3063-ILPP3.4512.61.2016.2.EB - Ustalenie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji w latach 2016-2018 polegającej na przebudowie i rozbudowie oczyszczalni ścieków.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 28 października 2016 r. Izba Skarbowa w Poznaniu 3063-ILPP3.4512.61.2016.2.EB Ustalenie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji w latach 2016-2018 polegającej na przebudowie i rozbudowie oczyszczalni ścieków.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy przedstawione we wniosku z dnia 15 września 2016 r. (data wpływu 16 września 2016 r.), uzupełnionym pismem z dnia 24 października (data wpływu 24 października 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji w latach 2016-2018 polegającej na przebudowie i rozbudowie oczyszczalni ścieków - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 września 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji w latach 2016-2018 polegającej na przebudowie i rozbudowie oczyszczalni ścieków. Wniosek uzupełniono w dniu 24 października 2016 r. o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca - Gmina jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, która posiada na swoim terenie oczyszczalnię ścieków. Oczyszczalnia obsługuje sieć kanalizacyjną występującą w następujących miejscowościach: A., B., i C. Ponadto przyjmowane są ścieki socjalno-bytowe dowożone z terenu Gminy od indywidualnych mieszkańców (nie przyłączonych do sieci). Dobowa przepustowość oczyszczalni wynosi 439 m3. W najbliższym czasie Wnioskodawca planuje przyłączyć się do oczyszczalni sieci kanalizacji aktualnie budowanej w miejscowościach: D., E. i F. Obecnie oczyszczalnia administrowana jest przez Związek Międzygminny Wodociągów i Kanalizacji Wiejskich (Gmina przekazała majątek nieodpłatnie do użytkowania Związkowi). Gmina, na podstawie umów cywilnoprawnych z mieszkańcami z terenu A., B. oraz C., nalicza i pobiera opłaty za odprowadzane ścieki. Za odbiór ścieków z terenu miasta Zakład Usług Wodnych (jednostka pomocnicza ww. Związku Międzygminnego) wystawia faktury bezpośrednio mieszkańcom.

W latach 2016-2018 Gmina planuje wykonanie przebudowy z rozbudową istniejącej oczyszczalni ścieków. Po zakończeniu inwestycji Gmina przejmie od Związku cały swój majątek i na całym terenie będzie na podstawie umów z mieszkańcami naliczała oraz pobierała opłaty za odebrane ścieki. Wystawione faktury zostaną ujęte w rejestrze sprzedaży VAT Gminy. Gmina zamierza podpisać z Zakładem Usług Wodnych umowę na obsługę oczyszczalni ścieków i sieci.

Ponadto, w piśmie z dnia 24 października 2016 r., stanowiącym uzupełnienie do wniosku Wnioskodawca wskazał, że:

1.

towary i usługi, które Gmina będzie nabywała w celu realizacji inwestycji polegającej na przebudowie i rozbudowie oczyszczalni ścieków będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych,

2.

po podpisaniu przez Gminę umowy z Zakładem Usług Wodnych na obsługę oczyszczalni ścieków i sieci będą to usługi świadczone odpłatnie.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gminie przysługuje prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług dokonanych w związku z realizacją w latach 2016 - 2018 przebudowy i rozbudowy oczyszczalni ścieków ?

Zdaniem Wnioskodawcy, w myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 443), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, w myśl art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym, należy do zadań własnych gminy. Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. z 2015 r. poz. 139, z późn. zm.) zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków jest zadaniem własnym gminy.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług. Z powyżej wymienionych przepisów wynika, że gmina w zakresie czynności o charakterze cywilnoprawnym posiada status podatnika podatku od towarów i usług. Gmina jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarowi usług, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do odliczenia kwoty podatku. Z powyższego przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje podatnikom podatku od towarów i usług w sytuacji, gdy towary i usługi z nabyciem, których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W związku z realizacją inwestycji w latach 2016 -2018 wystąpi podatek naliczony wynikający z faktur obejmujących wydatki związane z wykonywaniem poszczególnych części inwestycji. Celem prowadzonych prac jest przebudowa i rozbudowa oczyszczalni ścieków. Wskazać należy, że towary i usługi nabywane w trakcie realizacji inwestycji będą związane z czynnościami opodatkowanymi, gdyż po zakończeniu inwestycji Gmina na podstawie umów z mieszkańcami Gminy, będzie naliczała i pobierała opłaty za odprowadzone do oczyszczalni ścieki.

Zgodnie z orzecznictwem ETS, w przypadku ponoszenia kosztów na wydatki inwestycyjne w pełni korzystać można z prawa do odliczenia już na etapie ich przygotowywania. Istotny jest więc zamiar prowadzonej działalności potwierdzony obiektywnymi dowodami. Reasumując, Gmina stoi na stanowisku, że związek wszelkiego rodzaju nabytych towarów i usług z celem opisanej we wniosku inwestycji "Przebudowa i rozbudowa oczyszczalni ścieków" stanowi podstawę do odliczenia podatku naliczonego w związku zakupem tych towarów usług w całości, w związku z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, który posiada na swoim terenie oczyszczalnię ścieków. W najbliższym czasie Gmina planuje przyłączyć do oczyszczalni sieci kanalizacji aktualnie budowane. Obecnie oczyszczalnia administrowana jest przez Związek Międzygminny Wodociągów i Kanalizacji Wiejskich (Gmina przekazała majątek nieodpłatnie do użytkowania Związkowi). Gmina na podstawie umów cywilnoprawnych z mieszkańcami z terenu trzech miejscowości nalicza i pobiera opłaty za odprowadzane ścieki. Za odbiór ścieków z terenu miasta Zakład Usług Wodnych Sp. z o.o. (jednostka pomocnicza ww. Związku Międzygminnego) wystawia faktury bezpośrednio mieszkańcom. W latach 2016-2018 Gmina planuje wykonanie przebudowy z rozbudową istniejącej oczyszczalni ścieków. Po zakończeniu inwestycji Wnioskodawca przejmie od Związku cały swój majątek i na całym terenie będzie na podstawie umów z mieszkańcami naliczał oraz pobierał opłaty za odebrane ścieki. Wystawione faktury zostaną ujęte w rejestrze sprzedaży VAT Gminy. Wnioskodawca zamierza podpisać z Zakładem Usług Wodnych umowę na obsługę oczyszczalni ścieków i sieci.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii, czy w związku z realizacją w latach 2016-2018 przebudowy i rozbudowy oczyszczalni ścieków, Gminie przysługuje prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących zakup towarów i usług.

Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w stosunku do podmiotów niebędących zarejestrowanymi podatnikami VAT czynnymi.

W rozpatrywanej sprawie Wnioskodawca będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją w latach 2016-2018 inwestycji przebudowy i rozbudowy oczyszczalni ścieków, ponieważ, jak wynika z opisu sprawy, Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, a towary i usługi nabyte w ramach realizacji projektu będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Tym samym będą spełnione - wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy - przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Mając na uwadze przedstawiony powyżej opis sprawy i stan prawny należy stwierdzić, że Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją w latach 2016-2018 inwestycji przebudowy i rozbudowy oczyszczalni ścieków.

Należy podkreślić, że stosownie do przepisu art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie sprawy. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu opisanego zdarzenia przyszłego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ zaznacza, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl