3063-ILPP1-3.4512.67.2016.2.KM - Ustalenie prawa do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części w związku z prowadzeniem działań inwestycyjnych realizowanych przez wnioskodawcę w ramach projektu pn. pn. "Ochrona, promocja i rozwój dziedzictwa kulturowego".

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 4 listopada 2016 r. Izba Skarbowa w Poznaniu 3063-ILPP1-3.4512.67.2016.2.KM Ustalenie prawa do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części w związku z prowadzeniem działań inwestycyjnych realizowanych przez wnioskodawcę w ramach projektu pn. pn. "Ochrona, promocja i rozwój dziedzictwa kulturowego".

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 7 września 2016 r. (data wpływu 12 września 2016 r.) uzupełnionym pismem z dnia 17 października 2016 r. (data wpływu 20 października 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części w związku z prowadzeniem działań inwestycyjnych realizowanych przez Wnioskodawcę w ramach projektu pn. pn. "Ochrona, promocja i rozwój dziedzictwa kulturowego (...)", obejmującego remont 7 obiektów zabytków: dzwonnicy w A. i 6 kapliczek w miejscowościach: B., C., D., E., F., G., oraz renowację zabytkowego obrazu, który znajduje się w kapliczce w G. - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 września 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części w związku z prowadzeniem działań inwestycyjnych realizowanych przez Wnioskodawcę w ramach projektu pn. "Ochrona, promocja i rozwój dziedzictwa kulturowego - (...)", obejmującego remont 7 obiektów zabytków: dzwonnicy w A. i 6 kapliczek w miejscowo-ściach: B., C., D., E., F., G. oraz renowację zabytkowego obrazu, który znajduje się w kapliczce w G. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 17 października 2016 r. (data wpływu 20 paź-dziernika 2016 r.) o informacje doprecyzowujące opis sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Powiat przygotowuje się do złożenia wniosku partnerskiego (ostatecznym dniem złożenia wniosku jest 10 października 2016 r.) do Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, Oś Priorytetowa III Ochrona Środowiska, dziedzictwa kulturowego i naturalnego, działanie 5.3.1 Dziedzictwo kulturowe i kultura Nazwa projektu: Ochrona, promocja i rozwój dziedzictwa kulturowego na obszarze (...) - część północna; Wnioskodawca przedmiotowego projektu/Lider: Powiat; Partnerzy projektu: 4 Gminy z obszaru Powiatu oraz 5 Parafii Rzymskokatolickich; Okres realizacji: 1 kwietnia 2017 r.-30 kwietnia 2019 r.

Liczba zabytków objętych wsparciem w ramach przedmiotowego projektu: 21 sztuk.

Całkowita wartość projektu: ok. 4 000 000 zł; Wartość dofinansowania: ok. 3 400 000 zł; Razem wkład własny: ok. 600 000 zł. Każdy z partnerów biorących udział w przedmiotowym projekcie we własnym zakresie będzie prowadził działania inwestycyjne. Wspólne będą działania informacyjne, promocyjne i edukacyjne za realizację których odpowiedzialny będzie Lider projektu.

Zakres Gminy/zadanie pn. Ochrona, promocja i rozwój dziedzictwa kulturowego - Gmina obejmuje kompleksowy remont 7 obiektów zabytków: dzwonnicy w A. i 6 kapliczek w miejscowościach: B., C., D., E., F., G. oraz renowację zabytkowego obrazu, który znajduje się w kapliczce w G.

Przedmiotowy projekt będzie polegał na robotach budowlanych przy siedmiu obiektach:

1. A. (obręb ewidencyjny A.), remont dzwonnicy, nr działki 49/5.

Zakres planowanych prac:

o skucie i utylizacja tynków wewnętrznych i zewnętrznych,

o demontaż pozostałych elementów więźby dachowej,

o odkopanie murów fundamentowych w celu dokonania oceny stanu technicznego, ewentualne uszkodzenia naprawić i mur wzmocnić, wykonać tynk dla założenia warstwy izolacyjnej,

o izolacja przeciwwilgociowa murów fundamentowych z końcowym założeniem folii kubełkowej,

o wykonanie nowej podłogi ceramicznej z cegły pełnej klinkierowej układanej na zaprawie z wypełnieniem spoiny fugą trasową,

o oczyszczenie, naprawa, wzmocnienie i spoinowanie elewacji dzwonnicy,

o remont drewnianej konstrukcji stropów wraz z uzupełnieniem i częściową wymianą deskowania,

o wykonanie nowej konstrukcji więźby dachowej,

o zabezpieczenie elementów drewnianych więźby dachowej oraz drewnianej konstrukcji stropów preparatem grzybobójczym, bakteriobójczym oraz do ochrony przeciwpożarowej,

o montaż pokrycia dachowego,

o wykonanie i montaż nowej stolarki okiennej i drzwiowej z zachowaniem istniejących charakterystycznych parametrów i podziałów,

o wykonanie nowych tynków oraz wykonanie malatur wewnątrz i na zewnątrz obiektu,

o remont konserwatorski - renowacja elewacji,

o remont konserwatorski - renowacja tynkowanych ścian wewnątrz obiektu.

2. B.- zakres planowanych prac:

o odkopanie murów fundamentowych w celu dokonania oceny stanu technicznego, ewentualne uszkodzenia naprawić i mur wzmocnić, wykonać obrzutkę i wyrównanie tynkiem cokołowym lica fundamentu dla założenia warstwy izolacyjnej,

o izolacja przeciwwilgociowa murów fundamentowych z końcowym założeniem folii kubełkowej,

o wykonanie izolacji poziomej murów metodą iniekcji krystalicznej,

o wymiana warstwy podposadzkowej z piasku zagęszczonego gr. 15 cm na gruncie rodzimym,

o wykonanie posadzki cementowej zatartej na gładko z zatopionym zbrojeniem na uprzednio położonej izolacji poziomej wywiniętej na ściany,

o montaż nowego stopnia schodowego na istniejącym fundamencie,

o oczyszczenie, naprawa, wzmocnienie i spoinowanie ścian elewacji kapliczki,

o odtworzenie partii cokołowej oraz gzymsów obwodowych na styku konstrukcji dachu i murów budynku,

o odtworzenie elementów sztukatorskich nad wejściem,

o ocena stanu technicznego konstrukcji więźby dachowej,

o wymiany części elementów więźby dachowej (zakłada się konieczność wymiany ca 50% elementów),

o oczyszczenie i zabezpieczenie elementów drewnianych więźby dachowej preparatem grzybobójczym, bakteriobójczym oraz do ochrony przeciwpożarowej,

o montaż pokrycia dachowego w postaci dachówki karpiówki układanej podwójnie w koronkę,

o wykonanie nowych tynków przy użyciu zapraw renowacyjnych, wewnątrz i na zewnątrz obiektu,

o renowacja istniejącej stolarki drzwiowej,

o remont konserwatorski - renowacja tynkowanych ścian zewnętrznych wraz z elementami sztukatorskimi.

3. C. - zakres planowanych prac:

o odkopanie murów fundamentowych w celu dokonania oceny stanu technicznego, ewentualne uszkodzenia naprawić i mur wzmocnić, wykonać obrzutkę i wyrównanie tynkiem cokołowym lica fundamentu dla założenia warstwy izolacyjnej,

o izolacja przeciwwilgociowa murów fundamentowych z końcowym założeniem folii kubełkowej,

o wykonanie pokrycia dachowego z dachówki karpiówki,

o odtworzenie partii cokołowej oraz gzymsów obwodowych na styku konstrukcji dachu i murów budynku,

o wykonanie nowych tynków przy użyciu zapraw renowacyjnych na zewnątrz obiektu,

o wymiana okna drewnianego,

o wykonanie nowej opaski betonowej, renowacja cokołu ogrodzenia, chodnika betonowego, obrzeży oraz stopni schodów kamiennych,

o remont konserwatorski - renowację tynkowanych ścian zewnątrz obiektu.

4. D. - zakres planowanych prac:

o odkopanie murów fundamentowych w celu dokonania oceny stanu technicznego, ewentualne uszkodzenia naprawić i mur wzmocnić, wykonać obrzutkę i wyrównanie tynkiem cokołowym lica fundamentu dla założenia warstwy izolacyjnej,

o izolacja przeciwwilgociowa murów fundamentowych z końcowym założeniem folii kubełkowej,

o wykonanie pokrycia dachowego z blachy tytan-cynk gr. 0,55 mm w kolorze antracyt,

o odtworzenie partii cokołowej oraz gzymsów obwodowych na styku konstrukcji dachu i murów budynku,

o wykonanie nowych tynków przy użyciu zapraw renowacyjnych na zewnątrz obiektu,

o renowacja istniejącego okna stalowego,

o wykonanie nowego chodnika oraz opaski betonowej wokół kapliczki,

o remont konserwatorski - renowacja tynkowanych ścian zewnętrznych.

5. E. - zakres planowanych prac:

o odkopanie murów fundamentowych w celu dokonania oceny stanu technicznego, ewentualne uszkodzenia naprawić i mur wzmocnić, wykonać tynk dla założenia warstwy izolacyjnej,

o izolacja przeciwwilgociowa murów fundamentowych z końcowym założeniem folii kubełkowej,

o naprawa konstrukcji więźby dachowej,

o zabezpieczenie elementów drewnianych dzwonnicy preparatem grzybobójczym, bakteriobójczym oraz do ochrony przeciwpożarowej,

o montaż pokrycia dachowego z blachy tytan-cynk,

o renowacja istniejącej stolarki okiennej,

o renowacja tynków we wnękach I i II kondygnacji,

o renowacja ogrodzenia,

o remont konserwatorski - renowacja elewacji ceglanej.

6. F.- zakres planowanych prac:

o odkopanie murów fundamentowych w celu dokonania oceny stanu technicznego, ewentualne uszkodzenia naprawić i mur wzmocnić, wykonać tynk dla założenia warstwy izolacyjnej,

o izolacja przeciwwilgociowa murów fundamentowych z końcowym założeniem folii kubełkowej,

o oczyszczenie, naprawa, wzmocnienie i spoinowanie elewacji dzwonnicy,

o naprawa konstrukcji więźby dachowej,

o zabezpieczenie elementów drewnianych więźby dachowej preparatem grzybobójczym, bakteriobójczym oraz do ochrony przeciwpożarowej,

o montaż pokrycia dachowego,

o wykonanie i montaż nowej stolarki okiennej z zachowaniem istniejących charakterystycznych parametrów i podziałów,

o wykonanie nowych tynków oraz wykonanie malatur wewnątrz i na zewnątrz obiektu,

o renowacja ogrodzenia,

o remont istniejących schodów,

o wykonanie opaski betonowej wokół kapliczki,

o remont konserwatorski - renowacja elewacji, renowacja tynkowanych ścian wewnątrz obiektu oraz figur.

7. G. - zakres planowanych prac:

o skucie i utylizacja tynków wewnętrznych pomieszczenia nad II kondygnacją,

o demontaż pokrycia dachowego wraz z obróbkami,

o demontaż zbutwiałych elementów więźby dachowej,

o demontaż wtórnych okien nad parterem,

o odkopanie murów fundamentowych w celu dokonania oceny stanu technicznego, ewentualne uszkodzenia naprawić i mur wzmocnić, wykonać tynk dla założenia warstwy izolacyjnej,

o izolacja przeciwwilgociowa murów fundamentowych z końcowym założeniem folii kubełkowej,

o remont drewnianej konstrukcji stropów, więźby dachowej wraz z częściową wymianą deskowania,

o oczyszczenie i zabezpieczenie elementów drewnianych więźby dachowej preparatem grzybobójczym, bakteriobójczym oraz do ochrony przeciwpożarowej,

o montaż obróbek blacharskich,

o montaż pokrycia dachowego,

o renowacja stolarki okiennej, drzwiowej oraz elementów kowalsko-ślusarskich,

o wykonanie nowych tynków w pomieszczeniu dzwonnicy oraz wykonanie malatur wewnątrz i na zewnątrz obiektu,

o remont konserwatorski - renowacja elewacji, renowacja tynkowanych ścian wewnątrz obiektu, obraz.

Wartość zadania Gminy: ok. 596 000 zł, wartość dofinansowania: ok. 506 600 zł, razem wkład własny: ok. 90 000 zł.

Gmina nie ma i w przyszłości nie będzie miała możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub części w odniesieniu do przedmiotowego projektu. Urząd Gminy wykonuje zadania Gminy na mocy ustawy o samorządzie gminnym. Gmina jest czynnym płatnikiem podatku VAT, lecz nie prowadzi i nie będzie prowadziła działalności gospodarczej, która umożliwiłaby odzyskanie podatku VAT w tym przypadku.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że zadanie pn. "Ochrona, promocja i rozwój dziedzictwa kulturowego (...)" obejmujące remont 7 obiektów zabytkowych: dzwonnicy w A. i 6 kapliczek w miejscowościach: B., C., D., E., F. i G. oraz renowację zabytkowego obrazu, który znajduje się w kapliczce w G. będzie realizowane w związku z działalnością statutową Gminy i należy do jej zadań własnych, tj. ochrony zabytków i opieki nad zabytkami, art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446 z późn. zm.). Efekty ww. projektu nie będą służyć Wnioskodawcy do wykonywania jakichkolwiek czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W związku z realizacją przedmiotowego projektu, faktury z tytułu nabywanych towarów i usług na potrzeby jego realizacji będą wystawiane na Gminę.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w odniesieniu do przedmiotowego projektu będzie istniała możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub części w ciągu 5 lat od momentu zakończenia realizacji projektu, tj. do dnia 31 grudnia 2024 r.?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma on i w przyszłości nie będzie miał możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub części w odniesieniu do przedmiotowego projektu. Urząd Gminy wykonuje zadania Gminy na mocy Ustawy o samorządzie gminnym. jest czynnym płatnikiem podatku VAT, lecz nie prowadzi i nie będzie prowadziła działalności gospodarczej, która umożliwiłaby odzyskanie podatku VAT w tym przypadku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez "podatników" w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy - nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 Dyrektywy 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L 347 z 11.12.2006, str. 1, z późn. zm.) - zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Natomiast w świetle unormowań prawa wspólnotowego, w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Z przedstawionych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446, z późn. zm.) - gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Jak stanowi art. 6 ust. 1 powołanej ustawy - do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy - zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca będzie realizował projekt pn. "Ochrona, promocja i rozwój dziedzictwa kulturowego (...)", obejmujący kompleksowy remont 7 obiektów zabytków: dzwonnicy w A. i 6 kapliczek w miejscowościach: B., C., D., E., F., G. oraz renowację zabytkowego obrazu, który znajduje się w kapliczce w G. Będzie on realizowany w ramach zadań własnych Wnioskodawcy, tj. ochrony zabytków i opieki nad zabytkami, zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy o samorządzie gminnym. Jak wskazał Wnioskodawca efekty ww. projektu nie będą służyć mu do wykonywania jakichkolwiek czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W związku z jego realizacją, faktury z tytułu nabywanych towarów i usług będą wystawiane na Wnioskodawcę.

Wnioskodawca jest czynnym płatnikiem podatku VAT, lecz nie prowadzi i nie będzie prowadził działalności gospodarczej, która umożliwiłaby odzyskanie podatku VAT w tym przypadku.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Remont przedmiotowych zabytków odbywa się w ramach władztwa publicznego i gmina wykonując to zadanie działa jako organ administracji publicznej i może korzystać ze środków prawnych o charakterze władczym. W takim ujęciu gmina bez wątpienia nie może być uznana za podatnika, gdyż realizuje ona w tym zakresie zadania własne służące zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie wystąpi. Z opisu sprawy wynika bowiem, że Wnioskodawca będzie realizował opisany projekt w ramach zadań własnych nałożonych na niego ustawą o samorządzie gminnym, zatem w tym zakresie będzie działał w ramach reżimu publicznoprawnego. Tym samym w analizowanym przypadku Wnioskodawca nie będzie ponosił wydatków w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a tym samym nabywając towary bądź usługi nie będzie działał w charakterze podatnika podatku VAT. Zatem, w omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione.

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy zatem stwierdzić, że Wnioskodawca w odniesieniu do projektu pn. "Ochrona, promocja i rozwój dziedzictwa kulturowego (...)", obejmującego remont 7 obiektów zabytków: dzwonnicy w A. i 6 kapliczek w miejscowościach: B., C., D., E., F., G. oraz renowację zabytkowego obrazu, który znajduje się w kapliczce w G., nie będzie miał możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub części w ciągu 5 lat od momentu zakończenia jego realizacji, tj. do dnia 31 grudnia 2024 r. Powyższe wynika z tego, że w analizowanym przypadku nie będą spełnione - wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy - przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Wnioskodawca nie będzie działał jako podatnik VAT a wydatki związane z realizacją projektu nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl