360000-PA-9116-372/2006/IK - Znaki akcyzy na napoje fermentowane na bazie żyta bez udziału moszczu owocowego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 15 września 2006 r. Izba Celna w Łodzi 360000-PA-9116-372/2006/IK Znaki akcyzy na napoje fermentowane na bazie żyta bez udziału moszczu owocowego.

DECYZJA.

Na podstawie art. 233 § 1 pkt 2 lit. a w związku z art. 14b § 5 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) po rozpatrzeniu odwołania Strony z dnia 3 kwietnia 2006 r. od decyzji Dyrektora Izby Celnej w Łodzi Nr 360000-PA-9116-165/2006/MM z dnia 27 marca 2006 r. odmawiającej uchylenia postanowienia Naczelnika Urzędu Celnego w Piotrkowie Trybunalskim Nr 3630-PA-INT-12/05/AB-2 z dnia 15 grudnia 2005 r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, Dyrektor Izby Celnej w Łodzi uchyla w całości zaskarżoną decyzję i zmienia postanowienie Nr 3630-PA-INT-12/05/AB-2 z dnia 15 grudnia 2005 r. w sprawie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, w sposób następujący: - uznaje za prawidłowe stanowisko Spółki z o. o. w części dotyczącej nakładania banderol winiarskich na napoje fermentowane na bazie żyta.

Decyzja niniejsza jest ostateczna w administracyjnym toku instancji. W zakresie niezgodności z prawem decyzja może być zaskarżona, zgodnie z art. 54 § 1, art. 53 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr.153, poz. 1270 z późn. zm.) do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, za pośrednictwem Dyrektora Izby Celnej w Łodzi, w terminie 30 dni od dnia jej doręczenia.

UZASADNIENIE

W dniu 15 września 2005 r. do Urzędu Celnego w Piotrkowie Trybunalskim wpłyną wniosek Spółki z o.o. (uzupełnionym pismem z dnia 29 września 2005 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Z przedstawionego przez Spółkę stanu faktycznego wynikało, iż zamierza produkować napoje fermentowane na bazie żyta bez udziału moszczu owocowego. Cały alkohol zawarty w produkcie końcowym pochodzić będzie wyłącznie z fermentacji alkoholowej nastawu dodanych dozwolonych substancji węglowodanowych. Nie będzie przeprowadzana hydroliza (zacieranie żyta). Żyto będzie stanowiło jedynie pożywkę dla zintensyfikowania fermentacji. Produkt ten będzie zdaniem firmy napojem fermentowanym niewiniarskim zaliczanym do grupowania PKWiU 15.94.10 (napoje fermentowane pozostałe). Zapytania Strony zawarte we wniosku dotyczyły kwestii - wysokości podatku akcyzowego należnego od produkcji napoju fermentowanego na bazie żyta i rodzaju i sposobu nakładania znaków skarbowych akcyzy (banderol) na opakowania jednostkowe z tym rodzajem napoju fermentowanego. Zdaniem Spółki stawka podatku akcyzowego od napojów fermentowanych wynosi 1,36 zł od litra produktu. Strona zaproponowała nakładać na "wino z żyta" banderole KW/BP/5 w kształcie odwróconej litery "U".

Postanowieniem Nr 3630-PA-INT-12/05/AB/1, z dnia 15 grudnia 2005 r. Naczelnik Urzędu Celnego w Piotrkowie Trybunalskim, udzielił Spółce interpretacji podatkowej na pytanie co do stawki podatku akcyzowego od napojów fermentowanych i uznał, że stanowisko przedstawione we wniosku Strony jest prawidłowe tj. że stawka podatku akcyzowego od napojów fermentowanych wynosi 1,36 zł od litra produktu. Na to postanowienie Strona zażalenia nie złożyła. Natomiast co do pytania Strony, czy na przedmiotowe "wino z żyta" należy nakładać banderole KW/BP/5 w kształcie odwróconej litery "U" - Naczelnik Urzędu Celnego w Piotrkowie Trybunalskim odpowiedział postanowieniem Nr 3630-PA-INT-12/05/AB/2 z dnia 15 grudnia 2005 r., w którym uznał, że stanowisko przedstawione we wniosku Strony jest nieprawidłowe. Organ I instancji wyjaśnił, że zgodnie z art. 83 ust. 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym, obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy podlegają wyroby akcyzowe wymienione w zał. Nr 3 do ustawy. W poz. Nr 6 tegoż załącznika wykazano napoje fermentowane (pn. jabłecznik, wino z gruszek, miód pitny) pozostałe; mieszane napoje zawierające alkohol o symbolu PKWiU 15.94.10.W swoim wniosku Spółka wskazała, że na "wino z żyta" proponuje nakładać banderole KW/BP/5 w kształcie odwróconej litery "U". Zgodnie z załącznikiem Nr 2 Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 19 kwietnia 2004 r. w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy (Dz. U. Nr 80, poz. 742 z późn. zm.) - znaki akcyzy KW/BP/5 są banderolami podatkowymi na opakowania jednostkowe wytworzonych na terytorium kraju wyrobów winiarskich. Z zawartego we wniosku opisu Naczelnik Urzędu Celnego w Piotrkowie Trybunalskim wywiódł, że Spółka zamierza produkować napoje fermentowane na bazie żyta bez udziału moszczu owocowego. Uznając iż, opisany we wniosku Strony wyrób nie jest więc wyrobem winiarskim według zasad wyrobów fermentowanych winiarskich określonych w ustawie z dnia 22 stycznia 2004 r. o wyrobie i rozlewie wyrobów winiarskich, obrocie tymi wyrobami i organizacji rynku wina (Dz. U. Nr 34, poz. 292 z późn. zm.). Wyrób, który zamierza produkować Strona w ogóle nie zawiera soku owocowego lub moszczu owocowego, a zgodnie z art. 8 i 9 tejże ustawy udział soku owocowego lub moszczu owocowego w fermentowanych napojach winiarskich nie może być niższy niż określony w tych artykułach. Naczelnik Urzędu Celnego w Piotrkowie Trybunalskim uznał, iż skoro mamy do czynienia z napojem fermentowanym niewiniarskim, to nie może być on oznaczany banderolami podatkowymi na opakowania jednostkowe wytworzonych na terytorium kraju wyrobów winiarskich. Wobec czego uznano stanowisko Strony za nieprawidłowe.

Pismem z dnia 27 grudnia 2005 r. Strona złożyła do Dyrektora Izby Celnej w Łodzi zażalenie na postanowienie Naczelnika Urzędu Celnego w Piotrkowie Trybunalskim Nr 3630-PA-INT-12/05/AB-2 z dnia 15 grudnia 2005 r. Strona zarzuciła, iż w przedmiotowym postanowieniu Naczelnik Urzędu Celnego w Piotrkowie Trybunalskim nie udzielił odpowiedzi na zadane pytanie, jedynie uznał stanowisko Strony za nieprawidłowe. W związku z powyższym Spółka ponownie wniosła o udzielenia odpowiedzi na pytanie jaki rodzaj znaków skarbowych akcyzy (banderol) oraz jaki sposób ich nałożenia na opakowanie jednostkowe Spółka ma zastosować przy uruchomieniu produkcji niewiniarskich napojów fermentowanych na bazie żyta.

Dyrektor Izby Celnej w Łodzi, decyzją Nr 360000-PA-9116-165/2006/MM z dnia 27 marca 2006 r. odmówił uchylenia zaskarżonego postanowienia stwierdzając, iż w świetle obowiązujących przepisów - na wino z żyta, wyrób fermentowany niewiniarski, który zamierza produkować Strona - nie można nakładać banderol winiarskich KW/BP/5 w kształcie odwróconej litery "U". W uzasadnieniu decyzji podtrzymano stanowisko Naczelnika Urzędu Celnego w Piotrkowie Trybunalskim. Dyrektor Izby Celnej podkreślił, iż ww. interpretacji udzielono przy założeniu, że wszystkie dane zawarte we wniosku są prawdziwe i chodzi o wyrób fermentowany niewiniarski o symbolu 15.94 10. Końcowo odnosząc się do zawartego w zażaleniu żądania Strony odnośnie uzupełnienia postanowienia, co do udzielenia odpowiedzi jaki rodzaj znaków skarbowych akcyzy (banderol) oraz jaki sposób ich nałożenia na opakowanie jednostkowe Spółka ma zastosować przy uruchomieniu produkcji niewiniarskich napojów fermentowanych na bazie żyta, Dyrektor Izby Celnej w Łodzi wyjaśnił, iż z tym zapytaniem Strona chcąca uzyskać ww. informacje winna zwrócić się w trybie art. 14a § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, do właściwego organu podatkowego (w tym przypadku do Naczelnika Urzędu Celnego w Piotrkowie Trybunalskim) przedstawiając stan faktyczny oraz własne stanowisko w sprawie. Bowiem zgodnie z zasadą dwuinstancyjności i treścią art. 14a Ordynacji podatkowej - nowy wniosek Strony musi rozpatrzyć najpierw organ I instancji. Dyrektor Izby Celnej w Łodzi dodatkowo poinformował Stronę, iż mając na uwadze złożoność problemu postanowił wystąpić z zapytaniem do Ministerstwa Finansów w Warszawie, jaką stawkę podatku akcyzowego należy pobierać za "wino z żyta" oraz jakie banderole należy nakładać na ten produkt.

Pismem z dnia 3 kwietnia 2006 r. Strona złożyła odwołanie od powyższej decyzji zarzucając, iż w przedmiotowej decyzji brak jest wyczerpującej odpowiedzi w sprawie interpretacji zastosowania prawa podatkowego. Strona podniosła, iż trzykrotnie bezskutecznie zwracała się do Urzędu Celnego w Piotrkowie Trybunalskim o określenie wysokości podatku akcyzowego należnego od produkcji niewiniarskiego napoju, którego produkcję chce podjąć oraz wskazania rodzaju znaków skarbowych akcyzy i sposobu ich nałożenia na opakowania jednostkowe z tym produktem.

W sprawie niniejszej stwierdzić należy, co następuje. Organ II instancji po przeanalizowaniu stanu prawnego i faktycznego sprawy uchyla zaskarżoną decyzję w całości i zmienia postanowienie Naczelnika Urzędu Celnego w Piotrkowie Trybunalskim w sprawie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego Nr 3630-PA-INT-12/05/AB-2 z dnia 15 grudnia 2005 r. poprzez uznanie za prawidłowe stanowiska Strony w części dotyczącej możliwości nakładania banderol winiarskich na napoje fermentowane "z żyta". Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2006 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.) do celów akcyzy i obowiązku oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy na terytorium kraju stosuje się klasyfikacje wyrobów akcyzowych w układzie odpowiadającym Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Natomiast zgodnie z pkt 7.3 Zasad Metodycznych PKWiU zawartych w załączniku do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 89, poz. 844) zaliczenie danego produktu do odpowiedniego grupowania jest obowiązkiem producenta względnie usługodawcy. W świetle powyższego - w niniejszej sprawie zasadnicze znaczenie miało ustalenie prawidłowego kodu PKWiU przedmiotowego "wina z żyta". W celu uzyskania prawidłowej klasyfikacji wyrobów akcyzowych w dniu 12 czerwca 2006 r. Spółka zwróciła się do Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych w Urzędzie Statystycznym w Łodzi z wnioskiem o zakwalifikowanie wg PKWiU "wina z żyta". Urząd Statystyczny w Łodzi pismem z dnia znak OK.-5672/KW-3266/2006 zakwalifikował "wina z żyta" jako "Napoje pozostałe fermentowane" PKWiU 15.94.10-00.Bezspornym jest, że w obowiązującym stanie prawnym napoje fermentowane o symbolu PKWiU 15.94.10-00 podlegają obowiązku oznaczania znakami akcyzy. Bowiem zgodnie z art. 83 ust. 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy podlegają wyroby akcyzowe wymienione w zał. Nr 3 do ustawy. W poz. Nr 6 tegoż załącznika wykazano napoje fermentowane (pn. jabłecznik, wino z gruszek, miód pitny) pozostałe; mieszane napoje zawierające alkohol o symbolu PKWiU 15.94.10. Mając na uwadze powyższe należy uznać stanowisko Strony za prawidłowe, iż przedmiotowy napój fermentowany na bazie żyta należy oznaczać banderolami winiarskimi. Stanowisko takie jest również zgodne z opinią wyrażoną w piśmie Ministerstwa Finansów, Departamentu Podatku Akcyzowego i Ekologicznego z dnia 28 lipca 2006 r., znak AEIV-8170-39/JK/06/582.W swoim wniosku Spółka wskazała, że na "wino z żyta" proponuje nakładać banderole KW/BP/5 w kształcie odwróconej litery "U". Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 19 kwietnia 2004 r. w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy (Dz. U. Nr 80, poz. 742 z późn. zm.) określa m.in. postacie wprowadzonych znaków akcyzy, umieszczanych na opakowaniach jednostkowych importowanych, nabywanych wewnątrzwspólnotowo i wytworzonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, wyrobów tytoniowych, spirytusowych i winiarskich, ich wzory i elementy znaku akcyzy oraz szczegółowe sposoby umieszczania znaków akcyzy na typowych dla wyrobów tytoniowych, spirytusowych i winiarskich opakowaniach jednostkowych (§ 1 pkt 2 i 3 rozporządzenia). Natomiast w § 5 pkt 1 określono, iż "Banderole zawierają w szczególności oznaczenie serii, numer ewidencyjny, dane o rodzaju i ilości wyrobu w opakowaniu jednostkowym oraz datę ich wytworzenia lub umieszczenia na wyrobie." Zgodnie z załącznikiem Nr 2 do cyt. wyżej rozporządzenia - znaki akcyzy KW/BP/5 są banderolami podatkowymi na opakowania jednostkowe wytworzonych na terytorium kraju wyrobów winiarskich. Jak wspomniano wyżej, do określenia serii banderol niezbędnym jest określenie rodzaju wyrobu, mocy alkoholu zawartego w opakowaniu jednostkowym wyrobu. Koniecznym jest także znajomość pojemności opakowania jednostkowego wyrobu. Bez powyższych danych organ podatkowy nie może określić konkretnego rodzaju banderol winiarskich jakie powinny być nakładane na produkowane "wino z żyta".

Odnosząc się do pytania Strony o wysokość podatku akcyzowego należnego od napoju fermentowanego niewiniarskiego należy zwrócić uwagę, że ta kwestia nie stanowi rozpoznania w przedmiotowej sprawie. Należy przy tym wskazać, iż określenie stawki podatku akcyzowego możliwe jest po uwzględnieniu mocy alkoholu zawartego w produkowanym wyrobie i zakwalifikowaniu go do napojów fermentowanych lub produktów pośrednich. Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004 r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 87, poz. 825 z późn. zm.), stawka akcyzy określona w załączniku Nr 1 do niniejszego rozporządzenia dla napojów fermentowanych wynosi 136,00 zł/hl, natomiast dla produktów pośrednich 273,00 zł/hl. Biorąc pod uwagę powyższe uzasadnienie Dyrektor Izby Celnej w Łodzi orzekł jak w sentencji.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl