3063-ILPP3.4512.58.2017.1.HW - Prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu rozwoju kultury oraz od zakupów dotyczących działalności kina.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 15 marca 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 3063-ILPP3.4512.58.2017.1.HW Prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu rozwoju kultury oraz od zakupów dotyczących działalności kina.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) oraz art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r. poz. 1948, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 lutego 2017 r. (data wpływu 13 lutego 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu: pn. " (...)" oraz od zakupów dotyczących działalności kina - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 lutego 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu: pn. " (...)" oraz od zakupów dotyczących działalności kina.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Biblioteka (dalej Wnioskodawca) jest samorządową instytucją kultury, wpisaną do Rejestru Instytucji Kultury prowadzonego przez Gminę.

Działa na podstawie:

* ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej,

* ustawy z dnia 27 czerwca 1997 r. o bibliotekach,

* Statutu nadanego przez Radę Miejską.

Wnioskodawca posiada osobowość prawną, działa we własnym imieniu i na własny rachunek, jako jednostka samodzielnie funkcjonująca pod względem prawnym, organizacyjnym i finansowym.

Biblioteka jest podatnikiem podatku VAT zarejestrowanym do celów VAT, jako podatnik VAT czynny. Podstawowym celem statutowym Biblioteki jest prowadzenie w szczególności działalności w zakresie upowszechniania kultury i wiedzy, a mianowicie działalności bibliotecznej, bibliograficznej, informacyjnej, dokumentacyjnej, wydawniczej, edukacyjnej i usługowej.

Biblioteka może podejmować inne działania z zakresu rozwoju i upowszechniania kultury, w szczególności poprzez organizowanie imprez kulturalnych, artystycznych oraz okolicznościowych, a także prowadzić działalność w zakresie rozwoju kultury fizycznej oraz rekreacji.

Przychodami Biblioteki są dotacje z budżetu, wpływy z prowadzonej działalności statutowej, w tym ze sprzedaży składników majątku ruchomego oraz najmu i dzierżawy składników majątkowych, środki otrzymane od osób fizycznych i prawnych oraz z innych źródeł. Przychodami Biblioteki są również wpływy z działalności gospodarczej podejmowanej, jako dodatkowa działalność, w rozmiarach służących realizacji celów statutowych Biblioteki. Przychody uzyskane z działalności gospodarczej mogą być przeznaczone wyłącznie na pokrycie kosztów działalności statutowej.

Biblioteka wydzierżawia od Gminy budynek Hali Widowiskowo-Sportowej, który jest udostępniany odpłatnie osobom fizycznym, jednostkom gospodarczym, klubom sportowym oraz nieodpłatnie szkole podstawowej i gimnazjum z Gminy.

W związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych VAT (wynajem pomieszczeń, wstęp na płytę boiska, wstęp na kręgielnię, usługa ksero), jak i czynności pozostających poza zakresem VAT (usługi kulturalne, usługi udostępniania obiektów sportowych świadczone jednostkom organizacyjnym miasta, tj. szkołom podstawowym i gimnazjom) wyliczony został współczynnik proporcji rozliczania podatku VAT.

W jednym z pomieszczeń budynku Hali Widowiskowo-Sportowej planuje się utworzyć salę kinową tzw. Kino "A". W związku z tym został złożony projekt pn. " (...)", w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020: (...).

W ramach projektu przewiduje się poniesienie następujących wydatków związanych z:

* pracami adaptacyjnymi, budowlanymi w pomieszczeniu baru związanymi z wyodrębnieniem pomieszczenia na kino,

* wyposażeniem pomieszczenia kina w sprzęt audiowizualny i fotele,

* promocją projektu,

* nadzorem inwestorskim.

Po przeprowadzonej inwestycji Biblioteka w pomieszczeniu kina będzie prowadzić tylko działalność opodatkowaną (bilety wstępu na seanse filmowe).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

1. Czy w odniesieniu do realizowanego projektu Bibliotece będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w 100%?

2. Czy po okresie realizacji projektu Bibliotece będzie przysługiwało prawo do zastosowania i rozliczania podatku VAT naliczonego od zakupów bezpośrednio dotyczących działalności kina z zastosowaniem współczynnika 100%?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1

Biblioteka w odniesieniu do realizowanego projektu będzie miała prawo do rozliczenia podatku VAT naliczonego od zakupów współczynnikiem 100%. Współczynnik 100% dotyczy zakupów bezpośrednio dotyczących działalności kina (prace adaptacyjne, budowlane, wyposażenie, promocja projektu, nadzór inwestorski), w którym będą prowadzone tylko czynności opodatkowane (sprzedaż biletów do kina w celu obejrzenia wyświetlanych w nim filmów).

Ad. 2

Bibliotece po okresie realizacji projektu będzie przysługiwało prawo do zastosowania i rozliczania podatku VAT naliczonego od zakupów bezpośrednio dotyczących działalności kina z zastosowaniem współczynnika 100%.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. W kinie prowadzona będzie tylko działalność opodatkowana (sprzedaż biletów wstępu w celu obejrzenia wyświetlanych w nim filmów) dlatego od zakupów związanych tylko z kinem będziemy mogli odliczyć podatek naliczony w 100%. Natomiast od zakupów, które będą wykorzystywane zarówno do czynności opodatkowanych jak i niepodlegających temu podatkowi będzie można odliczyć podatek VAT według obliczonego współczynnika proporcji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. Zgodnie z tym przepisem, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

1.

nabycia towarów i usług,

2.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - według art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z opisu sprawy wynika, że Biblioteka jest samorządową instytucją kultury, wpisaną do Rejestru Instytucji Kultury prowadzonego przez Gminę. Działa na podstawie: ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, ustawy z dnia 27 czerwca 1997 r. o bibliotekach, Statutu nadanego przez Radę Miejską.

Wnioskodawca posiada osobowość prawną, działa we własnym imieniu i na własny rachunek, jako jednostka samodzielnie funkcjonująca pod względem prawnym, organizacyjnym i finansowym.

Biblioteka jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Podstawowym celem statutowym Biblioteki jest prowadzenie w szczególności działalności w zakresie upowszechniania kultury i wiedzy, a mianowicie działalności bibliotecznej, bibliograficznej, informacyjnej, dokumentacyjnej, wydawniczej, edukacyjnej i usługowej.

Zainteresowany może podejmować inne działania z zakresu rozwoju i upowszechniania kultury, w szczególności poprzez organizowanie imprez kulturalnych, artystycznych oraz okolicznościowych, a także prowadzić działalność w zakresie rozwoju kultury fizycznej oraz rekreacji.

Przychodami Biblioteki są dotacje z budżetu, wpływy z prowadzonej działalności statutowej, w tym ze sprzedaży składników majątku ruchomego oraz najmu i dzierżawy składników majątkowych, środki otrzymane od osób fizycznych i prawnych oraz z innych źródeł. Przychodami Wnioskodawcy są również wpływy z działalności gospodarczej podejmowanej, jako dodatkowa działalność, w rozmiarach służących realizacji celów statutowych Biblioteki. Przychody uzyskane z działalności gospodarczej mogą być przeznaczone wyłącznie na pokrycie kosztów działalności statutowej.

Biblioteka wydzierżawia od Gminy budynek Hali Widowiskowo-Sportowej, który jest udostępniany odpłatnie osobom fizycznym, jednostkom gospodarczym, klubom sportowym oraz nieodpłatnie szkole podstawowej i gimnazjum z Gminy.

W związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych VAT (wynajem pomieszczeń, wstęp na płytę boiska, wstęp na kręgielnię, usługa ksero), jak i czynności pozostających poza zakresem VAT (usługi kulturalne, usługi udostępniania obiektów sportowych świadczone jednostkom organizacyjnym miasta, tj. szkołom podstawowym i gimnazjom) wyliczony został współczynnik proporcji rozliczania podatku VAT.

W jednym z pomieszczeń budynku Hali Widowiskowo-Sportowej planuje się utworzyć salę kinową tzw. Kino "A". W związku z tym został złożony projekt pn. " (...)", w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020: Działanie (...).

W ramach projektu przewiduje się poniesienie następujących wydatków związanych z:

* pracami adaptacyjnymi, budowlanymi w pomieszczeniu baru związanymi z wyodrębnieniem pomieszczenia na kino,

* wyposażeniem pomieszczenia kina w sprzęt audiowizualny i fotele,

* promocją projektu,

* nadzorem inwestorskim.

Po przeprowadzonej inwestycji Biblioteka w pomieszczeniu kina będzie prowadzić tylko działalność opodatkowaną (bilety wstępu na seanse filmowe).

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii, czy w odniesieniu do realizowanego projektu oraz po okresie realizacji projektu od zakupów bezpośrednio dotyczących działalności kina Bibliotece będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w 100%.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W rozpatrywanej sprawie warunki uprawniające do odliczenia będą spełnione, gdyż Zainteresowany jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a efekty realizacji projektu (pomieszczenie kina) - jak wskazał Wnioskodawca - będą wykorzystywane tylko do prowadzenia działalności opodatkowanej (bilety wstępu na seanse filmowe). Zatem towary i usługi nabyte w ramach realizowanego projektu jak i po okresie jego realizacji od zakupów bezpośrednio dotyczących działalności kina będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz przywołane przepisy prawa, w odpowiedzi na zadane pytania stwierdzić należy, że:

Ad. 1

W odniesieniu do realizowanego projektu pn. " (...)" Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego (100%) od wydatków związanych z pracami adaptacyjnymi, budowlanymi w pomieszczeniu baru w celu wyodrębnienia pomieszczenia na kino, wyposażeniem pomieszczenia kina w sprzęt audiowizualny i fotele, promocją projektu, nadzorem inwestorskim, z uwagi na spełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, stosownie do zapisów art. 86 ust. 1 ustawy, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 88 ustawy.

Ad. 2

Po okresie realizacji projektu Bibliotece będzie przysługiwało prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego (100%) od zakupów bezpośrednio dotyczących działalności kina, jeżeli nadal będą one wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, stosownie do treści art. 86 ust. 1 ustawy, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 88 ustawy.

Nadmienia się, że w niniejszej interpretacji udzielono odpowiedzi w zakresie zadanych pytań i przedstawionego stanowiska. Inne kwestie nie objęte pytaniami nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa - rozpatrzone.

Zgodnie z przepisem art. 14b § 3 cyt. ustawy, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. W świetle powyższego tut. Organ zaznacza, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile projektowane zdarzenie przyszłe pokrywać się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W przypadku zmiany któregokolwiek elementu opisanego zdarzenia przyszłego, udzielona interpretacja straci zatem swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl