3063-ILPP3.4512.181.2016.2.NK - Brak możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących zakupy dokonywane w związku z realizacją projektu pn. "Przebudowa, remont i wyposażenie obiektów".

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 17 lutego 2017 r. Izba Skarbowa w Poznaniu 3063-ILPP3.4512.181.2016.2.NK Brak możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących zakupy dokonywane w związku z realizacją projektu pn. "Przebudowa, remont i wyposażenie obiektów".

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201) oraz § 6 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 9 grudnia 2016 r. (data wpływu 13 grudnia 2016 r.), uzupełnionym pismami z dnia 14 grudnia 2016 r. (data wpływu 23 grudnia 2016 r.), z dnia 24 stycznia 2017 r. (data wpływu 30 stycznia 2017 r.) oraz z dnia 6 lutego 2017 r. (data wpływu 10 lutego 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących zakupy dokonywane w związku z realizacją projektu pn. "Przebudowa, remont i wyposażenie obiektów (...)" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 grudnia 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących zakupy dokonywane w związku z realizacją projektu pn. "Przebudowa, remont i wyposażenie obiektów (...)". Wniosek uzupełniono pismem z dnia 14 grudnia 2016 r. (data wpływu 23 grudnia 2016 r.) o dowód wpłaty opłaty za wydanie interpretacji oraz z dnia 24 stycznia 2017 r. (data wpływu 30 stycznia 2017 r.) i z dnia 6 lutego 2017 r. (data wpływu 10 lutego 2017 r.) o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 6 lutego 2017 r.).

Wnioskodawcą projektu pn. "Przebudowa, remont i wyposażenie obiektów (...)" jest Gmina.

Projekt obejmuje:

1. Przebudowę i remont Miejsko-Gminnego Domu Kultury. W ramach przedsięwzięcia zachowane zostaną obecne funkcje poszczególnych pomieszczeń budynku. Obiekt wewnętrznie zostanie przebudowany zwiększając funkcjonalność wraz z możliwością korzystania z MGDK w większym zakresie przez osoby niepełnosprawne.

Zakres prac:

1.

restauracje drzwi wejściowych do budynku,

2.

remont elewacji,

3.

wymiana wewnętrznej stolarki drzwiowej,

4.

montaż platformy schodowej przeznaczonej dla osób niepełnosprawnych,

5.

wymiana wykończenia stopni schodów (obie klatki) wraz z wymianą balustrad,

6.

przebudowa toalet na pierwszym piętrze wraz z dostosowaniem dla osób niepełnosprawnych,

7.

remont posadzki korytarza parteru, I i II piętra,

8.

remont pomieszczeń: portierni/szatni, remont gabinetu dyrektora i sekretariatu, punktu konsultacji/kancelarii prawnej,

9.

wykonanie instalacji alarmowej,

10.

wymiana instalacji,

11.

wykonanie klimatyzacji w pomieszczeniach: sali widowiskowej, sali oświatowej, sekretariacie, gabinecie dyrektora,

12.

restauracja stropu zabytkowego na parterze i I piętrze,

13.

remont tynków wewnętrznych wraz z malowaniem ścian,

14.

wymiana posadzki,

15.

wymiana pokrycia sceny (deski),

16.

remont oświetlenia sali widowiskowej i oświatowej,

17.

wykonanie instalacji wentylacji mechanicznej sali widowiskowej i kuchni,

18.

zamurowanie okna przechodzącego przez spocznik kl. sch. nr 1,

19.

montaż barierki ochronnej na balkonie sali widowiskowej,

20.

montaż nagłośnienia i pętli indukcyjnej sali widowiskowej,

21.

wykonanie automatycznego podnoszenia środkowej kurtyny sceny,

22.

wykonanie sterowania nagłośnieniem i kurtynami z pomieszczenia sterowni,

23.

wykonanie zabezpieczeń p.poż. o ile będą niezbędne do realizacji zadania,

24.

wymiana wyłazów dachowych.

2. Przebudowę i remont Miejskiej i Gminnej Biblioteki Publicznej. Planowana inwestycja zmierza do podniesienia jakości realizowanych zadań oraz szerszą propagację kultury, sztuki i nauki, promocji gminy i regionu, w tym tradycji i historii. W ramach przedsięwzięcia zachowane zostaną obecne funkcje wraz z podziałem na sekcje. Obiekt wewnętrznie zostanie przebudowany zwiększając funkcjonalność wraz z możliwością korzystania z MiGBP przez większą liczbę użytkowników jednocześnie.

Zakres prac:

1.

demontaż istniejącej platformy dla osób niepełnosprawnych,

2.

budowa i montaż windy dla osób niepełnosprawnych - kabina musi zapewniać możliwość obrotu niepełnosprawnego na wózku inwalidzkim, szyb windy o konstrukcji stalowej samonośnej - całość przeszklona szkłem odbijającym promienie słoneczne,

3.

termomodernizacja obiektu (dot. wyłącznie MiGPB),

4.

przebudowa wewnętrznych ścian działowych (MiGBP),

5.

przebudowa ścian nośnych - wykonanie przejść i podciągów,

6.

modernizacja instalacji elektrycznej (w tym oświetlenia pomieszczeń), c.o. (wymiana grzejników i poziomów), klimatyzacji, wod.- kan.,

7.

montaż klimatyzacji (schładzanie powietrza),

8.

instalacja alarmowa,

9.

instalacja paneli fotowoltaicznych (zlok. na zadaszeniu widny),

10.

wykonanie monitoringu (przy wejściu do MiGBP),

11.

wymiana stolarki okiennej i drzwiowej,

12.

remont pokrycia dachowego,

13.

remont posadzek,

14.

aranżacja wnętrz - wg dołączonej do niniejszego opracowania koncepcji,

15.

przebudowa toalet,

16.

stosownie do potrzeb wynikających z uzgodnień projektu - instalacja ochrony p.poż.,

17.

montaż i dostawa urządzeń oraz mebli pomieszczeń MiGBP.

W ramach przebudowy powstanie m.in.: sekcja przeznaczona dla dzieci, w której znajdzie się kącik cichej pracy oraz dedykowana dla nich literatura, sala multimedialna, sala zabaw dla dzieci.

Nabywane w trakcie realizacji projektu towary i usługi, udokumentowane fakturami VAT, nie będą związane z wykonywaniem przez Gminę czynności opodatkowanych.

Powstała infrastruktura poprawi wizerunek miasta. Całość infrastruktury będzie w administracji Gminy, która dbać będzie o jej prawidłowe użytkowanie. Gmina jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Wskazany zakres zadania będzie realizowany w związku z działalnością statutową Gminy i należy do zadań wskazanych w art. 7 ust. 1 pkt 2 i 15 ustawy z dnia 6 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446, z późn. zm.).

W Miejsko-Gminnym Domu Kultury są zlokalizowane pomieszczenia biurowe, socjalne, przeznaczone dla działalności artystycznej i komercyjnej np. organizacja wesel. Ponadto MGDK może podejmować inne zadania m.in. wypożyczać dzieła sztuki, wypożyczać sprzęt audiowizualny, realizować imprezy zlecone (okolicznościowe, rodzinne, obrzędowe).

Ponadto w uzupełnieniu z dnia 6 lutego 2017 r. Wnioskodawca poinformował, że Gmina nie wykonuje w Miejsko-Gminnym Domu Kultury oraz w Miejskiej i Gminnej Bibliotece Publicznej czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług oraz/lub niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gmina ma możliwość obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur VAT dokumentujących zakupy, jakie będą dokonywane w związku z realizacją projektu pn. "Przebudowa, remont i wyposażenie obiektów (...)"?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie będzie mu przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy realizacji przedmiotowej inwestycji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W świetle tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - w myśl art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w świetle art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L Nr 347, str. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Natomiast, w świetle unormowań prawa wspólnotowego, w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Oznacza to, że organ władzy publicznej lub urząd obsługujący ten organ będą uznane za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonują czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach ich zadań oraz, gdy wykonują czynności mieszczące się w ramach zadań, ale czynią to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwoistym charakterze:

* podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz

* podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Tylko bowiem w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Na podstawie art. 7 ust. 1 cyt. ustawy, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy:

1.

edukacji publicznej,

2.

kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami,

3.

kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych,

4.

utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych,

5.

wspierania i upowszechniania idei samorządowej, w tym tworzenia warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskiej,

6.

promocji gminy.

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 powołanej ustawy).

Stosownie do art. 9 ust. 2 tej ustawy, Gmina oraz inna gminna osoba prawna może prowadzić działalność gospodarczą wykraczającą poza zadania o charakterze użyteczności publicznej wyłącznie w przypadkach określonych w odrębnej ustawie.

Jak stanowi art. 9 ust. 3 cyt. ustawy, formy prowadzenia gospodarki gminnej, w tym wykonywania przez gminę zadań o charakterze użyteczności publicznej, określa odrębna ustawa.

Działalność gmin w zakresie kultury, jako zadanie własne jednostek samorządu terytorialnego, została uregulowana ustawą z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2012 r. poz. 406, z późn. zm.). Zgodnie z art. 9 ust. 1 i ust. 2 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, jednostki samorządu terytorialnego organizują działalność kulturalną, tworząc samorządowe instytucje kultury, dla których prowadzenie takiej działalności jest podstawowym celem statutowym. Prowadzenie działalności kulturalnej jest zadaniem własnym jednostek samorządu terytorialnego o charakterze obowiązkowym.

Z informacji zawartych we wniosku wynika, że Wnioskodawcą projektu pn. "Przebudowa, remont i wyposażenie obiektów (...)" jest Gmina. Projekt obejmuje:

1. Przebudowę i remont Miejsko-Gminnego Domu Kultury. W ramach przedsięwzięcia zachowane zostaną obecne funkcje poszczególnych pomieszczeń budynku. Obiekt wewnętrznie zostanie przebudowany zwiększając funkcjonalność wraz z możliwością korzystania z MGDK w większym zakresie przez osoby niepełnosprawne. Zakres prac:

1.

restauracje drzwi wejściowych do budynku,

2.

remont elewacji,

3.

wymiana wewnętrznej stolarki drzwiowej,

4.

montaż platformy schodowej przeznaczonej dla osób niepełnosprawnych,

5.

wymiana wykończenia stopni schodów (obie klatki) wraz z wymianą balustrad,

6.

przebudowa toalet na pierwszym piętrze wraz z dostosowaniem dla osób niepełnosprawnych,

7.

remont posadzki korytarza parteru, I i II piętra,

8.

remont pomieszczeń: portierni/szatni, remont gabinetu dyrektora i sekretariatu, punktu konsultacji/kancelarii prawnej,

9.

wykonanie instalacji alarmowej,

10.

wymiana instalacji,

11.

wykonanie klimatyzacji w pomieszczeniach: sali widowiskowej, sali oświatowej, sekretariacie, gabinecie dyrektora,

12.

restauracja stropu zabytkowego na parterze i I piętrze,

13.

remont tynków wewnętrznych wraz z malowaniem ścian,

14.

wymiana posadzki,

15.

wymiana pokrycia sceny (deski),

16.

remont oświetlenia sali widowiskowej i oświatowej,

17.

wykonanie instalacji wentylacji mechanicznej sali widowiskowej i kuchni,

18.

zamurowanie okna przechodzącego przez spocznik kl. sch. nr 1,

19.

montaż barierki ochronnej na balkonie sali widowiskowej,

20.

montaż nagłośnienia i pętli indukcyjnej sali widowiskowej,

21.

wykonanie automatycznego podnoszenia środkowej kurtyny sceny,

22.

wykonanie sterowania nagłośnieniem i kurtynami z pomieszczenia sterowni,

23.

wykonanie zabezpieczeń p.poż. o ile będą niezbędne do realizacji zadania,

24.

wymiana wyłazów dachowych.

2. Przebudowę i remont Miejskiej i Gminnej Biblioteki Publicznej. Planowana inwestycja zmierza do podniesienia jakości realizowanych zadań oraz szerszą propagację kultury, sztuki i nauki, promocji gminy i regionu, w tym tradycji i historii. W ramach przedsięwzięcia zachowane zostaną obecne funkcje wraz z podziałem na sekcje. Obiekt wewnętrznie zostanie przebudowany zwiększając funkcjonalność wraz z możliwością korzystania z MiGBP przez większą liczbę użytkowników jednocześnie. Zakres prac:

1.

demontaż istniejącej platformy dla osób niepełnosprawnych,

2.

budowa i montaż windy dla osób niepełnosprawnych - kabina musi zapewniać możliwość obrotu niepełnosprawnego na wózku inwalidzkim, szyb windy o konstrukcji stalowej samonośnej - całość przeszklona szkłem odbijającym promienie słoneczne,

3.

termomodernizacja obiektu (dot. wyłącznie MiGPB),

4.

przebudowa wewnętrznych ścian działowych (MiGBP),

5.

przebudowa ścian nośnych - wykonanie przejść i podciągów,

6.

modernizacja instalacji elektrycznej (w tym oświetlenia pomieszczeń), c.o. (wymiana grzejników i poziomów), klimatyzacji, wod.- kan.,

7.

montaż klimatyzacji (schładzanie powietrza),

8.

instalacja alarmowa,

9.

instalacja paneli fotowoltaicznych (zlok. na zadaszeniu widny),

10.

wykonanie monitoringu (przy wejściu do MiGBP),

11.

wymiana stolarki okiennej i drzwiowej,

12.

remont pokrycia dachowego,

13.

remont posadzek,

14.

aranżacja wnętrz - wg dołączonej do niniejszego opracowania koncepcji,

15.

przebudowa toalet,

16.

stosownie do potrzeb wynikających z uzgodnień projektu - instalacja ochrony p.poż.,

17.

montaż i dostawa urządzeń oraz mebli pomieszczeń MiGBP.

W ramach przebudowy powstanie m.in.: sekcja przeznaczona dla dzieci, w której znajdzie się kącik cichej pracy oraz dedykowana dla nich literatura, sala multimedialna, sala zabaw dla dzieci.

Nabywane w trakcie realizacji projektu towary i usługi, udokumentowane fakturami VAT, nie będą związane z wykonywaniem przez Gminę czynności opodatkowanych. Powstała infrastruktura poprawi wizerunek miasta. Całość infrastruktury będzie w administracji Gminy, która dbać będzie o jej prawidłowe użytkowanie. Gmina jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wskazany zakres zadania będzie realizowany w związku z działalnością statutową Gminy i należy do zadań wskazanych w art. 7 ust. 1 pkt 2 i 15 ustawy z dnia 6 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. W Miejsko-Gminnym Domu Kultury są zlokalizowane pomieszczenia biurowe, socjalne, przeznaczone dla działalności artystycznej i komercyjnej np. organizacja wesel. Ponadto MGDK może podejmować inne zadania m.in. wypożyczać dzieła sztuki, wypożyczać sprzęt audiowizualny, realizować imprezy zlecone (okolicznościowe, rodzinne, obrzędowe). Wnioskodawca, tj. Gmina, nie wykonuje w Miejsko-Gminnym Domu Kultury oraz w Miejskiej i Gminnej Bibliotece Publicznej czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług oraz/lub niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wątpliwości Wnioskodawcy w analizowanej sprawie dotyczą możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących zakupy dokonywane w związku z realizacją projektu pn. "Przebudowa, remont i wyposażenie obiektów (...)".

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Sprawy kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami prowadzone są w ramach władztwa publicznego i Gmina wykonując to zadanie działa jako organ administracji publicznej, i może korzystać ze środków prawnych o charakterze władczym. W takim ujęciu Gmina bez wątpienia nie może być uznana za podatnika, gdyż realizuje ona w tym zakresie zadania własne służące zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek planowanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W rozpatrywanej sprawie związek taki nie wystąpi. Z całokształtu działań Wnioskodawcy związanych z planowanymi zakupami towarów i usług wynika, że nabycie tych towarów i usług nie będzie miało związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a tym samym z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Realizacja zadania pn. "Przebudowa, remont i wyposażenie obiektów (...)" wynika bowiem z wykonywanych zadań własnych Gminy zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 9 i pkt 15 ustawy o samorządzie gminnym.

Wnioskodawca jednoznacznie wskazał, że nabywane w trakcie realizacji projektu towary i usługi, udokumentowane fakturami VAT, nie będą związane z wykonywaniem przez Gminę czynności opodatkowanych. Ponadto Zainteresowany, tj. Gmina, nie wykonuje w Miejsko-Gminnym Domu Kultury oraz w Miejskiej i Gminnej Bibliotece Publicznej czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług oraz/lub niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Gminie nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją zadania pn. "Przebudowa, remont i wyposażenie obiektów (...)".

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że Gmina nie ma możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących zakupy, jakie będą dokonywane w związku z realizacją projektu pn. "Przebudowa, remont i wyposażenie obiektów (...)". Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie będą spełnione - wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy - przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, bowiem wydatki związane z realizacją przedsięwzięcia nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Administracji Skarbowej w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl