3063-ILPP2-3.4512.124.2016.1.WB - Skutki podatkowe celu i rezultatu prowadzenia samodzielnej działalności gospodarczej dla obowiązku w podatku od towarów i usług.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 grudnia 2016 r. Izba Skarbowa w Poznaniu 3063-ILPP2-3.4512.124.2016.1.WB Skutki podatkowe celu i rezultatu prowadzenia samodzielnej działalności gospodarczej dla obowiązku w podatku od towarów i usług.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością przedstawione we wniosku z dnia 19 października 2016 r. (data wpływu 26 października 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 października 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z realizacją projektu.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością posiadającą siedzibę oraz miejsce zarządu na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej.

Wnioskodawca jest przedsiębiorstwem wodociągowo-kanalizacyjnym w rozumieniu ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. z 2015 r. poz. 139, z późn. zm.) i prowadzi działalność w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę oraz usuwania i oczyszczania ścieków.

Jedynym wspólnikiem Spółki jest Gmina. Wspólnik ten wniósł do Spółki kapitał o łącznej wartości. Zainteresowany wykonuje zadania własne Gminy z zakresu dostawy wody i odbioru ścieków.

Wnioskodawca podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w podatku dochodowym od osób prawnych (CIT) oraz jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług (VAT).

Przedmiotem przeważającej działalności Wnioskodawcy jest pobór, uzdatnianie i dostarczanie wody (kod PKD: 36.00.Z). Przedmiotami pozostałej działalności Zainteresowanego są w szczególności:

* odprowadzanie i oczyszczanie ścieków (37.00.Z),

* roboty związane z budową rurociągów przesyłowych i sieci rozdzielczych (42.21.Z),

* roboty związane z budową obiektów inżynierii wodnej (42.91.Z),

* roboty związane z budową pozostałych obiektów inżynierii lądowej i wodnej, gdzie indziej niesklasyfikowane (42.99.Z),

* wykonywanie wykopów i wierceń geologiczno-inżynierskich (43.13.Z),

* wykonywanie instalacji wodno-kanalizacyjnych, cieplnych, gazowych i klimatyzacyjnych (43.22.Z),

* pozostała sprzedaż detaliczna prowadzona poza siecią sklepową, straganami i targowiskami (47.99.Z),

* wynajem i dzierżawa maszyn i urządzeń budowlanych (77.32.Z),

* działalność w zakresie inżynierii i związane z nią doradztwo techniczne (71.12.Z).

Świadczenie usług przez Wnioskodawcę odbywa się na podstawie podpisywanych z indywidualnymi klientami umów cywilnoprawnych. Z tytułu świadczonych usług zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków Zainteresowany wystawia na rzecz klientów faktury VAT.

W związku z ogłoszeniem przez Podmiot Wdrażający (Samorząd Województwa)w rozumieniu art. 6 ust. 3 pkt 3 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, naboru wniosków o przyznanie pomocy w ramach działania "7. Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich", poddziałanie "7.2. Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej infrastruktury, w tym inwestycji w energię odnawialna i w oszczędzanie energii", typ operacji - "Gospodarka wodno-ściekowa", Wnioskodawca ma zamiar złożyć wniosek o przyznanie pomocy na wybudowanie przez niego sieci kanalizacji sanitarnej w miejscowości. Inwestycja ta ma objąć budowę następujących obiektów:

* sieć kanalizacyjna w miejscowości (...), obejmująca ul. (...) Sieć typu grawitacyjnego ze strefowymi przepompowniami ścieków;

* dwie przepompownie ścieków komunalnych usytuowane w miejscowości (...), z których jedna zlokalizowana będzie w rejonie ul. (...), a druga przy ul. (...).

Powyżej wskazana inwestycja miałaby być refundowana w wysokości 63,63% wartości poniesionych kosztów kwalifikowanych. Ogólna wartość inwestycji szacowana jest na 3 143 000,00 zł netto. Wszystkie towary i usługi, które będą nabywane na potrzeby realizacji projektu (inwestycji) będą udokumentowane fakturami VAT, w których jako nabywca wskazywany będzie Wnioskodawca. Po zrealizowaniu inwestycji, będzie ona wykorzystywana do wykonywania przez Zainteresowanego czynności opodatkowanych podatkiem VAT (w zakresie wykonywania usługi odbioru ścieków).

Wnioskodawca został zobowiązany przez Podmiot Wdrażający Program Rozwoju Obszarów Wiejskich do uzyskania interpretacji podatkowej w zakresie możliwości odzyskania kwoty naliczonego podatku VAT. Interpretacja ta jest niezbędna do określenia kosztów kwalifikowanych, będących podstawą do wyliczenia ostatecznej kwoty pomocy.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy sp. z o.o. z siedzibą w (Wnioskodawca), w odniesieniu do projektu typu "Gospodarka wodno-ściekowa" w ramach poddziałania "Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej infrastruktury, w tym inwestycji w energię odnawialną i w oszczędzanie energii" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, będzie miał możliwość odliczenia w całości podatku VAT wykazanego na fakturach VAT dokumentujących poniesienie wydatków związanych z realizacją inwestycji w ramach projektu?

Zdaniem Wnioskodawcy, podatnikami podatku od towarów i usług są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności (art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług). Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi m.in. suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług).

Z powyższych regulacji prawnych wynika, że prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione łącznie ściśle określone przesłanki, tj.:

a.

odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz

b.

towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych (takich, którym następstwem jest powstanie zobowiązania podatkowego).

Jak wskazuje doktryna, "Podatek od towarów i usług obciąża konsumpcję. W związku z tym jego ciężarem nie powinni być obciążeni podatnicy VAT w tym zakresie, w jakim wykorzystują zakupione towary i usługi do prowadzenie działalności opodatkowanej" (A. Bartosiewicz, VAT. Komentarz, LEX 2016). Jeśli więc towary i usługi, przy których nabyciu naliczono podatek od towarów i usług, są (mają być) wykorzystywane w całości do prowadzenia działalności opodatkowanej, wówczas podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia całości naliczonego podatku VAT. Mając na uwadze powyższe, należy dojść do wniosku, że wykluczono możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych od podatku VAT bądź też niepodlegających temu podatkowi.

Możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego jest ponadto uzależniona od nieziszczenia się przesłanek wskazanych w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług. Prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje zatem tylko podatnikom podatku od towarów i usług i w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego) (ITPP2/4512-1149/15/k.k.).

W niniejszej sprawie Wnioskodawca spełnia wszelkie przesłanki umożliwiające dokonanie odliczenia podatku VAT naliczonego, tj. obniżenie kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Zainteresowany jest bowiem czynnym podatnikiem VAT, a sieć kanalizacyjna wraz z dwoma przepompowniami ścieków, która zostanie zbudowana przez niego w ramach realizacji projektu w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2014-2020 będzie wykorzystywana przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych (usługa odbierania ścieków).

Zainteresowany będzie wobec tego spełniał przesłanki odliczenia wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Nie ziszczą się przy tym przesłanki uniemożliwiające obniżenie, wskazane w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług.

Mając na uwadze powyższe, w ocenie Wnioskodawcy, w związku z planowanym nabyciem przez Zainteresowanego towarów i usług w związku z realizacją ww. projektu, ziszczą się wszelkie przesłanki do odliczenia naliczonego podatku VAT, a zatem Wnioskodawca będzie uprawniony do takiego odliczenia. Odliczenie to będzie możliwe w całości.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Jak wskazano powyżej, najistotniejszym warunkiem umożliwiającym czynnemu podatnikowi podatku VAT realizację prawa do odliczenia jest związek dokonanych zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Jednocześnie oceny czy związek ten istnieje lub będzie istniał w przyszłości należy dokonać w momencie realizowania zakupów zgodnie z zasadą niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zatem, ustawa definiuje podatnika jako każdy podmiot, niezależnie od jego formy organizacyjno-prawnej, który samodzielnie prowadzi działalność gospodarczą, bez względu na cel oraz rezultat takiej działalności. Powyższa definicja ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem podatnika tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym.

Z opisu sprawy wynika, że Zainteresowany (Spółka z o.o.) jest przedsiębiorstwem wodociągowo-kanalizacyjnym w rozumieniu ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków, i prowadzi działalność w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę oraz usuwania i oczyszczania ścieków. Jedynym wspólnikiem Spółki jest Gmina. Wnioskodawca wykonuje zadania własne Gminy z zakresu dostawy wody i odbioru ścieków. Zainteresowany jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Przedmiotem przeważającej działalności Wnioskodawcy jest pobór, uzdatnianie i dostarczanie wody (kod PKD: 36.00.Z). Przedmiotami pozostałej działalności Zainteresowanego są w szczególności:

* odprowadzanie i oczyszczanie ścieków (37.00.Z),

* roboty związane z budową rurociągów przesyłowych i sieci rozdzielczych (42.21.Z),

* roboty związane z budową obiektów inżynierii wodnej (42.91.Z),

* roboty związane z budową pozostałych obiektów inżynierii lądowej i wodnej, gdzie indziej niesklasyfikowane (42.99.Z),

* wykonywanie wykopów i wierceń geologiczno-inżynierskich (43.13.Z),

* wykonywanie instalacji wodno-kanalizacyjnych, cieplnych, gazowych i klimatyzacyjnych (43.22.Z),

* pozostała sprzedaż detaliczna prowadzona poza siecią sklepową, straganami i targowiskami (47.99.Z),

* wynajem i dzierżawa maszyn i urządzeń budowlanych (77.32.Z),

* działalność w zakresie inżynierii i związane z nią doradztwo techniczne (71.12.Z).

Świadczenie usług przez Wnioskodawcę odbywa się na podstawie podpisywanych z indywidualnymi klientami umów cywilnoprawnych. Z tytułu świadczonych usług zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków Zainteresowany wystawia na rzecz klientów faktury VAT. W związku z ogłoszeniem przez Podmiot Wdrażający (Samorząd Województwa) w rozumieniu art. 6 ust. 3 pkt 3 ustawy o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, naboru wniosków o przyznanie pomocy w ramach działania "7. Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich", poddziałanie "7.2. Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej infrastruktury, w tym inwestycji w energię odnawialna i w oszczędzanie energii", typ operacji - "Gospodarka wodno-ściekowa", Wnioskodawca ma zamiar złożyć wniosek o przyznanie pomocy na wybudowanie przez niego sieci kanalizacji sanitarnej w miejscowości. Inwestycja ta ma objąć budowę następujących obiektów:

* sieć kanalizacyjna w miejscowości (...), obejmująca ul. (...). Sieć typu grawitacyjnego ze strefowymi przepompowniami ścieków;

* dwie przepompownie ścieków komunalnych usytuowane w miejscowości (...), z których jedna zlokalizowana będzie w rejonie ul. (...), a druga przy ul. (...).

Ww. inwestycja miałaby być refundowana w wysokości 63,63% wartości poniesionych kosztów kwalifikowanych. Ogólna wartość inwestycji szacowana jest na 3 143 000,00 zł netto. Wszystkie towary i usługi, które będą nabywane na potrzeby realizacji projektu (inwestycji) będą udokumentowane fakturami VAT, w których jako nabywca wskazywany będzie Zainteresowany. Po zrealizowaniu inwestycji, będzie ona wykorzystywana do wykonywania przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem VAT (w zakresie wykonywania usługi odbioru ścieków).

W rozpatrywanej sprawie wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą stwierdzenia, czy Zainteresowany będzie miał możliwość odliczenia w całości podatku VAT wykazanego na fakturach dokumentujących poniesienie wydatków związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

Jak wynika z dokonanej wyżej analizy przepisów, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku od towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia będą spełnione, gdyż Zainteresowany jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a towary i usługi nabyte w ramach realizowanego projektu będą mu służyły do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podsumowując, w okolicznościach analizowanej sprawy Wnioskodawca w odniesieniu do projektu typu "Gospodarka wodno-ściekowa" w ramach poddziałania "Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej infrastruktury, w tym inwestycji w energię odnawialną i w oszczędzanie energii" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, będzie miał możliwość odliczenia w całości podatku VAT wykazanego na fakturach dokumentujących poniesienie wydatków związanych z realizacją inwestycji w ramach ww. projektu. Powyższe wynika z faktu, że w rozpatrywanym przypadku będą spełnione - wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy - przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Zainteresowany jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług oraz wydatki związane z realizacją projektu będą służyły Wnioskodawcy do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

Zaznaczenia wymaga, że Wnioskodawca będzie mógł zrealizować prawo do odliczenia VAT naliczonego pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych wymienionych w art. 88 ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl