323000-RPA-058-5/07/MM - Czy paliwo etanolowe Etmax D służące do napędu użytkowanych przez podatnika autobusów jest biokomponentem stanowiącym samoistne paliwo objętym zwolnieniem od akcyzy?

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 7 września 2007 r. Urząd Celny w Słupsku 323000-RPA-058-5/07/MM Czy paliwo etanolowe Etmax D służące do napędu użytkowanych przez podatnika autobusów jest biokomponentem stanowiącym samoistne paliwo objętym zwolnieniem od akcyzy?

POSTANOWIENIE

Naczelnik Urzędu Celnego w Słupsku na podstawie art. 14a § 4 w zw. z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. z 2005 r. Dz. U. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) postanowił uznać niżej zaprezentowane stanowisko Strony za prawidłowe.

W dniu 12 kwietnia 2007 r. do Naczelnika Urzędu Celnego w Słupsku wpłynęło zapytanie Podatnika czy w myśl § 12 ust. 1 pkt 2 i 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 72, poz. 500 z późn. zm.) etanol 95 należy traktować jako samoistne paliwo i jak należy naliczać podatek akcyzowy.

Podmiot zgodnie z opisem świadczy usługi w zakresie miejskiej komunikacji publicznej. W związku z wykorzystywaniem do swojej działalności autobusów napędzanych paliwem etanolowym E95 podatnik zakupuje tego rodzaju paliwo od szwedzkiego producenta pod nazwą Svensk Etanolkemi AB (SEKAB). Przedmiotowy wyrób posiada certyfikat dopuszczenia do obrotu preparatu Etamax D wydany przez szwedzki urząd do spraw Produktów Medycznych oraz wiążącą informację taryfową (WIT) wydaną przez Szwedzki Urząd Celny (kserokopie dokumentów załączone do wniosku).

Z uwagi na powyższe podatnik zwrócił się do Naczelnika Urzędu Celnego w Słupsku o zajęcie stanowiska cyt.: "czy zakupywane przez podatnika paliwo etanolowe Etmax D służące do napędu użytkowanych przez podatnika autobusów jest biokomponentem stanowiącym samoistne paliwo objętym zwolnieniem od akcyzy na podstawie § 12 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 72, poz. 500 z późn. zm.).

Wg składającego zapytanie zakupywane przez niego paliwo Etamax D spełnia warunki objęcia go zwolnieniem z akcyzy na podstawie przepisu § 12 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia ministra Finansów w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego.

Za powyższym stanowiskiem w opinii podatnika przemawiają poniższe okoliczności:

*

alkohol etylowy (etanol) wytwarzany z biomasy jest biokomponentem w rozumieniu ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o biokomponentach i biopaliwach ciekłych (Dz. U. Nr 169, poz. 1199 z późn. zm.),

*

produkt ten (skład: 92,2 % wagowych etanolu -95% z dodatkiem etoksylatu glicerolu-5%, eteru metylo-tert-butylowego-2,3% i izobutanolu sklasyfikowany jest przez Urząd Celny Szwedzki jako paliwo etanolowe (WIT),

*

do produktu zgodnie z rozporządzaniem Ministra Gospodarki z dnia 22 stycznia 2007 r. w sprawie wymagań jakościowych dla biopaliw ciekłych stosownych w wybranych flotach oraz wytwarzanych przez rolników na własny użytek (Dz. U. Nr 24, poz. 149) nie stosuje się wymagań jakościowych, pod warunkiem, że są wyprodukowane lub wprowadzane do obrotu w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej, w Turcji albo w państwie członkowskim Europejskiego Porozumienia o wolnym handlu (EFTA)zgodnie z przepisami obowiązującymi w tych państwach, pod warunkiem, że przepisy te zapewniają ochronę środowiska w stopniu dopowiadającym przepisom tego rozporządzenia.

Odnosząc się do powyższego zagadnienia wyjaśniam, że:

Określenie "biokomponenty" zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych (Dz. U. Nr 169, poz. 1199) oznacza - bioetanol, biometanol, ester, dimetyloer, czysty olej roślinny oraz węglowodory syntetyczne.

Natomiast określenie "bioetanol" zgodnie z pkt 4 ww. artykułu oznacza - alkohol etylowy wytwarzany z biomasy, w tym bioetanol zawarty w eterze metylo-tert-butylowym lub eterze etylo-tert-amylowym, który zgodnie z art. 2 pkt 11 lit. c powyższej ustawy zaliczany jest do biopaliw ciekłych.

W myśl art. 2 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.) "wyrobami akcyzowymi" są wyroby podlegające akcyzie określone w załączniku nr 1 do ustawy. Zgodnie z pozycją 6 przedmiotowego załącznika wyrobami akcyzowymi są również pozostałe wyroby przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych bez względu na symbol PKWiU i CN.

Z powyższej regulacji wynika, że biokomponenty paliw ciekłych (etanol 95) należy zaliczyć do wyrobów przeznaczonych do użycia, oferowanych na sprzedaż lub używanych jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych bez względu na symbol PKWiU i CN.

Ponadto należy zauważyć, że zgodnie z art. 62 ust. 1 pkt 2 do paliw silnikowych i olejów opałowych w rozumieniu ustawy zalicza się pozostałe wyroby przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych bez względu na symbol PKWiU i CN.

W kwestii określenia momentu powstania obowiązku podatkowego w stosunku do etanolu 95 należy zauważyć, iż zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności podlegających opodatkowaniu.

Natomiast w myśl art. 4 ust. 1 tejże ustawy opodatkowaniu podlega:

1.

produkcja wyrobów akcyzowych zharmonizowanych,

2.

wyprowadzenie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych ze składu podatkowego,

3.

sprzedaż wyrobów akcyzowych na terytorium kraju,

4.

eksport i import wyrobów akcyzowych,

5.

nabycie wewnątrzwspólnotowe i dostawa wewnątrzwspólnotowa.

Zatem zgodnie z powyższym obowiązek podatkowy wobec etanolu 95 powstaje w każdym przypadku z wyżej przytoczonych (z wyjątkiem eksportu, który w chwili obecnej nie jest obciążony podatkiem akcyzowym), jeżeli są one przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych.

Zgodnie z art. 65 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym stawka akcyzy na paliwa silnikowe wynosi 2.000 zł od 1.000 litrów gotowego wyrobu. Zgodnie jednak z ust. 2 powyższego artykułu Minister Finansów może w drodze rozporządzenia obniżać stawki akcyzy określone w ust. 1 oraz różnicować je w zależności od rodzaju wyrobu, a także określać warunki ich stosowania.

W tym miejscu należy nadmienić, że ustawą z dnia 11 maja 2007 roku o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 99, poz. 666) w art. 65 po ust 1a ustawodawca dodał ust. 1b pkt 5 zgodnie, z którym stawka akcyzy dla biokomponentów stanowiących samoistne paliwo bez względu na kod CN wynosi 10 zł/1000 l, jednakże stawka ta zgodnie z art. 5 cyt. ustawy będzie obowiązywała dopiero w przypadku ogłoszenia pozytywnej decyzji Komisji Europejskiej o zgodności pomocy publicznej przewidzianej w tych przepisach ze wspólnym rynkiem, co do dnia wydania interpretacji nie miało miejsca.

Stad biorąc pod uwagę obowiązujące przepisy a tym samym § 2 ust 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004 r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 87, poz. 825 z późn. zm.) stawki akcyzy określone w art. 65 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym obniża się do wysokości określonej dla wyrobów akcyzowych nabywanych wewnątrzwspólnotowo do wysokości określonej w załączniku nr 2 do rozporządzenia.

Zgodnie z poz. 3 ww. załącznika stawka dla wyrobów przeznaczonych do użycia, oferowanych na sprzedaż lub używanych jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych bez względu na symbol PKWiU wynosi 1.882,00 zł/1000 l.

Nie mniej należy zauważyć, iż na podstawie delegacji zawartej w art. 24 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym Minister Finansów w rozporządzeniu z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 97, poz. 966 z późn. zm.) określił szczegółowy zakres zwolnień od akcyzy oraz warunki i tryb ich stosowania.

I tak zgodnie z § 12 ust. 1 pkt 3 ww. rozporządzenia zwalnia się od akcyzy biokomponenty stanowiące samoistne paliwo, spełniające wymagania jakościowe, określone w odrębnych przepisach w wysokości 1.680 zł/1000 litrów z tym, że zwolnienie nie może być wyższe niż należna kwota akcyzy z tytułu sprzedaży tych biokomponentów.

Z powyższego wynika, iż w przypadku nabycia wewnatrzwspólnotowego bioetanolu stanowiący samoistne paliwo jest zwolniony od akcyzy w wysokości 1.680 zł/1000 litrów, jednakże zgodnie z § 2 rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy w sprawie wymagań jakościowych dla biokomponentów oraz metod badań jakości biokomponentów (Dz. U. z 2005 r. Nr 218, poz. 1845) jedynie w wypadku, gdy jest on wyprodukowany i wprowadzony do obrotu zgodnie z przepisami obowiązującymi w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej, w Turcji lub państwie członkowskim Europejskiego porozumienia o wolnym Handlu (EFTA)-będącym stroną umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym.

Powyższej odpowiedzi udzielono w oparciu o stan faktyczny przedstawiony przez wnioskodawcę oraz stan prawny obowiązujący w dniu wydania niniejszego postanowienia.

Jednocześnie informuję, iż interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Mając powyższe na uwadze - postanowiłem jak w sentencji.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl