3063-ILPP1-3.4512.98.2016.2.IL - Nieodpłatne otrzymanie towarów od firmy chińskiej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 30 listopada 2016 r. Izba Skarbowa w Poznaniu 3063-ILPP1-3.4512.98.2016.2.IL Nieodpłatne otrzymanie towarów od firmy chińskiej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 15 września 2016 r. (data wpływu 22 września 2016 r.) uzupełnionym dnia 9 listopada 2016 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie nieodpłatnego otrzymania towarów od firmy chińskiej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 września 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie nieodpłatnego otrzymania towarów od firmy chińskiej. Wniosek został uzupełniony dnia 9 listopada 2016 r. o stosowną opłatę.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest technicznym operatorem sklepu internetowego z odzieżą. Właścicielem sklepu (portalu internetowego) i sprzedawanej w nim odzieży jest firma z Chin. Rolą Wnioskodawcy jest kontakt z klientem polskim, realizacja gwarancji i przyjmowanie zwrotów towarów. Klient polski dokonuje zakupów odzieży samodzielnie za pomocą portalu internetowego. Towar do klienta jest wysyłany bezpośrednio z Chin. Natomiast reklamacje i zwroty są przyjmowane i realizowane przez Wnioskodawcę w imieniu sprzedawcy. Na żadnym etapie obrotu Wnioskodawca nie jest stroną transakcji.

Firma chińska, pozostająca właścicielem zwróconych towarów, nie jest zainteresowana ich ponownym wprowadzeniem do sprzedaży lub odesłaniem do Chin. Jest gotowa przekazać je nieodpłatnie Wnioskodawcy, który chciałby przyjąć pewną ich partię i ponownie wprowadzić do sprzedaży we własnym imieniu i na własny rachunek. Przekazanie towarów będzie miało charakter całkowicie nieodpłatny. Wartość towarów nie będzie brana pod uwagę w rozliczeniach z firmą chińską z tytułu świadczonych usług. Nie będzie też traktowane jako dodatkowe wynagrodzenie za te usługi. Firma chińska nie będzie się również domagać tytułem ekwiwalentu za darowane towary wykonania przez Wnioskodawcę jakichkolwiek czynności.

Firma chińska nie jest zarejestrowana w Polsce jako podatnik VAT, ani nie posiada tu stałego miejsca prowadzenia działalności. Zleceniodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy nieodpłatna dostawa towarów od firmy chińskiej będzie rodzić dla Wnioskodawcy obowiązki w zakresie podatku od towarów i usług?

Zdaniem Wnioskodawcy, w analizowanej sytuacji nieodpłatna dostawa dokonana między firmą chińską a Wnioskodawcą dotyczyć będzie towarów znajdujących się na terytorium kraju. Zleceniodawca nie wystąpi jako importer, gdyż towary są importowane wcześniej z Chin do Polski przez pierwotnego nabywcę - polskiego klienta. Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług podatnikami są, m.in. podmioty, na których ciąży obowiązek uiszczenia cła. Ponieważ przywóz z terytorium Chin na terytorium Unii Europejskiej dotyczy dostawy między firmą chińską a polskim klientem detalicznym obowiązek uiszczenia cła ciąży na tym ostatnim. Zwrócony przez niego towar nie opuszcza terytorium kraju i będzie przekazany przez firmę chińską Wnioskodawcy. W związku z powyższym u Wnioskodawcy nie wystąpi obowiązek zapłaty podatku VAT z tytułu importu.

Co do zasady, osoby prawne nabywające towary na terytorium kraju od podatnika nieposiadającego siedziby działalności oraz stałego miejsca jej prowadzenia na terytorium kraju, są podatnikami podatku VAT z tytułu tej dostawy. W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, opodatkowaniu podlega wyłącznie dostawa odpłatna. Ponieważ w omawianej sytuacji dostawa ma charakter nieodpłatny, nie będzie ona podlegała opodatkowaniu.

W związku z tym na Wnioskodawcy nie będą ciążyć żadne obowiązki wynikające z przepisów dotyczących podatku od towarów i usług w związku z opisanym nieodpłatnym otrzymaniem towarów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Stosownie do art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą - opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów na terytorium kraju;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy - przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Artykuł 7 ust. 1 ustawy stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 2 pkt 7 ustawy - przez import towarów rozumie się przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium Unii Europejskiej.

W świetle art. 9 ust. 1 ustawy - przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.

Na mocy art. 26a ust. 1 ustawy - miejscem importu towarów jest terytorium państwa członkowskiego, na którym towary znajdują się w momencie ich wprowadzenia na terytorium Unii Europejskiej.

Zgodnie z art. 25 ust. 1 ustawy - wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów uznaje się za dokonane na terytorium państwa członkowskiego, na którym towary znajdują się w momencie zakończenia ich wysyłki lub transportu.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych - art. 15 ust. 2 ustawy.

Jak stanowi art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy - podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, na których ciąży obowiązek uiszczenia cła, również w przypadku, gdy na podstawie przepisów celnych importowany towar jest zwolniony od cła albo cło na towar zostało zawieszone, w części lub w całości, albo zastosowano preferencyjną, obniżoną lub zerową stawkę celną.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 3 ustawy - podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne dokonujące wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca (zarejestrowany czynny podatnik VAT) jest technicznym operatorem sklepu internetowego z odzieżą. Właścicielem sklepu (portalu internetowego) i sprzedawanej w nim odzieży jest firma z Chin, która nie jest zarejestrowana w Polsce jako podatnik VAT, ani nie posiada w Polsce stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej. Rolą Wnioskodawcy jest kontakt z klientem polskim, realizacja gwarancji i przyjmowanie zwrotów towarów. Klient polski będzie dokonywał zakupów odzieży samodzielnie za pomocą portalu internetowego. Towar do klienta będzie wysyłany bezpośrednio z Chin. Natomiast reklamacje i zwroty będą przyjmowane i realizowane przez Wnioskodawcę w imieniu sprzedawcy. Na żadnym etapie obrotu Wnioskodawca nie będzie stroną transakcji.

Firma chińska, pozostająca właścicielem zwróconych towarów, nie będzie zainteresowana ich ponownym wprowadzeniem do sprzedaży lub odesłaniem do Chin. Będzie gotowa przekazać je nieodpłatnie Wnioskodawcy, który chciałby przyjąć pewną ich partię i ponownie wprowadzić do sprzedaży we własnym imieniu i na własny rachunek. Przekazanie towarów będzie miało charakter całkowicie nieodpłatny.

Zatem nieodpłatna dostawa towarów przez kontrahenta chińskiego na rzecz Wnioskodawcy będzie dokonana na terytorium kraju.

W wyniku tej transakcji nie dojdzie więc do importu towarów na terytorium kraju, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 3 ustawy, ponieważ otrzymane towary nie zostaną przywiezione z terytorium państwa trzeciego. Przedmiotowa transakcja nie spełni także definicji wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, wskazanej w art. 5 ust. 1 pkt 4 ustawy, ponieważ towar nie zostaje przemieszczony z terytorium innego niż Polska państwa członkowskiego i jest przekazywany nieodpłatnie (bez wynagrodzenia).

W tym miejscu należy jednak wskazać na art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy, w myśl którego - podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające towary, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

a.

dokonującym ich dostawy na terytorium kraju jest podatnik nieposiadający siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, a w przypadku dostawy towarów innych niż gaz w systemie gazowym, energia elektryczna w systemie elektroenergetycznym, energia cieplna lub chłodnicza przez sieci dystrybucji energii cieplnej lub chłodniczej, podatnik ten nie jest zarejestrowany zgodnie z art. 96 ust. 4,

b.

nabywcą jest:

* w przypadku nabycia gazu w systemie gazowym, energii elektrycznej w systemie elektroenergetycznym, energii cieplnej lub chłodniczej przez sieci dystrybucji energii cieplnej lub chłodniczej - podmiot zarejestrowany zgodnie z art. 96 ust. 4 lub art. 97 ust. 4,

* w pozostałych przypadkach - podatnik, o którym mowa w art. 15, posiadający siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15, posiadająca siedzibę na terytorium kraju i zarejestrowana zgodnie z art. 97 ust. 4,

c.

dostawa towarów nie jest dokonywana w ramach sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju.

W myśl ww. regulacji, podmiotem zobowiązanym do zapłaty podatku od towarów i usług z tytułu dostawy towarów na terytorium Polski jest nabywca towaru. Przepis ten znajdzie zastosowanie, gdy łącznie będą spełnione następujące warunki:

1.

dostawa towarów ma miejsce na terytorium kraju;

2.

dokonującym ich dostawy na terytorium kraju jest podatnik nieposiadający siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju (art. 17 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy), który nie jest zarejestrowany zgodnie z art. 96 ust. 4 ustawy;

3.

nabywcą towarów jest podatnik, o którym mowa w art. 15, posiadający siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Polski lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15, posiadająca siedzibę na terytorium kraju i zarejestrowana zgodnie z art. 97 ust. 4 ustawy;

4.

dostawa nie jest realizowana w ramach sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju.

Powołany przepis odnosi się zatem do czynności odpłatnej dostawy towarów, o której mowa art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, która podlega opodatkowaniu na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy, w pewnych ściśle określonych przypadkach, również nieodpłatne przekazanie towarów należy uznać za spełniające definicję odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

I tak, w myśl art. 7 ust. 2 ustawy - przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

1.

przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2.

wszelkie inne darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

Zatem przez dostawę towarów należy rozumieć też nieodpłatne przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w tym także wszelkie inne darowizny, z którym wiąże się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, o ile podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu, imporcie lub wytworzeniu tych towarów lub ich części składowych. Jeżeli natomiast podatnik nie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego, to nieodpłatne przekazanie (w tym także darowizna) tych towarów pozostaje poza zakresem opodatkowania, bez względu na cel, na który zostały one przekazane (darowane).

W przedmiotowej sprawie, firmie chińskiej nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z towarem, który zostanie nieodpłatnie przekazany dla Wnioskodawcy.

W konsekwencji, przekazanie towarów pozostanie poza zakresem opodatkowania podatkiem od towarów i usług, ponieważ nie może być potraktowane, jako odpłatna dostawa towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Powyższe oznacza natomiast, że powołany w niniejszej interpretacji art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy, nie będzie miał zastosowania.

Podsumowując, nieodpłatne otrzymanie towarów od firmy chińskiej nie będzie rodzić dla Wnioskodawcy obowiązku opodatkowania tej czynności podatkiem od towarów i usług, ponieważ nie będzie stanowiło żadnej czynności wymienionej w art. 5 ust. 1 ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, że w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl