3063-ILPP1-3.4512.66.2016.2.IL

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 listopada 2016 r. Izba Skarbowa w Poznaniu 3063-ILPP1-3.4512.66.2016.2.IL

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 5 września 2016 r. (data wpływu 7 września 2016 r.) uzupełnionym pismem z dnia 18 października 2016 r. (data wpływu 20 października 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia miejsca opodatkowania usług montażu i napraw pogwarancyjnych systemów klatkowych do hodowli drobiu świadczonych przez Wnioskodawcę na rzecz kontrahenta niemieckiego oraz obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur za nabywane usługi od podwykonawców - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 września 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia miejsca opodatkowania usług montażu i napraw pogwarancyjnych systemów klatkowych do hodowli drobiu świadczonych przez Wnioskodawcę na rzecz kontrahenta niemieckiego oraz obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur za nabywane usługi od podwykonawców. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 18 października 2016 r. (data wpływu 20 października 2016 r.) o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenia przyszłe.

Spółka dokonuje montażu i napraw pogwarancyjnych systemów klatkowych do hodowli drobiu na zlecenie niemieckiego kontrahenta. Urządzenia te tworzą linie do produkcji broilera spożywczego, jajka konsumpcyjnego i jajka wylęgowego. Montaż odbywa się w budynkach - kurnikach, wcześniej przygotowanych przez odbiorców. Montaż polega na wykonaniu montażu klatki produkcyjnej. Zainteresowany wykonuje instalacje:

1.

wentylacyjne:

a.

montaż kominów w dachu i wentylatorów w kominach,

b.

montaż wentylatorów w ścianach bocznych,

c.

montaż wlotów i systemu napędowego wlotów w ścianach bocznych,

2.

klatki produkcyjnej:

a.

montaż podzespołów systemu klatek lub gniazd,

b.

montaż systemu pojenia,

c.

montaż systemu żywienia,

d.

montaż systemu usuwania i podsuszania podmiotu,

3.

systemu zadawania paszy:

a.

montaż silosów paszowych do przechowywania paszy,

b.

montaż systemów podawania paszy z silosów do budynku,

c.

montaż systemu wagowego zadawania i kontroli paszy.

Całość wyposażenia kurników dostarczana jest w pojedynczych częściach i składana na miejscu przy pomocy śrub i innych systemów łączenia. Systemy te po złożeniu mocowane są do budynku, jednak są w pełni demontowalne, z możliwością ich przeniesienia i uruchomienia w innym budynku. W ramach przeglądów pogwarancyjnych dokonywane są konserwacje i naprawy uprzednio zainstalowanych systemów. Wnioskodawca wykonuje te usługi zlecając je polskim firmom podwykonawczym. Wnioskodawca wystawia kontrahentowi niemieckiemu faktury na zasadzie reverse charge. Świadczone usługi montażowe i serwisowe, na rzecz spółki niemieckiej, na terenie Niemiec nie są opodatkowane stawką 0% i nie są zwolnione od podatku od wartości dodanej. Wnioskodawca uważa, iż polskie firmy podwykonawcze powinny wystawić Wnioskodawcy faktury za powyższe usługi wykonane poza granicami kraju z podatkiem VAT w stawce 23%, z czym nie zgadzają się podwykonawcy.

Ponadto polskie firmy podwykonawcze wystawiają Wnioskodawcy (spółce polskiej) faktury za dodatkowe koszty związane z podróżą i zakwaterowaniem pracowników na czas wykonywania usług montażu ze stawką "nie podlega opodatkowaniu" uzasadniając, iż są to koszty związane z art. 28e ustawy i wskazują, iż miejscem świadczenia usług związanych z nieruchomościami, w tym usług świadczonych przez rzeczoznawców, pośredników w obrocie nieruchomościami, usług zakwaterowania w hotelach lub obiektach o podobnej funkcji, takich jak ośrodki wczasowe lub miejsca przeznaczone do użytku jako kempingi, użytkowania i używania nieruchomości oraz usług przygotowywania i koordynowania prac budowlanych, takich jak usługi architektów i nadzoru budowlanego, jest miejsce położenia nieruchomości.

Wnioskodawca świadczy również opisane usługi na rzecz niemieckiego kontrahenta w Australii i również korzysta w tym zakresie z polskich firm podwykonawczych. Podwykonawcy wystawiają za opisane usługi faktury bez podatku VAT (z adnotacją "nie podlega opodatkowaniu w kraju") z czym nie zgadza się Wnioskodawca.

Wnioskodawca oraz polskie firmy podwykonawcze są czynnymi podatnikami VAT oraz czynnymi podatnikami UE. Ponadto Wnioskodawca oraz polskie firmy podwykonawcze dokonały rejestracji jako czynni podatnicy podatku od wartości dodanej w Niemczech.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że:

1. Usługi montażu i naprawy pogwarancyjne systemów klatkowych do hodowli drobiu wykonywane będą przez Wnioskodawcę w Australii na rzecz kontrahenta z Niemiec. Miejsce stałego prowadzenia działalności gospodarczej Wnioskodawcy znajduje się w Polsce, gdzie Wnioskodawca również posiada siedzibę swojej firmy. Dostawcą systemu klatek oraz urządzeń stanowiących linię produkcyjną dla hodowli drobiu jest inny podmiot będący jego producentem. Wnioskodawca wykonuje tylko usługę montażu zlecając ją polskiej firmie podwykonawczej będącej czynnym podatnikiem VAT. Usługi montażu i serwisu pogwarancyjnego systemów klatkowych dla drobiu wykonuje podwykonawca, tj. firma z Polski, z którą Wnioskodawca podpisuje umowę na świadczenie tych usług. Stałym miejscem wykonywania działalności firmy podwykonawczej jest również Polska.

2. Wnioskodawca będzie posiadał dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z faktur za nabywane usługi od podwykonawców z czynnościami które Wnioskodawca będzie świadczył poza terytorium kraju. Jest to umowa pisemna pomiędzy Wnioskodawcą a firmą podwykonawczą na wykonanie usługi montażu systemów klatkowych na zlecenie Wnioskodawcy w której zawarto również zapis, iż koszty zakwaterowania pokrywa Wnioskodawca. Wnioskodawca posiada faktury za usługi hotelowe dla podwykonawcy z miejsca wykonywania montażu (poza granicami kraju), jest protokół odbioru robót montażowych podpisany przez Wnioskodawcę oraz Inwestora (właściciela kurnika), w którym występuje podwykonawca jako bezpośrednio wykonujący usługi montażu. Podwykonawca wystawi fakturę za wykonane usługi montażu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

1. Czy miejscem opodatkowania opisanych usług świadczonych przez Wnioskodawcę na rzecz kontrahenta niemieckiego jest siedziba usługobiorcy w Niemczech zgodnie z art. 28b ustawy o VAT, czy też miejsce położenia nieruchomości zgodnie z art. 28e ustawy o VAT? - oznaczone we wniosku nr 1

2. Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupionych usług (od polskich firm podwykonawczych) związanych z usługami wykonanymi poza granicami kraju i niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT w Polsce? - oznaczone we wniosku nr 3

Zdaniem Wnioskodawcy:

1.

prawidłowo ustalił miejsce opodatkowania opisanych usług zgodnie z siedzibą usługobiorcy w Niemczech na podstawie art. 28b ustawy o VAT, gdyż usługi te nie można zakwalifikować jako usługi budowlano-montażowe związane z nieruchomościami. (...)

2.

ma on prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur od jego podwykonawców za opisane usługi, gdyż na podstawie art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o VAT podatnik ma prawo do obniżenia VAT należnego o kwotę podatku naliczonego, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami. Prawo to przysługuje również wówczas, gdy podatnik nie wykazuje usług w deklaracji VAT w poz. 11 (gdyż VAT rozliczany jest w innym kraju Unii). (...)

Wnioskodawca uważa, iż w przypadku świadczenia opisanych usług na terytorium Unii Europejskiej ma zastosowanie ogólna zasada dotycząca określania miejsca świadczenia usług na rzecz podatników zawarta w art. 28b ust. 1 ustawy w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 lipca 2011 r., "Miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej". Opisane wyżej usługi nie stanowią usług budowlano-montażowych związanych z nieruchomościami.

Wnioskodawca uważa, iż przysługuje mu prawo do odliczenia podatku naliczonego za opisane usługi, gdyż na podstawie art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o VAT podatnik ma prawo do obniżenia VAT należnego o kwotę podatku naliczonego, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami. Prawo to przysługuje również wówczas, gdy podatnik nie wykazuje usług w deklaracji VAT w poz. 11 (gdyż VAT rozliczany jest w innym kraju Unii).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych zdarzeń przyszłych jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą - opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów na terytorium kraju;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z kolei na mocy art. 8 ust. 1 ustawy - przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca będzie dokonywał montażu i napraw pogwarancyjnych systemów klatkowych do hodowli drobiu na zlecenie niemieckiego kontrahenta. Urządzenia te będą tworzyły linie do produkcji broilera spożywczego, jajka konsumpcyjnego i jajka wylęgowego.

W przypadku świadczenia usług, istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależy, czy dana usługa podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.

Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług regulują przepisy art. 28a do 28o ustawy.

Stosownie do art. 28a ustawy - na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału:

1.

ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:

a.

podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,

b.

osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - na mocy ust. 2 powołanego artykułu - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Artykuł 28a ustawy wprowadza drugą definicję podatnika do ustawy. Definicja ta ma zastosowanie tylko w przypadku ustalania miejsca świadczenia usług. Podatnikiem według tej regulacji, jest podmiot wykonujący samodzielnie działalność gospodarczą. Ustawodawca odwołuje się w tym celu do definicji działalności gospodarczej ustalonej w art. 15 ust. 2 ustawy. Za podatników są uznawane również podmioty wykonujące działalność gospodarczą zgodnie z regulacjami innych państw członkowskich oraz państw trzecich.

Kontrahent z Niemiec, na rzecz którego Wnioskodawca będzie świadczył przedmiotowe usługi, spełnia definicję podatnika w myśl art. 28a ustawy.

Ogólna zasada dotycząca określania miejsca świadczenia usług na rzecz podatników zawarta została w art. 28b ust. 1 ustawy, zgodnie z którym - miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.

W myśl art. 28b ust. 2 ustawy - w przypadku gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.

Jednakże w odniesieniu do pewnych kategorii usług, przepisy dotyczące podatku od towarów i usług wprowadzają szczególne regulacje dotyczące miejsca świadczenia. Jedną z takich kategorii są usługi związane z nieruchomościami.

I tak, zgodnie z art. 28e ustawy - miejscem świadczenia usług związanych z nieruchomościami, w tym usług świadczonych przez rzeczoznawców, pośredników w obrocie nieruchomościami, usług zakwaterowania w hotelach lub obiektach o podobnej funkcji, takich jak ośrodki wczasowe lub miejsca przeznaczone do użytku jako kempingi, użytkowania i używania nieruchomości oraz usług przygotowywania i koordynowania prac budowlanych, takich jak usługi architektów i nadzoru budowlanego, jest miejsce położenia nieruchomości.

Z opisu sprawy wynika, że usługi montażu i napraw pogwarancyjnych systemów klatkowych do hodowli drobiu będą odbywać się w budynkach - kurnikach, wcześniej przygotowanych przez odbiorców. Montaż polegać będzie na wykonaniu montażu klatki produkcyjnej. Wnioskodawca wykonywać będzie instalacje wentylacyjne (montaż kominów w dachu i wentylatorów w kominach, montaż wentylatorów w ścianach bocznych, montaż wlotów i systemu napędowego wlotów w ścianach bocznych), klatki produkcyjnej (montaż podzespołów systemu klatek lub gniazd, montaż systemu pojenia, montaż systemu żywienia, montaż systemu usuwania i podsuszania podmiotu) oraz systemu zadawania paszy (montaż silosów paszowych do przechowywania paszy, montaż systemów podawania paszy z silosów do budynku, montaż systemu wagowego zadawania i kontroli paszy).

Wnioskodawca wskazał, że całość wyposażenia kurników dostarczana będzie w pojedynczych częściach i składana na miejscu przy pomocy śrub i innych systemów łączenia. Systemy te po złożeniu mocowane będą do budynku, jednak będą w pełni demontowalne, z możliwością ich przeniesienia i uruchomienia w innym budynku.

W kontekście rozpatrywanej sprawy zasadnicze znaczenie ma określenie rzeczy składowej nieruchomości. Jak zauważa się w doktrynie (M. Bednarek, Mienie, Zakamycze, Kraków 1997), dany przedmiot uzyskuje atrybut części składowej innej rzeczy (rzeczy nadrzędnej), jeżeli zostanie on połączony z tą rzeczą w taki sposób, że będzie istniała:

1.

więź fizykalno-przestrzenna,

2.

więź funkcjonalna (gospodarcza), a połączenie będzie miało

3.

charakter trwały (nie dla przemijającego użytku)

przy czym przesłanki te muszą być spełnione łącznie.

Wskutek takiego połączenia przedmiot połączony traci samodzielny byt w sensie fizycznym, gospodarczym i prawnym, stanowiąc z pozostałymi składnikami rzeczy jedną całość traktowaną w obrocie jako dobro samoistne (rzecz w znaczeniu techniczno-prawnym).

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że przez część składową nieruchomości należy rozumieć taką rzecz, której odłączenie od rzeczy nadrzędnej będzie powodowało zerwanie więzi fizykalno-przestrzennej i funkcjonalnej (gospodarczej), wynikiem czego będzie uszkodzenie lub istotne zmiany całości lub części składowej.

Z opisu sprawy wynika, że przedmiotowe urządzenia nie będą montowane w budynkach - kurnikach na stałe (stając się częścią składową nieruchomości), nie można więc uznać, że usługi wykonywane przez Wnioskodawcę związane będą z nieruchomościami.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że odnośnie usług montażu i napraw pogwarancyjnych systemów klatkowych do hodowli drobiu, które Wnioskodawca będzie świadczył na rzecz kontrahenta niemieckiego w Niemczech i w Australii, wskazany art. 28e ustawy nie będzie miał zastosowania.

W konsekwencji należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie, miejscem świadczenia, a tym samym miejscem opodatkowania usług montażu i napraw pogwarancyjnych systemów klatkowych do hodowli drobiu świadczonych przez Wnioskodawcę na rzecz:

* kontrahenta niemieckiego na terytorium Niemiec - będzie terytorium państwa, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy,

* kontrahenta niemieckiego na terytorium Australii - będzie terytorium państwa, w którym kontrahent niemiecki posiada siedzibę działalności gospodarczej zgodnie z art. 28b ust. 1 ustawy. Jedynie w przypadku, gdy kontrahent niemiecki na terytorium Australii posiada stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, miejscem świadczenia (opodatkowania) wykonywanych przez Wnioskodawcę usług będzie - na podstawie art. 28b ust. 2 ustawy - to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.

Wobec powyższego, usługi wykonywane przez Wnioskodawcę nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium kraju.

Zatem, stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy. W myśl tego przepisu - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powołanego art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki:

1.

odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług,

2.

towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego),

3.

faktura dokumentuje czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium Polski, czyli została na niej wskazana kwota podatku.

Jednak jak stanowi art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy - podatnik ma również prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami.

W tym miejscu należy wskazać, że z treści art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy wynika, że podatnik podatku od towarów i usług, który dokonuje dostawy towarów lub świadczenia usług poza terytorium kraju, zachowuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, przy spełnieniu określonych warunków. Przepis ten winien być rozumiany w ten sposób, że upoważnia do odliczenia podatku naliczonego nie tyle w sytuacji, gdy podatnik podatku od towarów i usług wykazuje podatek należny z tytułu wykonywania na terytorium kraju czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, ale gdy wykazuje fakt dostawy towarów lub świadczenia usług, które z uwagi na przepisy dotyczące miejsca świadczenia opodatkowane są poza terytorium kraju.

Jak wynika z cyt. przepisu, warunkiem do odliczenia podatku naliczonego związanego z usługami świadczonymi poza terytorium kraju jest to, aby - hipotetycznie - w przypadku wykonywania tych samych usług w kraju podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Powołany przepis wymaga ponadto, aby podatnik posiadał dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z czynnościami wykonywanymi poza terytorium kraju. Powinny to być przede wszystkim dokumenty potwierdzające dokonanie określonych czynności poza terytorium kraju, które będą jednocześnie opisywać te czynności.

Wnioskodawca wskazał, że będzie posiadał dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z faktur za nabywane usługi od podwykonawców z czynnościami, które Wnioskodawca będzie świadczył poza terytorium kraju.

W przedmiotowej sprawie warunki wskazane w art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy będą zatem spełnione. Wykonywane przez Wnioskodawcę usługi, gdyby były wykonywane na terytorium kraju, podlegałyby opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług - uprawniałyby do odliczenia podatku naliczonego. Dodatkowo Wnioskodawca spełni również przesłankę dotyczącą posiadania stosownych dokumentów, z których wynika związek odliczonego podatku z usługami świadczonymi poza terytorium kraju.

Reasumując, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupionych usług (od polskich firm podwykonawczych) związanych z usługami wykonanymi poza granicami kraju i niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT w Polsce.

Zatem, stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zaznaczyć należy, że interpretacja w zakresie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur za nabywane usługi od podwykonawców, została wydana w oparciu o założenie, że Wnioskodawca otrzyma faktury od polskich firm podwykonawczych za usługi podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium Polski (z naliczoną kwotą podatku od towarów i usług).

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytań) Wnioskodawcy. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy oraz stanowisku własnym, które nie zostały objęte pytaniami nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 i art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Dodatkowo tut. Organ informuje, że w zakresie określenia miejsca opodatkowania usług świadczonych przez polskie firmy podwykonawcze na rzecz Wnioskodawcy dnia 9 listopada 2016 r. zostało wydane postanowienie nr 3063-ILPP1-3.4512.121.2016.1.IL.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl