3063-ILPP1-3.4512.145.2016.2.JN - Brak prawa do obniżenia kwoty podatku naliczonego w związku z realizacją poddziałania 19.2 "Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność".

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 9 stycznia 2017 r. Izba Skarbowa w Poznaniu 3063-ILPP1-3.4512.145.2016.2.JN Brak prawa do obniżenia kwoty podatku naliczonego w związku z realizacją poddziałania 19.2 "Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność".

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia przedstawione we wniosku z dnia 4 listopada 2016 r. (data wpływu 8 listopada 2016 r.) uzupełnionym pismem z dnia 19 grudnia 2016 r. (data wpływu 21 grudnia 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku naliczonego w związku z realizacją poddziałania 19.2 "Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność" objętego PROW na lata 2014-2020 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 listopada 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług m.in. w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku naliczonego w związku z realizacją poddziałania 19.2 "Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność" objętego PROW na lata 2014-2020. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 19 grudnia 2016 r. (data wpływu 21 grudnia 2016 r.) o doprecyzowanie opisu sprawy i brakującą opłatę.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Stowarzyszenie jest organizacją OPP, nie prowadzi działalności gospodarczej, nie dokonuje dostaw towarów, ani nie świadczy usług. Zgodnie ze statutem działalność Stowarzyszenia polega na:

1. Stworzeniu infrastruktury użyteczności publicznej.

2. Zwiększeniu aktywności mieszkańców miejscowości A przez integrowanie ich na rzecz wspólnych działań społecznych.

3. Podniesieniu świadomości społecznej mieszkańców w zakresie praw i obowiązków mieszkańca jednostki samorządu terytorialnego oraz możliwości aktywnych sposobów rozwiązywania problemów lokalnych.

4. Ochronie lokalnych zasobów naturalnych i kulturowych przez ich pielęgnowanie, ocalenie lub odtworzenie, uczenie dbania o nie oraz wykorzystywania ich w rozwoju gospodarczym wsi i gminy.

5. Promocji miejscowości A i gminy.B oraz dążenie do zwiększenia atrakcyjności turystycznej A i okolic.

6. Upowszechnianiu idei pracy wolontarystycznej na rzecz swojego regionu i jego mieszkańców.

7. Pokazaniu i rozpropagowaniu wśród młodzieży pożytecznych i twórczych sposobów spędzania wolnego czasu oraz zachęceniu ich do aktywnego działania na rzecz środowiska lokalnego.

8. Promowaniu i rozpowszechnianiu dostępu do Internetu, zarówno ludziom młodym jak i starszym, zwiększaniu umiejętności posługiwania się komputerem - budowa społeczeństwa informacyjnego.

9. Zintegrowaniu "starych" i "nowych" mieszkańców A.

10. Propagowaniu optymistycznego i aktywnego podejścia do życia.

11. Mocnym związaniu emocjonalnym mieszkańców A z ich miejscowością.

12. Wykształceniu, w większej perspektywie czasowej, społecznej potrzeby i zwyczaju aktywnego uczestnictwa w życiu miejscowości.

13. Propagowaniu zdrowego sposobu życia przez aktywne formy wypoczynku i informowaniu o szkodliwości używek.

14. Podniesieniu atrakcyjności miejscowości pod względem turystycznym i kulturalnym w celu przyciągnięcia inwestorów i potencjalnych nowych mieszkańców.A

15. Realizacji zadań w zakresie programu Odnowa Wsi, Leader+ i innych programów rządowych, unijnych i samorządowych.

Stowarzyszenie planuje składanie wniosku w ramach poddziałania 19.2 "Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność", objętego PROW na lata 2014-2020 z udziałem środków EFR na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich na zagospodarowanie terenu przed sceną widowiskową w A.

Stowarzyszenie nie jest czynnym podatnikiem VAT. Z tego powodu nie będzie mogło odzyskać zapłaconego podatku VAT. Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług będą wystawiane na Stowarzyszenie. Aby otrzymać pełną kwotę refundacji wymagana jest interpretacja indywidualna potwierdzająca, że podatku VAT Stowarzyszenie nie będzie mogło odzyskać i w związku z tym podatek VAT naliczony stanowić będzie wydatek kwalifikowany.

W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał, że ubiega się o refundację ze środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rolnego Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach PROW 2014-2020 w ramach poddziałanla 19.2 "Wsparcie dla wdrażania operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność". Stowarzyszenie nie wykonuje czynności opodatkowanych podatkiem VAT, gdyż nie prowadzi sprzedaży i świadczy usługi wyłącznie w zakresie działalności statutowej. Nie jest również podatnikiem podatku VAT i nie figuruje w ewidencji podatników podatku VAT. Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i nie składa deklaracji VAT-7. Realizacja projektu nie ma związku z wykonaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Realizacja zadania nie skutkuje powstaniem obowiązku podatkowego w zakresie podatku VAT, a więc Stowarzyszenie nie stanie się czynnym podatnikiem tego podatku. Wszystkie wydatki poniesione w związku z realizacją projektu zostaną udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Stowarzyszenie.

Realizowane zadanie jest ogólnie dostępne i zorganizowane dla mieszkańców nieodpłatnie oraz realizowane w ramach statutowej działalności Wnioskodawcy.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Stowarzyszenie ma możliwość obniżenia kwoty podatku naliczonego w związku z realizacją projektu w ramach PROW 2014-2020 (...)?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

* odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

* eksport towarów;

* import towarów;

* wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

* wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Działalność gospodarcza - według art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Natomiast w oparciu o art. 96 ust. 3 ustawy, podmioty wymienione w art. 15, zwolnione od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione na podstawie art. 43 ust. 1 i art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

Naczelnik Urzędu Skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako "podatnika VAT czynnego" lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 - jako "podatnika VAT zwolnionego" (art. 96 ust. 4 ustawy).

W myśl art. 113 ust. 1 ustawy, zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 50.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Stosownie do treści art. 2 ustawy z dnia 2 grudnia 2009 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 215, poz. 1666), kwotę, o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, dla 2010 r. przyjmuje się w wysokości 100.000 zł. Natomiast na podstawie art. 1 pkt 2 ww. ustawy, z dniem 1 stycznia 2011 r. limit, o którym mowa w art. 113 ust. 1 wynosić będzie 150.000 zł.

Zdaniem Wnioskodawcy, który nie jest czynnym podatnikiem VAT, nie będzie miał on możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę naliczonego (...).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy - działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy - obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z opisu sprawy wynika, że Stowarzyszenie ubiega się o refundację ze środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rolnego Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach PROW 2014-2020 w ramach poddziałania 19.2 "Wsparcie dla wdrażania operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność".

Stowarzyszenie nie wykonuje czynności opodatkowanych podatkiem VAT, nie prowadzi sprzedaży i świadczy usługi wyłącznie w zakresie działalności statutowej. Realizacja projektu nie ma związku z wykonaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT, nie skutkuje powstaniem obowiązku podatkowego w zakresie podatku VAT.

Stowarzyszenie nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i nie składa deklaracji VAT-7.

Towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu zostaną udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Stowarzyszenie.

Realizowane zadanie będzie ogólnie dostępne i zorganizowane dla mieszkańców nieodpłatnie.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi nie były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

W przedstawionej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a nabyte towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem.

W związku z powyższym, Stowarzyszenie nie będzie miało możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu - poddziałania 19.2 "Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność" objętego PROW 2014 -2020.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Informuje się jednocześnie, że w zakresie uznania podatku VAT za wydatek kwalifikowany zostało wydane postanowienie o odmowie wszczęcia postępowania z dnia 9 stycznia 2017 r. nr 3063-ILPP1-3.4512.185.2016.2.JN.

Należy zaznaczyć, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono w oparciu o wskazanie, że Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT a zakupione towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego opisu sprawy, w szczególności konieczności zarejestrowania się Wnioskodawcy jako podatnika VAT czynnego oraz wykorzystywania powstałego w efekcie działania mienia do wykonywania czynności opodatkowanych, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Administracji Skarbowej w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl