3063-ILPP1-3.4512.63.2016.1.PR - Ustalenie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. Ochrona, promocja i rozwój dziedzictwa kulturowego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 3 listopada 2016 r. Izba Skarbowa w Poznaniu 3063-ILPP1-3.4512.63.2016.1.PR Ustalenie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. Ochrona, promocja i rozwój dziedzictwa kulturowego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko Powiatu przedstawione we wniosku z dnia 6 września 2016 r. (data wpływu 9 września 2016 r.) uzupełnionym pismem z dnia 24 października 2016 r. (data wpływu 27 października 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. Ochrona, promocja i rozwój dziedzictwa kulturowego - Powiat N, obejmującego kompleksową renowację murów obronnych w N - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 września 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. Ochrona, promocja i rozwój dziedzictwa kulturowego - Powiat N, obejmującego kompleksową renowację murów obronnych w N. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 24 października 2016 r. (data wpływu 27 października 2016 r.) o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Powiat przygotowuje się do złożenia wniosku partnerskiego (ostatecznym dniem złożenia wniosku jest 10 października 2016 r.) do Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Opolskiego na lata 2014-2020, Oś Priorytetowa III Ochrona środowiska, dziedzictwa kulturowego i naturalnego, działanie 5.3.1. Dziedzictwo kulturowe i kultura.

* Nazwa projektu: Ochrona, promocja i rozwój dziedzictwa kulturowego (...).

* Wnioskodawca przedmiotowego projektu/Lider: Powiat N.

* Partnerzy projektu: 4 Gminy z obszaru Powiatu oraz 5 parafii rzymsko-katolickich.

* Okres realizacji: 1 kwietnia 2017 r. - 30 kwietnia 2019 r.

* Liczba zabytków objętych wsparciem w ramach przedmiotowego projektu: 21 szt.

* Całkowita wartość projektu: ok. 4 000 000,00 zł.

* Wartość dofinansowania: ok. 3 400 000,00 zł.

* Razem wkład własny: ok. 600 000,00 zł.

Każdy z partnerów biorących udział w przedmiotowym projekcie we własnym zakresie będzie prowadził działania inwestycyjne. Wspólne będą działania informacyjne, promocyjne i edukacyjne, za realizację których odpowiedzialny będzie Lider projektu.

Zakres Powiatu/zadanie pn. Ochrona, promocja i rozwój dziedzictwa kulturowego - Powiat N, obejmującego kompleksową renowację części murów obronnych w N: odcinek murów przy ul. P oraz odcinek murów przy ul. S. Na ww. obiektach roboty budowlane będą polegały na renowacji murów oraz renowacji opaski murów wraz z systemem odprowadzania wód opadowych. Ponadto, w przypadku murów przy ul. P wykonana zostanie zieleń oraz mała architektura.

* Wartość zadania Powiatu: ok. 1 700 000,00 zł.

* Wartość dofinansowania: ok. 1 445 000,00 zł.

* Razem wkład własny: ok. 255 000,00 zł.

Powiat nie ma i w przyszłości nie będzie miał możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w odniesieniu do przedmiotowego projektu. Starostwo Powiatowe wykonuje zadania Powiatu na mocy ustawy o samorządzie powiatowym. Starostwo Powiatowe jest czynnym płatnikiem podatku VAT, lecz nie prowadzi i nie będzie prowadziło działalności gospodarczej, która umożliwiałaby odzyskanie podatku VAT w tym przypadku.

Przedmiotowy projekt będzie realizowany w ramach zadań własnych Powiatu, wynikających z ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym.

Mienie wytworzone w wyniku realizacji projektu na żadnym etapie nie będzie związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wyjaśnił, że Powiat jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. Wnioskodawca wskazał, że wykonuje zadania własne na mocy ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (art. 4 ust. 1 pkt 7).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w odniesieniu do przedmiotowego projektu będzie istniała możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części w ciągu 5 lat od momentu zakończenia realizacji projektu, tj. do końca 31 grudnia 2024 r.?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma i w przyszłości nie będzie miał on możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w odniesieniu do przedmiotowego projektu. Starostwo Powiatowe wykonuje zadania Powiatu na mocy ustawy o samorządzie powiatowym. Starostwo Powiatowe jest czynnym płatnikiem podatku VAT, lecz nie prowadzi i nie będzie prowadziło działalności gospodarczej, która umożliwiałaby odzyskanie podatku VAT w tym przypadku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza więc możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez "podatników" w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy - nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 Dyrektywy 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L 347 z 11.12.2006, str. 1, z późn. zm.) - zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Natomiast, w świetle unormowań prawa wspólnotowego, w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Z przedstawionych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

W oparciu o art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym

(Dz. U. z 2016 r. poz. 814, z późn. zm.) - powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Jak stanowi art. 4 ust. 1 pkt 7 powołanej ustawy - powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie kultury oraz ochrony zbytków i opieki nad zabytkami.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Przygotowuje się do złożenia wniosku partnerskiego do Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Opolskiego na lata 2014-2020, Oś Priorytetowa III Ochrona środowiska, dziedzictwa kulturowego i naturalnego. Powiat jest wnioskodawcą oraz liderem przedmiotowego projektu obejmującego kompleksową renowację części murów obronnych w N. Zakres zadania realizowanego przez Powiat obejmuje kompleksową renowację części murów obronnych w N: odcinek murów przy ul. P oraz odcinek murów przy ul. S. Na ww. obiektach roboty budowlane będą polegały na renowacji murów oraz renowacji opaski murów wraz z systemem odprowadzania wód opadowych. Ponadto, w przypadku murów przy ul. P wykonana zostanie zieleń oraz mała architektura.

Ww. zadanie to realizacja zadań własnych Wnioskodawcy, do czego zobowiązuje art. 4 ust. 1 pkt 7 ustawy o samorządzie powiatowym.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i (bądź) usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Przedmiotowy projekt będzie realizowany w ramach zadań własnych Powiatu, odbywać się będzie w ramach władztwa publicznego i Powiat wykonując to zadanie działał będzie jako organ administracji publicznej i będzie mógł korzystać ze środków prawnych o charakterze władczym. W takim ujęciu Powiat bez wątpienia nie może być uznany za podatnika, gdyż realizuje on w tym zakresie zadania własne służące zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie wystąpi. Z opisu sprawy wynika bowiem, że Powiat będzie realizował opisany projekt w ramach zadań własnych nałożonych na niego ustawą o samorządzie powiatowym, zatem w tym zakresie będzie działał w ramach reżimu publicznoprawnego. Tym samym w analizowanym przypadku Wnioskodawca nie będzie ponosił wydatków w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a tym samym nabywając towary i usługi nie będzie działał w charakterze podatnika podatku VAT. Zatem, w omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione.

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy zatem stwierdzić, że Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w ciągu 5 lat od momentu zakończenia realizacji projektu, tj. do końca 31 grudnia 2024 r. Powyższe wynika z tego, że w analizowanym przypadku nie będą spełnione - wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy - przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Wnioskodawca nie będzie działał jako podatnik VAT, a wydatki związane z realizacją ww. projektu nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl