3063-ILPP2-3.4512.191.2016.2.IP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 lutego 2017 r. Izba Skarbowa w Poznaniu 3063-ILPP2-3.4512.191.2016.2.IP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201) oraz § 6 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 21 listopada 2016 r. (data wpływu 15 grudnia 2016 r.), uzupełnionym pismem z dnia 3 lutego 2017 r. (data wpływu 9 lutego 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT naliczonego w całości lub w części zarówno w trakcie realizacji inwestycji, jak i po jej zakończeniu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 grudnia 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT naliczonego w całości lub w części zarówno w trakcie realizacji inwestycji, jak i po jej zakończeniu. Wniosek uzupełniono w dniu 9 lutego 2017 r. o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Ośrodek jako samorządowa instytucja kultury ubiega się o przyznanie pomocy ze środków Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa B. na lata 2014-2020, działanie: Ochrona różnorodności biologicznej w partnerstwie z Gminą A. Ośrodek nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT, ze względu na zwolnienie podmiotowe dotyczące obrotów poniżej 150.000 zł w skali roku. Projekt będzie realizowany w formie działań edukacyjno-informacyjnych poprzez: 1. Warsztaty dla dzieci i dorosłych prowadzone przez rękodzielników (np. rymarstwo, ceramika itp.), które będą odbywały się raz w miesiącu przez 4 dni w Ośrodku; podczas zajęć uczestnicy będą wykonywać także gadżety wykorzystywane przy promocji projektu (np. breloki i bransoletki ze skóry, zakładki, ceramiczne magnesy itp.); dzięki zastosowaniu lasera będzie można zdobić rzeczy wykonane podczas warsztatów oraz podpisywać je nazwą projektu (Ośrodek); 2. Opracowanie programu " (...)", który będzie udostępniony bezpłatnie dla wszystkich domów kultury, a dla pracowników domów kultury woj. opolskiego będzie przeprowadzony warsztat metodyczny (Ośrodek); 3. Opracowanie i wydanie publikacji " (...)", która będzie zawierała m.in. przykłady branż sektora dziedzictwa kulturowego, analizę jak dziedzictwo przyczynia się do tworzenia miejsc pracy, jak przekłada się na stymulowanie działalności gospodarczej w regionie, jakiego rodzaju zmiany może powodować; publikacja będzie udostępniona bezpłatnie urzędom pracy, organizacjom pracodawców, władzom samorządowym; przeprowadzone zostanę także spotkania informacyjne i edukacyjne z przedstawicielami lokalnych społeczności oraz spotkania z dziećmi, młodzieżą, osobami dorosłymi (WUP); 4. Opracowanie i wydanie ulotek, plakatów, zaproszeń, banerów, dokumentacji fotograficznej i filmowej. Efektem tych działań będzie zaznajomienie mieszkańców woj. B. i turystów ze znaczeniem dziedzictwa kulturowego na terenie B. oraz wieloaspektowym i holistycznym wpływem dziedzictwa na różne sfery życia - gospodarkę, społeczeństwo, kulturę i środowisko naturalne. Zadanie to będzie realizowane przez Ośrodek oraz Wojewódzki Urząd Pracy w B. przez cały czas trwania projektu.

W piśmie z dnia 3 lutego 2017 r. - stanowiącym uzupełnienie do wniosku - Zainteresowany wskazał, że:

1. Ośrodek jest podmiotem posiadającym odrębną od gminy osobowość prawną. Ośrodek działa bowiem na zasadzie instytucji kultury i zgodnie z art. 14 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, zyskał z chwilą wpisu do rejestru odrębną od samorządu osobowość prawną i prowadzi samodzielnie gospodarkę finansową (art. 27 ustawy).

2. Efekty przedmiotowej operacji zarówno w trakcie realizacji inwestycji jak i po jej zakończeniu będą wykorzystywane do czynności niepodlegających podatkowi VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w odniesieniu do planowanej operacji Ośrodek będzie miał możliwość odzyskania naliczonego podatku VAT w całości lub w części zarówno w trakcie realizowania inwestycji jak i po jej zakończeniu?

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z planowanym projektem Ośrodek nie będzie miał możliwości odzyskania naliczonego podatku VAT w całości ani w części, zarówno w trakcie ponoszenia kosztów na inwestycję jak i po jej zakończeniu, ponieważ projekt nie generuje żadnych czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Nie powstanie zatem konieczny do odliczenia związek zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. Nie wystąpią również żadne okoliczności podlegające opodatkowaniu, które mogłyby pozbawić zwolnienia podmiotowego ośrodek. Ośrodek jest niezarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

1.

nabycia towarów i usług,

2.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - według art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z opisu sprawy wynika, że Ośrodek jako samorządowa instytucja kultury ubiega się o przyznanie pomocy ze środków Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego, działanie: Ochrona różnorodności biologicznej w partnerstwie z Gminą. Ośrodek nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT, ze względu na zwolnienie podmiotowe dotyczące obrotów poniżej 150.000 zł w skali roku. Wnioskodawca jest podmiotem posiadającym odrębną od gminy osobowość prawną, działa bowiem na zasadzie instytucji kultury i, zgodnie z art. 14 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, zyskał z chwilą wpisu do rejestru odrębną od samorządu osobowość prawną i prowadzi samodzielnie gospodarkę finansową (art. 27 ustawy). Projekt będzie realizowany w formie działań edukacyjno-informacyjnych poprzez: warsztaty dla dzieci i dorosłych prowadzone przez rękodzielników (np. rymarstwo, ceramika itp.), które będą odbywały się raz w miesiącu przez 4 dni w Ośrodku; podczas zajęć uczestnicy będą wykonywać także gadżety wykorzystywane przy promocji projektu (np. breloki i bransoletki ze skóry, zakładki, ceramiczne magnesy itp.); dzięki zastosowaniu lasera będzie można zdobić rzeczy wykonane podczas warsztatów oraz podpisywać je nazwą projektu (Ośrodek); opracowanie programu " (...)", który będzie udostępniony bezpłatnie dla wszystkich domów kultury, a dla pracowników domów kultury województwa będzie przeprowadzony warsztat metodyczny (Ośrodek); opracowanie i wydanie publikacji " (...)", która będzie zawierała m.in. przykłady branż sektora dziedzictwa kulturowego, analizę jak dziedzictwo przyczynia się do tworzenia miejsc pracy, jak przekłada się na stymulowanie działalności gospodarczej w regionie, jakiego rodzaju zmiany może powodować; publikacja będzie udostępniona bezpłatnie urzędom pracy, organizacjom pracodawców, władzom samorządowym; przeprowadzone zostaną także spotkania informacyjne i edukacyjne z przedstawicielami lokalnych społeczności oraz spotkania z dziećmi, młodzieżą, osobami dorosłymi (WUP); opracowanie i wydanie ulotek, plakatów, zaproszeń, banerów, dokumentacji fotograficznej i filmowej. Efektem tych działań będzie zaznajomienie mieszkańców woj. B. i turystów ze znaczeniem dziedzictwa kulturowego na terenie Opolszczyzny oraz wieloaspektowym i holistycznym wpływem dziedzictwa na różne sfery życia - gospodarkę, społeczeństwo, kulturę i środowisko naturalne. Zadanie to będzie realizowane przez Ośrodek oraz Wojewódzki Urząd Pracy przez cały czas trwania projektu. Efekty przedmiotowej operacji zarówno w trakcie realizacji inwestycji jak i po jej zakończeniu będą wykorzystywane do czynności niepodlegających podatkowi VAT.

Wątpliwości Wnioskodawcy sprowadzają się do rozstrzygnięcia kwestii, czy ma on możliwość odzyskania naliczonego podatku VAT w całości lub w części zarówno w trakcie realizowania inwestycji, jak i po jej zakończeniu.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż Ośrodek nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a efekty przedmiotowej operacji - jak wskazał Wnioskodawca - zarówno w trakcie realizacji inwestycji jak i po jej zakończeniu będą wykorzystywane do czynności niepodlegających podatkowi od towarów i usług. Zatem Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji ww. inwestycji.

W związku z poniesionymi wydatkami, Zainteresowany nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 1656, z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego i pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, nie będzie miał zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.

Podsumowując, w okolicznościach analizowanej sprawy, w związku z planowaną inwestycją Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z powyższych względów, w oparciu o przepisy dotyczące podatku od towarów i usług, Zainteresowany nie będzie mógł odzyskać podatku VAT uiszczonego w związku z realizacją ww. operacji w całości ani w części zarówno w trakcie realizowania inwestycji jak i po jej zakończeniu.

Na marginesie można dodać, że w odniesieniu do przedmiotowej inwestycji Wnioskodawca nie nabędzie prawa do odliczenia podatku naliczonego nawet w przypadku, gdy zdarzy się sytuacja, że utraci prawo do zwolnienia podmiotowego od podatku i będzie zobowiązany zarejestrować się jako czynny podatnik VAT. Powyższe wynika z faktu, ze nadal nie będzie spełniona, wynikająca z art. 86 ust. 1 ustawy, przesłanka związku zakupów z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Należy podkreślić, że zgodnie z art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, minister właściwy do spraw finansów publicznych, na wniosek Zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

W związku z tym tut. Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, bądź we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Należy zauważyć, że stosownie do przepisu art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie przedstawionego zdarzenia przyszłego. W szczególności istotna dla przyjętego rozstrzygnięcia była informacja, że efekty przedmiotowej operacji zarówno w trakcie realizacji inwestycji jak i po jej zakończeniu będą wykorzystywane do czynności niepodlegających podatkowi od towarów i usług. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu opisanego zdarzenia przyszłego, wydana interpretacja straci swoją aktualność.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Administracji Skarbowej w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl