3063-ILPP2-3.4512.190.2016.1.KS - Ustalenie możliwości odzyskania podatku naliczonego od wydatków poniesionych na realizację zadania.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 21 lutego 2017 r. Izba Skarbowa w Poznaniu 3063-ILPP2-3.4512.190.2016.1.KS Ustalenie możliwości odzyskania podatku naliczonego od wydatków poniesionych na realizację zadania.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201) oraz § 6 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 12 grudnia 2016 r. (data wpływu 15 grudnia 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego od wydatków poniesionych na realizację zadania - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 grudnia 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego od wydatków poniesionych na realizację zadania.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Realizacja zadania będzie odbywać się w formie działań edukacyjno-informacyjnych oraz wydarzeń promocyjnych (m.in. na bazie zebranego i opracowanego materiału oraz zakupionego sprzętu) poprzez:

1.

opracowanie i stworzenie aplikacji na urządzenie mobilne "A" - multimedialnego przewodnika z elementami gry miejskiej;

2.

zorganizowanie warsztatów dla dzieci i młodzieży szkolnej "B";

3.

zorganizowanie 4 konferencji dla różnych grup odbiorców dla branży turystycznej "C", dla właścicieli obiektów zabytkowych "D", dla wójtów i burmistrzów miast i gmin "E", ogólnopolskiej konferencji naukowej poświęconej działaniom na rzecz zachowania krajobrazu kulturowego;

4.

opracowanie i wykonanie multimedialnego atlasu - przewodnika prezentującego region oraz dziedzictwo kulturowe;

5.

konkurs fotograficzny "F", związany z zabytkami;

6.

konkurs plastyczny dla dzieci i młodzieży "G";

7.

warsztaty dla dzieci i dorosłych prowadzone przez rękodzielników (np. rymarstwo, ceramika itp.), które będą odbywały się raz w miesiącu przez 4 dni w GOSiR; podczas zajęć uczestnicy będą wykonywać gadżety wykorzystywane przy promocji projektu (np. breloki i bransoletki ze skóry, zakładki, ceramiczne magnesy itp.); dzięki zastosowaniu lasera będzie można zdobić rzeczy wykonane podczas warsztatów oraz podpisywać je nazwą projektu;

8.

opracowanie programu "H", który będzie udostępniony bezpłatnie dla wszystkich domów kultury, a dla pracowników domów kultury będzie przeprowadzony warsztat metodyczny;

9.

opracowanie i wydanie publikacji "I", które będzie zawierało m.in. przykłady branż sektora dziedzictwa kulturowego, analizę jak dziedzictwo przyczynia się do tworzenia miejsc pracy, jak przekłada się na stymulowanie działalności gospodarczej w regionie, jakiego rodzaju zmiany może powodować; publikacja będzie udostępniona bezpłatnie urzędom pracy, organizacjom pracodawców, władzom samorządowym; przeprowadzone zostaną także spotkania informacyjne i edukacyjne z przedstawicielami lokalnych społeczności oraz spotkania z dziećmi, młodzieżą, osobami dorosłymi;

10.

opracowanie i wydanie ulotek, plakatów, zaproszeń, banerów, dokumentacji fotograficznej i filmowej. Głównym celem tych działań będzie zaznajomienie mieszkańców i turystów z problematyką dziedzictwa kulturowego. oraz wieloaspektowym i holistycznym wpływem dziedzictwa na różne sfery życia - gospodarkę, społeczeństwo, kulturę i środowisko naturalne. Zadanie to będzie realizowane przez wszystkich partnerów.

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Faktury zakupu na poniesione wydatki będą wystawiane na Wnioskodawcę. Wnioskodawca realizując projekt będzie wykonywał własne zadania nałożone na niego przez ustawę z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami i tym samym nie będzie prowadził sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT towarów ani usług związanych z realizowanymi zadaniami w ramach niniejszego projektu. Nie zostanie zastosowana żadna odpłatność, ani w formie biletów wstępu, wpisowych itd. Wnioskodawca nie będzie mógł odzyskać w całości ani w części podatku VAT poniesionego na realizowaną inwestycję zgodnie z ustawą z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w odniesieniu do planowanego projektu Wnioskodawca będzie miał możliwość odzyskania naliczonego podatku VAT w całości lub w części zarówno w trakcie realizowania opisanego zadania, jak i po jego zakończeniu?

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z planowanym projektem nie będzie miał on możliwości odzyskania naliczonego podatku VAT w całości ani w części, zarówno w trakcie ponoszenia kosztów na projekt jak i po jego zakończeniu, ponieważ jest on z zakresu zadań własnych Urzędu ustalonych przepisami krajowymi. Wnioskodawca nie będzie prowadził sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT. Nie zaistnieje zatem konieczny związek zakupów ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższych regulacji wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowoprawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z informacji zawartych we wniosku wynika, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Faktury zakupu na poniesione wydatki będą wystawiane na Wnioskodawcę. Zainteresowany realizując projekt będzie wykonywał własne zadania nałożone na niego przez ustawę z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami i tym samym nie będzie prowadził sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT towarów ani usług związanych z realizowanymi zadaniami w ramach niniejszego projektu. Nie zostanie zastosowana żadna odpłatność, ani w formie biletów wstępu, wpisowych itd. Realizacja zadania będzie odbywać się w formie działań edukacyjno-informacyjnych oraz wydarzeń promocyjnych (m.in. na bazie zebranego i opracowanego materiału oraz zakupionego sprzętu) poprzez:

1.

opracowanie i stworzenie aplikacji na urządzenie mobilne "A" - multimedialnego przewodnika z elementami gry miejskiej;

2.

zorganizowanie warsztatów dla dzieci i młodzieży szkolnej "B";

3.

zorganizowanie 4 konferencji dla różnych grup odbiorców dla branży turystycznej "C", dla właścicieli obiektów zabytkowych "D", dla wójtów i burmistrzów miast i gmin "E", ogólnopolskiej konferencji naukowej poświęconej działaniom na rzecz zachowania krajobrazu kulturowego;

4.

opracowanie i wykonanie multimedialnego atlasu - przewodnika prezentującego region oraz dziedzictwo kulturowe;

5.

konkurs fotograficzny "F", związany z zabytkami;

6.

konkurs plastyczny dla dzieci i młodzieży "G";

7.

warsztaty dla dzieci i dorosłych prowadzone przez rękodzielników (np. rymarstwo, ceramika itp.), które będą odbywały się raz w miesiącu przez 4 dni w GOSiR; podczas zajęć uczestnicy będą wykonywać gadżety wykorzystywane przy promocji projektu (np. breloki i bransoletki ze skóry, zakładki, ceramiczne magnesy itp.); dzięki zastosowaniu lasera będzie można zdobić rzeczy wykonane podczas warsztatów oraz podpisywać je nazwą projektu;

8.

opracowanie programu "H", który będzie udostępniony bezpłatnie dla wszystkich domów kultury, a dla pracowników domów kultury woj. opolskiego będzie przeprowadzony warsztat metodyczny;

9.

opracowanie i wydanie publikacji "I", które będzie zawierało m.in. przykłady branż sektora dziedzictwa kulturowego, analizę jak dziedzictwo przyczynia się do tworzenia miejsc pracy, jak przekłada się na stymulowanie działalności gospodarczej w regionie, jakiego rodzaju zmiany może powodować; publikacja będzie udostępniona bezpłatnie urzędom pracy, organizacjom pracodawców, władzom samorządowym; przeprowadzone zostanę także spotkania informacyjne i edukacyjne z przedstawicielami lokalnych społeczności oraz spotkania z dziećmi, młodzieżą, osobami dorosłymi;

10.

opracowanie i wydanie ulotek, plakatów, zaproszeń, banerów, dokumentacji fotograficznej i filmowej. Głównym celem tych działań będzie zaznajomienie mieszkańców i turystów z problematyką dziedzictwa kulturowego na terenie oraz wieloaspektowym i holistycznym wpływem dziedzictwa na różne sfery życia - gospodarkę, społeczeństwo, kulturę i środowisko naturalne. Zadanie to będzie realizowane przez wszystkich partnerów.

W rozpatrywanej sprawie wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii, czy w odniesieniu do planowanego projektu Zainteresowany będzie miał możliwość odzyskania naliczonego podatku VAT w całości lub w części zarówno w trakcie realizowania opisanego zadania jak i po jego zakończeniu.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie wystąpi. Z opisu sprawy wynika bowiem jednoznacznie, że nabywane na potrzeby realizacji zadania towary i usługi nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług. Zatem Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji zadania.

W związku z poniesionymi wydatkami, Zainteresowany nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 1656, z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego i pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, nie będzie miał zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.

Podsumowując, w okolicznościach analizowanej sprawy, w związku z realizacją planowanego zadania Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z powyższych względów, w oparciu o przepisy dotyczące podatku od towarów i usług, Zainteresowany nie będzie mógł odzyskać podatku VAT uiszczonego w związku z realizacją ww. zadania w całości ani w części zarówno w trakcie realizowania inwestycji jak i po jej zakończeniu.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Należy zauważyć, że stosownie do przepisu art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie przedstawionego zdarzenia przyszłego. W szczególności istotna dla przyjętego rozstrzygnięcia była informacja, że realizując opisany projekt Wnioskodawca nie będzie prowadził sprzedaży opodatkowanej podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu opisanego zdarzenia przyszłego, wydana interpretacja straci swoją aktualność.

Ponadto, tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Administracji Skarbowej w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl