35-WPA-9116-343/05 - Zwolnienie od akcyzy w przypadku zniszczenia wyrobu.
Pismo z dnia 21 października 2005 r. Izba Celna w Krakowie 35-WPA-9116-343/05 Zwolnienie od akcyzy w przypadku zniszczenia wyrobu.
DECYZJA
Dyrektor Izby Celnej w Krakowie działając na podstawie przepisu art. 14b § 5 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 roku Nr 8, poz. 60 ze zmianami)
zmienia z urzędu postanowienie Naczelnika Urzędu Celnego w Nowym Targu z dnia 8 sierpnia 2005 roku nr 3520PA-911-5/05 w sprawie interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego.
UZASADNIENIE
Pismem z dnia 10 czerwca 2005 roku Spółka zwróciła się do Naczelnika Urzędu Celnego w Nowym Targu z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego. Pytanie dotyczyło możliwości zastosowania zwolnienia przewidzianego przepisami § 24 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 roku w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. nr 97, poz. 966 ze zmianami) w przypadku zniszczenia wyrobu.
W wyżej wymienionym piśmie Spółka przedstawiła stosowany sposób rozliczania podatku akcyzowego, utrzymując, iż w opisanym przez Nią przypadku zniszczenia wyrobów ma zastosowanie zwolnienie z § 24 ust. 1 powołanego rozporządzenia Ministra Finansów.
Jednocześnie Spółka twierdzi, iż z uwagi na okoliczność, że podatek akcyzowy od produkcji wyrobów tytoniowych został uiszczony (w związku z wyprowadzeniem ich ze składu podatkowego) zwolnienie z akcyzy realizowane jest poprzez zwrot kwoty akcyzy, zgodnie z art. 25 ust. 3 zdanie 2 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 roku o podatku akcyzowym (Dz. U. nr 29, poz. 257 ze zmianami).
Naczelnik Urzędu Celnego w Nowym Targu postanowieniem z dnia 8 sierpnia 2005 roku nr 3520PA-911-5/05 potwierdził prawidłowość stanowiska Spółki przedstawionego we wniosku z dnia 10 czerwca 2005 roku.
Dyrektor Izby Celnej po przeanalizowaniu wszystkich aspektów sprawy stwierdza, iż stanowisko Spółki jest nieprawidłowe, a postanowienie Naczelnika Urzędu Celnego w Nowym Targu z dnia 8 sierpnia 2005 roku nr 3520PA-911-5/05 rażąco narusza prawo.
Zgodnie z § 24 ust. 1 powołanego wyżej rozporządzenia Ministra Finansów, zwalnia się od akcyzy wyroby akcyzowe zharmonizowane, nieprzydatne do spożycia, dalszego przerobu lub zużycia, w przypadku ich zniszczenia.
Według opisu stanu faktycznego przedstawionego we wniosku z dnia 10 czerwca 2005 roku Spółka produkuje wyroby tytoniowe, w ramach procedury zawieszenie poboru akcyzy w składzie podatkowym, gotowe wyroby przechowywane są przed ich sprzedażą w zewnętrznych magazynach Spółki. Spółka przenosi wyżej wymienione towary ze składu podatkowego (zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy) do zewnętrznego magazynu - skąd w późniejszym terminie sprzedaje wyżej wymienione towary.
W trakcie przewozu wyrobów do magazynu zewnętrznego, bądź w samym magazynie, czy jeszcze w trakcie przechowywania wyrobów w składzie podatkowym może dojść do ich uszkodzenia (np. poprzez zgniecenie, zamoknięcie bądź uszkodzenie opakowań), skutkiem czego tracą one przydatność do spożycia i nie mogą być wprowadzone do obrotu.
Należy zauważyć, że w myśl przepisu art. 4 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 roku o podatku akcyzowym (Dz. U. nr 29, poz. 257 ze zmianami) opodatkowaniu akcyzą podlega wyprowadzenie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych ze składu podatkowego. Natomiast według art. 28 ust. 1 pkt 2 powołanej ustawy zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy następuje w przypadku wyprowadzenia wyrobów akcyzowych zharmonizowanych ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy.
Wówczas obowiązek podatkowy powstaje w dniu wyprowadzenia tych wyrobów poza teren składu podatkowego.
Wyroby tytoniowe, o których mowa w piśmie Spółki stanowią wyroby akcyzowe zharmonizowane w rozumieniu przepisu art. 2 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym.
Zatem bezspornym jest, iż w przedmiotowym przypadku przeniesienie wyrobów tytoniowych ze składu podatkowego do magazynu zewnętrznego skutkuje dla Spółki powstaniem obowiązku podatkowego i koniecznością uiszczenia stosownej kwoty podatku akcyzowego w terminie i na warunkach określonych przepisami powołanej ustawy.
W myśl art. 4 ust. 5 ustawy o podatku akcyzowym, jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej czynności o których mowa w ust. 1 - 3, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności określonej w tych przepisach, jeżeli kwota akcyzy została określona lub zadeklarowana w należnej wysokości.
Zatem mając na względzie jednofazowy charakter podatku akcyzowego, zniszczenie tych wyrobów po wyprowadzeniu ze składu podatkowego i uiszczeniu z tego tytułu podatku akcyzowego w należytej wysokości nie wywołuje skutku w postaci kolejnego powstania obowiązku podatkowego, a tym samym nie ma zastosowania zwolnienie z akcyzy z § 24 ust. 1 powołanego rozporządzenia Ministra Finansów. Nie można bowiem stosować zwolnienia od podatku do czynności i stanów faktycznych, z których zaistnieniem przepisy ustawy nie wiążą powstania obowiązku podatkowego.
Ponadto, Dyrektor Izy Celnej zauważa, iż przepis art. 25 ust. 3 zdanie 2 ustawy o podatku akcyzowym mówi, iż zwolnienie może być realizowane również przez zwrot kwoty akcyzy. Jednakże nie oznacza to, iż taki tryb zwolnienia jest dopuszczalny w każdym przypadku.
Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 25 ust. 5 wyżej wymienionej ustawy o podatku akcyzowym Minister właściwy do spraw finansów publicznych, określi w drodze rozporządzenia, szczegółowy zakres zwolnień od akcyzy oraz warunki i tryb ich stosowania, uwzględniając specyfikę obrotu wyrobami akcyzowymi, przeznaczenie tych wyrobów oraz możliwość sprawowania szczególnego nadzoru podatkowego, a także wpływ czynników losowych i sił wyższych na powstawanie ubytków wyrobów akcyzowych zharmonizowanych.
Wykorzystując wyżej wymienioną dyspozycję Minister Finansów rozporządzeniem z dnia 26 kwietnia 2004 roku w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. nr 97, poz. 966 ze zmianami) zwolnił od akcyzy wyroby akcyzowe zharmonizowane nieprzydatne do spożycia, dalszego przerobu lub zużycia, w przypadku ich zniszczenia, lecz zwolnienie to, nie przewiduje jego realizacji poprzez zwrot podatku.
Z tej przyczyny postanowienie Naczelnika Urzędu Celnego w Nowym Targu z dnia 8 sierpnia 2005 roku nr 3520PA-911-5/05 musiało zostać zmienione, ponieważ jego treść rażąco naruszała prawo.
Zatem stosownie do brzmienia przepisu art. art. 14b §5 pkt 2 Ordynacji podatkowej orzeczono jak w sentencji.
Zmiana wyżej wymienionego postanowienia wywiera skutek począwszy od rozliczenia podatku za miesiąc następujący po miesiącu, w którym niniejsza decyzja Dyrektora Izby Celnej została doręczona Spółce.
Od decyzji niniejszej służy prawo wniesienia odwołania do Dyrektora Izby Celnej w Krakowie, Al. Krasińskiego 11b, 31-111 Kraków. Odwołanie wnosi się w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.