niniejszą decyzję przysługuje prawo wniesienia skargi, w terminie 30 dni od dnia jej doręczenia, za pośrednictwem Dyrektora Izby Celnej w Toruniu, do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz.

Opublikowano: www.izbacelna.torun.pl