3063-ILPP2-2.4512.54.2017.1.JK - Brak prawa do odliczenia VAT w związku z realizacją inwestycji budowy przepompowni ścieków.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 24 marca 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 3063-ILPP2-2.4512.54.2017.1.JK Brak prawa do odliczenia VAT w związku z realizacją inwestycji budowy przepompowni ścieków.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) oraz art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r. poz. 1948, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 31 stycznia 2017 r. (data wpływu 6 lutego 2017 r.) uzupełnionym pismem z dnia 8 marca 2017 r. (data wpływu 10 marca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 lutego 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego zwianego z realizacją projektu. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 8 marca 2017 r. o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina jest czynnym podatnikiem podatku VAT. W ramach planowanej inwestycji "Budowa sieci kanalizacji sanitarnej (...)" inwestycja jest zadaniem własnym Gminy. Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym Dz. U. z 2016.446 t.j. z dnia 4 kwietnia 2016 r.

Artykuł 7. (Zadania własne gminy) 1. Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy:

1.

ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej;

2.

gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego;

3.

wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię.

W ramach planowanej inwestycji przewiduje się budowę nowej przepompowni ścieków w miejscowości Y oraz budowę rurociągu tłoczonego z miejscowości Y do X w celu włączenia do istniejącej kanalizacji sanitarnej w miejscowości X i skierowanie ścieków na oczyszczalnię miejską w X. Z projektowanej kanalizacji ma korzystać 204 mieszkańców, hotel (około 16 miejsc noclegowych), (...) Spółdzielnia Produkcyjna.

Gmina nie będzie zawierała z mieszkańcami, hotelem oraz (...) Spółdzielnią Produkcyjną umów cywilnoprawnych dotyczących przedmiotowej inwestycji. Będzie to robił zarządca inwestycji.

W celu realizacji zadań własnych Gminy inwestycja po zrealizowaniu zostanie przekazana Spółce gminnej, tj. A Sp. z o.o., gdzie zostanie zawarte porozumienie ustalające ramowe zasady. Poniżej projekt porozumienia:

POROZUMIENIE nr

zawarte w dniu................. pomiędzy:

Gminą X posiadająca reprezentowaną, przez:......................................... zwaną dalej Zleceniodawcą

a:

A Sp. z o.o. z siedzibą w X, wpisaną w dniu 22 maja 2001 r. do rejestru przedsiębiorstw prowadzonego przez Sąd Rejonowy zwanym dalej "Zarządcą", reprezentowanym przez:...........................................

W celu realizacji zadań własnych gminy w zakresie kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, oraz urządzeń sanitarnych zostało zawarte porozumienie ustalające ramowe zasady funkcjonowania, zakres obowiązków i zasady rozliczenia kosztów działalności o następującej treści.

§ 1

Zleceniodawca powierza a Zarządca przyjmuje do wykonania prace i czynności związane z zarządzaniem siecią kanalizacji sanitarnej z miejscowości Y do oczyszczalni miejskiej w X.

§ 2

1. Przez "Zarządzanie nieruchomościami" należy rozumieć zgodnie z art. 184 Ustawy o gospodarce nieruchomościami, czynność zawodową wykonywaną przez Zarządcę nieruchomości w imieniu i na rzecz Gminy X, polegającą zgodnie z art. 185 ust. 1 Ustawy o gospodarce nieruchomościami na podejmowaniu wszelkich decyzji i dokonywaniu wszelkich czynności zmierzających do utrzymania nieruchomości w stanie nie pogorszonym zgodnie z jej przeznaczeniem, jak również do uzasadnionego inwestowania w tę nieruchomość, w zakresie uprawnień i obowiązków wynikających z przepisów prawa oraz postanowień umowy, z uwzględnieniem uzyskania pełnomocnictw w rozumieniu Kodeksu Cywilnego, w tym w sprawach przekraczających zwykły zarząd powierzonym zasobem.

§ 3

1. Informacje i dokumenty Zleceniodawcy udostępnione Zarządcy przy wykonywaniu czynności objętych niniejszą umową stanowią tajemnicę zawodową i nie mogą być ujawniane osobom trzecim.

2. Zarządzanie nieruchomościami, Zarządca zobowiązuje się wykonywać zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, z należytą starannością wymaganą w obrocie gospodarczym, przy pełnym wykorzystaniu posiadanej wiedzy o zarządzaniu nieruchomościami oraz doświadczeniu zawodowym.

3. Zarządca wykonuje czynności zarządzania nieruchomościami przy pomocy licencjonowanego zarządcy.

§ 4

1. Zarządca uprawniony jest do podejmowania samodzielnych decyzji w zakresie zwykłego zarządu nieruchomością określonym niniejszą umową i otrzymanym pełnomocnictwem.

2. Zarządca bez zgody Zamawiającego nie może występować do Rady Miejskiej o zmianę taryf opłat za ścieki. Wielkość zmian taryfy wymaga ponadto akceptacji Zamawiającego.

§ 5

Do obowiązków Zarządcy należy wykonywanie następujących czynności:

1. Zarządzanie powierzonymi zasobami na rzecz Zleceniodawcy w tym w szczególności:

1.1. Reprezentowanie Zleceniodawcy w sprawach związanych z zarządzaniem nieruchomościami, a mieszczących się w zakresie uprawnień obowiązków powierzonych Zarządcy niniejszym porozumieniem, w tym bezpośrednia współpraca z Burmistrzem Miasta Gminy X jako reprezentantem właściciela.

1.2. Wykonywanie poleceń i dyspozycji Zamawiającego o ile nie są sprzeczne z niniejszym porozumieniem.

1.3. Zlecanie i nadzór nad opracowywanymi dokumentacjami budowlanymi, związanymi z remontami, rozbudową i modernizacją zarządzanych obiektów i instalacji, w tym likwidacja bezodpływowych zbiorników ścieków wg odrębnego zlecenia.

1.4. Organizowanie przetargów mających wyłonić wykonawców robót i usług a także przygotowanie umów z podmiotami wyłonionymi w wyniku przetargu.

1.5. Weryfikowanie faktur pod względem merytorycznym, formalnym i rachunkowym za usługi świadczone na rzecz zarządzanego mienia oraz pełnienie nadzoru inwestorskiego nad zlecanymi robotami budowlanymi i instalacyjnymi oraz dokonywanie ich odbioru, przy czym udział Zleceniodawcy w odbiorze jest wymagany w przypadku robót o wartości powyżej 30.000 zł.

1.6. Kontrolowanie wykonania i rozliczanie zawartych umów o dostawę energii elektrycznej i wody oraz usuwanie z terenu nieruchomości nieczystości stałych.

1.7. Zawieranie umów o odbiór ścieków z użytkownikami sieci kanalizacyjnych.

1.8. Zawieranie umów z dostawcami: energii elektrycznej i wody do obsługi nieruchomości.

1.9. Kontrola wpłacanych opłat związanych z korzystaniem z urządzeń kanalizacyjnych.

1.10. Przygotowywanie dokumentów do dochodzenia na drodze sądowej należnych przychodów z eksploatacji nieruchomości, prowadzenie spraw sądowych.

1.11. Dokonywanie czynności technicznych związanych z budową nowych przyłączy kanalizacyjnych, w tym: wydawanie na wniosek inwestorów, technicznych warunków przyłączenia do sieci oraz dokonywania odbiorów technicznych wykonanych przyłączy, za stosownym protokołem zdawczo-odbiorczym.

1.12. Przejmowanie lub przekazywanie innych sieci i urządzeń kanalizacji sanitarno-deszczowej, w tym bezodpływowych zbiorników ścieków wskazanych przez Zleceniodawcę.

1.13. Prowadzenie niezbędnej korespondencji.

1.14. Prowadzenie pozabilansowej ewidencji mienia Gminy X w zakresie powierzonych środków trwałych (budynki, budowle i urządzenia techniczne).

1.15. Przechowywanie i zabezpieczenie, a w stosownym czasie archiwizowanie dokumentów i dokumentacji dotyczącej nieruchomości.

1.16. Współpraca oraz wykonywanie zaleceń organów kontrolnych (Inspektor Sanitarny, Państwowy Nadzór Budowlany, Straż Pożarna itp.) a także innych organów samorządowych.

1.17. Udzielanie organom Gminy, na każde życzenie, wyczerpujących informacji o sprawach dotyczących zarządzanego mienia.

1.18. Przedkładanie do dnia 30 września każdego roku, rzeczowo-finansowego planu remontów zarządzanych nieruchomości w roku następnym, w tym propozycji w zakresie budowy nowych przyłączy kanalizacji sanitarnej.

1.19. Bezzwłoczne powiadamianie Burmistrza Miasta i Gminy X o przeszkodach w zapewnieniu ciągłości i powszechności świadczenia usług.

2. Prowadzenie bieżącej eksploatacji sieci zgodnie z instrukcjami technicznej obsługi urządzeń. Zakres eksploatacji obejmuje m.in.:

* utrzymanie w pełnej sprawności technicznej urządzeń mechanicznych,

* utrzymanie w stanie technicznej sprawności systemu automatyzacji i sterowania całością procesów technologicznych,

* utrzymanie w nie pogorszonym stanie technicznym obiektów budowlanych, w tym przeprowadzenie przewidzianych prawem przeglądów i kontroli,

* utrzymanie w nie pogorszonym stanie technicznym wszystkich rurociągów, lokalnej kanalizacji deszczowej i sanitarnej oraz instalacji oświetlenia zewnętrznego włącznie z ich bieżącą konserwacją,

* utrzymanie instalacji oświetlenia zewnętrznego włącznie z jej bieżącą konserwacją i wymianą uszkodzonych opraw i źródeł światła,

* przeprowadzaniu planowych remontów i konserwacji obiektów budowlanych,

* posiadanie i stosowanie niezbędnego sprzętu BHP.

3. Prowadzenie bieżącej eksploatacji i utrzymanie w stanie technicznej sprawności sieci kanalizacyjnych sanitarnych polegającej m.in. na:

* planowych przeglądach sieci i obiektów specjalnych, co najmniej 1 raz w roku,

* czyszczeniu kanalizacji metodą hydrodynamiczną z zalegających osadów, tłuszczów i przerostów korzeni,

* czyszczeniu i konserwacji uzbrojenia wewnętrznego kanałów,

* usuwaniu awarii związanych z uszkodzeniami mechanicznymi rur i z rozszczelnieniem kanalizacji,

* regulacji, bieżącej wymianie uzbrojenia naziemnego, w tym pokryw włazów nastudziennych, z wyłączeniem regulacji w trakcie wykonywania robót drogowych,

* kontroli jakości ścieków mogących stać się przyczyną uszkodzenia sieci lub utrudniać obsłudze pracę w kanałach,

* wykonywaniu remontów bieżących (m.in. naprawa kinet, uszczelnianie studzienek, montaż stopni włazowych, regulacja wysokościowa studni, wymiana lub regeneracja uszkodzonych odcinków kanałów, i elementów studzienek), analizowaniu stanu technicznego poszczególnych odcinków sieci na podstawie przeglądów (w miarę potrzeby kamerą kanalizacyjną) i kwalifikowaniu ich do ewentualnej renowacji.

§ 6

Rozliczenie pomiędzy stronami odbywać się będzie według następujących zasad:

1. Koszty eksploatacji sieci określone w § 5 ust. 2 będą rozliczane wg poniesionych i udokumentowanych kosztów, przy czym do rozliczenia kosztów eksploatacji sieci kanalizacji sanitarnej, o których mowa w § 5 ust. 3 możliwe jest zastosowanie norm z KNr pod warunkiem, przestrzegania zasad wyceny przyjętych dla tych katalogów.

2. Wpływy z opłat związanych z odbiorem ścieków, stanowią przychód Zarządcy, i pomniejszają koszty zarządzania nieruchomościami, o których mowa w § 1.

3. Zleceniodawca pokrywa koszty zarządzania i eksploatacji sieci stanowiące różnicę pomiędzy ceną wynikającą z umowy a kwotą wpływów z opłat związanych z odbiorem ścieków za dany miesiąc. Przekazania przez Zleceniodawcę tej kwoty nastąpi w terminie 14 dni od daty otrzymania faktury za miesiąc poprzedni.

4. Do dnia 20-tego następnego miesiąca Zarządca przekaże Zleceniodawcy rozliczenie za poprzedni miesiąc i narastająco:

4.1. wpływów z opłat za przyjęcie ścieków w porównaniu do przypisu (tj. sumy zobowiązań wynikających z zawartych umów) łącznie z imiennym wykazem stron zalegających z opłatami za zrzut ścieków.

4.2. udokumentowanych kosztów eksploatacji podlegających miesięcznemu rozliczeniu Zarządca przekaże Zleceniodawcy informacje półroczne (do 31.08. i do 15.02) dotyczące kosztów rodzajowych sieci, zawierających:

1)

zużycie energii,

2)

ubezpieczenie budynków i budowli,

3)

inne usługi na rzecz zarządzanego mienia,

4)

koszty sądowe i egzekucyjne,

5)

koszty deratyzacji,

6)

koszty remontów i usuwania awarii oraz konserwacji i drobnych napraw,

7)

koszty odszkodowań,

8)

wynagrodzenie Zarządcy,

9)

koszty dostaw wody,

10)

inne koszty obciążające zarządzane mienie.

5. Zarządca zobowiązuje się do wydatkowania środków, pokrywających koszty zarządzania nieruchomościami, zgodnie z Ustawą o zamówieniach publicznych.

§ 7

Zlecone prace czynności, w tym bezpośrednia obsługa stron korzystających z usług Zarządcy, wykonywane będą w siedzibie Zarządcy zlokalizowanej na terenie miasta X, w godzinach uzgodnionych ze Zleceniodawcą.

§ 8

1. Na okres od do miesięczna wysokość wynagrodzenia Zarządcy, za wykonywanie zadań określonych w § 5 ust. 1 umowy obliczana będzie w następujący sposób:

1.1. wynagrodzenie zarządcy za czynności zarządzania oczyszczalnią ścieków wg stawki ryczałtowej brutto w wysokości.................../miesięcznie.

2. Ryczałtowa kwota wynagrodzenia określona w p-kcie 1.1 zostanie porównana z udokumentowanymi kosztami rzeczywiście poniesionymi na wykonanie tych czynności i odpowiedni skorygowana. Dopuszcza się korektę tych kosztów po.........................

3. Zleceniodawca nie pokrywa kosztów kar naliczonych nie z winy Zleceniodawcy.

4. Zamawiający pokrywa opłaty sądowe uiszczone przez Zarządcę związane z windykacją należności z tytułu świadczonych odbiorcom usług.

§ 9

Strony ustalają, że koszty działalności objętej niniejszym porozumieniem nie mogą przekroczyć kwot ustalonych w planie budżetu Zamawiającego na dany rok. Wysokość tej kwoty zostanie Zarządcy przekazana na piśmie niezwłocznie po uchwaleniu budżetu Zleceniodawcy.

§ 10

1. Zarządca zobowiązany jest do zapłaty kary w wysokości...............zł/miesięcznie za każdy miesiąc opóźnienia w prowadzeniu ewidencji księgowej w zakresie przyjmowanych opłat za odbiór ścieków. Za brak opóźnienia w prowadzeniu ewidencji uznaje się zaksięgowanie operacji za dany miesiąc do 30 dnia miesiąca następnego. Stwierdzenie uchybień, nastąpi na podstawie protokołu kontroli.

2. Zarządca zostanie obciążony karami umownymi za zaniechanie lub nienależyte wykonanie czynności:

* w wysokości.......... zł miesięcznie za brak protokołu przeglądu technicznego obiektów przewidzianego przepisami Ustawy Prawo Budowlane, za każdy rozpoczęty miesiąc braku protokołu chociażby jednej branży w każdym obiekcie z osobna. Wymagalność protokołów przeglądu ustala się na dzień 30 maja danego roku.

* w wysokości 20% zaległości starszych niż 6 m-cy w stosunku, do których Zarządca nie podjął czynności prawnych zmierzających do windykacji zaległych należności lub czynności te zostały przerwane na okres dłuższy niż 30 dni kalendarzowych liczonych od ostatniej daty potwierdzającej przyjęcie pisma przez dłużnika. Termin zaległości obejmuje pełne miesiące poprzedzające miesiąc kontroli.

§ 11

1. Porozumienie zostaje zawarte od dnia na czas nieokreślony.

2. Rozwiązanie porozumienia w trakcie jej trwania może nastąpić za porozumieniem stron lub za 6 miesięcznym wypowiedzeniem w każdym czasie.

3. Porozumienie może zostać rozwiązane przez Zleceniodawcę w każdym terminie w przypadku naruszania przez Zarządcę warunków umowy.

1. Zleceniodawca może rozwiązać umowę bez zachowania okresu wypowiedzenia, jeżeli przyczyną wypowiedzenia są stwierdzone przez niego działania na szkodę Zleceniodawcy lub nieruchomości i jej użytkowników, nadużycie lub inne rażące uchybienia w wykonywaniu umowy dokonane przez Zarządcę, w tym, również w sytuacji, gdy Zarządca na skutek zaniechania działań przewidzianych w przepisach prawa dopuści do obniżenia wpływów należności i opłat liczonych w okresach półrocznych do poziomu poniżej 75% należnych wpływów.

4. Zleceniodawca może rozwiązać umowę ze skutkiem natychmiastowym, w przypadku, gdy Zarządca zostanie postawiony w stan likwidacji lub upadłości.

§ 12

Zmiany porozumienia wymagają formy pisemnej. W sprawach spornych bądź nieuregulowanych niniejszym porozumieniem mają zastosowanie przepisy Kodeksu Cywilnego.

§ 13

Żadna ze stron nie może przenieść praw i obowiązków wynikających z niniejszego porozumienia na rzecz osób trzecich bez uprzedniej zgody drugiej strony wyrażonej na piśmie.

§ 14

Porozumienie zostało spisane w czterech jednobrzmiących egzemplarzach dwa dla Zleceniodawcy i dwa dla Zarządcy.

ZLECENIODAWCA

Gmina nie będzie wykonywała czynności opodatkowanych w stosunku do zrealizowanej inwestycji.

W uzupełnieniu do wniosku Gmina wskazała, że inwestycja pod nazwą "Budowa sieci kanalizacji sanitarnej (...)" zostanie przekazana nieodpłatnie Spółce gminnej, tj. A Sp. z o.o.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gmina ma możliwość zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, tj. nie ma prawnej możliwości odliczenia ani zwrotu podatku VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, inwestycja po zrealizowaniu zostanie przekazana w zarządzanie Spółce gminnej, tj. A Sp. z o.o. a Gmina nie będzie wykonywała czynności opodatkowanych w stosunku do zrealizowanej inwestycji. Dlatego też uważa, że nie ma i nie będzie miała możliwości odliczania podatku VAT na podstawie art. 86 Ustawy o podatku towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczenia podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, zgodnie z którym w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Katalog czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zawiera art. 5 ust. 1 ustawy - zgodnie z którym, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy - przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Na mocy art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy wynika, że opodatkowaniu podlegają czynności wykonywane odpłatnie. Równocześnie, niektóre czynności wykonywane nieodpłatnie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT jako czynności zrównane z odpłatnym świadczeniem usług.

Mając na uwadze, że konstrukcja całego systemu podatku od wartości dodanej w krajach członkowskich UE podlega ścisłej harmonizacji, co oznacza, że polskie przepisy dotyczące podatku od towarów i usług muszą być zgodne z przepisami wspólnotowymi, w szczególności z przepisami Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L z 11.12.2006, Nr 347, str. 1, z późn. zm.), przy interpretowaniu przepisów dotyczących funkcjonowania podatku VAT należy brać pod uwagę orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, które wskazuje jak prawidłowo powinny być stosowane przepisy tego podatku.

W wyroku z 1 kwietnia 1982 r. w sprawie 89/81 Hongkong Trade Development Council dotyczącym interpretacji przepisów drugiej Dyrektywy Rady 67/228 Trybunał Sprawiedliwości UE wskazał, że w sytuacji gdy "działalność podmiotu polega wyłącznie na świadczeniu usług bez pobrania za te usługi bezpośredniego wynagrodzenia, nie istnieje podstawa prawna naliczenia podatku, w związku z czym usługi świadczone bezpłatnie nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT" (pkt 10 wyroku). Ponadto w wyroku z 6 października 2009 r. w sprawie C-267/08 SPÖ Trybunał zaznaczył, że "podstawą opodatkowania usług jest wszystko to, co zostało otrzymane jako świadczenie wzajemne za wyświadczoną usługę, a tym samym świadczenie usług jest opodatkowane jedynie wtedy, jeżeli istnieje bezpośredni związek pomiędzy wyświadczoną usługą a otrzymanym świadczeniem wzajemnym. Wynika stąd, że świadczenie usług dokonywane jest "odpłatnie" w rozumieniu art. 2 ust. 1 szóstej dyrektywy VAT, a zatem podlega opodatkowaniu, tylko jeżeli pomiędzy usługodawcą a usługobiorcą istnieje stosunek prawny, w ramach którego następuje wymiana świadczeń wzajemnych, gdyż świadczenie otrzymywane przez usługodawcę stanowi rzeczywiste odzwierciedlenie wartości usługi świadczonej usługobiorcy" (pkt 19 wyroku). W wyroku tym Trybunał rozstrzygnął, że działalność reklamowa prowadzona przez oddział partii (SPÖ) nie stanowi działalności gospodarczej w rozumieniu art. 4 ust. 1 i 2 szóstej dyrektywy, bowiem działalność ta nie pozwala na stałe osiąganie zysków, a jedynie "pozwala na prowadzenie działań informacyjnych w ramach realizacji jej celów politycznych, polegających na rozpowszechnianiu idei partii jako organizacji politycznej. (...) Wykonując tę działalność SPÖ nie działa jednak na żadnym rynku" (pkt 24).

Zatem opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest więc odpłatna dostawa towarów lub odpłatne świadczenie usług (ewentualnie nieodpłatne zrównane z odpłatnym świadczeniem), jednak aby takie czynności podlegały opodatkowaniu muszą być one wykonywane przez podatników w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z cyt. wyżej art. 15 ust. 6 ustawy wynika, że wyłączenie przewidziane w tym przepisie dotyczy wyłącznie organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy, oraz odnosi się tylko do tych czynności, które związane są z realizacją zadań nałożonych na te podmioty przepisami prawa, do realizacji których zostały one powołane.

W świetle powołanych unormowań, za podatnika podatku VAT będzie uznany tylko taki podmiot, który dokonuje czynności zmierzających do wykorzystania nabytych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Ponieważ rozpatrywana sprawa dotyczy zadań publicznych realizowanych przez Gminę należy odwołać się do ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446, z późn. zm.). Stosownie do art. 2 ust. 1 ww. ustawy, gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym).

Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, w celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina jest czynnym podatnikiem podatku VAT. W ramach zadań własnych planuje inwestycję pn. "Budowa sieci kanalizacji sanitarnej (...)". Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy: ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej; gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego; wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię.

W ramach planowanej inwestycji przewiduje się budowę nowej przepompowni ścieków oraz budowę rurociągu tłoczonego w celu włączenia do istniejącej kanalizacji sanitarnej i skierowanie ścieków na oczyszczalnię miejską. Z projektowanej kanalizacji ma korzystać 204 mieszkańców, hotel (około 16 miejsc noclegowych), Spółdzielnia Produkcyjna.

Gmina nie będzie zawierała umów cywilnoprawnych dotyczących przedmiotowej inwestycji, będzie to robił zarządca inwestycji. W celu realizacji zadań własnych Gminy inwestycja po zrealizowaniu zostanie przekazana nieodpłatnie Spółce gminnej, tj. A Spółce z o.o.

Gmina nie będzie wykonywała czynności opodatkowanych w stosunku do zrealizowanej inwestycji.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii czy ma on prawo do odliczenia lub zwrotu kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki na realizację przedmiotowej inwestycji.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Mając zatem na uwadze powołane przepisy należy stwierdzić, że - mimo, że Wnioskodawca jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem VAT - w rozpatrywanej sprawie warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, nie będą spełnione. Gmina realizując planowaną inwestycję nie będzie działać w charakterze podatnika VAT, a towary i usługi zakupione w celu realizacji inwestycji nie będą wykorzystywane przez Gminę do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Analizując kwestię prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług w celu realizacji planowanej inwestycji, tj. budowy sieci kanalizacji sanitarnej która zostanie przekazana nieodpłatnie Spółce z o.o. należy wskazać, że Gmina nie będzie wykorzystywać ww. majątku do działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Wybudowanie sieci kanalizacji sanitarnej, a następnie przekazanie tych sieci bezpłatne do gminnej Spółki z o.o., nie będzie prowadzone w celu osiągania zysku, a wynika jedynie z realizacji zadania gminnego o charakterze publicznym określonego ustawami, w zakresie "wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych (...)". Mając na uwadze okoliczność, że przekazując w bezpłatne zarządzanie sieci kanalizacji sanitarnej Wnioskodawca nie będzie działał w charakterze podatnika, czynności takie nie będą podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT, co w konsekwencji powoduje brak możliwości odliczenia podatku VAT.

W związku z poniesionymi wydatkami, Wnioskodawca nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 1656 z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego i pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Zainteresowany w stosunku do przedmiotowego projektu nie będzie działał jako podatnik podatku VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy, nie znajdzie zastosowania regulacja powołanego wyżej rozporządzenia.

Podsumowując, w odniesieniu do planowanej inwestycji, polegającej na budowie sieci kanalizacji sanitarnej, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT, gdyż w analizowanym przypadku nie będą spełnione - wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy - przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Wnioskodawca w stosunku do planowanej inwestycji nie będzie działał jako podatnik VAT, a planowana inwestycja nie będzie służyła do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem.

Ponadto Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu podatku.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl