4261/2016 - Obowiązkowa lista lektur

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 12 lipca 2016 r. Ministerstwo Edukacji Narodowej 4261/2016 Obowiązkowa lista lektur

Kwestia promocji czytelnictwa w szkołach była jedną z pierwszych zmian zaprezentowanych przez Ministra Edukacji Narodowej podczas konferencji Podsumowującej Ogólnopolską Debatę o Edukacji "Uczeń. Rodzic. Nauczyciel - Dobra Zmiana", która miała miejsce w Toruniu w dniu 27 czerwca br. Zapowiedzi zmian w tym obszarze dotyczyły w szczególności wprowadzenia programu wspierającego rozwój czytelnictwa, skierowanego do dzieci i rodziców:

1.

"Książka w każdym domu" - propozycja kanonu lektur dla rodziców dzieci wychowania przedszkolnego;

2.

Uatrakcyjnienie bibliotek wiejskich - wsparcie finansowe dla bibliotek uzależnione m.in.: od oferty czytelniczej, godzin otwarcia biblioteki, współpracy i pomysłu na funkcjonowanie konkretnego miejsca;

3.

"Czytamy w szkole" - rozpoczynanie zajęć od czytania w klasach najmłodszych.

Oprócz ww. działań wspierających rozwój czytelnictwa, zgodnie z zapowiedzianymi w dniu 27 czerwca br. kierunkami zmian w systemie edukacji, wraz ze zmianą struktury szkolnictwa, która nastąpi począwszy od roku szkolnego 2017/2018, zmianie ulegnie także podstawa programowa kształcenia ogólnego, w tym kanon lektur (obecnie obowiązujący w szkołach kanon został opracowany w 2008 r.).

Tworzenie tzw. kanonu szkolnych lektur jest zawsze elementem prac zespołu ekspertów, którzy przygotowują na zlecenie Ministra Edukacji Narodowej propozycję podstawy programowej języka polskiego i proponują tytuły książek lub też autorów, których utwory miałyby znaleźć się w tym kanonie. Taka propozycja jest następnie podawana konsultacjom publicznym, w toku których każdy zainteresowany może zgłosić swoje uwagi i propozycje. Uwagi i propozycje zgłoszone w toku konsultacji są następnie analizowane przez ekspertów, którzy proponują ostateczny kształt projektu podstawy programowej języka polskiego.

Zgodnie z art. 3 pkt 13 ustawy o systemie oświaty podstawa programowa jest dokumentem, który określa zakres wiadomości i umiejętności, które z jednej strony muszą zostać uwzględnione w procesie kształcenia (szkolne programy nauczania), z drugiej zaś są sprawdzane w zadaniach egzaminacyjnych. Zgodnie z obowiązującą podstawą programową określoną w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. poz. 997, z późn. zm.) zadania egzaminacyjne sprawdzają znajomość utworów literackich, których, zgodnie z tą podstawą programową, nie wolno pominąć w procesie kształcenia (oznaczonych w podstawie gwiazdką).

Prace nad przygotowaniem nowej podstawy programowej będą prowadzone już w najbliższym czasie, a efekty tych prac będą konsultowane publicznie. Uprzejmie również informuję, że oprócz zmiany wymagań egzaminacyjnych, które będą konsekwencją zmiany podstawy programowej, planowane są także zmiany w formule egzaminów zewnętrznych. Propozycje w tym zakresie zostaną przedstawione już jesienią tego roku.

Opublikowano: www.sejm.gov.pl