3063-ILPP2-1.4512.217.2016.2.AS - Ustalenie stawki podatku dla biletów wstępu na wystawę klocków.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 17 lutego 2017 r. Izba Skarbowa w Poznaniu 3063-ILPP2-1.4512.217.2016.2.AS Ustalenie stawki podatku dla biletów wstępu na wystawę klocków.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201) oraz § 6 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 8 grudnia 2016 r. (data wpływu 9 grudnia 2016 r.), uzupełnionym pismem z dnia 26 stycznia 2017 r. (data wpływu 31 stycznia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia stawki podatku dla biletów wstępu na wystawę klocków "A" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 grudnia 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia stawki podatku dla biletów wstępu na wystawę klocków "A". Wniosek został uzupełniony pismem w dniu 31 stycznia 2017 r. o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Firma zajmująca się sprzedażą klocków marki "A" zorganizowała wystawę. W wizycie na wystawie klocków marki "A" mogą uczestniczyć zorganizowane grupy uczniów szkół podstawowych (klas I-VI), gimnazjów i szkół średnich oraz grupy przedszkolne, a także osoby indywidualne. Grupy szkolne i przedszkolne oraz dzieci wchodzą na wystawę tylko i wyłącznie z opiekunami. Zwiedzanie ma formę wystawy. Polega to na tym, że wstęp obejmuje wejście na wystawę, oglądnięcie zaaranżowanych makiet z gotowych zbudowanych zestawów z klocków "A". W większości są to zabytkowe zestawy z niedostępnych już w sprzedaży archiwalnych serii klocków o charakterze muzealnym, a najstarsze z nich pochodzą z roku 1958, czyli pierwszego roku produkcji klocków oraz autorskie budowle. Na wystawie grupy zorganizowane oprowadzane są przez osobę (edukatora), która ma wiedzę z zakresu historii powstania klocków "A" i wiedzę techniczną. Na wystawie są też eksponaty ruchome, które zwiedzający mogą samodzielnie uruchamiać i testować oraz zestawy edukacyjne, jak również miejsce dla dzieci do tworzenia własnych budowli.

Przedmiotowy wstęp na zwiedzanie jest odpłatny.

Opłata za wstęp na zwiedzanie wystawy... wynosi:

* 16 zł od osoby od poniedziałku do piątku,

* 19 zł od osoby od soboty do niedzieli,

* 12 zł dla grup zorganizowanych.

Z uzupełnienia z dnia 26 stycznia 2017 r. do wniosku wynika, że:

1. Wnioskodawca jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

2. Usługi wstępu na wystawę stanowią usługi w zakresie kultury. Wystawa jest zbiorem muzealnym zabytkowych klocków "A".

3. Firma Wnioskodawcy zajmuje się sprzedażą klocków "A", oraz organizacją wystawy klocków "A".

4. Zainteresowany świadczy usługi wstępu na wystawę klocków "A".

5. Złożony przez Wnioskodawcę wniosek dotyczy wyłącznie stawki VAT na sprzedaż biletów na wystawę.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy zastosowanie przez Zainteresowanego stawki VAT 8% od opłaty za wstęp na wystawę klocków "A" jest prawidłowe?

Zdaniem Wnioskodawcy, zwiedzanie w ramach WYSTAWY - klocków "A" opodatkowane jest podatkiem od towarów i usług według stawki 8%, na podstawie poz. 184 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług. Powyższe stanowisko jest zasadne, gdyż są to usługi, które wiążą się bezpośrednio ze wstępem i są zapewniane jedynie osobom, które uiszczą opłatę za wstęp - a zatem stanowią element nierozerwalnie związany z usługą podstawową - wstępem - wskazanym w załączniku nr 3 poz. 184 ustawy o VAT. W załączniku nr 3 do ustawy, zawierającym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, zawarto m.in. usługi:

* poz. 182 - bez względu na symbol PKWiU - "Usługi kulturalne i rozrywkowe - wyłącznie w zakresie wstępu:

1.

na widowiska artystyczne, włączając przedstawienia cyrkowe,

2.

do obiektów kulturalnych";

* poz. 184 - bez względu na symbol PKWiU - "Usługi bibliotek, archiwów, muzeów oraz pozostałe usługi w zakresie kultury - wyłącznie w zakresie wstępu",

* poz. 186 - bez względu na symbol PKWiU - "Pozostałe usługi związane z rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu".

Jednak ustawa o podatku od towarów i usług oraz przepisy wykonawcze do niej, nie definiują pojęć "kultura" i "usługa kulturalna". Zatem, przy dokonywaniu interpretacji ww. przepisu, posłużyć się można wykładnią zawartą w ustawie o prowadzeniu działalności kulturalnej oraz wykładnią literalną odwołując się do językowego znaczenia tego wyrazu.

Zgodnie z internetowym Słownikiem Języka Polskiego Wydawnictwa Naukowego PWN S.A., (...) kultura oznacza "materialną i umysłową działalność społeczeństw oraz jej wytwory".

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 406, z późn. zm.) - działalność kulturalna polega na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury. Formami organizacyjnymi działalności kulturalnej są w szczególności: teatry, opery, operetki, filharmonie, orkiestry, instytucje filmowe, kina, muzea, biblioteki, domy kultury, ogniska artystyczne, galerie sztuki oraz ośrodki badań i dokumentacji w różnych dziedzinach kultury (art. 2 ww. ustawy).

Mając na uwadze powyższe definicje oraz brzmienie poz. 179, 182-185 załącznika nr 3 do ustawy o VAT należy - na potrzeby stosowania art. 41 ust. 2, w związku z poz. 184 załącznika nr 3 do ustawy - uznać za kulturę prowadzoną możliwość zwiedzania wystawy oraz warsztaty edukacyjne dla dzieci i młodzieży. Ustawodawca bowiem objął obniżoną stawką podatku VAT w wysokości 8% pozostałe usługi w zakresie kultury, lecz wyłącznie w zakresie wstępu. Ustawodawca nie określił jednak ani form, ani kategorii "wstępu", do których ma zastosowanie obniżona stawka podatku w wysokości 8%.

Słownik Języka Polskiego (www.sjp.pwn.pl) definiuje pojęcie wstępu wskazując m.in., że jest to "możliwość wejścia gdzieś, prawo uczestniczenia w czymś".

Zatem, pod pojęciem "wstępu", w rozumieniu poz. 182-186 załącznika nr 3 do ustawy, należy rozumieć możliwość wejścia gdzieś, prawo uczestniczenia w czymś, przy czym nie ma znaczenia forma biletu (lub opłaty), tzn. czy jest to jednorazowy bilet, czy też karnet upoważniający do kilku wejść. Dodatkowo należy zauważyć, że wejścia (wstępu) nie można kojarzyć tylko z możliwością wejścia np.: do określonego miejsca (pomieszczenia). Ze wstępem, w rozumieniu tych przepisów, związane jest określone świadczenie (typowe dla danego obiektu). Tak np.: z nabyciem biletu wstępu do teatru związana jest możliwość obejrzenia przedstawienia, w przypadku parku rozrywki - możliwość korzystania z określonych urządzeń, sali tanecznej - możliwość tańczenia, na imprezę sportową - możliwość obejrzenia rozgrywanych na danym obiekcie zawodów, "na siłownię" - możliwość wykonywania ćwiczeń siłowych przy wykorzystaniu znajdujących się na jej terenie przyrządów, do parku narodowego - możliwość oglądania obiektów przyrodniczych znajdujących się na jego terenie.

Tym samym, nie ma uzasadnienia dla zawężania stosowania stawki obniżonej związanej ze wstępem do biernego uczestnictwa w danym przedsięwzięciu, a więc wyłącznie do wejścia do danego obiektu bez możliwości korzystania z urządzeń tam się znajdujących, jeżeli korzystanie z tych urządzeń wiąże się z typowym użytkowaniem danego obiektu w ramach wstępu do tego obiektu - dla porównania wyrok WSA z 30 stycznia 2014 r., sygn. akt I FSK 311/13.

Jednocześnie należy zauważyć, że stawkę obniżoną VAT stosuje się, na podstawie art. 41 ust. 2, w związku z poz. 184 załącznika nr 3 do ustawy, do usług w zakresie kultury (wyłącznie w zakresie wstępu), co oznacza, że objęte tym przepisem są tylko te świadczenia, które normalnie (typowo) wchodzą do tych usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą", opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Natomiast z art. 2 pkt 6 ustawy wynika, że przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl przepisu art. 5a ustawy - towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Zauważyć należy, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz wydane na jej podstawie rozporządzenia niejednokrotnie odwołują się do grupowań PKWiU przy ustalaniu preferencyjnych stawek podatkowych i zwolnień przedmiotowych. Prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja towarów i usług stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania podatkiem VAT w stosunku do towarów i usług, dla których przepisy VAT powołują stosowną klasyfikację statystyczną.

Od dnia 1 stycznia 2011 r., na potrzeby podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.).

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy - stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże, zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku.

I tak, w myśl art. 41 ust. 2 ustawy - dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Na mocy art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W załączniku Nr 3 do ustawy, stanowiącym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, zawarto m.in. usługi:

* poz. 182 - bez względu na symbol PKWiU - "Usługi kulturalne i rozrywkowe - wyłącznie w zakresie wstępu:

1.

na widowiska artystyczne, włączając przedstawienia cyrkowe,

2.

do obiektów kulturalnych";

* poz. 183 - bez względu na symbol PKWiU - "Usługi związane z rozrywką i rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu do wesołych miasteczek, parków rozrywki, na dyskoteki, sale taneczne";

* poz. 184 - bez względu na symbol PKWiU - "Usługi bibliotek, archiwów, muzeów oraz pozostałe usługi w zakresie kultury - wyłącznie w zakresie wstępu";

* poz. 186 - bez względu na symbol PKWiU - "Pozostałe usługi związane z rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu".

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że stawką podatku w wysokości 8% objęte zostały m.in. usługi w zakresie kultury oraz związane z rekreacją, imprezami sportowymi, jednakże wyłącznie w zakresie wstępu.

Ponadto należy wskazać, że w załączniku nr 3 do Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L Nr 347, str. 1, z późn. zm.), zwanej dalej Dyrektywą 2006/112/WE, stanowiący wykaz dostaw towarów i świadczenia usług, do których można zastosować stawki obniżone, o których mowa w art. 98, w poz. 7 wymieniony został wstęp na przedstawienia, do teatrów, cyrków, na targi, do wesołych miasteczek, parków rozrywki, na koncerty, do muzeów, ogrodów zoologicznych, kin, na wystawy oraz podobne imprezy i obiekty kulturalne.

Obowiązujący od 1 lipca 2011 r. art. 32 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, wskazuje, że:

a.

usługi wstępu na imprezy kulturalne, artystyczne, sportowe, naukowe, edukacyjne, rozrywkowe lub podobne, o których mowa w art. 53 Dyrektywy 2006/112/WE, obejmują świadczenie usług, których podstawową cechą jest przyznawanie prawa wstępu w zamian za bilet lub opłatę, w tym opłatę w formie abonamentu, biletu okresowego lub opłaty okresowej;

b.

ustęp 1 ma zastosowanie w szczególności do:

* prawa wstępu na spektakle, przedstawienia teatralne, występy cyrkowe, targi, do parków rozrywki, na koncerty, wystawy, jak również inne podobne wydarzenia kulturalne;

* prawa wstępu na wydarzenia sportowe, takie jak mecze lub zawody;

* prawa wstępu na wydarzenia edukacyjne i naukowe, takie jak konferencje i seminaria;

c.

ustęp 1 nie obejmuje korzystania z obiektów, takich jak sale gimnastyczne i inne, w zamian za opłatę.

W przepisach ustawy o podatku od towarów i usług nie definiuje się pojęcia "wstępu". W konsekwencji należy sięgnąć do wykładni językowej, aby poznać jego znaczenie. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN S.A., strona internetowa www.sjp.pwn.pl), pod pojęciem tym należy rozumieć "możliwość wejścia gdzieś, prawo uczestniczenia w czymś".

Wstęp należy rozumieć zatem jako możliwość wejścia "gdzieś", prawo uczestniczenia w "czymś", przy czym nie ma znaczenia forma biletu, tzn. czy jest to jednorazowy bilet wstępu, czy też karnet upoważniający do kilku wejść.

Dodatkowo należy zauważyć, że wejścia (wstępu) nie można kojarzyć tylko z możliwością wejścia np. do określonego miejsca (pomieszczenia). Ze wstępem, w rozumieniu tych przepisów, związane jest określone świadczenie (typowe dla danego obiektu). I tak np. z nabyciem biletu wstępu do teatru związana jest możliwość obejrzenia przedstawienia, w przypadku parku rozrywki - możliwość korzystania z określonych urządzeń, sali tanecznej - możliwość tańczenia, na imprezę sportową - możliwość obejrzenia rozgrywanych na danym obiekcie zawodów, "na siłownię" - możliwość wykonywania ćwiczeń siłowych przy wykorzystaniu znajdujących się na jej terenie przyrządów, do parku narodowego - możliwość oglądania obiektów przyrodniczych znajdujących się na jego terenie.

Tym samym, nie ma uzasadnienia dla zawężania stosowania stawki obniżonej związanej ze wstępem do biernego uczestnictwa w danym przedsięwzięciu, a więc wyłącznie do wejścia do danego obiektu bez możliwości korzystania z urządzeń tam się znajdujących, jeżeli korzystanie z tych urządzeń wiąże się z typowym użytkowaniem danego obiektu w ramach wstępu do tego obiektu - por. wyrok NSA z 30 stycznia 2014 r., sygn. akt I FSK 311/13.

Jednocześnie należy zauważyć, że stawkę obniżoną VAT stosuje się, na podstawie art. 41 ust. 2, w związku z poz. 184 załącznika nr 3 do ustawy, do usług w zakresie kultury (wyłącznie w zakresie wstępu), co oznacza, że objęte tym przepisem są tylko te świadczenia, które normalnie (typowo) wchodzą do tych usług.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca - firma zajmująca się sprzedażą klocków marki "A" - zorganizował wystawę. W wizycie na wystawie klocków marki "A" mogą uczestniczyć zorganizowane grupy uczniów szkół podstawowych, gimnazjów i szkół średnich oraz grupy przedszkolne, a także osoby indywidualne. Grupy szkolne i przedszkolne oraz dzieci wchodzą na wystawę tylko i wyłącznie z opiekunami. Zwiedzanie ma formę wystawy. Polega to na tym, że wstęp obejmuje wejście na wystawę, oglądnięcie zaaranżowanych makiet z gotowych zbudowanych zestawów z klocków "A". W większości są to zabytkowe zestawy z niedostępnych już w sprzedaży archiwalnych serii klocków o charakterze muzealnym, a najstarsze z nich pochodzą z roku 1958, czyli pierwszego roku produkcji klocków oraz autorskie budowle. Na wystawie grupy zorganizowane oprowadzane są przez osobę (edukatora), która ma wiedzę z zakresu historii powstania klocków "A" i wiedzę techniczną. Na wystawie są też eksponaty ruchome, które zwiedzający mogą samodzielnie uruchamiać i testować oraz zestawy edukacyjne, jak również miejsce dla dzieci do tworzenia własnych budowli. Przedmiotowy wstęp na zwiedzanie jest odpłatny. Wnioskodawca jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Usługi wstępu na wystawę stanowią usługi w zakresie kultury. Wystawa jest zbiorem muzealnym zabytkowych klocków "A". Firma Wnioskodawcy zajmuje się sprzedażą klocków "A", oraz organizacją wystawy klocków "A". Zainteresowany świadczy usługi wstępu na wystawę klocków "A". Złożony przez Wnioskodawcę wniosek dotyczy wyłącznie stawki VAT za sprzedaż biletów na wystawę.

W związku z powyższym wątpliwości Zainteresowanego dotyczą kwestii ustalenia stawki podatku VAT dla biletów wstępu na wystawę.

Należy zauważyć, że ustawa o podatku od towarów i usług nie zawiera definicji usług kulturalnych, jednak należy uznać, że usługą taką będzie usługa związana z kulturą, a z uwagi na brak definicji kultury w prawie podatkowym odnieść się trzeba do znaczenia słownikowego, mając na uwadze charakter, jaki ma spełniać ta definicja w tym przypadku. Tym samym wskazać należy, że kultura oznacza "materialną i umysłową działalność społeczeństw oraz jej wytwory", zaś usługa, to "pomoc okazana komuś", "działalność gospodarcza służąca do zaspokajania potrzeb ludzi". Natomiast określenie "kulturalny" oznacza "odnoszący się do tworzenia i upowszechniania kultury lub stanowiący jej składnik". Właściwe więc wydaje się przyjęcie, że kultura, to ogół wytworów i osiągnięć z dziedziny sztuki, funkcjonujących w postaci np. dzieł artystycznych, związanych z twórczością artystyczną (np. o charakterze literackim, naukowym, plastycznym, muzycznym).

W tym miejscu można też wskazać, że zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2012 r. poz. 406, z późn. zm.), działalność kulturalna w rozumieniu niniejszej ustawy polega na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury.

W rozpatrywanej sprawie, z nabyciem biletu wstępu związana jest możliwość zwiedzania wystawy, obejrzenia zaaranżowanych makiet z gotowych zbudowanych zestawów z klocków "A". Grupy zorganizowane oprowadzane są przez edukatora, posiadającego wiedzę techniczną i wiedzę z zakresu historii powstania klocków "A". Zwiedzający mogą samodzielnie uruchamiać i testować eksponaty ruchome oraz zestawy edukacyjne. Na wystawie zostało przygotowane także miejsce dla dzieci do tworzenia własnych budowli. Z opisu sprawy nie wynika również, żeby opłata za wstęp uzależniona była od atrakcji, z których chcą skorzystać zwiedzający. Zatem nie ma miejsca sytuacja, w której opłata za wstęp jest zróżnicowana w zależności od tego, czy zwiedzający uczestniczą w niektórych atrakcjach, czy też nie. W konsekwencji, świadczenia oferowane przez Wnioskodawcę należą do świadczeń, które typowo łączą się z usługą zwiedzania wystawy, i których cechą podstawową jest przyznanie prawa wstępu na opisaną we wniosku wystawę.

Nadto, w ocenie tut. Organu, charakter świadczonych przez Wnioskodawcę usług wymienionych w opisie sprawy, oceniany przez pryzmat przywołanej wyżej definicji "kultury" wskazuje, że usługi odpłatnego wstępu na wystawę można sklasyfikować jako "usługi w zakresie kultury". Powyższe wynika także z opisu sprawy.

Zatem, w niniejszej sprawie czynności, za które pobierana jest opłata (bilet za wstęp na wystawę), należy uznać za usługi o charakterze kulturalnym. W związku z powyższym, ww. usługi można zaliczyć do grupy usług mieszczących się w poz. 184 załącznika nr 3 ustawy, w którym wymienione zostały "usługi bibliotek, archiwów, muzeów oraz pozostałych usług w zakresie kultury wyłącznie w zakresie wstępu" - bez względu na symbol PKWiU, a w konsekwencji, świadczenie to jest opodatkowane obniżoną do wysokości 8% stawką podatku, zgodnie z art. 41 ust. 2, w związku z art. 146a pkt 2 ustawy.

Podsumowując, Wnioskodawca zastosował prawidłową stawkę podatku VAT w wysokości 8% dla biletów wstępu na wystawę klocków "A".

W tym miejscu należy wskazać, że ustawą z dnia 1 grudnia 2016 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2016 r. poz. 2024), ustawodawca w art. 146a we wprowadzeniu do wyliczenia wyrazy "2016 r." zastąpił wyrazami "2018 r.". W związku z powyższym, art. 146a pkt 1 i 2 ustawy od dnia 1 stycznia 2017 r. otrzymał następujące brzmienie:

"W okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy wynosi 8%".

Tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Administracji Skarbowej w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl