3063-ILPP3.4512.3.2017.1.AR - Ustalenie możliwości odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. "Termomodernizacja budynku Powiatowego Urzędu Pracy".

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 17 stycznia 2017 r. Izba Skarbowa w Poznaniu 3063-ILPP3.4512.3.2017.1.AR Ustalenie możliwości odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. "Termomodernizacja budynku Powiatowego Urzędu Pracy".

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko Powiatu, przedstawione we wniosku z dnia 28 grudnia 2016 r. (data wpływu 2 stycznia 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. "Termomodernizacja budynku Powiatowego Urzędu Pracy (...)" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 stycznia 2017 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. "Termomodernizacja budynku Powiatowego Urzędu Pracy (...)".

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Powiat przygotowuje się do złożenia wniosku o dofinansowanie (ostatecznym dniem złożenia wniosku jest 19 styczeń 2017 r.) do Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, Oś Priorytetowa III Gospodarka niskoemisyjna, Poddziałanie Efektywność energetyczna w budynkach publicznych.

Nazwa projektu: Termomodernizacja budynku Powiatowego Urzędu Pracy (...).

Wnioskodawca przedmiotowego projektu: Powiat (...).

Okres realizacji: 1 październik 2017 r. - 31 sierpień 2018 r.

Całkowita wartość projektu: 726 439,00 zł.

Wartość dofinansowania: 499 790,03 zł.

Razem wkład własny: 226 648,97 zł.

Zakres przedmiotowego projektu będzie polegał na:

1.

modernizacji instalacji c.o. - wymiana instalacji wraz z grzejnikami;

2.

dociepleniu ścian pionowych stropu podwyższonego nad II piętrem;

3.

dociepleniu ścian zewnętrznych I i II piętra;

4.

dociepleniu ścian zewnętrznych parteru;

5.

dociepleniu stropu nad II piętrem;

6.

dociepleniu stropu podwyższonego nad II piętrem;

7.

dociepleniu stropu nad piwnicą nieogrzewaną;

8.

dociepleniu ścian zewnętrznych klatki schodowej dobudowanej o łącznej powierzchni 154,3 m2;

9.

dociepleniu stropodachu dobudowanej klatki schodowej;

10.

wymianie okien zewnętrznych PCV o powierzchni 166,3 m2;

11.

wymianie okien w piwnicy;

12.

wymianie drzwi zewnętrznych w piwnicy;

13.

wymianie drzwi zewnętrznych wejściowych o powierzchni 7,6 m2;

14.

modernizacji instalacji c.w.u. - montaż dodatkowej instalacji solarnej wraz przyłączeniem do miejskiej sieci ciepłowniczej wraz z rozprowadzeniem ciepłej wody do punktów poboru.

Ponadto, przeprowadzone zostaną działania informacyjno-promocyjne dla przedmiotowego projektu.

Powiat nie ma i w przyszłości nie będzie miał możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub części w odniesieniu do przedmiotowego projektu. Powiat wykonuje zadania na mocy Ustawy o Samorządzie Powiatowym. Powiat jest zarejestrowanym, czynnym płatnikiem podatku VAT, lecz nie prowadzi i nie będzie prowadził działalności gospodarczej, która umożliwiłaby odzyskanie podatku VAT w tym przypadku.

Przedmiotowy projekt będzie realizowany w ramach zadań własnych Powiatu, wynikających z ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (art. 4 ust. 1 pkt 13 i pkt 19). Mienie wytworzone w wyniku realizacji projektu na żadnym etapie nie będzie związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w odniesieniu do przedmiotowego projektu będzie istniała możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub części, w ciągu 5 lat od momentu zakończenia realizacji projektu, tj. do 31 grudnia 2023 r. ?

Zdaniem Wnioskodawcy, Powiat nie ma i w przyszłości nie będzie miał możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub części w odniesieniu do przedmiotowego projektu. Powiat wykonuje zadania własne na mocy ustawy o samorządzie powiatowym z dnia 5 czerwca 1998 r. (art. 4 ust. 1 pkt 13 i pkt 19). Powiat jest zarejestrowanym, czynnym płatnikiem podatku VAT, lecz nie prowadzi i nie będzie prowadził działalności gospodarczej, która umożliwiłaby odzyskanie podatku VAT w tym przypadku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W świetle tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - w myśl art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w świetle art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE. L Nr 347, str. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Oznacza to, że organ władzy publicznej lub urząd obsługujący ten organ będą uznane za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonują czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach ich zadań oraz, gdy wykonują czynności mieszczące się w ramach zadań, ale czynią to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań, jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwoistym charakterze:

* podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz

* podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Zgodnie z przepisem art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2016 r. poz. 814, z późn. zm.), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 13 i pkt 19 ustawy o samorządzie powiatowym, powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym m.in. w zakresie ochrony środowiska i przyrody oraz utrzymania powiatowych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.

Jak stanowi art. 6 ust. 1 ww. ustawy, w celu wykonywania zadań powiat może tworzyć jednostki organizacyjne i zawierać umowy z innymi podmiotami. Natomiast, zgodnie z ust. 2 powołanego artykułu, powiat nie może prowadzić działalności gospodarczej wykraczającej poza zadania o charakterze użyteczności publicznej.

Z opisu sprawy wynika, że Powiat przygotowuje się do złożenia wniosku o dofinansowanie (ostatecznym dniem złożenia wniosku jest 19 styczeń 2017 r.) do Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, Oś Priorytetowa III Gospodarka niskoemisyjna, Poddziałanie 3.2.1 Efektywność energetyczna w budynkach publicznych.

Nazwa projektu: Termomodernizacja budynku Powiatowego Urzędu Pracy (...).

Wnioskodawca przedmiotowego projektu: Powiat (...).

Okres realizacji: 1 październik 2017 r. - 31 sierpień 2018 r.

Całkowita wartość projektu: 726 439,00 zł.

Wartość dofinansowania: 499 790,03 zł.

Razem wkład własny: 226 648,97 zł.

Zakres przedmiotowego projektu będzie polegał na:

1.

modernizacji instalacji c.o. - wymiana instalacji wraz z grzejnikami;

2.

dociepleniu ścian pionowych stropu podwyższonego nad II piętrem;

3.

dociepleniu ścian zewnętrznych I i II piętra;

4.

dociepleniu ścian zewnętrznych parteru;

5.

dociepleniu stropu nad II piętrem;

6.

dociepleniu stropu podwyższonego nad II piętrem;

7.

dociepleniu stropu nad piwnicą nieogrzewaną;

8.

dociepleniu ścian zewnętrznych klatki schodowej dobudowanej o łącznej powierzchni 154,3 m2;

9.

dociepleniu stropodachu dobudowanej klatki schodowej;

10.

wymianie okien zewnętrznych PCV o powierzchni 166,3 m2;

11.

wymianie okien w piwnicy;

12.

wymianie drzwi zewnętrznych w piwnicy;

13.

wymianie drzwi zewnętrznych wejściowych o powierzchni 7,6 m2;

14.

modernizacji instalacji c.w.u. - montaż dodatkowej instalacji solarnej wraz przyłączeniem do miejskiej sieci ciepłowniczej wraz z rozprowadzeniem ciepłej wody do punktów poboru.

Ponadto, przeprowadzone zostaną działania informacyjno-promocyjne dla przedmiotowego projektu.

Powiat nie ma i w przyszłości nie będzie miał możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub części w odniesieniu do przedmiotowego projektu. Wnioskodawca wykonuje zadania na mocy ustawy o samorządzie powiatowym. Powiat jest zarejestrowanym, czynnym płatnikiem podatku VAT, lecz nie prowadzi i nie będzie prowadził działalności gospodarczej, która umożliwiłaby odzyskanie podatku VAT w tym przypadku.

Przedmiotowy projekt będzie realizowany w ramach zadań własnych Powiatu, wynikających z ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (art. 4 ust. 1 pkt 13 i pkt 19). Mienie wytworzone w wyniku realizacji projektu na żadnym etapie nie będzie związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia, czy w odniesieniu do przedmiotowego projektu będzie istniała możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub części w ciągu 5 lat od momentu zakończenia realizacji projektu, tj. do 31 grudnia 2023 r.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W rozpatrywanej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż - jak wskazał Wnioskodawca - mienie wytworzone w wyniku realizacji projektu na żadnym etapie nie będzie związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Zatem Zainteresowany nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki związane z projektem.

W konsekwencji, realizując opisaną we wniosku inwestycję pn. "Termomodernizacja budynku Powiatowego Urzędu Pracy (...)" Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, w ciągu 5 lat od momentu zakończenia realizacji projektu, tj. do 31 grudnia 2023 r. Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie będą spełnione - wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy - przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. wydatki związane z realizacją inwestycji nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

Zgodnie z przepisem art. 14b § 3 cyt. ustawy, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. W świetle powyższego tut. Organ zaznacza, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile zaistniały stan faktyczny i projektowane zdarzenie przyszłe pokrywać się będą z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W przypadku zmiany któregokolwiek elementu opisanego zdarzenia przyszłego, udzielona interpretacja straci zatem swoją aktualność.

Nadmienia się, że w niniejszej interpretacji udzielono odpowiedzi wyłącznie w zakresie zadanego pytania. Inne kwestie nieobjęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone. Dotyczy to w szczególności kwestii odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto, tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnym - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Administracji Skarbowej w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl