3063-ILPP1-3.4512.163.2016.1.JN - Brak prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją inwestycji pn. "Ochrona różnorodności biologicznej".

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 stycznia 2017 r. Izba Skarbowa w Poznaniu 3063-ILPP1-3.4512.163.2016.1.JN Brak prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją inwestycji pn. "Ochrona różnorodności biologicznej".

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy przedstawione we wniosku z dnia 15 listopada 2016 r. (data wpływu 21 listopada 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją inwestycji pn. "Ochrona różnorodności biologicznej (...)" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 listopada 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją inwestycji pn. "Ochrona różnorodności biologicznej (...)".

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina przystąpiła do opracowania Studium Wykonalności Inwestycji oraz wniosku aplikacyjnego pn. "Ochrona różnorodności biologicznej (...)". Wniosek aplikacyjny zostanie złożony do Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, działanie 5.1 Ochrona różnorodności biologicznej. W 2016 r. przygotowane zostanie Studium Wykonalności oraz wniosek aplikacyjny. Natomiast cała realizacja zadania planowana jest na 2017 r. Całkowita wartość projektu wyniesie ok. 280.000,00 zł.

Przedmiotem planowanej inwestycji jest zagospodarowanie terenu wokół stawu (...). Na zakres prac związanych z realizacją projektu składa się:

* budowa małej architektury - wiaty o powierzchni ok. 80-120 m <sup<2< up> z trzema podestami o długości 10 m, wchodzącymi do zbiornika wodnego - stawu; </sup<2<>

* budowa ścieżki edukacyjnej z sześcioma pomostami - punktami widokowymi z możliwością wykonywania amatorskiego połowu ryb na zbiorniku.

Ponadto:

* wykonanie dokumentacji projektowej;

* nadzór inwestorski;

* promocja Projektu.

Celem planowanej inwestycji jest zachowanie potencjału środowiskowego regionu poprzez umożliwienie rekreacji w ramach powszechnego korzystania z wód i terenów nadwodnych.

Budowa zadaszonej wiaty o powierzchni 80-120 m2, trzech podestów wychodzących na staw - pełniących funkcję punktów widokowych a zarazem stanowiących elementy ścieżki przyrodniczej, służyć ma szeroko pojętej rekreacji oraz podnoszeniu poziomu edukacji i świadomości ekologicznej społeczeństwa. Celem inwestycji jest także stworzenie korzystnych warunków do rozwoju infrastruktury turystycznej i edukacji ekologicznej zapewniając jednocześnie podniesienie jakości oraz standardu życia mieszkańców gminy i regionu.

Wszystkie planowane w ramach projektu prace związane są ściśle z realizacją zadań własnych Gminy i jej działalnością w sferze publicznej. Realizując planowane zadania, Gmina realizować będzie zadania własne, wskazane w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016.446), w szczególności w zakresie ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej. Efekty planowanej inwestycji nie będą służyć do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Gmina nabytych towarów i usług nie zamierza wykorzystywać dla celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Wszystkie nabyte towary i usługi udostępniane będą nieodpłatnie po zakończeniu realizacji projektu.

Faktury dokumentujące poniesione w ramach realizacji zadania wydatki wystawiane będą na Gminę. Gmina będąca jednostką samorządu terytorialnego, jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Składa deklaracje VAT za okresy miesięczne. Jednocześnie wykonuje zadania własne, nałożone na nią przepisami prawa w ramach reżimu publicznoprawnego, ale również czynności cywilnoprawne (sprzedaż nieruchomości, najem, dzierżawa itp.).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT wykazanego na fakturach dokumentujących poniesione wydatki w ramach realizacji planowanej inwestycji, w związku z projektem pn. "Ochrona różnorodności biologicznej (...)"?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie będzie mu przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT wykazanego na fakturach dokumentujących wydatki poniesione w trakcie realizacji i po zakończeniu opisanej we wniosku planowanej inwestycji.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W związku z tym, iż efekty planowanej inwestycji przedstawionej w niniejszym wniosku w żaden sposób nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług - nie będzie możliwości odliczenia podatku VAT ujętego w fakturach wykonawców planowanego zadania. Gmina nie dostrzega związku z planowanymi pracami w ramach realizacji inwestycji, a czynnościami opodatkowanymi. Z kolei cel projektu, jak wskazano w opisie sprawy wskazuje ścisły związek z wykonywaniem zadań własnych Gminy i jej działalnością w sferze publicznej.

Okoliczności te wskazują na konieczność przyporządkowania wydatków poniesionych w ramach realizacji omawianej inwestycji wyłącznie do czynności nieopodatkowanych, czyli będących poza zakresem ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez "podatników" w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy - nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z przedstawionego wyżej przepisu wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446, z późn. zm.) - gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Jak stanowi art. 6 ust. 1 powołanej ustawy - do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy - zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina przystąpiła do opracowania Studium Wykonalności Inwestycji oraz wniosku aplikacyjnego pn.: "Ochrona różnorodności biologicznej (...)". W 2016 r. wniosek aplikacyjny zostanie złożony do Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, działanie 5.1 Ochrona różnorodności biologicznej.

Przedmiotem planowanej inwestycji jest zagospodarowanie terenu wokół stawu (...). Na zakres prac, związanych z jej realizacją składa się: budowa małej architektury, budowa ścieżki edukacyjnej z sześcioma pomostami oraz wykonanie dokumentacji projektowej, nadzór inwestorski i promocja projektu.

Celem planowanej inwestycji jest zachowanie potencjału środowiskowego regionu poprzez umożliwienie rekreacji w ramach powszechnego korzystania z wód i terenów nadwodnych, a także stworzenie korzystnych warunków do rozwoju infrastruktury turystycznej i edukacji ekologicznej zapewniając jednocześnie podniesienie jakości oraz standardu życia mieszkańców gminy i regionu.

Wszystkie planowane w ramach inwestycji prace związane będą ściśle z realizacją zadań własnych Gminy i jej działalnością w sferze publicznej. Realizując planowaną inwestycję Gmina realizować będzie zadania własne wskazane w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.

Efekty planowanej inwestycji nie będą służyć do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Gmina nabytych towarów i usług nie zamierza wykorzystywać dla celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Wszystkie nabyte towary i usługi udostępniane będą nieodpłatnie po zakończeniu realizacji projektu.

Faktury dokumentujące poniesione w ramach realizacji inwestycji wydatki wystawiane będą na Gminę. Gmina będąca jednostką samorządu terytorialnego, jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Składa deklaracje VAT za okresy miesięczne.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Zagospodarowanie terenu wokół stawu odbywa się w ramach władztwa publicznego i Gmina wykonując tę inwestycję działa jako organ administracji publicznej i może korzystać ze środków prawnych o charakterze władczym. W takim ujęciu Gmina bez wątpienia nie może być uznana za podatnika, gdyż realizuje ona w tym zakresie zadania własne służące zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie wystąpi. Z opisu sprawy wynika bowiem, że Gmina będzie realizowała opisaną inwestycję w ramach zadań własnych nałożonych na nią ustawą o samorządzie gminnym, zatem w tym zakresie będzie działała w ramach reżimu publicznoprawnego. Tym samym w analizowanym przypadku Gmina nie będzie ponosiła wydatków w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a tym samym nabywając towary i usługi nie będzie działała w charakterze podatnika podatku VAT. Zatem, w omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione.

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy zatem stwierdzić, że Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT wykazanego na fakturach dokumentujących poniesione wydatki w ramach realizacji planowanej inwestycji, w związku z projektem pn. "Ochrona różnorodności biologicznej (...)". Powyższe wynika z tego, że w analizowanym przypadku nie będą spełnione - wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy - przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Gmina nie będzie działała jako podatnik VAT, a wydatki związane z realizacją inwestycji nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Administracji Skarbowej w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl