402000-PA-911-6/2005 - Zużycie własnego gazu do celów innych niż napędowe, a zwolnienie z podatku akcyzowego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 16 czerwca 2005 r. Urząd Celny w Rzeszowie 402000-PA-911-6/2005 Zużycie własnego gazu do celów innych niż napędowe, a zwolnienie z podatku akcyzowego.

Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. Nr 8 z 2005 roku, poz. 60 z późn. zm.), po przeprowadzeniu postępowania wszczętego na wniosek strony z dnia 15.03.2005 r. (data wpływu 22.03.2005 r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, Naczelnik Urzędu Celnego w Rzeszowie, postanawia:

uznać stanowisko podatnika przedstawione we wniosku za prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22.03.2005 r. do Naczelnika Urzędu Celnego w Rzeszowie wpłynął wniosek b/nr z dn. 15.03.2005 r. firmy "XXXXX" Sp. z o.o. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Spółka posiadająca status składu podatkowego prowadzi działalność gospodarczą w zakresie obrotu paliwami, w tym gazem. Część gazu zmagazynowanego w składzie podatkowym, a więc znajdującego się w procedurze zawieszenia poboru akcyzy spółka zużywa na potrzeby własne, tj. do celów grzewczych. W związku z powyższym podatnik zwrócił się o interpretacje przepisów i udzielenie informacji czy zużycie własnego gazu do celów innych niż napędowe podlega zwolnieniu z podatku akcyzowego.

Składający zapytanie stanął na stanowisku, iż na podstawie § 15 rozporządzenia Ministra Finansów z dn. 26.04.2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 97, poz. 966 z późn. zm.) zużycie gazu znajdującego się w składzie podatkowym do celów grzewczych podlega zwolnieniu z podatku akcyzowego, pod warunkiem złożenia stosownego oświadczenia.

Naczelnik Urzędu Celnego w Rzeszowie wyjaśnia:

Na podstawie art. 25 § 5 ustawy z dn. 23 stycznia 2004 roku o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.) minister właściwy do spraw finansów publicznych uzyskał delegację do określenia w drodze rozporządzenia szczegółowego zakresu zwolnień od akcyzy oraz warunków i trybu ich stosowania. Na tej podstawie Minister Finansów wydał rozporządzenie z dn. 26.04.2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 97, poz. 966 z późn. zm.). Zwolnienia i warunki ich stosowania dotyczące gazu płynnego propanu, butanu i mieszanek tych gazów określone zostały w § 15 tegoż rozporządzenia.

Zgodnie z przywołanym przepisem zwolniony od akcyzy jest gaz płynny propan, butan, mieszaniny propanu-butanu, w przypadku gdy są zużywane do innych celów niż do napędu pojazdów samochodowych. Zwolnienie to ma zastosowanie jednak, pod warunkiem że:

1. gaz płynny rozlewany jest do butli gazowych w składzie podatkowym;

2. gaz płynny jest sprzedawany ze składu podatkowego uprawnionemu nabywcy (zużywającemu przedmiotowy gaz do celów zwolnionych) lub przez podmiot dokonujący odsprzedaży gazu podmiotowi zużywającemu gaz do celów zwolnionych.

Zgodnie z § 15 ust. 6 cytowanego rozporządzenia sprzedawca jest obowiązany w przypadku sprzedaży:

1) osobom prawnym, jednostkom organizacyjnym nieposiadającym osobowości prawnej oraz osobom fizycznym prowadzącym działalność gospodarczą - do uzyskania od nabywcy oświadczenia, że gaz płynny nie będzie przeznaczony do napędu pojazdów samochodowych; oświadczenie to może być złożone na wystawionej fakturze VAT, a jeżeli jest składane odrębnie, powinno zawierać datę złożenia oświadczenia oraz powinno być dołączone do kopii faktury VAT;

2) osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej - do uzyskania od nabywcy oświadczenia, że gaz płynny nie będzie przeznaczony do napędu pojazdów samochodowych; oświadczenie to powinno być dołączone do kopii paragonu lub kopii innego dokumentu sprzedaży wystawionego nabywcy, a w przypadku braku takiej możliwości sprzedawca jest obowiązany wpisać na oświadczeniu numer i datę wystawienia dokumentu potwierdzającego tę sprzedaż.

Oświadczenia, o których mowa powyżej spełniać winny wymogi określone w § 15 ust. 8 tegoż rozporządzenia.

Z przytoczonych powyżej przepisów nie wynika bezpośrednio możliwość korzystania z przedmiotowego zwolnienia przez podmioty inne niż będące uprawnionymi nabywcami w znaczeniu określonym przez § 15 ust. 3 cytowanego rozporządzenia (abstrahując oczywiście od zwolnienia gazu płynnego rozlewanego do butli w składzie podatkowym). W kręgu tych podmiotów nie znajduje się sam prowadzący skład podatkowy. Niemniej jednak stosując wykładnię celowościową stwierdzić należy, iż nie byłoby uzasadnionym pozbawianie możliwości korzystania z przedmiotowego zwolnienia podmiotów prowadzących składy podatkowe, które zużywają posiadany gaz płynny w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, do celów zwolnionych. Prowadziłoby to bowiem do nieracjonalnej sytuacji, w której prowadzący skład podatkowy, chcąc skorzystać z przedmiotowego zwolnienia, musi zakupywać gaz płynny od innych podmiotów, a nie może wykorzystać tego, który sam posiada. W tym miejscu wskazać można jeszcze na przepis art. 4 ust. 2 pkt 9 ustawy o podatku akcyzowym, który równoważy sprzedaż ze zużyciem wyrobów akcyzowych na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej. Skoro dla celów opodatkowania zrównano sprzedaż ze zużyciem wyrobów akcyzowych na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej, to zasada ta będzie miała również zastosowanie w odniesieniu do zwolnień z podatku akcyzowego.

Biorąc pod uwagę status podmiotu jako składu podatkowego stwierdzić należy, że korzystanie z przedmiotowego zwolnienia - przy zachowaniu wszystkich jego warunków - winno odbywać się dodatkowo w sposób umożliwiający organom podatkowym sprawowanie skutecznej kontroli nad ilością oraz sposobem wykorzystania wyrobów akcyzowych. Stąd koniecznym więc będzie w takim przypadku zapewnienie odpowiednich urządzeń pomiarowych oraz dokumentacji. W interesie prowadzącego skład podatkowy leży bowiem odpowiednie udokumentowanie rozchodu gazu płynnego znajdującego się w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.

Niniejsza interpretacja odnosi się wyłącznie do przedstawionego przez wnioskodawcę i przytoczonego w treści postanowienia stanu faktycznego i udzielona została w oparciu o stan prawny obowiązujący na dzień jej wydania.

Interpretacja ta nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia w trybie art. 14b § 5 Ordynacji podatkowej.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl