3063-ILPP2-3.4512.111.2016.1.AG - Ustalenie prawa do zwrotu podatku naliczonego od zakupów towarów i usług w związku z realizacją Działania 19, Poddziałania 19.3 oraz Poddziałania 19.4.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 22 listopada 2016 r. Izba Skarbowa w Poznaniu 3063-ILPP2-3.4512.111.2016.1.AG Ustalenie prawa do zwrotu podatku naliczonego od zakupów towarów i usług w związku z realizacją Działania 19, Poddziałania 19.3 oraz Poddziałania 19.4.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia (...) przedstawione we wniosku z dnia 11 października 2016 r. (data wpływu 17 października 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zwrotu podatku naliczonego od zakupów towarów i usług w związku z realizacją Działania 19, Poddziałania 19.3 oraz Poddziałania 19.4 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 października 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zwrotu podatku naliczonego od zakupów towarów i usług w związku z realizacją Działania 19, Poddziałania 19.3 oraz Poddziałania 19.4.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Stowarzyszenie (...), zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym - Rejestr Stowarzyszeń, działa na podstawie:

1.

przepisów ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.),

2.

przepisów ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (Dz. U. z 2013 r. poz. 173, z późn. zm.) i rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (Dz.Urz.UE 1277 z 21.10.2005, str. 1, z późn. zm.) - w zakresie związanym z przygotowaniem, realizacją LSR na lata 2007-2013,

3.

przepisów ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności (Dz. U. z 2015 r. poz. 378), zwanej dalej "ustawą o RLKS" oraz rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiającego wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylającego rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 (Dz.Urz.UE.L 347 z 20.12.2013, str. 320, z późn. zm.) zwanego dalej "rozporządzeniem nr 1303/2013",

4. Statutu

Stowarzyszenie (...) realizując cele statutowe w trakcie bieżącego roku podpisało umowę o warunkach i sposobie realizacji strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność. Z dotacji przyznanej w tej umowie Stowarzyszenie będzie korzystać w latach 2016-2023. Stowarzyszenie (...) w ramach umowy realizuje Działanie 19 (...), Poddziałanie 19.3 (...) oraz Poddziałanie 19.4 (...). W ramach Poddziałania 19.3 (...) będą realizowane 2 projekty współpracy: jeden z LGD z terenu Polski, jeden projekt międzynarodowy. Umowy na dofinansowanie projektów i rozliczanie ich realizacji będzie prowadził Urząd Marszałkowski Województwa oraz AMiMR jako instytucja płatnicza.

Wszystkie świadczenia dla beneficjentów projektów Stowarzyszenie będzie świadczyło nieodpłatnie. Realizując projekty współpracy Stowarzyszenie nie będzie osiągało żadnego obrotu, usługi szkoleniowe będą mieściły się w zakresie edukacji. Realizując operacje w zakresie przygotowania i wdrażania projektów współpracy Stowarzyszenie po stronie zakupów materiałów i VAT (...) na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o PTU, a otrzymana dotacja nie ma wpływu na cenę świadczonych przez Stowarzyszenie usług. Nabyte towary i usługi nie będą służyć do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług w okresie 2016-2023 r., tj. w okresie przygotowania i wdrażania projektów współpracy w ramach PROW 2014-2020. W ramach Poddziałania 19.4 (...) finansowane będą koszty związane z funkcjonowaniem biura, m.in. najem, media, płace, materiały biurowe, obsługa księgowa, wyposażenie biura, nieodpłatna działalność szkoleniowa i doradcza dla potencjalnych beneficjentów z terenu objętego działaniem Stowarzyszenia, środki czystości, przenośny internet. Zakupione będą usługi telefonu stacjonarnego oraz komórkowego, zakupiona zostanie domena, poniesione zostaną koszty związane z prowadzeniem rachunku bankowego oraz związane z prowizją za wykonywane przelewy bankowe. Pozostałymi kosztami będą koszty reklamy i ogłoszeń prasowych. Zadaniem Stowarzyszenia będzie przygotowanie postępowania konkursowego oraz wybieranie projektów, które przyczynią się do realizacji przyjętej strategii. Umowę o dofinansowanie projektów i rozliczanie finansowe będą prowadzone przez instytucje wdrażające, tj. Stowarzyszenie (projekty grantowe), Urząd Marszałkowski (projekty konkursowe) oraz instytucję płatniczą ARiMR. Wszelkie świadczenia dla beneficjentów projektu Stowarzyszenie będzie świadczyło nieodpłatnie.

Stowarzyszenie (...) nie figuruje w rejestrze podatników podatku VAT, nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług oraz nie składa deklaracji VAT-7. Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej i nie figuruje w rejestrze przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego. (...) jest stowarzyszeniem, którego głównym źródłem przychodów są składki członkowskie i uzyskane dotacje. Koszty bieżące, w ramach, których można kwalifikować do refundacji poniesiony VAT, są niezbędne do funkcjonowania i realizacji zadań wynikających z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.

Jednocześnie Stowarzyszenie (...) oświadcza, że towary i usługi nabywane w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2014-2020 Działania 19 (...), Poddziałania 19.3 (...) oraz Poddziałania 19.4 (...) nie będą wykorzystane przez Stowarzyszenie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Stowarzyszenie, nie będąc zarejestrowanym podatnikiem VAT, ma prawo do zwrotu podatku naliczonego VAT od zakupów towarów i usług dokonywanych w Polsce w związku z realizacją Działania 19 (...), Poddziałania 19.3 (...) oraz Poddziałania 19.4 (...)?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie będąc podatnikiem VAT, nie ma on prawa do zwrotu podatku naliczonego VAT od zakupów towarów i usług związanych z realizacją projektów współfinansowanych ze środków pochodzących z funduszy Unii Europejskiej. Dokonywane zakupy będą dotyczyły działalności zwolnionej z VAT przedmiotowo. Wobec powyższego nie występują przesłanki stwarzające podstawy do zwrotu podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy - działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Artykuł 87 ust. 1 ustawy stanowi, że w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7 (art. 88 ust. 4 ustawy).

Z przepisów ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym, czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona w art. 86 ust. 1 ustawy zasada wyłącza więc możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca (Stowarzyszenie) jest zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym - Rejestr Stowarzyszeń. Zainteresowany nie figuruje w rejestrze podatników podatku VAT i nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług oraz nie składa deklaracji VAT-7. Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej i nie figuruje w rejestrze przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego. Wnioskodawca jest stowarzyszeniem, którego głównym źródłem przychodów są składki członkowskie i uzyskane dotacje. Koszty bieżące, w ramach, których można kwalifikować do refundacji poniesiony VAT, są niezbędne do funkcjonowania i realizacji zadań wynikających z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Stowarzyszenie realizując cele statutowe w trakcie bieżącego roku, podpisało umowę o warunkach i sposobie realizacji strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność. Z dotacji przyznanej w tej umowie Stowarzyszenie będzie korzystać w latach 2016-2023. Stowarzyszenie w ramach umowy realizuje Działanie 19 (...), Poddziałanie 19.3 (...) oraz Poddziałanie 19.4 (...). W ramach Poddziałania 19.3 (...) będą realizowane 2 projekty współpracy: jeden z LGD z terenu Polski, jeden projekt międzynarodowy. Umowy na dofinansowanie projektów i rozliczanie ich realizacji będzie prowadził Urząd Marszałkowski Województwa oraz AMiMR jako instytucja płatnicza. Wszystkie świadczenia dla beneficjentów projektów Stowarzyszenie będzie świadczyło nieodpłatnie. Realizując projekty współpracy Stowarzyszenie nie będzie osiągało żadnego obrotu, usługi szkoleniowe będą mieściły się w zakresie edukacji. Realizując operacje w zakresie przygotowania i wdrażania projektów współpracy Stowarzyszenie po stronie zakupów materiałów i VAT (...) na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o PTU, a otrzymana dotacja nie ma wpływu na cenę świadczonych przez Stowarzyszenie usług. Nabyte towary i usługi nie będą służyć do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług w okresie 2016-2023 r., tj. w okresie przygotowania i wdrażania projektów współpracy w ramach PROW 2014-2020. W ramach Poddziałania 19.4 (...) finansowane będą koszty związane z funkcjonowaniem biura, m.in. najem, media, płace, materiały biurowe, obsługa księgowa, wyposażenie biura, nieodpłatna działalność szkoleniowa i doradcza dla potencjalnych beneficjentów z terenu objętego działaniem Stowarzyszenia, środki czystości, przenośny internet. Zakupione będą usługi telefonu stacjonarnego oraz komórkowego, zakupiona zostanie domena, poniesione zostaną koszty związane z prowadzeniem rachunku bankowego oraz związane z prowizją za wykonywane przelewy bankowe. Pozostałymi kosztami będą koszty reklamy i ogłoszeń prasowych. Zadaniem Stowarzyszenia będzie przygotowanie postępowania konkursowego oraz wybieranie projektów, które przyczynią się do realizacji przyjętej strategii. Umowę o dofinansowanie projektów i rozliczanie finansowe będą prowadzone przez instytucje wdrażające, tj. Stowarzyszenie (projekty grantowe), Urząd Marszałkowski (projekty konkursowe) oraz instytucję płatniczą ARiMR. Jednocześnie Stowarzyszenie oświadczyło, że towary i usługi nabywane w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2014-2020 Działania 19 (...), Poddziałania 19.3 (...) oraz Poddziałania 19.4 (...) nie będą wykorzystane przez Stowarzyszenie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a nabyte towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem. Zatem Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji ww. działania.

W zakresie przedmiotowego działania Stowarzyszenie nie będzie miało również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 1656, z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, zatem nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot tego podatku na podstawie przepisów rozdziału 4 ww. rozporządzenia.

Podsumowując, Stowarzyszenie nie będzie miało prawa do zwrotu podatku naliczonego VAT od zakupów towarów i usług dokonywanych w Polsce, w związku z realizacją Działania 19 (...), Poddziałania 19.3 (...) oraz Poddziałania 19.4 (...).

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, że granice szczególnego postępowania podatkowego, którego celem jest uzyskanie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, określa wnioskodawca występując z konkretnym pytaniem prawnym, wyłącznie w odniesieniu do stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego przez niego, co wynika wprost z przepisu art. 14b § 1, 2 i 3 Ordynacji podatkowej. Natomiast na podstawie art. 14c § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej, tut. Organ dokonuje oceny stanowiska wnioskodawcy.

W związku z powyższym należy zaznaczyć, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono w oparciu o wskazanie, że Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a zakupione towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego opisu sprawy, w szczególności konieczności zarejestrowania się Wnioskodawcy jako podatnika VAT czynnego oraz wykorzystywania powstałego w efekcie działania mienia do wykonywania czynności opodatkowanych, wydana interpretacja straci swą aktualność.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl