3063-ILPP2-3.4512.63.2017.1.ZD - Prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji - budowy kanalizacji.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 11 kwietnia 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 3063-ILPP2-3.4512.63.2017.1.ZD Prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji - budowy kanalizacji.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) oraz art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r. poz. 1948, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 lutego 2017 r. (data wpływu 16 lutego 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie pełnego prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 lutego 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie pełnego prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina jest czynnym podatnikiem VAT od 1 lipca 1993 r. do 31 sierpnia 2014 r. pod nazwą Urząd Miejski, natomiast od 1 września 2014 r. pod nazwą Gmina. W latach 2018-2019 Gmina ma zamiar ubiegać się o środki w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 i przystąpić do realizacji inwestycji pod nazwą: "Budowa sieci kanalizacyjnej w miejscowości G. - etap II wraz z przebudową stacji uzdatniania wody w miejscowości W.".

Projekt przewiduje wykonanie sieci kanalizacji grawitacyjnej, przyłączy kanalizacyjnych oraz rurociągów tłocznych wraz z jedną sieciową przepompownią ścieków oraz jedną przydomową przepompownią ścieków.

Ze względu na ukształtowanie terenu ścieki z miejscowości G. zbierane będą kolektorami grawitacyjnymi do przepompowni ścieków skąd przepompowane zostaną do istniejącej sieci kanalizacyjnej w m. P., którą dopłyną do oczyszczalni ścieków zlokalizowanej w m. P.

Trasa projektowanych sieci i rurociągów przebiega w pasach dróg powiatowych i gminnych oraz na terenach prywatnych i gruntach rolnych.

Wykonana inwestycja w znaczący sposób poprawi warunki sanitarne mieszkańców, poprzez umożliwienie im podłączenia nieruchomości do wybudowanych urządzeń kanalizacyjnych.

Przebudowa stacji uzdatniania wody w m. W. obejmuje obiekt o wydajności (średniodobowej) 700 m3/d, przy maksymalnej, dopuszczalnej produkcji rocznej wody w ilości 255 500 m3, w oparciu o istniejące studnie głębinowe.

Na projektowaną przebudowę składają się: modernizacja (wymiana) II° pompowania w układzie pracy stacji (zabudowa zestawu hydroforowego i pompy płucznej), w miejsce istniejących pomp jednostopniowych, z odpowiednim orurowaniem w budynku stacji. Projekt obejmuje także rozwiązania umożliwiające współpracę tego zestawu hydroforowego z istniejącymi i nowoprojektowanymi zbiornikami wyrównawczymi (retencyjnymi) wody.

Projektowana inwestycja jest zgodna z przepisami i zasadami określonymi w ustawie o ochronie środowiska, nie narusza warunków wydanej decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego.

W projekcie przyjęto i zastosowano proste (nieskomplikowane) rozwiązania techniczne o powszechnie znanych i stosowanych rozwiązaniach w budownictwie.

Gmina jest członkiem Międzygminnego Związku Wodociągów i Kanalizacji. Międzygminny Związek Wodociągów i Kanalizacji jest odrębnym podatnikiem podatku VAT i nie podlega centralizacji rozliczeń VAT z Gminą.

MZWiK realizuje zadania własne Gminy dotyczące zbiorowego zaopatrzenia w wodę i odbioru ścieków oraz posiada własną osobowość prawną zgodnie z art. 64 i art. 65 ustawy o samorządzie gminnym z dnia 8 marca 1990 r. (Dz. U. z 2016 r. poz. 446). Po zrealizowaniu zadania dotyczącego budowy sieci kanalizacyjnej oraz przebudowy stacji uzdatniania wody, Gmina odda w odpłatne użytkowanie Międzygminnemu Związkowi Wodociągów i Kanalizacji wybudowaną infrastrukturę poprzez zawarcie stosownej umowy cywilnoprawnej. Odpłatność za użytkowanie wybudowanej przez Gminę infrastruktury wnoszona przez Międzygminny Związek Wodociągów i Kanalizacji będzie stanowiła dla Gminy wynagrodzenie za świadczenie usług opodatkowanych VAT w rozumieniu ustawy o VAT.

Od ustalonej stawki będzie naliczany podatek VAT, wystawiane będą również faktury VAT przez Gminę na rzecz Międzygminnego Związku Wodociągów i Kanalizacji. Wystawione faktury zostaną ujęte w rejestrze VAT Gminy.

Związek będzie obsługiwał stację uzdatniania wody oraz sieć kanalizacji sanitarnej, będzie również naliczał i pobierał opłaty za odbierane ścieki na podstawie umów z mieszkańcami Gminy.

Ponoszone przez Gminę wydatki inwestycyjne związane z realizacją inwestycji pod nazwą: "Budowa sieci kanalizacyjnej w miejscowości G. - etap II wraz z przebudową stacji uzdatniania wody w miejscowości W." będą dokumentowane przez dostawcóww.ykonawców wystawionymi na Gminę fakturami VAT z wykazanymi na nich kwotami VAT naliczonego.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gminie przysługuje prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego w całości wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług dokonanych w związku z realizacją w latach 2018-2019 inwestycji pod nazwą: "Budowa sieci kanalizacyjnej w miejscowości G. - etap II wraz z przebudową stacji uzdatniania wody w miejscowości W."?

Zdaniem Wnioskodawcy, przysługuje mu prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego w całości wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług dokonanych w związku z realizacją w latach 2018 - 2019 budowy sieci kanalizacyjnej w miejscowości G. oraz przebudowy stacji uzdatniania wody w miejscowości W.

UZASADNIENIE

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm.) podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Zgodnie z tym przepisem, nie podlegają opodatkowaniu czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Z literalnego brzmienia powyższych przepisów wynika, że Gmina w zakresie czynności o charakterze cywilnoprawnym posiada status podatnika podatku od towarów i usług. Zatem Gmina jako osoba prawna w zakresie czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Gmina jest czynnym podatnikiem VAT od 1993 r. Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem, art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 oraz art. 124 (niemających zastosowania do opisanej sprawy Gminy).

Z powyższego przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług w sytuacji, gdy towary i usługi z nabyciem których podatek został naliczony są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Jak wskazano w opisie sprawy, Gmina po zrealizowaniu zadania dotyczącego budowy sieci kanalizacyjnej w miejscowości G. oraz przebudowy stacji uzdatniania wody w miejscowości W. odda w odpłatne użytkowanie Międzygminnemu Związkowi Wodociągów i Kanalizacji zrealizowaną inwestycję poprzez zawarcie umowy cywilnoprawnej. Odpłatność za użytkowanie wybudowanej infrastruktury przez Gminę wnoszona przez Międzygminny Związek Wodociągów i Kanalizacji będzie stanowiła dla Gminy wynagrodzenie za świadczenie usług opodatkowanych VAT w rozumieniu ustawy o VAT. Od ustalonej stawki będzie naliczany podatek VAT, wystawiane będą faktury VAT przez Gminę na rzecz Międzygminnego Związku Wodociągów i Kanalizacji. Wystawione faktury zostaną ujęte w rejestrze sprzedaży VAT Gminy.

Mając na uwadze powyższe, towary i usługi nabywane w trakcie realizacji inwestycji będą związane z czynnościami opodatkowanymi. Wystąpi podatek naliczony wynikający z faktur wystawionych na Gminę i dokumentujących wydatki na realizację inwestycji, która będzie służyła Gminie do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

Międzygminny Związek Wodociągów i Kanalizacji z kolei realizując powierzone przez Gminę zadania z zakresu uzdatniania wody będzie obsługiwał stację uzdatniania wody oraz sieć kanalizacji sanitarnej, będzie również naliczał i pobierał opłaty za odbierane ścieki na podstawie umów z mieszkańcami Gminy.

Podsumowując, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że w związku z planowanym przekazaniem na podstawie umowy cywilnoprawnej w odpłatne użytkowanie sieci kanalizacyjnej w miejscowości G. oraz przebudowanej stacji uzdatniania wody w miejscowości Wziąchów, Gmina ma prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego w całości z faktur dokumentujących inwestycję: "Budowa sieci kanalizacyjnej w miejscowości G. - etap II wraz z przebudową stacji uzdatniania wody w miejscowości W." zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

Zatem w podatku od towarów i usług obowiązuje zasada tzw. "niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego". Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby mógł skorzystać z prawa do odliczenia, nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Jak wynika z powyższego, podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze m.in. w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Ponadto, w oparciu o art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem aby dany podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W świetle art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na mocy art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwoistym charakterze:

* podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz

* podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. Zadania własne obejmują m.in. sprawy w zakresie wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

W świetle art. 9 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, w celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi.

Gmina oraz inna gminna osoba prawna może prowadzić działalność gospodarczą wykraczającą poza zadania o charakterze użyteczności publicznej wyłącznie w przypadkach określonych w odrębnej ustawie (art. 9 ust. 2 ww. ustawy).

Jak stanowi art. 9 ust. 3 powołanej wyżej ustawy, formy prowadzenia gospodarki gminnej, w tym wykonywania przez gminę zadań o charakterze użyteczności publicznej, określa odrębna ustawa.

Ponadto, zgodnie z art. 64 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, w celu wspólnego wykonywania zadań publicznych gminy mogą tworzyć związki międzygminne. Związek międzygminny może być tworzony również w celu wspólnej obsługi, o której mowa w art. 10a.

Uchwały o utworzeniu związku podejmują rady zainteresowanych gmin (ust. 2 ww. przepisu).

Na mocy art. 64 ust. 3 ustawy o samorządzie gminnym, prawa i obowiązki gmin uczestniczących w związku międzygminnym, związane z wykonywaniem zadań przekazanych związkowi, przechodzą na związek z dniem ogłoszenia statutu związku.

Jak stanowi art. 65 ust. 1 i ust. 2 cyt. ustawy o samorządzie gminnym, związek wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Związek posiada osobowość prawną.

Stosownie do art. 67 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, utworzenie związku oraz przystąpienie gminy do związku wymagają przyjęcia jego statutu bezwzględną większością głosów ustawowego składu rady odpowiednio przez rady zainteresowanych gmin albo radę zainteresowanej gminy.

W świetle ww. art. 64 ust. 1 i 3 ustawy o samorządzie gminnym, celem powołania związku międzygminnego jest przekazanie temu podmiotowi do realizacji ciążących na gminach uczestniczących w tym związku zadań własnych. Prawa i obowiązki gmin uczestników w zakresie wykonywania zadań publicznych przechodzą na związek z dniem ogłoszenia statutu, który jest podstawowym aktem regulującym całość zagadnień związanych z danym związkiem. Z tą też chwilą zadania własne gmin uczestników przekazane związkowi stają się jego zadaniami, wykonywane są w jego imieniu i we własnym zakresie. Zatem, dopóki gmina jest uczestnikiem związku międzygminnego, jej zadania stają się zadaniami własnymi związku. Związek staje się podmiotem uprawnionym i zobowiązanym do realizacji przekazanych mu przez gminy zadań publicznych, równocześnie gmina traci uprawnienie do wykonywania zadań publicznych w takim zakresie, w jakim wykonuje je związek.

W związku z powyższym należy stwierdzić, że jednostki samorządu terytorialnego (gminy), ze względu na przyznaną im ustawowo osobowość prawną, są podatnikami podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim działają na zasadach zbliżonych do innych podmiotów gospodarczych, w szczególności w zakresie czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca (Gmina) jest czynnym podatnikiem VAT. W latach 2018-2019 Gmina ma zamiar ubiegać się o środki w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 i przystąpić do realizacji inwestycji pod nazwą: "Budowa sieci kanalizacyjnej w miejscowości G. - etap II wraz z przebudową stacji uzdatniania wody w miejscowości W". Projekt przewiduje wykonanie sieci kanalizacji grawitacyjnej, przyłączy kanalizacyjnych oraz rurociągów tłocznych wraz z jedną sieciową przepompownią ścieków oraz jedną przydomową przepompownią ścieków. Ze względu na ukształtowanie terenu, ścieki z miejscowości G. zbierane będą kolektorami grawitacyjnymi do przepompowni ścieków skąd przepompowane zostaną do istniejącej sieci kanalizacyjnej w m. P., którą dopłyną do oczyszczalni ścieków zlokalizowanej w m. P. Trasa projektowanych sieci i rurociągów przebiega w pasach dróg powiatowych i gminnych oraz na terenach prywatnych i gruntach rolnych. Wykonana inwestycja w znaczący sposób poprawi warunki sanitarne mieszkańców, poprzez umożliwienie im podłączenia nieruchomości do wybudowanych urządzeń kanalizacyjnych. Przebudowa stacji uzdatniania wody w m. W. obejmuje obiekt o wydajności (średniodobowej) 700 m3/d, przy maksymalnej, dopuszczalnej produkcji rocznej wody w ilości 255 500 m3, w oparciu o istniejące studnie głębinowe. Na projektowaną przebudowę składają się: modernizacja (wymiana) II° pompowania w układzie pracy stacji (zabudowa zestawu hydroforowego i pompy płucznej), w miejsce istniejących pomp jednostopniowych, z odpowiednim orurowaniem w budynku stacji. Projekt obejmuje także rozwiązania umożliwiające współpracę tego zestawu hydroforowego z istniejącymi i nowoprojektowanymi zbiornikami wyrównawczymi (retencyjnymi) wody. Gmina jest członkiem Międzygminnego Związku Wodociągów i Kanalizacji. Międzygminny Związek Wodociągów i Kanalizacji jest odrębnym podatnikiem podatku VAT i nie podlega centralizacji rozliczeń VAT z Gminą. MZWiK realizuje zadania własne Gminy dotyczące zbiorowego zaopatrzenia w wodę i odbioru ścieków oraz posiada własną osobowość prawną. Po zrealizowaniu zadania dotyczącego budowy sieci kanalizacyjnej oraz przebudowy stacji uzdatniania wody Gmina odda w odpłatne użytkowanie Międzygminnemu Związkowi Wodociągów i Kanalizacji wybudowaną infrastrukturę poprzez zawarcie stosownej umowy cywilnoprawnej. Odpłatność za użytkowanie wybudowanej przez Gminę infrastruktury wnoszona przez Międzygminny Związek Wodociągów i Kanalizacji będzie stanowiła dla Gminy wynagrodzenie za świadczenie usług opodatkowanych VAT. Od ustalonej stawki będzie naliczany podatek VAT, wystawiane będą również faktury VAT przez Gminę na rzecz Międzygminnego Związku Wodociągów i Kanalizacji. Wystawione faktury zostaną ujęte w rejestrze VAT Gminy. Związek będzie obsługiwał stację uzdatniania wody oraz sieć kanalizacji sanitarnej, będzie również naliczał i pobierał opłaty za odbierane ścieki na podstawie umów z mieszkańcami Gminy. Ponoszone przez Gminę wydatki inwestycyjne związane z realizacją inwestycji pod nazwą: "Budowa sieci kanalizacyjnej w miejscowości G. - etap II wraz z przebudową stacji uzdatniania wody w miejscowości W." będą dokumentowane przez dostawcóww.ykonawców wystawionymi na Gminę fakturami VAT z wykazanymi na nich kwotami VAT naliczonego.

Na tle powyższego wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii ustalenia, czy Gmina będzie miała możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji polegającej na budowie sieci kanalizacyjnej wraz z przebudową stacji uzdatniania wody.

W opisie sprawy wskazano, że efekty realizowanej inwestycji polegającej na budowie sieci kanalizacyjnej wraz z przebudową stacji uzdatniania wody będą przez Gminę przekazane Międzygminnemu Związkowi Wodociągów i Kanalizacji odpłatnie na podstawie umowy cywilnoprawnej.

Aby zatem wyjaśnić wątpliwości Wnioskodawcy należy ustalić, czy w związku z czynnością odpłatnego udostępnienia mienia, Gmina będzie działać w charakterze podatnika i konsekwentnie, czy czynność ta będzie opodatkowana podatkiem VAT.

Jak wynika bowiem z powołanych wyżej przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W tym miejscu zauważyć należy, że zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary, zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy, należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy - przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast w art. 8 ust. 1 ustawy wskazano, że przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Z tak szeroko sformułowanej definicji wynika, że przez świadczenie usług należy przede wszystkim rozumieć określone zachowanie podatnika na rzecz odrębnego podmiotu, które zasadniczo wynika z dwustronnego stosunku zobowiązaniowego, zakładającego istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą usługi), jak również podmiotu świadczącego usługę. Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Zatem odpłatność za użytkowanie wybudowanej przez Gminę infrastruktury będzie stanowiło wynagrodzenie. W konsekwencji czynność ta stanowić będzie odpłatną usługę, o której mowa w art. 8 ust. 1 ustawy i będzie ona podlegała opodatkowaniu, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, a Wnioskodawca w związku z odpłatnym użytkowaniem wystąpi w charakterze podatnika podatku VAT.

Bez znaczenia pozostaje fakt, że Wnioskodawca będzie realizował inwestycję w ramach zadań własnych określonych w ustawie o samorządzie gminnym, bowiem w niniejszej sprawie efekty tej inwestycji będą wykorzystywane przez Gminę w oparciu o umowę cywilnoprawną zawartą z MZWiK.

Jak wynika z przywołanych wyżej przepisów, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT do wykonywania czynności opodatkowanych.

W przedmiotowej sprawie również i ta przesłanka będzie spełniona, bowiem jak wskazał Wnioskodawca, z tytułu świadczenia na rzecz MZWiK usług udostępniania powstałej w ramach projektu infrastruktury naliczany będzie podatek VAT. Świadczenie to będzie zatem czynnością opodatkowaną podatkiem od towarów i usług.

Podsumowując, w okolicznościach analizowanej sprawy, w związku z realizacją inwestycji pn. "Budowa sieci kanalizacyjnej w miejscowości G. - etap II wraz z przebudową stacji uzdatniania wody w miejscowości W.", Wnioskodawcy będzie przysługiwało pełne prawo do odliczenia kwoty podatku VAT wynikające z faktur dokumentujących poniesione wydatki. Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku będą spełnione - wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy - przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Zainteresowany będzie działał jako podatnik VAT i wydatki związane z realizacją inwestycji będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

Podkreślenia wymaga jednak, że Gmina będzie mogła zrealizować prawo do odliczenia pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 88 ustawy.

Tut. Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl