341000-RPA-911-11/06 - Warunki zwolnienia z podatku akcyzowego określone w § 13 ust. 2a, 2b i 2c rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 10 lipca 2006 r. Urząd Celny w Kielcach 341000-RPA-911-11/06 Warunki zwolnienia z podatku akcyzowego określone w § 13 ust. 2a, 2b i 2c rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego.

POSTANOWIENIE

Naczelnik Urzędu Celnego w Kielcach działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r., Nr 8 poz. 60 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku Państwa firmy z dnia 10 kwietnia 2006 r. (data wpływu do Urzędu Celnego w Kielcach 10 kwietnia 2006 r.) w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania § 13 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (tekst jedn.: Dz. U. z 2006 r., Nr 72 poz. 500) w odniesieniu do działalności podatnika prowadzącego skład podatkowy, polegającej na sprzedaży wyrobów oznaczonych symbolem 23.20.18-50.60 dokonywanej ze składu podatkowego uprawnionemu nabywcy stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 kwietnia 2006 r. do tutejszego urzędu wpłynął wniosek z dnia 10 kwietnia 2006 r. przedsiębiorstwa XXX dotyczący udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Strona zwróciła się w ww. wniosku z zapytaniem czy sprzedaż olejów średnich otrzymywanych z ropy naftowej lub materiałów bitumicznych o nazwie handlowej "A" o numerze PKWiU 23.20.16-50.90 może następować bez naliczania podatku akcyzowego w oparciu o fakturę oraz w oparciu o oświadczenie, iż środki te nie będą wykorzystane do celów opałowych i napędowych.

Pismem z dnia 22 maja 2006 r. (doręczonym w dniu 26 maja 2006 r.) wezwano podatnika do uzupełnienia złożonego wniosku poprzez wyczerpujące przedstawienie stanu faktycznego ze wskazaniem, czy dostarczony do składu podatkowego podatnika olej średni, otrzymywany z ropy naftowej lub materiałów bitumicznych o nazwie handlowej "A" będzie poddawany dodatkowym czynnościom w składzie, czy też w niezmienionej postaci sprzedawany nabywcy. Wniosek został uzupełniony w dniu 05 czerwca 2006 r.

Jak wynika z treści pisma XXX prowadzi skład podatkowy o numerze RRR. W dniu 21 października 2005 r. podatnik na podstawie zezwolenia ZZZ został zwolniony z obowiązku składania zabezpieczenia akcyzowego. Dzięki składowi podatkowemu do XXX dostarczane będą, w trybie zawieszonej akcyzy, oleje średnie otrzymywane z przeróbki ropy naftowej lub materiałów bitumicznych o nazwie handlowej "A" lub "B" o numerze PKWiU 23.20.16-50.90. Do wyżej wymienionych produktów będzie dodawane około 5-15% dodatku smarno-przeciwzużyciowego opartego na siarkowanych tłuszczach roślinnych i zwierzęcych. Tak powstały produkt będzie nosił nazwę "C" i będzie miał zastosowanie w procesach wiórowej obróbki metali - honowania bieżni w procesie produkcji łożysk. Jednocześnie podatnik zwrócił się do Głównego Urzędu Statystycznego w Łodzi o dokonanie prawidłowej klasyfikacji oraz nadanie właściwego numeru PKWiU na powstały produkt, tj. "C". Główny Urząd Statystyczny w piśmie z dnia 5 maja 2006 r. Nr SSS dokonał klasyfikacji wyżej wymienionego produktu i nadał mu numer PKWiU 23.20.18-50.60, tj. "Mieszanki olejowe do obróbki metali, oleje zapobiegające przyleganiu do form, oleje antykorozyjne".

Podatnik zamierza sprzedawać ww. środki bez naliczania podatku akcyzowego, w oparciu o fakturę VAT oraz oświadczenie nabywcy, iż środki te nie będą wykorzystane do celów innych niż napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych.

Pytanie podatnika:

Czy taki sposób postępowania (sprzedaż bez naliczania podatku akcyzowego) z wyżej wymienionym produktem jest właściwy i zgodny z przytoczonymi przepisami prawnymi i czy nie naraża podatnika oraz jego Klienta - YYY na ryzyko związane z późniejszym naliczeniem podatku akcyzowego przez Urząd Celny?

Zdaniem podatnika w związku z nadaniem produktowi "C" numeru PKWiU 23.20.18-50.60 oraz mając na uwadze § 13 ust. 1 pkt 5 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. z 2004 r. Nr 97, poz. 966), który mówi, że zwalnia się od akcyzy sprzedaż olejów smarowych oznaczonych symbolem PKWiU 23.20.18 i kodem CN 2710 19 71 - 2710 19 99, przeznaczonych do wykorzystania do celów innych niż napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, albo jako oleje smarowe do silników, albo do produkcji paliw silnikowych, albo jako oleje smarowe do silników, albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych, lub olejów smarowych do silników, produkt "C" powinien zostać objęty wyżej wymienionym zwolnieniem.

Stanowisko organu podatkowego jest następujące:

Zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 5 Rozporządzenia Ministra Finansów z 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. z 2004 r. Nr 97, poz. 966 z późn. zm.) zwalnia się od akcyzy sprzedaż olejów smarowych oznaczonych symbolem PKWiU 23.20.18 i kodem CN 2710 19 71 - 2710 19 99, przeznaczonych do wykorzystania do celów innych niż napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, albo jako oleje smarowe do silników, albo do produkcji paliw silnikoych, albo jako oleje smarowe do silników, albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych, lub olejów smarowych do silników.

Zwolnienia wyrobów, o których mowa wyżej mają zastosowanie pod warunkiem sprzedaży tych wyrobów dokonywanej ze składu podatkowego na terytorium kraju uprawnionemu nabywcy lub dokonywanej przez podmiot, o którym mowa w ust. 2b pkt 2 (§ 13 ust. 2a cytowanego wyżej rozporządzenia).

Uprawnionym nabywcą, o którym mowa w ust. 2a, jest podmiot dokonujący zakupu wyrobów, który:

1.

zużywa wyroby do celów, o których mowa w ust. 1 pkt 5 i 6 i złoży oświadczenie stwierdzające, że wyroby zostaną zużyte do celów objętych zwolnieniem;

2.

dokonuje odsprzedaży wyrobów podmiotom, o których mowa w pkt 1.

W przypadku sprzedaży ww. wyrobów uprawnionemu nabywcy, który nie dokonuje ich odsprzedaży do zastosowania zwolnienia od akcyzy, wystarczy złożenie oświadczenia, o którym mowa w § 13 ust. 2b pkt 1. Oświadczenie to, zgodnie z § 13 ust. 2e, powinno zawierać co najmniej:

1.

nazwę i adres podmiotu składającego oświadczenie oraz jego NIP;

2.

ilość zamawianych wyrobów, o których mowa w ust. 1 pkt 5 i 6;

3.

określenie celów, na które zostaną przeznaczone lub odsprzedane zakupione wyroby;

4.

datę i miejsce sporządzenia oświadczenia oraz podpis osoby składającej oświadczenie.

Natomiast w sytuacji, gdy sprzedaż ww. wyrobów ze składu podatkowego na terytorium kraju następuje na rzecz podmiotu dokonującego ich odsprzedaży zwolnienie ma zastosowanie, pod warunkiem spełnienia określonych w § 13 ust. 2c pkt 1-6 przesłanek, m.in.: podmiot odsprzedający jest zobowiązany do złożenia zabezpieczenia akcyzowego, do złożenia oświadczenia o przeznaczeniu nabywanych wyrobów, do posiadania zaświadczenia wydanego przez właściwego naczelnika urzędu celnego potwierdzającego zamówienie na odbiór wyrobów z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy.

Wobec powyższego, mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujące przepisy postanawiam jak w sentencji.

Powyższa interpretacja:

-

dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie udzielenia interpretacji, traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących,

-

nie jest wiążąca dla podatnika/płatnika/inkasenta/następcy prawnego podatnika/ osoby trzeciej odpowiedzialnej za zaległości podatkowe, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.

POUCZENIE

Na powyższe postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Celnej w Kielcach w terminie 7 dni od jego otrzymania. Zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie. Do zażalenia należy dołączyć znaczki opłaty skarbowej w wysokości 5,00 zł i po 0,50 zł od każdego załącznika.

Opublikowano: www.ickielce.pl