3063-ILPP2-1.4512.231.2016.1.AS - Określenie stawki podatku dla usługi polegającej na udostępnieniu kortów do badmintona, tenisa, squasha, sali fitness oraz boiska do gry w piłkę nożną na rzecz podmiotów gospodarczych lub innych jednostek gospodarczych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 15 lutego 2017 r. Izba Skarbowa w Poznaniu 3063-ILPP2-1.4512.231.2016.1.AS Określenie stawki podatku dla usługi polegającej na udostępnieniu kortów do badmintona, tenisa, squasha, sali fitness oraz boiska do gry w piłkę nożną na rzecz podmiotów gospodarczych lub innych jednostek gospodarczych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201) oraz § 6 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Jawnej przedstawione we wniosku z dnia 28 listopada 2016 r. (data wpływu 21 grudnia 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usługi polegającej na udostępnieniu kortów do badmintona, tenisa, squasha, sali fitness oraz boiska do gry w piłkę nożną na rzecz podmiotów gospodarczych lub innych jednostek gospodarczych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 grudnia 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usługi polegającej na udostępnieniu kortów do badmintona, tenisa, squasha, sali fitness oraz boiska do gry w piłkę nożną na rzecz podmiotów gospodarczych lub innych jednostek gospodarczych.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest spółką jawną, będącą czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: "Spółka" lub "Wnioskodawca").

Wnioskodawca posiada obiekt sportowy wraz z klubem fitness i siłownią oraz korty do tenisa, squasha i badmintona, a także salę do trenowania szermierki oraz boisko do gry w piłkę nożną.

Przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest między innymi prowadzenie i odpłatne udostępnianie obiektu sportowego na rzecz osób fizycznych, klubów sportowych, podmiotów gospodarczych i innych jednostek organizacyjnych, wykupujących wstęp dla uczniów, pracowników, członków, w celu korzystania z obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem.

Udostępnianie obiektu sportowego ww. klientom odbywa się na zasadzie sprzedaży jednorazowych biletów wstępu lub karnetów czasowych.

W obiekcie sportowym prowadzone są zajęcia tenisa, badmintona, squasha, szermierki, zarówno grupowe, indywidualne, jak i w ramach treningów personalnych przez instruktorów zatrudnionych w obiekcie sportowym, które mieszczą się w grupowaniu PKWiU 93.11.10.0 "Usługi związane z działalnością obiektów sportowych". Wnioskodawca świadczy również usługi polegające na udostępnianiu siłowni, prowadzeniu zajęć fitness, aerobiku, które mieszczą się w grupowaniu PKWiU 96.04.10.0 "Usługi związane z poprawą kondycji fizycznej".

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej, Wnioskodawca świadczy również usługi polegające na:

1. Udostępnieniu kortów do badmintona oraz tenisa na rzecz Stowarzyszenia Klub Sportowy (dalej: Stowarzyszenie), które jest organizacją pożytku publicznego, działającą przy Centrum Sportowym (a więc na rzecz Stowarzyszenia działającego przy obiekcie sportowym prowadzonym przez Wnioskodawcę).

Stowarzyszenie prowadzi działalność gospodarczą związaną z pozyskiwaniem środków z umów reklamowych od sponsorów na cele statutowe. Środki finansowe pozyskane od sponsorów (z usług reklamowych), jak i inne, np.: otrzymane w formie darowizny, dotacji, Stowarzyszenie przeznacza na cele statutowe, którymi są: szkolenie dzieci i młodzieży w dyscyplinie badminton oraz tenis ziemny.

Członkami Stowarzyszenia są zarówno dzieci i młodzież, które są beneficjentami, jak i dorośli, którzy są darczyńcami, działaczami nie pobierającymi wynagrodzenia z tytułu działalności na rzecz Stowarzyszenia.

Wnioskodawca udostępnia Stowarzyszeniu korty do badmintona oraz tenisa na prowadzenie zajęć sportowych, treningów badmintona i tenisa ziemnego dla swoich członków - dzieci, młodzieży, będących jednocześnie zawodnikami reprezentującymi klub sportowy na zasadzie wykupienia biletu wstępu lub karnetów. Udostępnianie kortów odbywa się na zasadzie rezerwacji ilości kortów na dany miesiąc, w zależności od potrzeb ich wykorzystania przez Stowarzyszenie. Rezerwacja ta umożliwia zatem wejście członków Stowarzyszenia w określonych dniach i godzinach na korty badmintona lub tenisa ziemnego w celu odbycia treningów badmintona i tenisa, prowadzonych przez instruktorów zatrudnionych przez Stowarzyszenie na podstawie umowy o pracę lub zlecenie, którzy jednocześnie są również instruktorami zatrudnionymi lub współpracującymi z Wnioskodawcą. Udostępnienie kortów do badmintona oraz tenisa członkom Stowarzyszenia następuje w celach sportowych, zgodnie z przeznaczeniem (charakterem) obiektu sportowego.

Pod koniec danego miesiąca Wnioskodawca wystawia fakturę VAT na rzecz Stowarzyszenia, w zależności od ilości faktycznego wejścia na korty do badmintona lub tenisa w danym miesiącu przez członków Stowarzyszenia, w celu odbycia przez nich zajęć badmintona lub tenisa wraz z instruktorem.

2. Udostępnieniu kortów do badmintona, squasha, tenisa dla innych, niepowiązanych z Wnioskodawcą klubów sportowych na zasadzie sprzedaży biletu wstępu lub karnetów, w celu korzystania zgodnie z przeznaczeniem (charakterem) z obiektu sportowego. Udostępnienie kortów poprzedzone jest dokonaniem rezerwacji przez klub sportowy, która umożliwia, w czasie zarezerwowanym, wstęp klubowi sportowemu na korty w celu odbycia zajęć badmintona, squasha. Po wykupieniu biletu wstępu przez klub sportowy na korty do badmintona, squasha, tenisa, na życzenie klienta wystawiana jest faktura.

3. Udostępnieniu boiska do gry piłki nożnej na rzecz innych niepowiązanych z Wnioskodawcą klubów sportowych na zasadzie sprzedaży biletu wstępu lub karnetów, w celu korzystania zgodnie z przeznaczeniem (charakterem) z obiektu sportowego. Rozliczenie udostępnienia boiska do gry piłki nożnej następuje według faktycznej ilości godzin wykorzystanych w danym miesiącu przez klub sportowy.

4. Udostępnieniu kortów do badmintona, tenisa, squasha podmiotom gospodarczym, np.: trenerom zewnętrznym, niezatrudnionym w obiekcie sportowym Wnioskodawcy, na zasadzie sprzedaży biletu wstępu lub karnetów, w celu korzystania zgodnie z charakterem z obiektu sportowego. Udostępnienie kortów odbywa się na zasadzie bieżącej rezerwacji, po wykupieniu biletu wstępu na korty w określonym czasie, na życzenie klienta wystawiana jest faktura. Na kortach tych odbywają się zajęcia sportowe zgodnie z przeznaczeniem obiektu sportowego, niemniej jednak, Wnioskodawca nie wie, czy korty wykorzystywane są w tym czasie na prowadzenie lekcji nauki badmintona, squasha, tenisa przez takiego trenera zewnętrznego, czy gra odbywa się jedynie w celach rekreacyjnych.

5. Udostępnieniu sali fitness na rzecz podmiotów gospodarczych na zasadzie wykupienia biletu wstępu w celu korzystania z obiektu zgodnie z jego charakterem. Udostępnienie sali fitness następuje wyłącznie na cele sportowe, w ramach tego udostępnienia sala fitness nie jest wykorzystywana do celów niesportowych, np.: organizacji różnych imprez firmowych, nawet połączonych z zajęciami sportowymi.

Wnioskodawca uzyskał informację z Urzędu Statystycznego z dnia 22 września 2016 r., zgodnie z którą, udostępnienie obiektu sportowego lub części obiektu sportowego - osobom fizycznym, podmiotom gospodarczym lub innym jednostkom organizacyjnym, na zasadzie np.: sprzedaży biletów wstępu lub karnetów, w celu korzystania zgodnie z charakterem obiektu - niezależnie, czy celem wstępu jest rekreacja czy uprawianie sportu (gdzie w ramach jednego biletu/karnetu wstępu można skorzystać z np.: kortów do badmintona, tenisa, squasha, boiska do gry w piłkę nożna), mieści się w grupowaniu: PKWiU 93.11.10.0 "Usługi związane z działalnością obiektów sportowych".

Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawca, usługi wymienione w pkt 1-5, zaklasyfikował do PKWiU 93.11.10.0 "Usługi związane z działalnością obiektów sportowych", bowiem udostępnienie obiektu sportowego następuje na zasadzie sprzedaży biletu wstępu lub karnetów w celu korzystania zgodnie z charakterem obiektu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy świadczone przez Wnioskodawcę usługi, polegające na udostępnieniu kortów do badmintona, tenisa, squasha, sali fitness oraz boiska do gry piłki nożnej, na rzecz podmiotów gospodarczych lub innych jednostek gospodarczych (stowarzyszeń, klubów sportowych) - szczegółowo opisanych w pkt 1-5 stanu faktycznego, na zasadzie sprzedaży biletów wstępu lub karnetów, w celu korzystania zgodnie z charakterem obiektu, podlega opodatkowaniu według obniżonej 8% stawki podatku VAT, zgodnie z poz. 179 załącznika nr 3 do ustawy VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, świadczone przez niego usługi, polegające na udostępnieniu kortów do badmintona, tenisa, squasha, sali fitness oraz boiska do gry piłki nożnej, na rzecz podmiotów gospodarczych lub innych jednostek gospodarczych (stowarzyszeń, klubów sportowych) - szczegółowo opisanych w pkt 1-5 stanu faktycznego, na zasadzie sprzedaży biletów wstępu lub karnetów, w celu korzystania zgodnie z charakterem obiektu, podlega opodatkowaniu według obniżonej 8% stawki podatku VAT, zgodnie z poz. 179 załącznika nr 3 do ustawy VAT.

UZASADNIENIE stanowiska.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 uVAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Świadczeniem usług, w myśl art. 8 ust. 1 uVAT, jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 uVAT.

Natomiast zgodnie z art. 5a uVAT, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepis ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Stosownie do zapisu art. 41 ust. 1 uVAT, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Z kolei w świetle art. 41 ust. 2 uVAT, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1

Na mocy art. 146a pkt 1 i 2 uVAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W załączniku nr 3 do ustawy VAT, zawierającym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, pod pozycją 179 - wymieniono "Usługi związane z działalnością obiektów sportowych" - PKWiU 93.11.10.0.

Z interpretacji uzyskanej przez Wnioskodawcę z Urzędu Statystycznego z dnia 22 września 2016 r., wynika, że udostępnienie obiektu sportowego lub części obiektu sportowego - osobom fizycznym, podmiotom gospodarczym lub innym jednostkom organizacyjnym, na zasadzie np.: sprzedaży biletów wstępu lub karnetów, w celu korzystania zgodnie z charakterem obiektu - niezależnie, czy celem wstępu jest rekreacja czy uprawianie sportu (gdzie w ramach jednego biletu/karnetu wstępu można skorzystać z np.: kortów do badmintona, tenisa, squasha, boiska do gry w piłkę nożną), mieści się w grupowaniu: PKWiU 93.11.10.0 "Usługi związane z działalnością obiektów sportowych".

W świetle powyższego, usługi udostępnienia obiektu sportowego lub jego części, niezależnie od statusu osoby korzystającej, tj. osoby fizyczne, podmioty gospodarcze, czy inne jednostki organizacyjne, na zasadzie sprzedaży biletu wstępu lub karnetów, w celu korzystania z obiektu zgodnie z jego charakterem, niezależnie, czy celem wstępu jest rekreacja, czy uprawianie sportu, zawsze stanowi usługę związaną z działalnością obiektów sportowych, mieszczącą się w grupowaniu PKWiU 93.11.10.0.

Usługi świadczone przez Wnioskodawcę, polegające na udostępnianiu kortów do badmintona, tenisa, squasha, sali fitness oraz boiska do gry piłki nożnej na rzecz podmiotów gospodarczych lub innych jednostek gospodarczych (stowarzyszeń, klubów sportowych) - szczegółowo opisanych w pkt 1-5 stanu faktycznego, na zasadzie sprzedaży biletów wstępu lub karnetów, w celu korzystania zgodnie z charakterem obiektu, mieszczą się w grupowaniu PKWiU 93.11.10.0 "Usługi związane z działalnością obiektów sportowych", zatem powinny podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT według obniżonej 8% stawki podatku VAT, zgodnie z poz. 179 załącznika nr 3 do ustawy VAT.

Zaznaczyć należy, że udostępnienie kortów do badmintona, tenisa, squasha, sali fitness oraz boiska do gry piłki nożnej na rzecz podmiotów gospodarczych lub innych jednostek gospodarczych, stowarzyszeń, klubów sportowych, następuje zawsze na cele sportowe zgodnie z charakterem obiektu sportowego.

Dodatkowo Wnioskodawca wskazuje, że w przypadkach udostępnienia obiektu sportowego na inne cele niż sportowe, np.: organizowanie imprez firmowych nawet połączonych z elementami sportowymi, zawsze udostępnienie to opodatkowuje według podstawowej 23% stawki podatku VAT, niemniej jednak, takie udostępnienie obiektu sportowego nie jest przedmiotem niniejszego wniosku.

Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie tego stanowiska.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Na mocy art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Należy zauważyć, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz wydane na jej podstawie rozporządzenia, przy ustalaniu preferencyjnych stawek podatkowych i zwolnień przedmiotowych, w niektórych przypadkach odwołują się do grupowań PKWiU. Prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja towarów i usług stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania podatkiem VAT w stosunku do towarów i usług, dla których przepisy VAT powołują stosowną klasyfikację statystyczną.

Należy zaznaczyć, że od dnia 1 stycznia 2016 r. obowiązuje rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676). Jednakże, zgodnie z § 3 pkt 1 ww. rozporządzenia, do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2017 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU).

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Posiada obiekt sportowy wraz z klubem fitness i siłownią oraz korty do tenisa, squasha i badmintona, a także salę do trenowania szermierki oraz boisko do gry w piłkę nożną. Przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest między innymi prowadzenie i odpłatne udostępnianie obiektu sportowego na rzecz osób fizycznych, klubów sportowych, podmiotów gospodarczych i innych jednostek organizacyjnych, wykupujących wstęp dla uczniów, pracowników, członków, w celu korzystania z obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem. Udostępnianie obiektu sportowego ww. klientom odbywa się na zasadzie sprzedaży jednorazowych biletów wstępu lub karnetów czasowych. W obiekcie sportowym prowadzone są zajęcia tenisa, badmintona, squasha, szermierki, zarówno grupowe, indywidualne, jak i w ramach treningów personalnych przez instruktorów zatrudnionych w obiekcie sportowym, które mieszczą się w grupowaniu PKWiU 93.11.10.0 "Usługi związane z działalnością obiektów sportowych". Wnioskodawca świadczy również usługi polegające na udostępnianiu siłowni, prowadzeniu zajęć fitness, aerobiku, które mieszczą się w grupowaniu PKWiU 96.04.10.0 "Usługi związane z poprawą kondycji fizycznej". W ramach prowadzonej działalności gospodarczej, Wnioskodawca świadczy też usługi polegające na:

1. Udostępnieniu kortów do badmintona oraz tenisa na rzecz Stowarzyszenia Klub Sportowy, które jest organizacją pożytku publicznego, działającą przy Centrum Sportowym (a więc na rzecz Stowarzyszenia działającego przy obiekcie sportowym prowadzonym przez Wnioskodawcę). Stowarzyszenie prowadzi działalność gospodarczą związaną z pozyskiwaniem środków z umów reklamowych od sponsorów na cele statutowe. Środki finansowe pozyskane od sponsorów (z usług reklamowych), jak i inne, np.: otrzymane w formie darowizny, dotacji, Stowarzyszenie przeznacza na cele statutowe, którymi są: szkolenie dzieci i młodzieży w dyscyplinie badminton oraz tenis ziemny. Członkami Stowarzyszenia są zarówno dzieci i młodzież, które są beneficjentami, jak i dorośli, którzy są darczyńcami, działaczami nie pobierającymi wynagrodzenia z tytułu działalności na rzecz Stowarzyszenia. Wnioskodawca udostępnia Stowarzyszeniu korty do badmintona oraz tenisa na prowadzenie zajęć sportowych, treningów badmintona i tenisa ziemnego dla swoich członków - dzieci, młodzieży, będących jednocześnie zawodnikami reprezentującymi klub sportowy na zasadzie wykupienia biletu wstępu lub karnetów. Udostępnianie kortów odbywa się na zasadzie rezerwacji ilości kortów na dany miesiąc, w zależności od potrzeb ich wykorzystania przez Stowarzyszenie. Rezerwacja ta umożliwia zatem wejście członków Stowarzyszenia w określonych dniach i godzinach na korty badmintona lub tenisa ziemnego w celu odbycia treningów badmintona i tenisa, prowadzonych przez instruktorów zatrudnionych przez Stowarzyszenie na podstawie umowy o pracę lub zlecenie, którzy jednocześnie są również instruktorami zatrudnionymi lub współpracującymi z Wnioskodawcą. Udostępnienie kortów do badmintona oraz tenisa członkom Stowarzyszenia następuje w celach sportowych, zgodnie z przeznaczeniem obiektu sportowego. Pod koniec danego miesiąca Wnioskodawca wystawia fakturę VAT na rzecz Stowarzyszenia, w zależności od ilości faktycznego wejścia na korty do badmintona lub tenisa w danym miesiącu przez członków Stowarzyszenia, w celu odbycia przez nich zajęć badmintona lub tenisa wraz z instruktorem.

2. Udostępnieniu kortów do badmintona, squasha, tenisa dla innych, niepowiązanych z Wnioskodawcą klubów sportowych na zasadzie sprzedaży biletu wstępu lub karnetów, w celu korzystania zgodnie z przeznaczeniem z obiektu sportowego. Udostępnienie kortów poprzedzone jest dokonaniem rezerwacji przez klub sportowy, która umożliwia, w czasie zarezerwowanym, wstęp klubowi sportowemu na korty w celu odbycia zajęć badmintona, squasha. Po wykupieniu biletu wstępu przez klub sportowy na korty do badmintona, squasha, tenisa, na życzenie klienta wystawiana jest faktura.

3. Udostępnieniu boiska do gry piłki nożnej na rzecz innych niepowiązanych z Wnioskodawcą klubów sportowych na zasadzie sprzedaży biletu wstępu lub karnetów, w celu korzystania zgodnie z przeznaczeniem z obiektu sportowego. Rozliczenie udostępnienia boiska do gry piłki nożnej następuje według faktycznej ilości godzin wykorzystanych w danym miesiącu przez klub sportowy.

4. Udostępnieniu kortów do badmintona, tenisa, squasha podmiotom gospodarczym, np.: trenerom zewnętrznym, niezatrudnionym w obiekcie sportowym Wnioskodawcy na zasadzie sprzedaży biletu wstępu lub karnetów, w celu korzystania zgodnie z charakterem z obiektu sportowego. Udostępnienie kortów odbywa się na zasadzie bieżącej rezerwacji, po wykupieniu biletu wstępu na korty w określonym czasie, na życzenie klienta wystawiana jest faktura. Na kortach tych odbywają się zajęcia sportowe zgodnie z przeznaczeniem obiektu sportowego, niemniej jednak, Wnioskodawca nie wie, czy korty wykorzystywane są w tym czasie na prowadzenie lekcji nauki badmintona, squasha, tenisa przez takiego trenera zewnętrznego, czy gra odbywa się jedynie w celach rekreacyjnych.

5. Udostępnieniu sali fitness na rzecz podmiotów gospodarczych na zasadzie wykupienia biletu wstępu w celu korzystania z obiektu zgodnie z jego charakterem. Udostępnienie sali fitness następuje wyłącznie na cele sportowe, w ramach tego udostępnienia sala fitness nie jest wykorzystywana do celów niesportowych, np.: organizacji różnych imprez firmowych, nawet połączonych z zajęciami sportowymi.

Wnioskodawca uzyskał informację z Urzędu Statystycznego, zgodnie z którą, udostępnienie obiektu sportowego lub części obiektu sportowego - osobom fizycznym, podmiotom gospodarczym lub innym jednostkom organizacyjnym, na zasadzie np.: sprzedaży biletów wstępu lub karnetów, w celu korzystania zgodnie z charakterem obiektu - niezależnie, czy celem wstępu jest rekreacja czy uprawianie sportu (gdzie w ramach jednego biletu/karnetu wstępu można skorzystać z np.: kortów do badmintona, tenisa, squasha, boiska do gry w piłkę nożna), mieści się w grupowaniu: PKWiU 93.11.10.0 "Usługi związane z działalnością obiektów sportowych". Wnioskodawca, usługi wymienione w pkt 1-5, zaklasyfikował do PKWiU 93.11.10.0 "Usługi związane z działalnością obiektów sportowych", bowiem udostępnienie obiektu sportowego następuje na zasadzie sprzedaży biletu wstępu lub karnetów w celu korzystania zgodnie z charakterem obiektu.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia stawki podatku dla usługi polegającej na udostępnieniu kortów do badmintona, tenisa, squasha, sali fitness oraz boiska do gry w piłkę nożną na rzecz podmiotów gospodarczych lub innych jednostek gospodarczych.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku, bądź zwolnienie od podatku.

W myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Stosownie do treści art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy wynosi 8%.

W tym miejscu należy wskazać, że ustawą z dnia 1 grudnia 2016 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2016 r. poz. 2024), ustawodawca w art. 146a we wprowadzeniu do wyliczenia wyrazy "2016 r." zastąpił wyrazami "2018 r.". W związku z powyższym, art. 146a pkt 1 i 2 ustawy od dnia 1 stycznia 2017 r. otrzymał następujące brzmienie:

"W okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy wynosi 8%".

Natomiast w załączniku nr 3 do ustawy, stanowiącym "Wykaz towarów i usług podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki 7%" (w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r. - 8%), wymienione zostały towary i usługi podlegające opodatkowaniu obniżoną stawką, wynoszącą obecnie 8%.

Powyższe pozycje dotyczą:

* poz. 179 - usług związanych z działalnością obiektów sportowych - PKWiU 93.11.10.0;

* poz. 182 - usług kulturalnych i rozrywkowych - wyłącznie w zakresie wstępu (bez względu na symbol PKWiU):

1.

na widowiska artystyczne, włączając przedstawienia cyrkowe;

2.

do obiektów kulturalnych;

* poz. 183 - usług związanych z rozrywką i rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu do wesołych miasteczek, parków rozrywki, na dyskoteki, sale taneczne - bez względu na symbol PKWiU;

* poz. 184 - usług bibliotek, archiwów, muzeów oraz pozostałych usług w zakresie kultury - wyłącznie w zakresie wstępu - bez względu na symbol PKWiU;

* poz. 185 - wstępu na imprezy sportowe - bez względu na symbol PKWiU.

W objaśnieniach do PKWiU wskazano, że grupowanie 93.11.10.0 obejmuje:

* usługi związane z działalnością obiektów sportowych na otwartym powietrzu lub halowych obiektów sportowych, takich jak: stadiony i areny sportowe, lodowiska, baseny, boiska sportowe, pola golfowe, tory do gry w kręgle, korty tenisowe, itp.;

* usługi związane z działalnością torów wyścigowych dla samochodów, psów i koni;

* usługi związane z organizowaniem i przeprowadzaniem imprez sportowych dla sportowców zawodowych lub amatorów z wykorzystaniem własnych, otwartych lub zamkniętych obiektów sportowych.

Przez obiekt sportowy należy rozumieć zwarty zespół urządzeń terenowych oraz budynków przeznaczonych do celów sportowych.

Zatem dla opodatkowania świadczonych przez Wnioskodawcę usług obniżoną stawką podatku VAT w wysokości 8% istotne znaczenie ma klasyfikacja statystyczna, a mianowicie fakt zidentyfikowania przedmiotowych usług pod symbolem PKWiU 93.11.10.0. Należy stwierdzić, że poz. 179 załącznika nr 3, o którym mowa powyżej, wskazuje preferencyjną stawkę podatku w odniesieniu do usług związanych z działalnością obiektów sportowych, sklasyfikowanych w PKWiU jako 93.11.10.0. Zatem obniżoną stawką podatku VAT będą objęte usługi związane z udostępnianiem obiektu sportowego w celu korzystania zgodnie z charakterem obiektu, niezależnie od tego, czy celem wstępu będzie rekreacja, czy uprawianie sportu.

Wnioskodawca wskazał w opisie sprawy, że uzyskał informację z Urzędu Statystycznego z dnia 22 września 2016 r., zgodnie z którą, udostępnienie obiektu sportowego lub części obiektu sportowego - osobom fizycznym, podmiotom gospodarczym lub innym jednostkom organizacyjnym, na zasadzie np.: sprzedaży biletów wstępu lub karnetów, w celu korzystania zgodnie z charakterem obiektu - niezależnie, czy celem wstępu jest rekreacja czy uprawianie sportu (gdzie w ramach jednego biletu/karnetu wstępu można skorzystać z np.: kortów do badmintona, tenisa, squasha, boiska do gry w piłkę nożną), mieści się w grupowaniu: PKWiU 93.11.10.0 "Usługi związane z działalnością obiektów sportowych".

W związku z powyższym, świadczone przez Zainteresowanego usługi, polegające na udostępnieniu kortów do badmintona, tenisa, squasha, sali fitness oraz boiska do gry w piłkę nożną, na rzecz podmiotów gospodarczych lub innych jednostek gospodarczych (stowarzyszeń, klubów sportowych), szczegółowo opisane w pkt 1-5 stanu faktycznego, na zasadzie sprzedaży biletów wstępu lub karnetów, w celu korzystania zgodnie z charakterem obiektu, opodatkowane są/będą według obniżonej 8% stawki podatku VAT, zgodnie z poz. 179 załącznika nr 3 do ustawy.

Tut. Organ informuje ponadto, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisywanym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym, które nie zostały objęte pytaniem oraz własnym stanowiskiem w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone. Dotyczy to w szczególności świadczonych przez Wnioskdoawcę usług polegających na udostępnianiu siłowni, prowadzeniu zajęć fitness, aerobiku, które mieszczą się w grupowaniu PKWiU 96.04.10.0 "Usługi związane z poprawą kondycji fizycznej".

W tym miejscu należy podkreślić, że w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie interpretację przepisów prawa podatkowego, nie mieści się analiza prawidłowości klasyfikacji usług do właściwego grupowania statystycznego. Minister Finansów nie jest zatem uprawniony do oceny stanowiska przedstawionego przez Wnioskodawcę w zakresie klasyfikacji statystycznej usług będących przedmiotem wniosku. Wobec powyższego, niniejsza interpretacja wydana została w oparciu o grupowanie PKWiU wskazane przez Zainteresowanego.

Jednocześnie, tut. Organ informuje, że zgodnie z przepisem art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Zatem, interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile zaistniały stan faktyczny i projektowane zdarzenie przyszłe pokrywać się będą z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W przypadku zmiany któregokolwiek elementu opisanego zdarzenia przyszłego, wydana interpretacja straci swoją aktualność.

Tut. Organ informuje ponadto, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Interpretacja dotyczy:

* zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia,

* zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Administracji Skarbowej w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl