351000-RPA-91103/43/05 - Czy nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobu zaklasyfikowanego do symbolu PKWiU 16.00.12-90.90 "tytoń przetworzony pozostały, osobno niewymieniony" w postaci bibuły papierosowej, wykonanej ze spreparowanego tytoniu, nasączonej aromatem, podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym?

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 15 listopada 2005 r. Urząd Celny w Krakowie 351000-RPA-91103/43/05 Czy nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobu zaklasyfikowanego do symbolu PKWiU 16.00.12-90.90 "tytoń przetworzony pozostały, osobno niewymieniony" w postaci bibuły papierosowej, wykonanej ze spreparowanego tytoniu, nasączonej aromatem, podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym?

POSTANOWIENIE

Naczelnik Urzędu Celnego w Krakowie działając na podstawie art. 14a § 1, § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 15 września 2005 r. w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku akcyzowego stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 września 2005 r. wpłynął do tut. Urzędu wniosek podatnika w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku akcyzowego. Z wymienionego pisma wynika, iż podatnik planuje nabywać wewwnątrzwspólnotowo, a następnie wprowadzać do obrotu na rynku, bibułę papierosową wykonaną ze spreparowanego tytoniu nasączona aromatem (np. truskawkowym, czekoladowym). Do niniejszego wniosku zostało dołączone pismo Urzędu Statystycznego w Łodzi Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych znak: OK-5672/KW-308/12-9506/2004 r. z dnia 16 listopada 2004 r., z którego wynika, iż niniejszy wyrób należy klasyfikować wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. - Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.), do grupowania: PKWiU 16.00.12-90.90 "tytoń przetworzony pozostały, osobno nie wymieniony". Podatnik we wniosku z dnia 15 września 2005 r. zwraca się z zapytaniem, czy opisany wyrób podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym?

Naczelnik tut. Urzędu wyjaśnia, iż stosownie do art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.) wyrobami akcyzowymi są wyroby podlegające akcyzie określone w załączniku Nr 1 do ustawy. W załączniku Nr 1 do ww. ustawy o podatku akcyzowym nie został wymieniony wyrób o symbolu PKWiU 16.00.12-90.90, a zatem wskazany wyrób nie jest wyrobem akcyzowym i nie podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

Jednak tut. organ pragnie zauważyć, że niniejszej interpretacji udzielono w oparciu o stan faktyczny przedstawiony we wniosku.

Zgodnie z załącznikiem Nr 4 do ww. ustawy o podatku akcyzowym za papierosy uznaje się:

1)

tytoń zrolowany nadający się do palenia w tej postaci, który nie jest cygarami ani cygaretkami w rozumieniu niniejszej ustawy;

2)

tytoń zrolowany, który w drodze prostej nieprzemysłowej obróbki jest umieszczany w "tutkach" z bibuły papierosowej;

3)

tytoń zrolowany, który w drodze prostej nieprzemysłowej obróbki jest owijany w bibułę papierosową.

Natomiast za tytoń do palenia uznaje się:

1)

tytoń, który został pocięty lub inaczej podzielony, skręcony lub sprasowany w postaci bloków oraz nadający się do palenia bez dalszego przetwarzania przemysłowego;

2)

odpady tytoniowe, oddane do sprzedaży detalicznej, nie będące cygarami, cygaretkami i papierosami, w rozumieniu niniejszej ustawy, a nadające się do palenia.

Dodatkowo tut. organ pragnie poinformować, iż w myśl art. 14a § 1 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa, stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Drugie pytanie sformułowane we wniosku z dnia 15 września 2005 r. nie mieści się w zakresie prawa podatkowego, a zatem tut. organ nie jest właściwy do udzielenia odpowiedzi na to pytanie.

Końcowo Naczelnik tut. Urzędu informuje, iż powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie udzielenia interpretacji. Interpretacja jest zgodna z obowiązującym stanem prawnym tylko w przypadku przedstawienia przez podatnika rzeczywistego stanu faktycznego sprawy. Powyższa interpretacja traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących. Ponadto zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa, powyżej udzielona interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Natomiast stosownie do art. 14b § 2 cyt. ustawy udzielona interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy do czasu jej zmiany lub uchylenia w drodze decyzji przez organ odwoławczy w trybie określonym w art. 14b § 5 ustawy - Ordynacja podatkowa.

Zgodnie z € w związku z art. 14a § 4 ustawy - Ordynacja podatkowa na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Celnej w Krakowie w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Celnego w Krakowie. Do zażalenia należy dołączyć znaki opłaty skarbowej w wysokości 5,00 zł od zażalenia i po 0,50 zł od każdego załącznika.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl