3063-ILPP2-3.4512.140.2016.2.AK - Odliczanie VAT w związku z realizacją projektu ekologicznego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 20 grudnia 2016 r. Izba Skarbowa w Poznaniu 3063-ILPP2-3.4512.140.2016.2.AK Odliczanie VAT w związku z realizacją projektu ekologicznego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 14 listopada 2016 r. (data wpływu 15 listopada 2016 r.) uzupełnionym pismem z dnia 6 grudnia 2016 r. (data wpływu 9 grudnia 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odzyskania zapłaconego podatku VAT z tytułu realizacji projektu pt.: "Kontynuacja ochrony (...)" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 listopada 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odzyskania zapłaconego podatku VAT z tytułu realizacji projektu pt.: "Kontynuacja ochrony (...)". Wniosek uzupełniono w dniu 9 grudnia 2016 r. o doprecyzowanie opisu sprawy oraz o wskazanie sposobu doręczania korespondencji.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jako płatnik VAT zamierza realizować projekt pt.: "Kontynuacja ochrony (...)" ze środków UE w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.

Ramy czasowe projektu to 2017-2021. Będzie realizowany w północno-zachodniej części Polski a jego głównymi celami są:

1. Utrzymanie dobrego stanu muraw ciepłolubnych oraz związanej z nimi wysokiej bioróżnorodności przez ekstensywny wypas.

2. Polepszenie stanu muraw ciepłolubnych przez walkę z gatunkami ekspansywnymi i inwazyjnymi.

3. Ograniczenie presji gatunków inwazyjnych.

4. Edukacja społeczeństwa w zakresie wiedzy o murawach ciepłolubnych oraz promowanie działań związanych z ich ochroną.

5. Podtrzymanie kanalizacji ruchu turystycznego na murawach przez polepszenie stanu istniejącej infrastruktury turystycznej.

Planowany projekt nie ma charakteru inwestycyjnego i jest kontynuacją działań realizowanych w ramach innych projektów, których celem była ochrona muraw kserotermicznych realizowanych od 2008 r. Działania zrealizowane w ramach tych projektów to m.in.:

1. Obwoźny wypas owiec (przetestowanie i udoskonalenie nowej metody wypasu obwoźnego, stworzenie infrastruktury wypasowej - zakup sprzętu, postawienie ogrodzeń i wiat dla zwierząt, wypas). Efektem działania jest znaczące polepszenie stanu muraw a także wypracowanie najefektywniejszej metody wypasu i niezbędnej infrastruktury. W ramach planowanego projektu będzie kontynuowany wypas obwoźny, zostanie wykonany remont istniejącej infrastruktury wypasowej oraz zostanie doposażona baza sprzętowa ułatwiająca realizację ekstensywnego użytkowania.

2. Wielokrotna wycinka drzew i krzewów zarastających murawy oraz wykaszanie odrostów. Efektem tych działań jest poszerzenie otwartego areału zarastających wcześniej muraw, polepszenie warunków świetlnych i wilgotnościowych. W ramach planowanego projektu kontynuowane będzie systematyczne usuwanie niepożądanych nalotów drzew i krzewów oraz usuwanie odrostów.

3. Odtworzenie zdegradowanych płatów muraw kserotermicznych. Efektem działania jest powiększenie areału muraw, przetestowanie metody odtwarzania tego typu siedlisk oraz znaczące ograniczenie gatunku inwazyjnego - robinii akacjowej. W ramach planowanego projektu, na odtworzonych płatach realizowany będzie wypas obwoźny. Prowadzona będzie również kontrola gatunków inwazyjnych.

4. Ręczne usuwanie gatunków inwazyjnych i ekspansywnych. Efektem jest znaczące ograniczenie występowania m.in. robinii akacjowej i mahonii na murawach objętych projektami. W ramach planowanego projektu działania te będą kontynuowane.

5. Przygotowanie dokumentacji przyrodniczych oraz planów ochrony dla istniejących lub nowych obiektów chroniących najcenniejsze płaty muraw. Powołano 8 nowych form ochrony oraz stworzono 12 planów ochrony i 14 dokumentacji przyrodniczych. W ramach planowanego projektu podjęte zostaną starania o objęcie ochroną kolejnych 3 płatów muraw. W ramach projektu będą również realizowane zadania zaplanowane w planach ochrony, stworzonych w ramach wcześniejszych projektów.

6. Stworzenie infrastruktury turystycznej. Efektem jest udostępnienie niektórych obiektów turystom, a także edukacja ekologiczna odwiedzających murawy. Efektem jest także skanalizowanie ruchu turystycznego i odciążenie obiektów najbardziej wrażliwych na antropopresję. W ramach planowanego projektu wykonane zostaną odnowienie i naprawa istniejącej infrastruktury turystycznej. Pośrednio kontynuacją tych działań będzie również stworzenie przewodnika turystycznego po murawach.

7. Edukacja ekologiczna, m.in.; stworzenie tablic edukacyjnych do szkół, wydrukowanie plakatów, folderów i broszur dla różnych grup społecznych promujących murawy, zorganizowanie pleneru fotograficznego oraz licznych warsztatów i konferencji (w tym międzynarodowej), wydanie albumu i filmu o murawach, a także płyty z "muzyką muraw", stworzenie strony internetowej www. (...). Efektem jest uświadomienie i edukacja dotycząca muraw, ich zagrożeń i ochrony przynajmniej kilkuset osób. W ramach planowanego projektu, kontynuacją tych działań będzie zorganizowanie cyklu 4 warsztatów dla dzieci oraz pleneru fotograficznego wraz z ruchomą wystawą zdjęć. Strona internetowa planowanego projektu będzie również kontynuacją istniejącej już ww. strony.

INDYWIDUALNA INTERPRETACJA jest niezbędna do podpisania umowy o dofinansowanie oraz prawidłowego rozliczenia podatku VAT jako kosztu kwalifikowanego projektu.

W uzupełnieniu do wniosku z dnia 6 grudnia 2016 r. Wnioskodawca wskazał, że:

1.

jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług,

2.

nie zamierza wykorzystywać towarów i usług zakupionych w celu realizacji ww. projektu do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w ramach realizacji ww. projektu Wnioskodawca może odzyskać zapłacony podatek VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, w trakcie realizacji projektu nie jest realizowana przez Klub sprzedaż opodatkowana, dla której, według art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług, można odliczyć i odzyskać podatek VAT. Działania realizowane w ramach projektu służą realizacji celów statutowych Stowarzyszenia oraz nie są związane z działalnością gospodarczą, dlatego Wnioskodawca nie może, ze względu na wskazane powyżej przesłanki, odzyskać zapłaconego podatku VAT.

Nabycie towarów i usług służących realizacji projektu nie stanowi podstawy do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z ustawą, podatek VAT od nabytych towarów i usług niesłużący czynnościom opodatkowanym nie podlega też odliczeniu. Planowane w ramach projektu działania służą realizacji celów statutowych Stowarzyszenia oraz nie są związane z działalnością gospodarczą, dlatego Wnioskodawca nie może ze względu na podane powyżej przesłanki odzyskać zapłaconego podatku VAT. Planowane nabycie towarów i usług w ramach realizowanego projektu zarówno w trakcie jego realizacji, jak też w przyszłości nie będzie służyło bezpośrednio oraz pośrednio czynnościom opodatkowanym, więc nie istnieją podstawy prawne do całkowitego lub częściowego odliczenia podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7 (art. 88 ust. 4 ustawy).

Z przepisów ustawy wynika zatem, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym, czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona w art. 86 ust. 1 ustawy zasada wyłącza więc możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca (Stowarzyszenie) jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zainteresowany zamierza realizować projekt pt.: "Kontynuacja ochrony (...)" ze środków UE w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Projekt będzie realizowany w północno-zachodniej części Polski a jego głównymi celami są: utrzymanie dobrego stanu muraw ciepłolubnych oraz związanej z nimi wysokiej bioróżnorodności przez ekstensywny wypas, polepszenie stanu muraw ciepłolubnych przez walkę z gatunkami ekspansywnymi i inwazyjnymi, ograniczenie presji gatunków inwazyjnych, edukacja społeczeństwa w zakresie wiedzy o murawach ciepłolubnych oraz promowanie działań związanych z ich ochroną, podtrzymanie kanalizacji ruchu turystycznego na murawach przez polepszenie stanu istniejącej infrastruktury turystycznej. Planowany projekt nie ma charakteru inwestycyjnego i jest kontynuacją działań realizowanych w ramach innych projektów, których celem była ochrona muraw kserotermicznych realizowanych od 2008 r. Efektem jest uświadomienie i edukacja dotycząca muraw, ich zagrożeń i ochrony przynajmniej kilkuset osób. W ramach planowanego projektu, kontynuacją tych działań będzie zorganizowanie cyklu 4 warsztatów dla dzieci oraz pleneru fotograficznego wraz z ruchomą wystawą zdjęć. Strona internetowa planowanego projektu będzie również kontynuacją istniejącej już strony. Wnioskodawca nie zamierza wykorzystywać towarów i usług zakupionych w celu realizacji ww. projektu do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Wobec powyższego Zainteresowany powziął wątpliwości dotyczące tego, czy w ramach realizacji ww. projektu może odzyskać zapłacony podatek VAT.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

Zatem w analizowanej sprawie - mimo, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT - warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż Stowarzyszenie nie zamierza wykorzystywać towarów i usług zakupionych w celu realizacji projektu pt.: "Kontynuacja ochrony (...)" do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zatem Zainteresowany nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją ww. projektu.

W związku z poniesionymi wydatkami, Wnioskodawca nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 1656, z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego i pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Zainteresowany nie spełnia tych warunków, nie będzie miał zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.

Podsumowując, w związku z realizacją projektu pt.: "Kontynuacja ochrony (...)" Stowarzyszenie nie będzie miało możliwości, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, dokonać odliczenia podatku naliczonego w całości lub części w trakcie realizacji projektu. Z powyższych względów, w oparciu o przepisy dotyczące podatku od towarów i usług, realizując opisane we wniosku przedsięwzięcie, Wnioskodawca nie będzie miał również możliwości odzyskania podatku naliczonego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Należy zauważyć, że stosownie do przepisu art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie przedstawionego zdarzenia przyszłego. W szczególności istotna dla przyjętego rozstrzygnięcia była informacja, że Wnioskodawca nie zamierza wykorzystywać towarów i usług zakupionych w celu realizacji ww. projektu do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu opisanego zdarzenia przyszłego, wydana interpretacja straci swoją aktualność.

Ponadto, tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Administracji Skarbowej w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl