311000-EK-055-73/05/KJ - Stawka podatku akcyzowego gazu płynnego n-butanu o zawartości czystego składnika powyżej 98%.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 6 czerwca 2005 r. Urząd Celny w Białymstoku 311000-EK-055-73/05/KJ Stawka podatku akcyzowego gazu płynnego n-butanu o zawartości czystego składnika powyżej 98%.

Na podstawie art. 217 § 1, w związku z art. 14a § 1 i § 4 Ordynacji podatkowej - ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku (tekst jednolity w Dz. U. Nr 8, poz. 60 z 2005), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 07.05.2005r. (data wpływu do Urzędu - 09.05.2005r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego odnośnie stawki podatku akcyzowego dla gazu płynnego n-butan o czystości składnika powyżej 98%, Naczelnik Urzędu Celnego w Białymstoku postanowił uznać, przedstawione przez podatnika stanowisko dotyczące możliwości zastosowania obniżonej stawki podatku akcyzowego w wysokości 695 PLN / 1000 kg dla towaru ujętego w pozycji CN 2901 z uwagi na jego przeznaczenie, za nieprawidłowe.

Uzasadnienie:

Pismem z dnia 07.05.2005r. (wpływ do Urzędu - 09.05.2005r.), podatnik XXXXXX zwrócił się do Urzędu z wnioskiem w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie dot. stawki podatku akcyzowego dla gazu płynnego n-butan o czystości składnika powyżej 98%.

Zdaniem podatnika, w przypadku importu ww. towaru, stawka podatku akcyzowego winna wynosić 695 PLN / 1000 kg, w związku z przeznaczeniem tego towaru. Uzasadniając swoje stanowisko, XXXXXX podaje, iż jest importerem m.in. gazu płynnego n-butan o zawartości czystego składnika powyżej 98% oraz prowadzi skład podatkowy. W momencie odprawy celnej, XXXXXX zamierza ww. towar objąć procedurą zawieszenia akcyzy i wprowadzić na skład podatkowy. Natomiast na składzie podatkowym, zgodnie z decyzją właściwego naczelnika urzędu celnego na prowadzenie składu podatkowego, wnioskujący może wykonywać takie czynności jak:

> Produkcję (mieszanie składników, rozlew do butli),

> Dystrybucję (sprzedaż).

W momencie odprawy celnej, jak twierdzi strona, nie zna ona rzeczywistego przeznaczenia zaimportowanego towaru. Może być on zastosowany do mieszania z innymi gazami węglowodorowymi w celu wytworzenia mieszaniny gazu płynnego propan - butan, która jest stosowana: do napełniania butli 11 kg, ogrzewania, napędu pojazdów samochodowych; lub też może być przemieszczony do innego składu podatkowego. W momencie dokonania zgłoszenia celnego, jak stwierdza XXXXXX, deklaruje, iż przedmiotowy towar, na składzie podatkowym XXXXXX nie zostanie użyty jako składnik do mieszania paliw płynnych ponieważ skład nie prowadzi działalności w zakresie paliw płynnych. Zamiary importera potwierdzone zostaną oświadczeniem o zastosowaniu procedury zawieszenia poboru akcyzy i przeznaczeniu towaru, dołączonym do dokumentów odprawy celnej.

W konkluzji swego wystąpienia, XXXXXX podaje, iż na podstawie klasyfikacji CN przedmiotowy towar objęty jest pozycją 2901, odpowiadający grupie węglowodorów alifatycznych, dla którego stawka podatku akcyzowego wynosi 1882 PLN / 1000 litr. Natomiast n-butan stosowany jako gaz płynny z przeznaczeniem jak opisał wnioskujący, na podstawie ustawy o podatku akcyzowym oraz rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2004r, podlega stawce podatku akcyzowego w wysokości 695 PLN / 1000 kg. Analizując przedmiotową sprawę, Naczelnik Urzędu Celnego w Białymstoku wyjaśnia, jak poniżej:

Towar w postaci węglowodorów alifatycznych odpowiadających swą treścią pozycji CN 2901, ujęty jest pod poz. 5 w załączniku nr 2 (Wykaz wyrobów akcyzowych zharmonizowanych) do ustawy z dnia 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późniejszymi zmianami). Jednocześnie, w art. 65 ust. 1 powołanej ustawy, została zawarta generalna zasada, iż stawka akcyzy na paliwa silnikowe i oleje opałowe wynosi 2000 PLN / 1000 litrów gotowego wyrobu, a w przypadku ciężkich olejów opałowych, gazu płynnego i metanu 700 PLN / 1000 kg. Natomiast, korzystając z delegacji zawartej w ust. 2 powyższego przepisu, Minister Finansów, rozporządzeniem z dnia 22 kwietnia 2004 roku, w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 87, poz. 825 z późniejszymi zmianami), dokonał obniżenia stawek podatku akcyzowego określonych w ust. 1 różnicując ich wysokość w zależności od rodzaju wyrobu oraz określił warunki ich stosowania.

Zgodnie z załącznikiem nr 2 do powyższego rozporządzenia, dla towaru objętego pozycją CN 2901 - Węglowodory alifatyczne - stawka podatku akcyzowego obniżona została do wysokości 1882 PLN / 1000 litrów (pkt 5 załącznika nr 2).

Natomiast stawka podatku akcyzowego określona powyższym rozporządzeniem w kwocie 695 PLN / 1000 kg, dotyczy towaru - bez względu na kod CN - takiego jak: gaz płynny propan, butan, mieszaniny propanu-butanu, inne gazy płynne - służące do napędu pojazdów samochodowych (pkt 4 załącznika nr 2).

Z powyższego zapisu jednoznacznie wynika, iż ustawodawca uzależnił, możliwość zastosowania obniżonej do wysokości 695 PLN / 1000 kg stawki podatku akcyzowego, od spełnienia jedynego i podstawowego warunku - towar musi posiadać określone przeznaczenie - służyć do napędu pojazdów samochodowych.

Z przedstawionego przez wnioskodawcę stanu faktycznego sprawy wynika, iż zgłaszający, w dniu importu nie jest w stanie określić przeznaczenia zgłaszanego towaru. Jak wskazuje sam wnioskujący, zaimportowany towar może bowiem zostać zastosowany na składzie podatkowym m.in. do mieszania z innymi gazami węglowodorowymi celem wytworzenia mieszaniny gazu płynnego propan - butan, która może być stosowana zarówno do: napełniania butli 11 kg, ogrzewania, jak też napędu pojazdów samochodowych. Jak podkreśla strona, cel rzeczywisty określony może zostać dopiero z chwilą wyprowadzenia ze składu podatkowego. W momencie natomiast zgłoszenia towaru do procedury dopuszczenia do obrotu i złożenia na składzie podatkowym, zgłaszający deklaruje, iż zaimportowany towar nie zostanie użyty na składzie XXXXXX jako składnik do mieszania paliw płynnych, ponieważ skład nie prowadzi działalności w zakresie paliw płynnych. Tak określone przeznaczenie, zdaniem wnioskującego, daje podstawę do zastosowania obniżonej stawki celnej w wysokości 695 PLN / 1000 kg, przewidzianej w pkt 4 załącznika nr 2 do rozporządzenia z dnia 22 kwietnia 2004r.

Natomiast, Urząd Celny w Białymstoku, zauważa, iż we wskazanym przez wnioskodawcę opisie stanu faktycznego sprawy, brak jest przesłanek skutkujących zastosowaniem wnioskowanej przez stronę obniżonej stawki podatku akcyzowego wskazanej w pkt 4 załącznika nr 2. Przede wszystkim, nie spełniony pozostaje, w dniu importu, warunek przeznaczenia zaimportowanego towaru jako służącego do napędu pojazdów samochodowych. Zdaniem tut. Urzędu, zamiarem ustawodawcy nie było wytworzenie takiej sytuacji, w której zastosowanie określonej stawki należności podatkowej uzależnione będzie od niepewnego przyszłościowo zdarzenia prawnego, a wręcz przeciwnie, jednoznacznie nakreślił warunek skutkujący obowiązkiem jego spełnienia celem wypełnienia określonych w rozporządzeniu przesłanek. Brak spełnienia ustawowych przesłanek skutkuje natomiast obowiązkiem zastosowania wobec towaru odpowiadającego grupie węglowodorów alifatycznych przyporządkowanych pozycji CN 2901, obniżonej stawki podatku akcyzowego przewidzianej w pkt 5 załącznika nr 2 do rozporządzenia wykonawczego z dnia 22 kwietnia 2004r, w wysokości 1882 PLN / 1000 litrów.

Naczelnik Urzędu Celnego w Białymstoku informuje, iż powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie udzielenia interpretacji. Powyższa interpretacja traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących. Ponadto zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa, powyżej udzielona interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Jeżeli jednak podatnik, płatnik lub inkasent zastosowali się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14a § 4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. Natomiast stosownie do art. 14b § 2 cyt. ustawy, udzielona interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy do czasu jej zmiany lub uchylenia w drodze decyzji przez organ odwoławczy w trybie określonym w art. 14b § 5 ustawy Ordynacja podatkowa.

Pouczenie: Zgodnie z art. 236 § 2 pkt 1 w związku z art. 14a § 4 ustawy Ordynacja podatkowa na niniejsze postanowienie służy zażalenie, do Dyrektora Izby Celnej w Białymstoku w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia, za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Celnego w Białymstoku.

Do zażalenia należy dołączyć opłatę w znaczkach skarbowych w wysokości 5 zł od zażalenia i 50 gr. od każdego załącznika.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl