3063-ILPP1-3.4512.61.2016.2.KB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 listopada 2016 r. Izba Skarbowa w Poznaniu 3063-ILPP1-3.4512.61.2016.2.KB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 oraz art. 14r. ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku wspólnym z dnia 12 sierpnia 2016 r. (data wpływu 1 września 2016 r.) uzupełnionym pismem z dnia 11 października 2016 r. (data wpływu 14 października 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie świadczenia i nabywania usług w związku z uczestnictwem w systemie cash-poolingu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 września 2016 r. został złożony ww. wniosek wspólny o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie świadczenia i nabywania usług w związku z uczestnictwem w systemie cash-poolingu. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 11 października 2016 r. (data wpływu 14 października 2016 r.) o przesłanie właściwych pełnomocnictw.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

A, B, C, D oraz E (dalej łącznie: "Spółki") są spółkami prawa polskiego należącymi do grupy kapitałowej X (dalej: "Grupa"). Spółki są czynnymi podatnikami podatku VAT, a głównym przedmiotem ich działalności jest produkcja oraz sprzedaż żywności, w szczególności nabiału oraz przetworów rybnych.

W ramach Grupy funkcjonuje system kompleksowego zarządzania płynnością finansową (tzw. cash-pooling, dalej: "System"), mający na celu zoptymalizowanie zarządzania środkami finansowymi w ramach Grupy poprzez koncentrację płynności finansowej oraz ograniczenie potrzeby finansowania zewnętrznego. System umożliwia podmiotom w nim uczestniczącym korzystanie ze środków finansowych udostępnionych przez innych uczestników. W szczególności, w ramach funkcjonowania Systemu, w przypadku gdy saldo konta danego uczestnika jest ujemne, na konto to przelewane są środki pochodzące od innych uczestników systemu tak, aby saldo to wyrównane było do zera. Jeśli saldo uczestnika jest dodatnie, następuje przelew środków na konta innych uczestników, w wyniku czego saldo również wyrównywane jest do zera. W przypadku udostępniania kapitału lub korzystania z kapitału w ramach Systemu, każdy z jego uczestników będzie odpowiednio otrzymywał lub płacił odsetki.

System ma charakter cash-poolingu rzeczywistego, tj. występują w nim faktyczne transfery środków (wraz z automatycznymi transferami zwrotnymi) pomiędzy jego uczestnikami. System prowadzony jest w tzw. formule zero balancing, co oznacza, że salda poszczególnych uczestników Sytemu na koniec każdego dnia wynoszą zero. System jest całościowo zarządzany przez tzw. lidera, który jest zagraniczną centralą Grupy (dalej: "Lider"). Lider nie otrzymuje odrębnego wynagrodzenia za zarządzanie Systemem (przy czym na skutek uczestnictwa w Systemie może osiągnąć korzyści finansowe).

Aktualnie do Systemu należą jedynie zagraniczne podmioty z Grupy, niemniej jednak planowane jest przyłączenie do niego także polskich Spółek, które mają brać udział w Systemie w roli uczestników. A ma przy tym pełnić rolę tzw. pośredniego lidera, tj. na kontach A konsolidowane będą salda kont pozostałych Spółek. Konta pośrednich liderów (w tym A) będą następnie konsolidowane na wyższym poziomie - docelowo u Lidera. Dodatkowo A będzie rozliczać i księgować odsetki wynikające z uczestnictwa poszczególnych Spółek w Systemie. A nie będzie otrzymywała odrębnego wynagrodzenia za pełnienie powyższej funkcji (przy czym na skutek uczestnictwa w Systemie może osiągnąć korzyści finansowe).

Spółki, w ramach Systemu, będą korzystały z trzech walut, tj. PLN, EUR i USD. W dalszej przyszłości dopuszczalne jest rozszerzenie Systemu dla Spółek o kolejne waluty obce. W celu dołączenia do Systemu, Spółki podpiszą umowę z bankiem z siedzibą w Niemczech - dla rachunków prowadzonych w EUR i USD oraz z bankiem w Polsce (dalej: "Banki") - dla rachunków prowadzonych w PLN. W ramach Systemu prowadzonego dla rachunków w PLN rachunek bankowy A prowadzony w banku w Polsce będzie konsolidowany z rachunkiem bankowym prowadzonym w PLN dla zagranicznego podmiotu przez bank z siedzibą w Niemczech. Banki nie są podmiotami powiązanymi ze Spółkami w rozumieniu przepisów polskiego prawa podatkowego. Rolą Banków w Systemie będzie zapewnienie jego funkcjonowania, tj. obsługa techniczna Systemu, zapewnienie infrastruktury informatycznej niezbędnej do jego funkcjonowania oraz dokonywanie transferów pomiędzy uczestnikami Systemu (w zautomatyzowany sposób, tj. za pomocą programów informatycznych). Banki w ramach czynności świadczonych w zakresie cash-poolingu pobierają opłaty. Część z tych opłat ponosić będą Spółki (np. opłata za prowadzenie rachunku bankowego).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w związku z uczestnictwem w Systemie, Spółki nie będą wykonywały żadnych usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT ani nabywały usług od innych uczestników Systemu?

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z uczestnictwem w Systemie Spółki, w tym A pełniąca rolę tzw. lidera pośredniego, nie będą wykonywały żadnych usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT ani nabywały usług od innych uczestników Systemu.

Zdaniem Spółek, w związku z ich uczestnictwem w Systemie nie dojdzie do świadczenia przez Spółki usług w rozumieniu ustawy o VAT ani nabywania przez Spółki usług od innych uczestników struktury. Uczestnicy Systemu (w tym Spółki) mogą być uznane jedynie za odbiorców usług świadczonych przez Banki.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlega m.in. odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 8 ust. 1 wspomnianej ustawy, przez odpłatne świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 tej ustawy, w tym również przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej.

Na podstawie zapisów art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. W myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Spółki nie będą się zobowiązywały wobec któregokolwiek z uczestników Systemu, że zapewnią lub udostępnią mu określone kwoty pieniężne. Przekazywanie i pozyskiwanie środków będzie następować w związku z występującymi w Spółkach oraz u innych uczestników Systemu nadwyżkami i niedoborami kapitału, których zarządzaniem zajmą się Banki. Dodatkowo, Spółki nie będą otrzymywać odrębnego wynagrodzenia z tytułu operacji związanych z uczestnictwem w Systemie (choć w związku z uczestnictwem w Systemie mogą powstać dla nich określone korzyści finansowe). Tym samym Spółki, jak również pozostali uczestnicy Systemu, nie będą wykonywać żadnych czynności podlegających opodatkowaniu VAT.

Spółki stoją na stanowisku, że podmiotami, które mogłyby być uznane za świadczące usługi w ramach funkcjonowania Systemu, mogą być jedynie Banki, jako wykonawcy określonych czynności w ramach Systemu cash-pooling. Usługa oferowana przez Banki nie została uregulowana prawnie przez polskiego ustawodawcę, dlatego jej zasady tworzone są w oparciu o zasadę swobody kontraktowania. Zgodnie z założeniami Systemu, Banki mają wykonywać na rzecz uczestników Systemu (w tym Spółek) szereg czynności składających się łącznie na jedną usługę w postaci kompleksowej usługi zarządzania płynnością finansową, czyli tzw. cash-poolingu. W praktyce więc, to Banki jako usługodawcy, a więc podmioty organizujące operacje konsolidacji (i odpowiedniej dystrybucji) środków pieniężnych podmiotów uczestniczących w Systemie będą dla tych usług podatnikami VAT.

Uczestnicy Systemu (w tym Spółki) nie będą świadczyć sobie nawzajem żadnych usług i przejawiać żadnej aktywności w związku z uczestnictwem w Systemie, a jedynie będą odbiorcami usług świadczonych przez Bank. Wszelkie czynności faktyczne i prawne, jak np. operacje związane z przelewami środków finansowych, obsługa techniczna Systemu oraz zapewnienie infrastruktury informatycznej niezbędnej do jego funkcjonowania, będą dokonywane wyłącznie przez Bank. Lider/pośredni lider będzie pełnił jedynie techniczne funkcje pomocnicze. W konsekwencji, czynności Spółek (jak i pozostałych uczestników Systemu, w tym Lidera/pośredniego lidera) polegające na udostępnieniu swojego konta w celu realizacji założeń Systemu, nie będą stanowić odrębnego (odpłatnego) świadczenia przez Spółki usług w rozumieniu art. 8 ustawy o VAT, lecz jedynie elementy pomocnicze, konieczne dla efektywnego wyświadczenia usługi zarządzania płynnością finansową.

Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w licznych interpretacjach indywidualnych wydawanych na wniosek podatników, w ramach których organy podatkowe wielokrotnie wyrażały pogląd, że czynności wykonywane przez uczestników usługi kompleksowego zarządzania płynnością finansową na podstawie zawartych umów, umożliwiających podmiotowi świadczącemu usługi zarządzania płynnością finansową i dokonywanie odpowiednich transferów środków finansowych w ramach struktury cash-poolingu, nie stanowią odrębnego świadczenia usług w rozumieniu art. 8 ustawy o VAT, lecz jedynie elementy pomocnicze, konieczne dla efektywnego wyświadczenia przez usługodawcę usługi kompleksowego zarządzania płynnością finansową. Są to m.in.:

* interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 10 lutego 2016 r., sygn. ILPP1/4512-1-21/16-2/HW oraz Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 17 marca 2016 r., sygn. IBPP2/4512-1107/15/AZ, w których organy potwierdzają, że "czynności realizowane przez Uczestników Systemu 1 w związku z uczestnictwem w Systemie 1 nie będą stanowić świadczenia usług w rozumieniu ustawy o VAT i w konsekwencji pozostaną poza zakresem opodatkowania podatkiem VAT. Wnioskodawca nie będzie zatem świadczył usług ani nabywał usług od pozostałych Uczestników Systemu 1 w związku z uczestnictwem w Systemie 1";

* interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 24 maja 2016 r., sygn. IPPP1/4512-309/16-4/EK, w której organ potwierdza, że "Wnioskodawca będący uczestnikiem Struktury zarządzanej przez Bank nie będzie świadczył usług w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Wnioskodawca nie będzie ponadto nabywcą usług od innych uczestników Struktury";

* interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 9 marca 2016 r. sygn. ITPP1/4512-77/16/KM, w której organ potwierdza, że "uczestnictwo Wnioskodawcy w strukturze cash poolingu nie stanowi świadczenia usługi przez Wnioskodawcę w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, w związku z czym Wnioskodawca nie jest dla tych czynności podatnikiem podatku od towarów i usług";

* interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 18 stycznia 2016 r., sygn. IPTPP2/4512-642/15-2/KW, w której organ stwierdza, że "czynności wykonywane przez Wnioskodawcę jako uczestnika przedmiotowej usługi, nie będą stanowić odpłatnego świadczenia przez Spółkę usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy, lecz jedynie elementy pomocnicze, konieczne dla efektywnego świadczenia przez Bank usługi cash poolingu. W związku z powyższym, nie będą one podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Tym samym Wnioskodawca z tego tytułu nie będzie działał w charakterze podatnika, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy".

Podsumowując, zdaniem Spółek, Spółki (podobnie jak pozostali uczestnicy Systemu), w związku z uczestnictwem w Systemie nie będą wykonywały żadnych czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT ani nabywały usług od innych uczestników Systemu. W konsekwencji, odsetki otrzymywane przez Spółki od nadwyżek nie będą stanowiły wynagrodzenia za świadczenie usług, a zatem nie będą podlegały opodatkowaniu VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą - opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów na terytorium kraju;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy - przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy - przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Definicja świadczenia usług ma charakter dopełniający definicję dostawy towarów i jest wyrazem realizacji powszechności opodatkowania podatkiem od towarów i usług transakcji wykonywanych przez podatnika w ramach działalności gospodarczej.

Wobec powyższego należy stwierdzić, że każde świadczenie niebędące dostawą towarów polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu czyjegoś zachowania stanowi, co do zasady, usługę w rozumieniu ustawy. Niemniej muszą być przy tym spełnione następujące warunki:

1.

w następstwie zobowiązania, w wykonaniu którego usługa jest świadczona, druga strona (wierzyciel/nabywca) jest bezpośrednim beneficjentem świadczenia,

2.

świadczonej usłudze odpowiada świadczenie wzajemne ze strony nabywcy (wynagrodzenie).

Należy podkreślić, że oba ww. warunki powinny być spełnione łącznie, aby świadczenie podlegało, jako usługa, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Jednak w świetle art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy - za odpłatne świadczenie usług uznaje się również nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Analizując treść art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy należy zauważyć, że dla ustalenia, czy konkretna, nieodpłatna czynność podlega opodatkowaniu w związku z uznaniem jej za odpłatne świadczenie usług, istotny jest cel jej świadczenia. Jeżeli nieodpłatne świadczenie wpisuje się w cel prowadzonej działalności gospodarczej, wtedy przesłanka uznania takiej nieodpłatnej czynności za odpłatne świadczenie usług podlegające opodatkowaniu nie zostanie spełniona. Stwierdzenie takie uzależnione jednak jest od konkretnych okoliczności jakie w danej sprawie występują.

Artykuł 15 ust. 1 ustawy stanowi, że podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że A, B, C, D oraz E (dalej łącznie: "Spółki") są spółkami prawa polskiego należącymi do grupy kapitałowej X (dalej: "Grupa"). Spółki są czynnymi podatnikami podatku VAT, a głównym przedmiotem ich działalności jest produkcja oraz sprzedaż żywności, w szczególności nabiału oraz przetworów rybnych.

W ramach Grupy funkcjonuje system kompleksowego zarządzania płynnością finansową (tzw. cash-pooling, dalej: "System"), mający na celu zoptymalizowanie zarządzania środkami finansowymi w ramach Grupy poprzez koncentrację płynności finansowej oraz ograniczenie potrzeby finansowania zewnętrznego. System umożliwia podmiotom w nim uczestniczącym korzystanie ze środków finansowych udostępnionych przez innych uczestników. W szczególności, w ramach funkcjonowania Systemu, w przypadku gdy saldo konta danego uczestnika jest ujemne, na konto to przelewane są środki pochodzące od innych uczestników systemu tak, aby saldo to wyrównane było do zera. Jeśli saldo uczestnika jest dodatnie następuje przelew środków na konta innych uczestników, w wyniku czego saldo również wyrównywane jest do zera. W przypadku udostępniania kapitału lub korzystania z kapitału w ramach Systemu, każdy z jego uczestników będzie odpowiednio otrzymywał lub płacił odsetki.

System ma charakter cash-poolingu rzeczywistego, tj. występują w nim faktyczne transfery środków (wraz z automatycznymi transferami zwrotnymi) pomiędzy jego uczestnikami. System prowadzony jest w tzw. formule zero balancing, co oznacza, że salda poszczególnych uczestników Sytemu na koniec każdego dnia wynoszą zero. System jest całościowo zarządzany przez Lidera który jest zagraniczną centralą Grupy (dalej: "Lider"). Lider nie otrzymuje odrębnego wynagrodzenia za zarządzanie Systemem (przy czym na skutek uczestnictwa w Systemie może osiągnąć korzyści finansowe).

Aktualnie do Systemu należą jedynie zagraniczne podmioty z Grupy, niemniej jednak planowane jest przyłączenie do niego także polskich Spółek, które mają brać udział w Systemie w roli uczestników. A ma przy tym pełnić rolę tzw. pośredniego lidera, tj. na kontach A konsolidowane będą salda kont pozostałych Spółek. Konta pośrednich liderów (w tym A) będą następnie konsolidowane na wyższym poziomie - docelowo u Lidera. Dodatkowo A będzie rozliczać i księgować odsetki wynikające z uczestnictwa poszczególnych Spółek w Systemie. A nie będzie otrzymywała odrębnego wynagrodzenia za pełnienie powyższej funkcji (przy czym na skutek uczestnictwa w Systemie może osiągnąć korzyści finansowe).

Spółki, w ramach Systemu, będą korzystały z trzech walut, tj. PLN, EUR i USD. W dalszej przyszłości dopuszczalne jest rozszerzenie Systemu dla Spółek o kolejne waluty obce. W celu dołączenia do Systemu, Spółki podpiszą umowę z bankiem z siedzibą w Niemczech - dla rachunków prowadzonych w EUR i USD oraz z bankiem w Polsce (dalej: "Banki") - dla rachunków prowadzonych w PLN. W ramach Systemu prowadzonego dla rachunków w PLN rachunek bankowy A prowadzony w banku w Polsce będzie konsolidowany z rachunkiem bankowym prowadzonym w PLN dla zagranicznego podmiotu przez bank z siedzibą w Niemczech. Banki nie są podmiotami powiązanymi ze Spółkami w rozumieniu przepisów polskiego prawa podatkowego. Rolą Banków w Systemie będzie zapewnienie jego funkcjonowania, tj. obsługa techniczna Systemu, zapewnienie infrastruktury informatycznej niezbędnej do jego funkcjonowania oraz dokonywanie transferów pomiędzy uczestnikami Systemu (w zautomatyzowany sposób, tj. za pomocą programów informatycznych). Banki w ramach czynności świadczonych w zakresie cash-poolingu pobierają opłaty. Część z tych opłat ponosić będą Spółki (np. opłata za prowadzenie rachunku bankowego).

Wątpliwości Spółek dotyczą wskazania, czy będą one wykonywały jakiekolwiek usługi oraz nabywały usługi od innych uczestników Systemu w związku z uczestnictwem w Systemie.

Należy wskazać, że umowa "cash poolingu" jest formą efektywnego zarządzania środkami finansowymi, stosowaną przez podmioty należące do jednej grupy kapitałowej, lub podmioty powiązane ekonomicznie w jakikolwiek inny sposób. Sprowadza się ona do koncentrowania środków pieniężnych z jednostkowych rachunków poszczególnych podmiotów na wspólnym rachunku grupy i zarządzaniu zgromadzoną w ten sposób kwotą, przy wykorzystaniu korzyści skali. Pozwala to na kompensowanie przejściowych nadwyżek, wykazywanych przez jedne z podmiotów, z przejściowymi niedoborami zaistniałymi u innych podmiotów. Dzięki temu dochodzi do minimalizowania kosztów kredytowania działalności podmiotów z grupy, poprzez kredytowanie się przy wykorzystaniu środków własnych grupy. Zarządzający systemem w ramach umowy zapewnia dla wszystkich uczestników systemu środki finansowe na pokrycie sald ujemnych, a w przypadku wystąpienia sald dodatnich na rachunkach uczestników to na jego rachunek trafiają środki finansowe.

Z uwagi na charakterystyczne cechy przedstawionego Systemu należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie podmiotami świadczącym usługi będą Banki, które będą wykonywały czynności polegające na zapewnieniu funkcjonowania Systemu, tj. obsłudze technicznej Systemu, zapewnieniu infrastruktury informatycznej niezbędnej do jego funkcjonowania oraz dokonywaniu transferów pomiędzy uczestnikami Systemu (w zautomatyzowany sposób, tj. za pomocą programów informatycznych), za które to czynności będą one otrzymywały wynagrodzenie (opłaty), natomiast uczestnicy Systemu będą beneficjentami usług świadczonych przez Banki.

Jak wynika z okoliczności sprawy, czynności uczestników Systemu będą polegały na udostępnieniu swojego konta w celu realizacji założeń Systemu, a uczestnicy nie będą przejawiać żadnej aktywności w związku z uczestnictwem w Systemie. Czynności Lidera będą polegały na zarządzaniu systemem, natomiast pośredniego lidera na rozliczaniu i księgowaniu odsetek wynikających z uczestnictwa poszczególnych Spółek w Systemie. Przy czym jak wynika z opisu sprawy, Lider za zarządzanie Systemem oraz pośredni lider za pełnienie swojej funkcji nie będą otrzymywali odrębnego wynagrodzenia.

Biorąc po uwagę powyższe należy stwierdzić, że czynności wykonywane przez uczestników Systemu, w tym również czynności wykonywane przez Lidera oraz pośredniego lidera, nie będą stanowiły odpłatnego świadczenia usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy, lecz jedynie czynności pomocnicze, konieczne dla efektywnego wyświadczenia przez Banki usług kompleksowego zarządzania płynnością finansową. W opisanej sytuacji, podejmowane przez Lidera oraz pośredniego lidera czynności nie będą również stanowiły nieodpłatnego świadczenia usług zrównanego z odpłatnym świadczeniem, o którym mowa w art. 8 ust. 2 ustawy, ponieważ z okoliczności sprawy nie wynika, by miały one służyć do celów innych niż ich działalność gospodarcza.

W konsekwencji powyższego należy stwierdzić, że Spółki nie będą świadczyły jakichkolwiek usług, o których mowa w art. 8 ustawy, na rzecz innych uczestników Systemu oraz nie będą dokonywały nabycia usług, o których mowa w art. 8 ustawy, od innych uczestników Systemu.

Reasumując, w związku z uczestnictwem w Systemie, Spółki nie będą wykonywały żadnych usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy ani nabywały usług od innych uczestników Systemu.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego przysługuje prawo do wniesienia skargi z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę na interpretację indywidualną wydaną na podstawie art. 14r. § 1 Ordynacji podatkowej wnosi się do sądu administracyjnego właściwego ze względu na siedzibę organu wydającego interpretację, czyli w niniejszej sprawie do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl