3600/2016 - Zmiana sposobu realizowania tygodniowego czasu pracy przez nauczycieli w ramach nowelizacji ustawy Karta Nauczyciela.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 24 czerwca 2016 r. Ministerstwo Edukacji Narodowej 3600/2016 Zmiana sposobu realizowania tygodniowego czasu pracy przez nauczycieli w ramach nowelizacji ustawy Karta Nauczyciela.

Stosownie do art. 42 ust. 1 ustawy - Karta Nauczyciela 1 , tygodniowy czas pracy nauczyciela zatrudnionego w pełnym wymiarze czasu pracy wynosi do 40 godzin. W ramach tego czasu pracy oraz ustalonego wynagrodzenia nauczyciel jest obowiązany realizować trzy rodzaje zajęć, określone w art. 42 ust. 2 wymienionej ustawy, które w skrócie można określić jako:

1.

zajęcia wychowawcze, opiekuńcze i dydaktyczne tzw. pensum 2 ;

2.

zajęcia statutowe 3 ;

3.

przygotowanie do zajęć i doskonalenie zawodowe.

Od dnia 1 września 2016 r. przepis art. 42 ust. 2 pkt 2 ustawy - Karta Nauczyciela otrzyma następujące brzmienie:

"2) inne zajęcia i czynności wynikające z zadań statutowych szkoły, w tym zajęcia opiekuńcze i wychowawcze uwzględniające potrzeby i zainteresowania uczniów;".

Zgodnie z nowym brzmieniem tego przepisu, nauczyciel, w ramach czterdziestogodzinnego tygodnia pracy oraz otrzymywanego wynagrodzenia, będzie zobligowany do realizacji m.in. innych zajęć i czynności wynikających z zadań statutowych szkoły, w tym zajęć opiekuńczych i wychowawczych uwzględniających potrzeby i zainteresowania uczniów.

Obowiązek realizowania przez nauczycieli zajęć i czynności określonych w art. 42 ust. 2 pkt 2 ustawy - Karta Nauczyciela nie może być wykorzystywany przez dyrektora do wypełniania nimi godzin pracy objętych obowiązkowym tygodniowym wymiarem zajęć (pensum) ustalonym dla innego stanowiska. Ponadto, ustalenie przez dyrektora szkoły określonych zadań nauczyciela w ramach innych czynności i zajęć wynikających z zadań statutowych szkoły musi umożliwić nauczycielowi realizację wszystkich rodzajów zajęć i czynności, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 1-3 ustawy - Karta Nauczyciela w ramach jego tygodniowego czasu pracy.

W okresie przejściowym, do czasu systemowego rozwiązania organizacji ww. zajęć, dyrektorzy powinni motywować nauczycieli do realizacji zajęć, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 ustawy - Karta Nauczyciela, w ramach ich tygodniowego czasu pracy, wykorzystując funkcję wspierającą dodatku motywacyjnego 4 .

Odnosząc się do organizacji pracy świetlicy, należy zauważyć, że zgodnie z ustawą o systemie oświaty 5 , zapewnienie uczniom możliwości korzystania ze świetlicy jest jednym ze statutowych zadań szkoły publicznej. Uczniowie przebywający w świetlicy, muszą mieć stałą opiekę; w tym celu dyrektor szkoły zatrudnia wychowawców świetlicy, których tygodniowy, obowiązkowy wymiar zajęć, zgodnie z art. 42 ust. 3 pkt. 6 ustawy - Karta Nauczyciela, wynosi 26 godzin. Godzinami pracy w świetlicy nauczyciele mogą mieć także uzupełniony tygodniowy obowiązkowy wymiar zajęć dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych 6 [6). Stanowisko wychowawcy świetlicy, wraz z wymiarem godzin, musi być zaplanowane w arkuszu organizacji szkoły. Organizacja pracy szkoły musi być zaopiniowana przez radę pedagogiczną. Przy opracowaniu arkusza organizacji szkoły dyrektor powinien zaplanować liczbę miejsc dla uczniów, którzy rozpoczną naukę od 1 września. Planowanie to powinno wynikać z analizy ostatnich lat i znajomości środowiska szkolnego. Organ prowadzący szkołę powinien zatwierdzić arkusz organizacji szkoły do końca maja roku poprzedzającego dany rok szkolny. Zatwierdzony arkusz stanowi dla dyrektora gwarancję, że szkoła otrzyma środki potrzebne na organizację świetlicy.

Gdyby organ prowadzący, mimo występujących w szkole potrzeb, nie chciał zagwarantować środków na stanowisko wychowawcy świetlicy, kurator oświaty, w ramach sprawowanego nadzoru pedagogicznego, powinien ocenić zgodność z prawem takiego działania i w razie potrzeby zastosować środki zmierzające do zapewnienia stanu zgodnego z prawem (art. 34 ust. 1 ustawy o systemie oświaty).

Ponadto uprzejmie wyjaśniam, że publiczne przedszkola, szkoły i placówki są obowiązane do udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej, która zgodnie z rozporządzeniem w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach 7 polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz indywidualnych możliwości psychofizycznych uczniów. Pomoc ta jest udzielana w trakcie bieżącej pracy z uczniem oraz w formach wskazanych w § 7 ww. rozporządzenia.

Pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole udzielają uczniom m.in. nauczyciele, którzy w ramach zajęć i czynności wymienionych w art. 42 ust. 2 pkt 2 ustawy - Karta Nauczyciela, mogą prowadzić:

1)

zajęcia rozwijające uzdolnienia,

2)

zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze,

3)

warsztaty,

4)

porady i konsultacje.

Natomiast w ramach zajęć, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 1 ustawy - Karta Nauczyciela, nauczyciele prowadzą:

1)

zajęcia specjalistyczne: korekcyjno-kompensacyjne, logopedyczne, socjoterapeutyczne oraz inne zajęcia o charakterze terapeutycznym;

2)

zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniem kształcenia i kariery zawodowej - w przypadku uczniów gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych.

Wymiar godzin poszczególnych form udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej ustala dyrektor szkoły, biorąc pod uwagę potrzeby i zainteresowania uczniów, zadania nauczycieli, w tym ich tygodniowy obowiązkowy wymiar zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych oraz posiadane przez nich kwalifikacje.

Ze względu na bezpieczeństwo uczniów oraz dokumentowanie przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej, a w szczególności pomocy psychologiczno-pedagogicznej zajęcia prowadzone z uczniami są i będą dokumentowane w dziennikach zajęć 8 .

Ministerstwo Edukacji Narodowej wraz ze związkami zawodowymi nauczycieli będzie monitorowało realizację nowelizowanego przepisu art. 42 ust. 2 ustawy - Karta Nauczyciela. Pragnę w tym miejscu podkreślić ogromną rolę związków zawodowych, które stosownie do art. 23 ustawy o związkach zawodowych sprawują kontrolę nad przestrzeganiem prawa pracy oraz uczestniczą, na zasadach określonych odrębnymi przepisami, w nadzorze nad przestrzeganiem przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy. Jeżeli w powyższych sprawach zdaniem związku zawodowego postępowanie organu administracji państwowej i samorządu terytorialnego lub pracodawcy jest niezgodne z prawem lub narusza zasady sprawiedliwości, związek może wystąpić do właściwego organu z żądaniem spowodowania usunięcia we właściwym trybie stwierdzonej nieprawidłowości.

Jednocześnie uprzejmie informuję, że w związku z późn. zm. w art. 42 ust. 2 pkt 2 ustawy - Karta Nauczyciela, w dniu 25 maja 2016 r. Minister Edukacji Narodowej wystosował pismo kierowane do kuratorów oświaty w sprawie organizacji pracy świetlicy oraz pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

1

Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. - Kart Nauczyciela (Dz. U. z 2014 r. poz. 191 z późn. zm.).

2

W wymiarze określonym w art. 42 ust. 3 lub 4a lub ust. 7 ustawy - Karta Nauczyciela. Ponadto nauczyciele mogą też mieć przydzielone godziny ponadwymiarowe o których mowa w art. 35 ww. ustawy. Pensum musi być zgodne z posiadanymi przez nauczyciela kwalifikacjami. Zajęcia w ramach tzw. pensum wymienione są w art. 64 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2015 r. poz. 2156 z późn. zm.).

3

Katalog tych zajęć wynika z ustawy - Karta Nauczyciela, ustawy o systemie oświaty oraz aktów wykonawczych do tych ustaw.

4

Dodatek motywacyjny nie stanowi obligatoryjnego składnika wynagrodzenia za pracę, jest natomiast potencjalnym, dodatkowym dochodem wynikającym z faktu szczególnej jakości świadczonej pracy i zaangażowania nauczyciela w pracę (art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy - Karta Nauczyciela. Ogólne warunki przyznawania nauczycielom dodatku motywacyjnego określa § 6 rozporządzenia w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagradzania za pracę w dniu wolnym od pracy (Dz. U. z 2014 r. poz. 416, z późn. zm.) Do warunków tych należą: osiągnięcia w realizowanym procesie dydaktycznym, osiągnięcia wychowawczo - opiekuńcze, wprowadzanie innowacji pedagogicznych, skutkujących efektami w procesie kształcenia i wychowania, zaangażowanie w realizację czynności i zajęć, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 Karty Nauczyciela, szczególnie efektywne wypełnianie zadań i obowiązków związanych z powierzonym stanowiskiem, realizowanie w szkole zadań edukacyjnych, wynikających z przyjętych przez organ prowadzący priorytetów w realizowanej lokalnej polityce oświatowej. Wysokość oraz szczegółowe warunki przyznawania dodatku motywacyjnego określa, w drodze regulaminu, organ prowadzący szkołę będący jednostką samorządu terytorialnego.

5

Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2015 r. poz. 2156, z późn. zm.)

6

W tym przypadku, ze względu na realizowanie obowiązków określonych dla stanowisk o różnym tygodniowym obowiązkowym wymiarze godzin, do określenia tygodniowego obowiązkowego wymiaru zajęć nauczyciela będzie miał zastosowanie art. 42 ust. 7 pkt 3 ustawy- Karta Nauczyciela.

7

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. poz. 532).

8

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 29 sierpnia 2014 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz. U. poz. 1170 z późn. zm.).

Opublikowano: www.sejm.gov.pl