3063-ILPP3.4512.158.2016.1.JKu

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 grudnia 2016 r. Izba Skarbowa w Poznaniu 3063-ILPP3.4512.158.2016.1.JKu

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością przedstawione we wniosku z dnia 22 listopada 2016 r. (data wpływu 23 listopada 2016 r.), uzupełnionym pismem z dnia - brak daty - (data wpływu 9 grudnia 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego od zakupów dotyczących inwestycji związanej z przebudową budynku przeznaczonego na dom opieki (część pytania oznaczonego we wniosku nr 1) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 listopada 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego od zakupów dotyczących inwestycji związanej z przebudową budynku przeznaczonego na dom opieki (część pytania oznaczonego we wniosku nr 1). Wniosek uzupełniono w dniu 9 grudnia 2016 r. o doprecyzowanie opisu sprawy oraz o podpis na wniosku osoby upoważnionej do reprezentowania Wnioskodawcy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Celem działalności jest prowadzenie domu opieki nad osobami w podeszłym wieku PKD 87.30.Z - pomoc społeczna z zakwaterowaniem dla osób w podeszłym wieku i osób niepełnosprawnych. Usługi opieki składają się z następujących elementów:

1.

całodobowy pobyt pensjonariuszy w domu opieki, łącznie z czasowym zameldowaniem;

2.

całodobowe wyżywienie;

3.

opieka ogólna, pielęgniarska i medyczna;

4.

wypełnianie czasu wolnego - spacery, telewizja, biblioteka.

Wnioskodawca posiada budynek w stanie surowym, który zamierza przystosować do prowadzonej działalności i uzyskać pozwolenie wojewody w postaci wpisu do rejestru prowadzonego przez wojewodę.

Przewidziany okres realizacji to styczeń 2017 r. - grudzień 2018 r.

Usługi, które Spółka zamierza świadczyć, są zwolnione od VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku od towarów i usług (stawka zwolniona).

Ponadto, w uzupełnieniu z dnia 9 grudnia 2016 r. Zainteresowany poinformował, że:

1. Spółka z o.o. jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług VAT.

2. Zakupy związane z inwestycją polegającą na prowadzeniu domu opieki nad osobami w podeszłym wieku wraz z zakwaterowaniem będą wykorzystywane do czynności i działań zwolnionych od podatku od towarów i usług VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w związku ze sprzedażą ze stawką zwolnioną od zakupów dotyczących inwestycji związanej z przebudową budynku nie przysługuje odliczenie podatku VAT, który w całości będzie zwiększał wartość inwestycji?

Zdaniem Wnioskodawcy, wydatki poniesione na modernizację budynku nie podlegają odliczeniu podatku VAT ze względu na rodzaj usług, które mają być świadczone w obrębie działalności Spółki.

Wynika stąd, że wartość brutto poniesionych kosztów winna być zaliczona do wartości inwestycji, a zatem wartość podatku VAT można uznać za wydatek kwalifikowany do dotacji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie prawa do odliczenia jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W świetle tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

1.

nabycia towarów i usług,

2.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższych regulacji prawnych wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

Zatem w podatku od towarów i usług obowiązuje zasada tzw. "niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego". Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia, nie musi czekać, aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowoprawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Ponadto, należy podkreślić, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Ponadto, w oparciu o art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług oraz prowadzi działalność gospodarczą w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Celem działalności jest prowadzenie domu opieki nad osobami w podeszłym wieku PKD 87.30.Z - pomoc społeczna z zakwaterowaniem dla osób w podeszłym wieku i osób niepełnosprawnych. Usługi opieki składają się z następujących elementów: całodobowy pobyt pensjonariuszy w domu opieki, łącznie z czasowym zameldowaniem, całodobowe wyżywienie, opieka ogólna, pielęgniarska i medyczna, wypełnianie czasu wolnego - spacery, telewizja, biblioteka. Wnioskodawca posiada budynek w stanie surowym, który zamierza przystosować do prowadzonej działalności i uzyskać pozwolenie wojewody w postaci wpisu do rejestru prowadzonego przez wojewodę. Przewidziany okres realizacji to styczeń 2017 r. - grudzień 2018 r. Usługi, które Spółka zamierza świadczyć, są zwolnione od VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku od towarów i usług (stawka zwolniona). Zakupy związane z inwestycją polegającą na prowadzeniu domu opieki nad osobami w podeszłym wieku wraz z zakwaterowaniem będą wykorzystywane do czynności i działań zwolnionych od podatku od towarów i usług VAT.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy, wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii, czy w związku ze sprzedażą ze stawką zwolnioną od zakupów dotyczących inwestycji związanej z przebudową budynku przeznaczonego na dom opieki Spółce nie przysługuje odliczenie podatku VAT.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W omawianej sprawie podstawowy warunek uprawniający do odliczenia nie będzie spełniony, ponieważ - jak wskazał Wnioskodawca - usługi, które Spółka zamierza świadczyć są zwolnione od VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 23 ustawy i zakupy związane z inwestycją polegającą na prowadzeniu domu opieki nad osobami w podeszłym wieku wraz z zakwaterowaniem będą wykorzystywane do czynności i działań zwolnionych od podatku od towarów i usług. Zatem inwestycja nie będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Podsumowując, w związku ze sprzedażą ze stawką zwolnioną od zakupów dotyczących inwestycji związanej z przebudową budynku przeznaczonego na dom opieki, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, zawartego w fakturach dotyczących przedmiotowej inwestycji, ponieważ towary i usługi, które będą nabyte w związku z jej realizacją, nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT (będą związane z czynnościami zwolnionymi od tego podatku).

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślić należy, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki podatkowoprawne tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Interpretacja indywidualna została wydana w oparciu o informację, że usługi, które Spółka zamierza świadczyć, są zwolnione od VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku od towarów i usług. W związku z powyższym, interpretacja traci aktualność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Informuje się ponadto, że niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego od zakupów dotyczących inwestycji związanej z przebudową budynku przeznaczonego na dom opieki (część pytania oznaczonego we wniosku nr 1). Natomiast wniosek w części dotyczącej uznania podatku VAT za wydatek kwalifikowany w związku z realizacją inwestycji polegającej na prowadzeniu domu opieki nad osobami w podeszłym wieku oraz wskazania, czy podatek VAT będzie w całości zwiększał wartość inwestycji (część pytania oznaczonego we wniosku nr 1 i pytanie nr 2) załatwiono w postanowieniu z dnia 16 grudnia 2016 r., nr 3063-ILPP3.4512.179.2016.1.JKu.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Administracji Skarbowej w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl