3063-ILPP2-2.4512.138.2016.2.MŁ - Prawo do odliczenia podatku w związku z realizacją projektu budowy i modernizacji dróg lokalnych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 16 grudnia 2016 r. Izba Skarbowa w Poznaniu 3063-ILPP2-2.4512.138.2016.2.MŁ Prawo do odliczenia podatku w związku z realizacją projektu budowy i modernizacji dróg lokalnych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko Powiatu przedstawione we wniosku z 19 października 2016 r. (data wpływu 21 października 2016 r.) uzupełnionym pismami z 21 listopada 2016 r. (data wpływu 21 listopada 2016 r., 1 grudnia 2016 r. oraz 13 grudnia 2013 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 października 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku w związku z realizacją projektu. Dnia 21 listopada 2016 r., 1 grudnia 2016 r. oraz 13 grudnia 2016 r. wniosek uzupełniono o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny ostatecznie opisany w piśmie z 21 listopada 2016 r.

Zadanie pn.: "Przebudowa odcinka drogi powiatowej", do realizacji w 2016 r. uzyskało dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej w ramach PROW na lata 2014 - 2020, operacja typu "Budowa lub modernizacja dróg lokalnych". Przedmiotem projektu jest przebudowa 160 m drogi, a zakres robót obejmuje: frezowanie nawierzchni bitumicznej, rozbiórkę warstwy bitumicznej i podbudowy na krawędziach drogi, na szerokości 1 m po obu stronach jezdni, rozbiórkę ścian czołowych na przepuście wraz z rozbiórką przepustu dwuotworowego, wykonanie podbudowy tłoczniowej, wykonanie fundamentu tłoczniowego pod przepust karbowany z blachy falistej, wykonanie fundamentów żelbetonowych ścian czołowych przepustu, wykonanie zasypki przepustu, wykonanie podbudowy tłoczniowej w obrębie jezdni, montaż balustrad ochronnych, wykonanie chodnika i opaski z kostki betonowej w obrębie ścian czołowych przepustu, wykonanie nawierzchni bitumicznej, wykonanie poboczy, oczyszczanie i odmulenie ścieku, wykonanie umocnień dna i skarp potoku. Przedmiotowa droga jest drogą publiczną, korzystanie z niej jest i będzie bezpłatne. Nie planuje się przekazania prawa własności drogi innym podmiotom. Przebudowa drogi ma na celu poprawę bezpieczeństwa mieszkańców powiatu i innych uczestników ruchu, a nie generowanie dochodu. Powiatowy Zarząd Dróg - jako jednostka organizacyjna Powiat - ogłosił przetarg na ww. zadanie. W trakcie realizacji zadania Powiat, poprzez własną jednostkę organizacyjną realizując projekt będzie nabywał usługi i roboty budowlane, faktury będą wystawiane na Powiatowy Zarząd Dróg. Przedmiotowa interpretacja indywidualna stanowi załącznik do wniosku o płatność składanego do Urzędu Marszałkowskiego Województwa. Powiat zamierza zaliczyć koszty podatku VAT do kosztów kwalifikowanych i w związku z tym musi wykazać, że podatek VAT nie będzie mógł być przez niego odzyskany w całości lub części, zarówno podczas realizacji inwestycji jak i po jej zakończeniu.

Z uzupełnienia do wniosku wynika, że:

Zadanie pn.: "Przebudowa odcinka drogi powiatowej" uzyskało dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej w ramach PROW na lata 2014-2020, operacja typu "Budowa lub modernizacja dróg lokalnych". Przedmiotem projektu jest przebudowa 160 m drogi, a zakres robót obejmuje: frezowanie nawierzchni bitumicznej, rozbiórkę warstwy bitumicznej i podbudowy na krawędziach drogi, na szerokości 1 m po obu stronach jezdni, rozbiórkę ścian czołowych na przepuście wraz z rozbiórką przepustu dwuotworowego, wykonanie podbudowy tłoczniowej, wykonanie fundamentu tłoczniowego pod przepust karbowany z blachy falistej, wykonanie fundamentów żelbetowych ścian czołowych przepustu, wykonanie zasypki przepustu, wykonanie podbudowy tłoczniowej w obrębie jezdni, montaż balustrad ochronnych, wykonanie chodnika i opaski z kostki betonowej w obrębie ścian czołowych przepustu, wykonanie nawierzchni bitumicznej; ułożenie siatki bitumicznej, wykonanie poboczy, oczyszczanie i odmulenie ścieku, wykonanie umocnień dna i skarp potoku. Przedmiotowa droga jest drogą publiczną, korzystanie z niej jest i będzie bezpłatne. Nie planuje się przekazania prawa własności drogi innym podmiotom. Przebudowa drogi ma na celu poprawę bezpieczeństwa mieszkańców Powiatu i innych uczestników ruchu, a nie generowanie dochodu. Powiatowy Zarząd Dróg - jako jednostka organizacyjna Powiatu - ogłosił przetarg na ww. zadanie. W trakcie realizacji zadania Wnioskodawca, poprzez własną jednostkę organizacyjną realizując projekt będzie nabywał usługi i roboty budowlane, faktury będą wystawiane na Powiatowy Zarząd Dróg. Przedmiotowa interpretacja indywidualna stanowi załącznik do wniosku o płatność składanego do Urzędu Marszałkowskiego Województwa. Powiat zamierza zaliczyć koszty podatku VAT do kosztów kwalifikowanych i w związku z tym musi wykazać, że podatek VAT nie będzie mógł być przez niego odzyskany w całości lub części, zarówno podczas realizacji inwestycji jak i po jej zakończeniu.

Powiat zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o Samorządzie Powiatowym w celu wykonywania zadań może tworzyć jednostki organizacyjne i zawierać umowy z innymi podmiotami. Na podstawie uchwały utworzono jednostkę organizacyjną Powiatu - Powiatowy Zarząd Dróg. Przedmiotem działalności Powiatowego Zarządu Dróg jest wykonywanie obowiązków zarządcy dróg powiatowych w tym m.in. pełnienie funkcji inwestora. W realizacji przedmiotowego zadania pn. "Przebudowa odcinka drogi powiatowej" Powiatowy Zarząd Dróg jest inwestorem i zleceniodawcą zgodnie z § 8 ww. uchwały. Działalność Powiatowego Zarządu Dróg jest finansowana w całości z budżetu Powiatu. Natomiast stroną w umowie o przyznaniu pomocy z samorządem województwa jest Powiat.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w ramach realizacji projektu unijnego pn.: "Przebudowa odcinka drogi powiatowej" Wnioskodawca ma możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub części?

Zdaniem Wnioskodawcy, organami Powiatu są Rada Powiatu i Zarząd Powiatu, który jest organem wykonawczym Powiatu. Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o Samorządzie Powiatowym, w celu wykonywania zadań Powiat może tworzyć jednostki organizacyjne i zawierać umowy z innymi podmiotami, a Zarząd wykonuje zadania Powiatu przy pomocy starostwa Powiatowego oraz jednostek organizacyjnych Powiatu, w tym Powiatowego Urzędu Pracy. Przedmiotowy projekt realizuje bezpośrednio Powiatowy Zarząd Dróg - odrębny podatnik podatku VAT i to jego dane jako nabywcy widnieć będą na fakturach, w związku z tym Powiat nie będzie miał możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. Ponadto zadania w zakresie transportu zbiorowego i dróg publicznych należą do podstawowych zadań Powiatu, co wynika z art. 4 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o Samorządzie Powiatowym (Dz. U. z 2016 r. poz. 814). W zakresie zadań własnych Powiat nie jest uznawany za podatnika, tym samym nie wykonuje samodzielnie działalności o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.), ponadto zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań, nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych, a zadania w zakresie transportu zbiorowego i dróg publicznych należą do podstawowych zadań Powiatu.

Podsumowując, Wnioskodawca realizując projekty unijne pn.: "Przebudowa odcinka drogi powiatowej nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub części.

Zdaniem Wnioskodawcy, zadania w zakresie transportu zbiorowego i dróg publicznych należą do podstawowych zadań Powiatu, co wynika z art. 4 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o Samorządzie Powiatowym (Dz. U. z 2016 r. poz. 814). W zakresie zadań własnych Powiat nie jest uznawany za podatnika, tym samym nie wykonuje samodzielnie działalności o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.). Ponadto zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych, a zadania w zakresie transportu zbiorowego i dróg publicznych należą do podstawowych zadań powiatu. Podsumowując, Wnioskodawca realizując projekt unijny pn. "Przebudowa odcinka drogi powiatowej nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub części.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Jak wynika z powołanych przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Zasada ta wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ustawy, zgodnie z którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Tym samym, na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady, status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Dokumentem uprawniającym do odliczenia jest faktura VAT, otrzymana przez podatnika z tytułu nabycia przez niego towarów i usług.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L z 11.12.2006, Nr 347, str. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2016 r. poz. 814, z późn. zm.), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy, powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie, m.in. transportu zbiorowego i dróg publicznych (pkt 6).

W celu wykonywania zadań powiat może tworzyć jednostki organizacyjne, i zawierać umowy z innymi podmiotami (art. 6 ust. 1 cyt. ustawy).

Podmioty są wyodrębnionymi jednostkami organizacyjnymi niemającymi osobowości prawnej, które prowadzą swoją działalność w formie samorządowego zakładu budżetowego lub jednostki budżetowej.

Należy zauważyć, że zarówno ustawa o podatku od towarów i usług, jak również przepisy wykonawcze do niej nie definiują terminu "jednostka budżetowa", wobec czego należy posiłkować się definicją legalną zawartą w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 1870).

Zgodnie z art. 10 ust. 1 wskazanej ustawy, jednostki budżetowe, samorządowe zakłady budżetowe, agencje wykonawcze, instytucje gospodarki budżetowej i państwowe fundusze celowe stosują zasady gospodarki finansowej określone w niniejszej ustawie.

Jak stanowi art. 11 ust. 1 tej ustawy, jednostkami budżetowymi są jednostki organizacyjne sektora finansów publicznych nieposiadające osobowości prawnej, które pokrywają swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadzają na rachunek odpowiednio dochodów budżetu państwa albo budżetu jednostki samorządu terytorialnego.

Stosownie do brzmienia ust. 3 powyższego artykułu, podstawą gospodarki finansowej jednostki budżetowej jest plan dochodów i wydatków, zwany dalej "planem finansowym jednostki budżetowej".

Na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, jednostki budżetowe, z zastrzeżeniem odrębnych ustaw, tworzą, łączą i likwidują organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego - gminne, powiatowe lub wojewódzkie jednostki budżetowe.

W myśl ust. 2 powyższego artykułu, tworząc jednostkę budżetową, organ, o którym mowa w ust. 1, nadaje jej statut, chyba że odrębne ustawy stanowią inaczej, oraz określa mienie przekazywane tej jednostce w zarząd.

Z powołanych wyżej przepisów o podatku VAT wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Z wniosku wynika, że Wnioskodawca realizuje zadanie pn.: "Przebudowa odcinka drogi powiatowej". Przedmiotem projektu jest przebudowa 160 m. drogi, a zakres robót obejmuje: frezowanie nawierzchni bitumicznej i podbudowy na krawędziach drogi, na szerokości 1 m po obu stronach jezdni, rozbiórkę ścian czołowych na przepuście wraz z rozbiórką przepustu dwuotworowego, wykonanie podbudowy tłoczniowej, wykonanie fundamentu tłoczniowego pod przepust karbowany z blachy falistej, wykonanie fundamentów żelbetowych ścian czołowych przepustu, wykonanie zasypki przepustu, wykonanie podbudowy tłoczniowej w obrębie jezdni, montaż balustrad ochronnych, wykonanie chodnika i opaski z kostki betonowej w obrębie ścian czołowych przepustu, wykonanie nawierzchni bitumicznej; ułożenie siatki bitumicznej, wykonanie poboczy, oczyszczanie i odmulenie ścieku, wykonanie umocnień dna i skarp potoku. Przedmiotowa droga jest drogą publiczną, korzystanie z niej jest i będzie bezpłatne. Nie planuje się przekazania prawa własności drogi innym podmiotom. Przebudowa drogi ma na celu poprawę bezpieczeństwa mieszkańców Powiatu i innych uczestników ruchu, a nie generowanie dochodu. Powiatowy Zarząd Dróg - jako jednostka organizacyjna Powiatu - ogłosił przetarg na ww. zadanie.

W trakcie realizacji zadania Powiat, poprzez własną jednostkę organizacyjną realizując projekt będzie nabywał usługi i roboty budowlane, faktury będą wystawiane na Powiatowy Zarząd Dróg. Na podstawie uchwały utworzono jednostkę organizacyjną Powiatu - Powiatowy Zarząd Dróg. Przedmiotem działalności Powiatowego Zarządu Dróg jest wykonywanie obowiązków zarządcy dróg powiatowych w tym m.in. pełnienie funkcji inwestora. W realizacji przedmiotowego zadania pn. "Przebudowa odcinka drogi powiatowej" Powiatowy Zarząd Dróg jest inwestorem i zleceniodawcą. Działalność Powiatowego Zarządu Dróg jest finansowana w całości z budżetu Powiatu Natomiast stroną w umowie o przyznaniu pomocy z samorządem województwa jest Powiat.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości odliczenia w całości lub w części podatku naliczonego od faktur dotyczących realizowanego projektu.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Niniejsze zadanie w zakresie "Przebudowa odcinka drogi powiatowej" wykonywane będzie przez organ władzy publicznej w zakresie realizowania zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których został on powołany - czyli ustawą o samorządzie powiatowym.

Skoro Powiat poprzez własną jednostkę organizacyjną - Powiatowy Zarząd Dróg, będzie nabywać towary i usługi związane z realizacją ww. projektu w ramach wykonywania zadań własnych, to zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy, nie będzie działać jako podatnik podatku od towarów i usług. Tym samym nie będzie mu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Jak wskazano również na wstępie, obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić wyłącznie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Aby faktury umożliwiły zrealizowanie prawa do odliczenia, muszą być wystawione zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa krajowego w tym względzie.

W odniesieniu do powyższego, zauważyć należy, że zgodnie z treścią art. 106e ustawy, faktura powinna zawierać:

1.

datę wystawienia;

2.

kolejny numer nadany w ramach jednej lub więcej serii, który w sposób jednoznaczny identyfikuje fakturę;

3.

imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy;

4.

numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. a;

5.

numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej, pod którym otrzymał on towary lub usługi, z zastrzeżeniem pkt 24 lit.b. (...).

Zatem, zgodnie z brzmieniem powołanych przepisów, konieczne jest, aby faktury, jako dokumenty potwierdzające rzeczywiste transakcje gospodarcze, zawierały m.in. nazwy określające strony transakcji, ich adresy, a także numery za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany dla podatku.

Mając powyższe na względzie należy stwierdzić, że faktura jest dokumentem potwierdzającym wykonanie danej usługi lub dostawy towaru, uprawniającym (po spełnieniu wszystkich warunków wynikających z przepisów prawa) podmiot, dla którego jest wystawiona (nabywcę) do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W przedmiotowej sprawie faktury w związku z realizacją projektu wystawiane będą na Powiatowy Zarząd Dróg. Ponadto jak wskazał Wnioskodawca w uzupełnieniu do wniosku stroną umów o realizację projektu, tj. zleceniodawcą i inwestorem projektu jest Powiatowy Zarząd Dróg. Natomiast stroną w umowie o przyznanie pomocy z Samorządem Województwa jest Powiat.

Podkreślić zatem należy, że to Powiatowy Zarząd Dróg realizuje przedmiotowe zadanie i to jego dane jako nabywcy będą widnieć na fakturach. Natomiast projekt ten jest finansowany w całości z budżetu Powiatu i to właśnie Wnioskodawca jest stroną w umowie o przyznanie pomocy z Samorządu Województwa.

W przedmiotowej sprawie, to nie na Wnioskodawcę będą wystawiane faktury zakupu towarów i usług, co uniemożliwia mu również z tego powodu odliczenie podatku naliczonego związanego z ww. zadaniem.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że Powiat nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego w całości lub części w związku z realizowanym zadaniem pn. "Przebudowa odcinka drogi powiatowej ".

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

W tym miejscu należy zauważyć, że w dniu 29 września 2015 r. zapadł wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w sprawie C-276/14 zgodnie z którym gminna jednostka organizacyjna, której działalność nie spełnia kryterium samodzielności w rozumieniu art. 9 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L z 11.12.2006, Nr 347, str. 1, z późn. zm.), nie może być uznana za podatnika podatku od wartości dodanej odrębnie od gminy, w której skład jednostka ta wchodzi.

Jak wynika z ww. wyroku, samorządowe jednostki budżetowe nie posiadają odrębności podatkowej na gruncie przepisów o VAT, zatem wszelkie czynności przez nie dokonywane powinny być rozliczane przez jednostkę samorządu terytorialnego, która je utworzyła.

Ponadto w dniu 1 października 2016 r. weszła w życie ustawa z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2016 r. poz. 1454) i zgodnie z art. 3 tej ustawy jednostka samorządu terytorialnego jest obowiązana do podjęcia rozliczania podatku wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi najpóźniej od dnia 1 stycznia 2017 r.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Administracji Skarbowej w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl