3063-ILPP2-2.4512.189.2016.1.AD - Ustalenie możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją inwestycji polegającej na rozbudowie sieci kanalizacyjnej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 12 stycznia 2017 r. Izba Skarbowa w Poznaniu 3063-ILPP2-2.4512.189.2016.1.AD Ustalenie możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją inwestycji polegającej na rozbudowie sieci kanalizacyjnej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko Z Sp. z o.o. przedstawione we wniosku z dnia 15 listopada 2016 r. (data wpływu 21 listopada 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją inwestycji polegającej na rozbudowie sieci kanalizacyjnej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 listopada 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją inwestycji polegającej na rozbudowie sieci kanalizacyjnej.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Z Sp. z o.o. w A. jako czynny podatnik podatku VAT realizuje zadanie własne Gminy B., którym jest sprzedaż wody i odbiór ścieków. W ramach tego zadania Spółka planuje realizować inwestycję polegającą na rozbudowie sieci kanalizacyjnej i w związku z tym będzie wnioskować o przyznanie pomocy z Urzędu Marszałkowskiego na operację typu "Gospodarka wodno-ściekowa" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.

Do wniosku o dofinansowanie wymagany jest załącznik w postaci wydanej interpretacji indywidualnej w sprawie braku możliwości odzyskania VAT przez dyrektora właściwej izby skarbowej.

W ramach planowanej inwestycji powstanie ok. 2,9 km sieci kanalizacyjnej, do której zostanie włączonych 84 nieruchomości. Po podpisaniu umów na odbiór ścieków właściciele nieruchomości będą obciążani w terminach comiesięcznych fakturami VAT za odbiór ścieków według cen obowiązujących w taryfie. Dochody z tego tytułu będą stanowiły przychód Spółki w wartości netto, a podatek VAT zostanie odprowadzony do urzędu skarbowego.

Właściciele nieruchomości, którzy zostaną włączeni do sieci kanalizacyjnej i którym będą odbierane ścieki już obecnie są obciążani fakturami VAT za sprzedaż wody wg cen taryfowych. Z tego tytułu sprzedaż netto jest przychodem Spółki, a podatek VAT jest odprowadzany do urzędu skarbowego.

W związku z powyższym Wnioskodawca prosi o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, z której powinno wynikać, czy wyżej wymienione okoliczności uprawniają do odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur VAT dotyczących procesu inwestycyjnego, a w szczególności zakupu robót budowlano-montażowych, nadzoru inwestycyjnego, usług geodezyjnych, itp. związanych z budową ww. sieci kanalizacyjnej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy istnieje brak możliwości odzyskania podatku VAT z faktur VAT dotyczących zakupu robót budowlano-montażowych sieci kanalizacyjnej wystawionych przez wykonawcę inwestycji, który jest czynnym podatnikiem podatku VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, jest on samodzielnym podmiotem realizującym sprzedaż usług na własny rachunek. Ze względu na specyfikę prowadzonej działalności oraz wielkość obrotów jest zarejestrowany jako czynny podatnik VAT składający deklaracje VAT w okresach miesięcznych. Wszystkie przychody Spółki są obciążane podatkiem VAT wg obowiązujących stawek. Podatek naliczony pomniejsza podatek należny przekazywany co miesiąc do urzędu skarbowego.

Planowana inwestycja polegająca na budowie sieci kanalizacyjnej, bez względu na źródła finansowania powinna być rozliczana jak każda inna inwestycja w Spółce. Dlatego Wnioskodawca uważa, że z mocy prawa powinien odliczać podatek VAT z faktur VAT wystawianych przez wykonawcę robót inwestycyjnych, który jest czynnym podatnikiem VAT.

Spółka w latach poprzednich prowadziła dwie inwestycje budowy sieci kanalizacyjnej, w trakcie których odliczała podatek VAT z faktur VAT wystawianych przez wykonawcę robót budowlanych. Inwestycje te były trzykrotnie przedmiotem kontroli Urzędu Kontroli Skarbowej oraz Urzędu Marszałkowskiego. Kontrole te nie wniosły żadnych uwag w sprawie rozliczenia finansowego inwestycji i podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy - działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. I20 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Należy podkreślić, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca będący czynnym podatnikiem podatku VAT realizuje zadanie własne Gminy, którym jest sprzedaż wody i odbiór ścieków. W ramach tego zadania Spółka planuje realizować inwestycję polegającą na rozbudowie sieci kanalizacyjnej i w związku z tym będzie wnioskować o przyznanie pomocy z Urzędu Marszałkowskiego na operację typu "Gospodarka wodno-ściekowa" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Otrzymane faktury VAT dotyczyć będą procesu inwestycyjnego, a w szczególności zakupu robót budowlano-montażowych, nadzoru inwestycyjnego, usług geodezyjnych, itp. związanych z budową ww. sieci kanalizacyjnej.

W ramach planowanej inwestycji powstanie ok. 2,9 km sieci kanalizacyjnej, do której zostanie włączonych 84 nieruchomości. Po podpisaniu umów na odbiór ścieków właściciele nieruchomości będą obciążani w terminach comiesięcznych fakturami VAT za odbiór ścieków według cen obowiązujących w taryfie. Dochody z tego tytułu będą stanowiły przychód Spółki w wartości netto, a podatek VAT zostanie odprowadzony do urzędu skarbowego.

Właściciele nieruchomości, którzy zostaną włączeni do sieci kanalizacyjnej i którym będą odbierane ścieki już obecnie są obciążani fakturami VAT za sprzedaż wody wg cen taryfowych. Z tego tytułu sprzedaż netto jest przychodem Spółki, a podatek VAT jest odprowadzany do urzędu skarbowego.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii, możliwości odzyskania podatku VAT z faktur VAT dotyczących zakupu robót budowlano-montażowych sieci kanalizacyjnej wystawionych przez wykonawcę inwestycji.

Mając na uwadze powołane przepisy należy stwierdzić, że w rozpatrywanej sprawie obydwa warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, będą spełnione, ponieważ Wnioskodawca jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny, a wydatki inwestycyjne związane z rozbudową sieci kanalizacyjnej, będą miały związek z wykonywanymi przez niego czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Jak bowiem wynika z opisu sprawy po podpisaniu umów na odbiór ścieków właściciele nieruchomości będą obciążani w terminach comiesięcznych fakturami VAT z tego tytułu według cen obowiązujących w taryfie. Dochody z tego tytułu będą stanowiły przychód Spółki w wartości netto, a podatek VAT zostanie odprowadzony do urzędu skarbowego.

Zatem z uwagi na związek wydatków inwestycyjnych dotyczących rozbudowy sieci kanalizacyjnej z czynnościami opodatkowanymi, które Wnioskodawca będzie wykonywał na podstawie zawartych z właścicielami nieruchomości umów, stwierdzić należy, że Zainteresowany będzie miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących poniesione wydatki. Prawo to będzie przysługiwało z uwzględnieniem ograniczeń wynikających z art. 88 ustawy. Natomiast w przypadku gdy kwota podatku naliczonego będzie w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, Wnioskodawca będzie miał prawo do zwrotu różnicy tego podatku na rachunek bankowy z uwzględnieniem przepisów art. 87 ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Administracji Skarbowej w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl