311000-PA-0550-22/05/KG - Obowiązek znakowania i barwienia oleju opałowego ciężkiego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 17 października 2005 r. Urząd Celny w Białymstoku 311000-PA-0550-22/05/KG Obowiązek znakowania i barwienia oleju opałowego ciężkiego.

Na podstawie art. 14a § 1 i § 3-4, art. 14b § 1 i 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku -Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005r., Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), w związku z wnioskiem z dnia 05 sierpnia 2005r., wniesionym przez XXXXXX w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, tj. braku obowiązku znakowania i barwienia oleju opałowego na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 30 maja 2005r. w sprawie znakowania i barwienia paliw silnikowych oraz olejów opałowych dla celów kontroli obrotu (Dz. U. Nr 96, poz. 815), w przypadku gdy olej opałowy posiada takie właściwości, że mniej niż 30% objętościowo tego oleju destyluje przy 350° C oraz którego gęstość jest niższa niż 890 kg/m3, Naczelnik Urzędu Celnego w Białymstoku postanowił uznać za prawidłowe przedstawione przez podatnika stanowisko, iż na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 30 maja 2005r. w sprawie znakowania i barwienia paliw silnikowych oraz olejów opałowych dla celów kontroli obrotu (Dz. U. Nr 96, poz. 815), olej opałowy, którego mniej niż 30% objętościowo destyluje przy 350° C oraz którego gęstość jest niższa niż 890 kg/m3, sklasyfikowany w pozycji CN 2710 19 61 0 0, nie podlega znakowaniu i barwieniu w sposób określony w ww. rozporządzeniu.

Uzasadnienie: Strona działając na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005r., Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), wnioskiem z dnia 05.08.2005 roku zwróciła się do Naczelnika Urzędu Celnego w Białymstoku w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Z przedmiotowego wniosku wynika, iż XXXXXX jest podatnikiem podatku akcyzowego od wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, a jedną z form działalności jest nabywanie wewnątrzwspólnotowe olejów opałowych ciężkich. Podatnik wskazał, że w zakresie prowadzonej działalności planuje rozpoczęcie nabywania wewnątrzwspólnotowego oleju opałowego ciężkiego, którego właściwości fizykochemiczne predysponują do uznania go za wyrób akcyzowy nie podlegający obowiązkowi znakowania i barwienia zgodnie z § 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 30 maja 2005r. (Dz. U. Nr 96, poz. 815).

Strona zwróciła się z następującym zapytaniem:

Czy olej opałowy ciężki, którego mniej niż 30% destyluje przy 350° C i który to olej jednocześnie ma gęstość poniżej 890 kg/m3 nie podlega obowiązkowi znakowania i barwienia, o którym mowa w § 1 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 30 maja 2005r. w sprawie znakowania i barwienia paliw silnikowych oraz olejów opałowych dla celów kontroli obrotu (Dz. U. Nr 96, poz. 815)?

Strona oceniając stan prawny w zakresie przedmiotowego zapytania wskazała, co następuje: W przypadku olejów opałowych, o których mowa w § 1 ww. rozporządzenia, nie podlegają one obowiązkowi znakowania i barwienia, jeżeli posiadają następujące właściwości fizykochemiczne:

1) mniej niż 30% oleju opałowego destyluje się przy 350° C (bez względu na jego gęstość),

2) gęstość oleju opałowego w temperaturze 15° C jest równa lub wyższa od 890kg/m3 (bez względu na fakt ile oleju destyluje przy 350° C),

3) mniej niż 30% oleju opałowego destyluje przy 350° C i jednocześnie gęstość tego oleju opałowego w temperaturze 15° C jest równa lub wyższa od 890kg/m3.

Zgodnie z § 1 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 30 maja 2005r. w sprawie znakowania i barwienia paliw silnikowych oraz olejów opałowych dla celów kontroli obrotu (Dz. U. Nr 96, poz. 815), oleje opałowe, z których 30 % lub więcej objętościowo destyluje przy 350° C oraz których gęstość w temperaturze 15° C jest niższa od 890 kg/m3, bez względu na symbol PKWiU, sklasyfikowane w pozycji CN 2710 oraz oleje napędowe, oznaczone symbolem PKWiU 23.20.15, objęte kodami CN 2710 19 41, 2710 19 45 lub 2710 19 49 - wykorzystywane do celów opałowych lub do celów żeglugi (włączając rejsy rybackie), zwane dalej "wyrobami", podlegają znakowaniu i barwieniu, w sposób określony w § 1 ust. 4 tego rozporządzenia.

W ocenie podatnika przedmiotowy przepis zawiera koniunkcję dwóch przesłanek statuujących obowiązek znakowania i barwienia olejów opałowych. Przemawia za tym użyty w tym przepisie spójnik "oraz", który jest w logice zdań uznawany za jeden ze spójników koniunkcji (obok podstawowego spójnika "i") - Strona wskazała, że zgodnie z logiką zdań koniunkcja jest prawdziwa zawsze i tylko wtedy, gdy wszystkie jej człony są prawdziwe. Jeżeli którykolwiek z jej członów jest fałszywy, to koniunkcja też jest fałszywa.

Strona wskazała, iż w przedmiotowym przypadku, hipoteza powołanej normy prawnej § 1 ust. 1 ww. rozporządzenia z dnia 30 maja 2005r. obejmuje dwie przesłanki, które muszą być spełnione łącznie. Olej opałowy będzie podlegał zatem barwieniu jeżeli będzie posiadał takie właściwości, że zarówno 30% lub więcej objętościowo tego oleju destyluje przy 350° C, jak i jego gęstość w temperaturze 15° C jest niższa od 890 kg/m3. Ponieważ przepis ten zawiera koniunkcję, to wystarczy, że olej opałowy nie spełnia którejś z dwóch przesłanek (czyli któryś z członków tej koniunkcji jest fałszywy): albo mniej niż 30% oleju opałowego destyluje przy 350° C (bez względu na gęstość) albo gęstość tego oleju opałowego w temperaturze 15° C jest równa lub wyższa 890 kg/m3 (bez względu na stopień destylacji), a wówczas olej opałowy o takich cechach nie podlega obowiązkowi znakowania i barwienia na podstawie ww. rozporządzenia.

Podatnik wskazał, że stosując zatem do przepisu § 1 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 30 maja 2005r. w sprawie znakowania i barwienia paliw silnikowych oraz olejów opałowych dla celów kontroli obrotu, wykładnię a contrario wskazać należy, że nie będzie podlegał obowiązkowi znakowania i barwienia olej opałowy, który spełnia jeden z wymienionych poniżej warunków:

1) mniej niż 30% objętościowo oleju opałowego destyluje się przy 350° C (bez względu na gęstość tego oleju w temperaturze 15° C, która również może być niższa od 890kg/m3),

2) gęstość oleju opałowego w temperaturze 15° C jest równa lub wyższa od 890kg/m3 (bezwzględu na fakt ile oleju destyluje przy 350° C, również w przypadku gdy 30% lub więcej tego oleju destyluje przy temperaturze 350° C),

3) mniej niż 30% oleju opałowego destyluje przy 350° C i jednocześnie gęstość tego oleju opałowego w temperaturze 15° C jest równa lub wyższa od 890kg/m3.

Podatnik opierając się na powyższych ustaleniach zajął następujące stanowisko: "W związku z faktem, że planowany do sprowadzenia z kraju Unii Europejskiej olej opałowy posiada takie właściwości, że mniej niż 30% objętościowo destyluje przy 350° C, jednocześnie olej ten ma gęstość poniżej 890 kg/m3 - zatem spełnia warunki określone w powyżej wskazanym punkcie 1, a co za tym idzie, nie będzie występował obowiązek znakowania i barwienia tego wyroby na podstawie rozporządzenia z dnia 30 maja 2005r. (Dz. U. Nr 96, poz. 815)".

Nadto, w toku postępowania prowadzonego w niniejszej sprawie ustalono, iż kod CN oleju opałowego, którego dotyczy wniosek podatnika to CN 2710 19610.

Naczelnik Urzędu Celnego w Białymstoku zważył, co następuje:

Art. 62 ust. 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.) stanowi że, do olejów opałowych w rozumieniu ustawy zalicza się:

pkt 1) wyroby wymienione w poz. 1-12 załącznika nr 2 do ustawy;

pkt 2) pozostałe wyroby przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, bez względu na symbol PKWiU i kod CN.

W ust. 2 wyżej wskazanego przepisu, ustawodawca zawarł definicję ciężkiego oleju opałowego wskazując, że ciężkimi olejami opałowymi są oleje opałowe, w których zawartość siarki przekracza 3%. Ponadto w ust. 2 art. 62 ustawy o podatku akcyzowym wskazano, że olejami opałowymi są również inne wyroby, z wyjątkiem węgla, koksu, torfu i innych porównywalnych z nimi węglowodorów stałych oraz gazu ziemnego, służące do celów opałowych. Na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 66 ust. 2 wyżej powołanej ustawy, Minister Finansów wydał rozporządzenie z dnia 30 maja 2005r. w sprawie znakowania i barwienia paliw silnikowych oraz olejów opałowych dla celów kontroli obrotu (Dz. U. Nr 96, poz. 815).

Zgodnie § 1 ust. 1 niniejszego rozporządzenia, oleje opałowe, z których 30% lub więcej objętościowo destyluje przy 350° C oraz których gęstość w temperaturze 15° C jest niższa od 890 kg/m3, bez względu na symbol PKWiU, sklasyfikowane w pozycji CN 2710 oraz oleje napędowe, oznaczone symbolem PKWiU 23.20.15, objęte kodami CN 2710 19 41, 2710 19 45 lub 2710 19 49 - wykorzystywane do celów opałowych lub do celów żeglugi (włączając rejsy rybackie), zwane dalej "wyrobami", podlegają znakowaniu i barwieniu, w sposób określony w ust. 4. Stosownie do § 1 ust. 3 ww. rozporządzenia do barwienia wyrobów stosuje się, w przypadku ich wykorzystywania:

1) do celów opałowych - substancję typu Solvent Red 164 lub typu Solvent Red 19;

2) do celów żeglugi (włączając rejsy rybackie) - substancję typu Solvent Blue 35.

W myśl § 1 ust. 4 przedmiotowego rozporządzenia przez prawidłowo oznaczony i zabarwiony wyrób rozumie się, w przypadku:

1) wyrobów określonych w ust. 3 pkt 1, wyrób, do którego dodano znacznik w ilości nie mniejszej niż 6,0 mg/l znakowanego wyrobu i barwnik typu Solvent Red 164 w ilości nie niniejszej niż 6,6 mg/l barwionego wyrobu lub barwnik typu Solvent Red 19 w ilości nie mniejszej niż 6,3 mg/1 barwionego wyrobu;

2) wyrobów określonych w ust. 3 pkt 2, wyrób, do którego dodano znacznik w ilości nie mniejszej niż 6,0 mg/l znakowanego wyrobu i barwnik typu Solvent Blue 35 w ilości nie mniejszej niż 6,0 mg/l barwionego wyrobu.

Użyty przez ustawodawcę w § 1 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 30 maja 2005r. w sprawie znakowania i barwienia paliw silnikowych oraz olejów opałowych dla celów kontroli obrotu spójnik zdaniowy "oraz" należy interpretować jako wymóg jednoczesnego stosowania zawartych w nim argumentów zdaniowych. Zasadnie zatem jak wskazała we wniosku strona hipoteza przedmiotowego przepisu oparta jest na zasadzie koniunkcji.

Matryca logiczna dla koniunkcji oraz jej funktator zdaniowy ma charakter dwuargumentowy -koniunkcja jest prawdziwa zawsze i tylko wtedy, gdy oba jej człony są prawdziwe, jeżeli którykolwiek z jej członów jest fałszywy, to koniunkcja też jest fałszywa (Z. Ziembiński, Logika praktyczna, wyd. XIX, Warszawa 1996).

Jeżeli, zatem olej opałowy, o którym mowa w § 1 ust. 1 ww. rozporządzenia nie spełnia łącznie obu parametrów fizycznych w zakresie destylacji i gęstości nie podlega on znakowaniu i barwieniu na podstawie przedmiotowego rozporządzenia.

Na podstawie powyższych ustaleń uznać należy za prawidłowe stanowisko podatnika, iż olej opałowy, którego mniej niż 30% objętościowo destyluje przy 350° C i którego gęstość w temperaturze 15° C jest niższa od 890 kg/m3, sklasyfikowany w pozycji CN 2710 19 6100 - nie podlega obowiązkowi znakowania i barwienia na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 30 maja 2005r. w sprawie znakowania i barwienia paliw silnikowych oraz olejów opałowych dla celów kontroli (Dz. U. Nr 96, poz. 815).

Mając na uwadze powyższe postanowiono jak w sentencji.

Naczelnik Urzędu Celnego w Białymstoku informuje, iż powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie udzielenia interpretacji. Powyższa interpretacja traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących. Ponadto zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa, powyżej udzielona interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Jeżeli jednak podatnik, płatnik lub inkasent zastosowali się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14a § 4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. Natomiast stosownie do art. 14b § 2 cyt. ustawy, udzielona interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy do czasu jej zmiany lub uchylenia w drodze decyzji przez organ odwoławczy w trybie określonym w art. 14b § 5 ustawy Ordynacja podatkowa.

Pouczenie: Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Celnej w Białymstoku wniesione za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Celnego w Białymstoku w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia. Do zażalenia należy dołączyć znaczki opłaty skarbowej w kwocie 5 zł od zażalenia i po 0,50 zł od każdego załącznika.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl