3063-ILPP1-3.4512.144.2016.2.KB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 grudnia 2016 r. Izba Skarbowa w Poznaniu 3063-ILPP1-3.4512.144.2016.2.KB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 8 listopada 2016 r. (data wpływu 10 listopada 2016 r.) uzupełnionym pismem z dnia 6 grudnia 2016 r. (data wpływu 7 grudnia 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia, czy środki pieniężne przekazane na rzecz Wnioskodawcy przez UEFA za pośrednictwem PZPN z tytułu uczestnictwa w fazie eliminacyjnej do rozgrywek Ligi Europy UEFA są wynagrodzeniem za świadczone usługi i podlegają opodatkowaniu według stawki 23% - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 listopada 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia, czy środki pieniężne przekazane na rzecz Wnioskodawcy przez UEFA za pośrednictwem PZPN z tytułu uczestnictwa w fazie eliminacyjnej do rozgrywek Ligi Europy UEFA są wynagrodzeniem za świadczone usługi i podlegają opodatkowaniu według stawki 23%. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 6 grudnia 2016 r. (data wpływu 7 grudnia 2016 r.) o informacje doprecyzowujące opis sprawy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca (dalej Spółka, Klub) prowadzi działalność gospodarczą między innymi w zakresie klubów sportowych, w tym udział w rozgrywkach profesjonalnych i organizacji imprez masowych o charakterze sportowym (PKD 93.12), reklamy (PKD 73.1), sprzedaży detalicznej (PKD 47.19).

Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Uzyskiwane przychody z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej dotyczą między innymi:

* wpływów z organizacji imprez sportowych - przychody z dnia meczu (np. bilety i karnety upoważniające do wstępu na imprezę sportową),

* przychody komercyjne (np. reklamy, licencje, sprzedaż pamiątek klubowych),

* przychody z praw medialnych i marketingowych (np. prawa medialne, sponsoring),

* pozostałe wpływy (np. wynajem pomieszczeń w dniach wolnych od meczu, transfery zawodników).

Spółka uczestnicząc w profesjonalnych rozgrywkach jest członkiem PZPN, który jest członkiem UEFA. W związku z wynikami sportowymi uzyskanymi w sezonie 2015/2016 w rozgrywkach Ekstraklasy "A" zostało zgłoszone przez PZPN do udziału w rozgrywkach Ligi Europy UEFA. Liga Europy UEFA są to klubowe rozgrywki piłkarskie federacji zrzeszonych w UEFA i składają się z 3 części: faza kwalifikacyjna (4 rundy), faza grupowa, pucharowa. Rozgrywki te organizowane są przez UEFA, a udział w nich biorą kluby z różnych krajów Europy i które są współorganizowane przez te kluby. Każdy klub biorący udział w tych rozgrywkach organizuje we własnym zakresie, zgodnie z wymogami Regulaminu UEFA, mecze w fazach, do których uzyskał prawo gry. Związek prawny pomiędzy UEFA a uczestnikami tych rozgrywek, jego zasady oraz ramy, ustalone są w formie Regulaminu UEFA przed przystąpieniem do rozgrywek. Za udział w poszczególnych rundach tych rozgrywek kluby otrzymują środki pieniężne zwane przez UEFA solidarnościowe płatności, które są przekazywane przez UEFA za pośrednictwem PZPN. Wysokość wypłat na rzecz uczestniczących klubów ustalana jest przez UEFA również przed rozpoczęciem rozgrywek. W związku z uczestnictwem w tych rozgrywkach Spółka otrzymała środki pieniężne za udział w trzech rundach fazy eliminacyjnej Ligi Europy UEFA.

W złożonym uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że:

1. Unia Europejskich Związków Piłkarskich (dalej UEFA) jest podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą oraz posiada siedzibę działalności gospodarczej zgodnie z art. 10 Rozporządzenia Wykonawczego Rady UE 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. w Szwajcarii. UEFA jest podmiotem zarejestrowanym w Szwajcarii jako podatnik podatku dochodowego (...) oraz podatku VAT (...).

2. UEFA według wiedzy Wnioskodawcy nie posiada na terytorium Polski siedziby działalności gospodarczej oraz nie posiada stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Polski, dla którego świadczone są przez Wnioskodawcę usługi będące przedmiotem złożonego wniosku.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy środki pieniężne przekazane na rzecz Wnioskodawcy przez UEFA za pośrednictwem PZPN z tytułu uczestnictwa w fazie eliminacyjnej do rozgrywek Ligi Europy UEFA są wynagrodzeniem za świadczone usługi i podlegają opodatkowaniu VAT według stawki podstawowej 23%?

Zdaniem Wnioskodawcy, otrzymane środki finansowe zwane jako solidarnościowe płatności za udział w 3 rundach fazy eliminacyjnej Ligi Europy UEFA są wynagrodzeniem za świadczone usługi. W konsekwencji Wnioskodawca winien opodatkować przedmiotowe usługi, świadczone w zamian za otrzymane kwoty w myśl art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 stawką podstawową 23%.

UZASADNIENIE

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług z późn. zm., opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Za odpłatne świadczenie usług należy rozumieć na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również między innymi przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej, zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub tolerowania czynności lub sytuacji (np. każde zachowanie na rzecz innej osoby, na które może składać się zarówno działanie, jak i zaniechanie). Wnioskodawca prowadzi szeroko pojętą działalność sportową, a przede wszystkim uczestniczy w profesjonalnych zawodach sportowych w piłce nożnej. Wnioskodawca przystępując do rozgrywek w Lidze Europy UEFA przyjął Regulamin UEFA i tym samym zawarł z UEFA umowę, na mocy której przystąpił do tych rozgrywek na ściśle określonych przez UEFA warunkach. UEFA zobowiązała się na podstawie Regulaminu wypłacić określone środki pieniężne za udział w poszczególnych rundach tych rozgrywek. Wysokość tego świadczenia została określona przed przystąpieniem do rozgrywek. Zatem miedzy usługodawcą i usługobiorcą powstał związek prawny, w ramach którego nastąpiło świadczenie wzajemne, dlatego otrzymane środki pieniężne przez Klub są w istocie zapłatą za udział oraz organizację imprezy sportowej w ramach tych rozgrywek. Obowiązkiem klubu uczestniczącego w tych rozgrywkach było przygotowanie sportowej imprezy masowej według zasad określonych przez Regulamin UEFA. Ponadto UEFA nakłada na kluby sportowe obowiązki dotyczące organizacji konferencji prasowych i imprez towarzyszących samemu meczowi oraz zasad umieszczania kamer telewizyjnych i stref prasowych. UEFA zastrzega sobie prawo do wykorzystania marki klubu sportowego, wizerunków zawodników klubu oraz materiałów multimedialnych związanych z klubem. Z usługi sportowej świadczonej przez klub w tym zakresie korzysta zarówno kibic jak i organizacja UEFA, która określiła w regulaminie wynagrodzenie za udział w meczach X. Otrzymane środki pieniężne zwane przez UEFA solidarnościowymi płatnościami są w bezpośrednim związku z czynnościami wykonywanymi przez Wnioskodawcę polegającymi na organizacji rozgrywek, udziale w meczach poszczególnych faz oraz wartość tego świadczenia wzajemnego została wyrażona kwotowo na podstawie Regulaminu UEFA. Zatem kwoty otrzymane przez Wnioskodawcę są zapłatą za świadczone usługi, a usługa ta stanowi usługę w zakresie sportu profesjonalnego (PKD 93.12). Tak więc miejscem świadczenia jak też opodatkowania tej usługi jest kraj, w którym jest ona świadczona.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą - opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy - przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy - przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Artykuł 8 ust. 1 ustawy stanowi, że przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Przez świadczenie należy zatem rozumieć każde zachowanie niebędące dostawą towarów i świadczone na rzecz innego podmiotu. Powołane przepisy wskazują, że pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji. Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy). Należy jednak zaznaczyć, że nie każde działanie, powstrzymanie się od działania czy tolerowanie czynności lub sytuacji może zostać uznane za usługę w rozumieniu przepisów ustawy.

Aby dane świadczenie uznać za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Czynność można uznać za dokonaną odpłatnie, gdy istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść po stronie dostawcy towaru lub świadczącego usługę. Przy czym, związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie. Pod pojęciem odpłatności dostawy towarów lub odpłatności świadczenia usług rozumieć należy prawo podmiotu dokonującego dostawy towarów lub świadczącego usługę do żądania od nabywcy towaru, odbiorcy usługi lub osoby trzeciej zapłaty ceny lub ekwiwalentu (np. w postaci świadczenia wzajemnego).

Przy określeniu, czy miała miejsce czynność podlegająca opodatkowaniu istotne jest zatem określenie, czy wykonywano świadczenie i czy wynagrodzenie z tytułu wykonania tego świadczenia miało być wypłacone. Niemniej muszą być przy tym spełnione następujące warunki:

* w następstwie zobowiązania, w wykonaniu którego usługa jest świadczona, druga strona (nabywca) jest bezpośrednim beneficjentem świadczenia,

* świadczonej usłudze odpowiada świadczenie wzajemne ze strony nabywcy (wynagrodzenie).

Należy podkreślić, że ww. warunki powinny być spełnione łącznie, aby świadczenie - jako usługa - podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - na mocy art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą między innymi w zakresie klubów sportowych, w tym udział w rozgrywkach profesjonalnych i organizacji imprez masowych o charakterze sportowym (PKD 93.12), reklamy (PKD 73.1), sprzedaży detalicznej (PKD 47.19) i jest on zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Uzyskiwane przychody z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej dotyczą miedzy innymi wpływów z organizacji imprez sportowych - przychody z dnia meczu (np. bilety i karnety upoważniające do wstępu na imprezę sportową), przychody komercyjne (np. reklamy, licencje, sprzedaż pamiątek klubowych), przychody z praw medialnych i marketingowych (np. prawa medialne, sponsoring), pozostałe wpływy (np. wynajem pomieszczeń w dniach wolnych od meczu, transfery zawodników).

Wnioskodawca uczestnicząc w profesjonalnych rozgrywkach jest członkiem PZPN, który jest członkiem UEFA. W związku z wynikami sportowymi uzyskanymi w sezonie 2015/2016 w rozgrywkach Ekstraklasy Wnioskodawca został zgłoszony przez PZPN do udziału w rozgrywkach Ligi Europy UEFA. Liga Europy UEFA są to klubowe rozgrywki piłkarskie federacji zrzeszonych w UEFA i składają się z 3 części: faza kwalifikacyjna (4 rundy), faza grupowa, pucharowa. Rozgrywki te organizowane są przez UEFA, a udział w nich biorą kluby z różnych krajów Europy i które są współorganizowane przez te kluby. Każdy klub biorący udział w tych rozgrywkach organizuje we własnym zakresie, zgodnie z wymogami Regulaminu UEFA, mecze w fazach, do których uzyskał prawo gry. Związek prawny pomiędzy UEFA a uczestnikami tych rozgrywek, jego zasady oraz ramy, ustalone są w formie Regulaminu UEFA przed przystąpieniem do rozgrywek. Za udział w poszczególnych rundach tych rozgrywek kluby otrzymują środki pieniężne zwane przez UEFA solidarnościowe płatności, które są przekazywane przez UEFA za pośrednictwem PZPN. Wysokość wypłat na rzecz uczestniczących klubów ustalana jest przez UEFA również przed rozpoczęciem rozgrywek. W związku z uczestnictwem w tych rozgrywkach Wnioskodawca otrzymał środki pieniężne za udział w trzech rundach fazy eliminacyjnej Ligi Europy UEFA.

UEFA jest podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą oraz posiada siedzibę działalności gospodarczej zgodnie z art. 10 Rozporządzenia Wykonawczego Rady UE 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. w Szwajcarii. UEFA jest podmiotem zarejestrowanym w Szwajcarii jako podatnik podatku dochodowego oraz podatku VAT. UEFA według wiedzy Wnioskodawcy nie posiada na terytorium Polski siedziby działalności gospodarczej oraz nie posiada stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Polski, dla którego świadczone są przez niego usługi będące przedmiotem niniejszej sprawy.

W przedmiotowej sprawie spełnione są warunki do uznania wykonywanych przez Wnioskodawcę czynności za odpłatne świadczenie usług, ponieważ ma miejsce sytuacja, w której dochodzi do wzajemności świadczeń, a otrzymana kwota stanowi dla Wnioskodawcy wynagrodzenie za wykonywane czynności. Istniejący stosunek prawny pomiędzy świadczącym - Wnioskodawcą a odbiorcą - UEFA powoduje, że w zamian za wykonane czynności (udział w trzech rundach fazy eliminacyjnej Ligi Europy UEFA) zostaje wypłacone wynagrodzenie (w wysokości ustalonej przez UEFA przed rozpoczęciem rozgrywek).

Zatem mając na uwadze powołane przepisy oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że czynności uczestnictwa w fazie eliminacyjnej do rozgrywek Ligi Europy UEFA, za które Wnioskodawca otrzymuje środki pieniężne przekazane na jego rzecz przez UEFA za pośrednictwem PZPN, stanowią świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy, a w związku z tym otrzymywane środki pieniężne z tego tytułu stanowią wynagrodzenie za świadczone przez Wnioskodawcę usługi.

Artykuł 41 ust. 1 ustawy stanowi, że stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 146a pkt 1 ustawy - w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

W przypadku świadczenia usług, istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależy, czy dane świadczenie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.

Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług regulują przepisy art. 28a do 28o ustawy.

Stosownie do art. 28a ustawy - na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału:

1.

ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:

a.

podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6;

b.

osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;

2.

podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

Artykuł 28a ustawy wprowadza drugą definicję podatnika do ustawy. Definicja ta ma zastosowanie tylko w przypadku ustalania miejsca świadczenia usług. Podatnikiem według tej regulacji jest podmiot wykonujący samodzielnie działalność gospodarczą. Ustawodawca odwołuje się w tym celu do definicji działalności gospodarczej wynikającej z art. 15 ust. 2 ustawy. Za podatników są uznawane również podmioty wykonujące działalność gospodarczą zgodnie z regulacjami innych państw członkowskich oraz państw trzecich.

Jak wynika z opisu sprawy, UEFA spełnia definicję podatnika, o której mowa w art. 28a ustawy, ponieważ jest podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą.

Zgodnie z regułą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy - miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.

Jednakże od ogólnej zasady zawartej w powyższym przepisie ustawodawca przewidział szereg odstępstw, na podstawie których miejsce świadczenia pewnych usług - ściśle określonych w przepisach ustawy - ustala się w sposób szczególny.

W myśl art. 28g ust. 1 ustawy - miejscem świadczenia usług wstępu na imprezy kulturalne, artystyczne, sportowe, naukowe, edukacyjne, rozrywkowe lub podobne, takie jak targi i wystawy, oraz usług pomocniczych związanych z usługami wstępu na te imprezy, świadczonych na rzecz podatnika, jest miejsce, w którym te imprezy faktycznie się odbywają.

Stosownie do art. 53 dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L 347 z 11.12.2006, str. 1, z późn. zm.) - miejscem świadczenia usług wstępu na imprezy kulturalne, artystyczne, sportowe, naukowe, edukacyjne, rozrywkowe lub podobne, takie jak targi i wystawy, oraz usług pomocniczych związanych z usługami wstępu na te imprezy, świadczonych na rzecz podatnika, jest miejsce, w którym te imprezy faktycznie się odbywają.

W rozporządzeniu wykonawczym Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L 77 z 23.03.2011, str. 1, z późn. zm.), w art. 32 zdefiniowano pojęcie usług wstępu poprzez m.in. wskazanie, jakie usługi wchodzą w zakres tego pojęcia.

I tak, w myśl art. 32 ust. 1 ww. rozporządzenia - usługi wstępu na imprezy kulturalne, artystyczne, sportowe, naukowe, edukacyjne, rozrywkowe lub podobne, o których mowa w art. 53 dyrektywy 2006/112/WE, obejmują świadczenie usług, których podstawową cechą jest przyznawanie prawa wstępu w zamian za bilet lub opłatę, w tym opłatę w formie abonamentu, biletu okresowego lub opłaty okresowej.

Z kolei jak stanowi art. 32 ust. 2 tego rozporządzenia - ustęp 1 ma zastosowanie w szczególności do:

a.

prawa wstępu na spektakle, przedstawienia teatralne, występy cyrkowe, targi, do parków rozrywki, na koncerty, wystawy, jak również inne podobne wydarzenia kulturalne;

b.

prawa wstępu na wydarzenia sportowe, takie jak mecze lub zawody;

c.

prawa wstępu na wydarzenia edukacyjne i naukowe, takie jak konferencje i seminaria.

Przy czym stosownie do art. 32 ust. 1 powołanego rozporządzenia - ustęp 1 nie obejmuje korzystania z obiektów, takich jak sale gimnastyczne i inne, w zamian za opłatę.

Zatem zgodnie z powyższymi przepisami cyt. rozporządzenia usługi wstępu na imprezy sportowe, o których mowa w art. 53 dyrektywy 2006/112/WE, obejmują świadczenie usług, których podstawową cechą jest przyznawanie prawa wstępu w zamian za bilet lub opłatę, w tym opłatę w formie abonamentu, biletu okresowego lub opłaty okresowej. Przepis art. 32 ust. 2 cyt. rozporządzenia określił natomiast, że przez wydarzenia sportowe należy rozumieć w szczególności imprezy o takim charakterze jak mecze lub zawody.

Przenosząc powyższe na grunt przedstawionego opisu sprawy należy stwierdzić, że świadczone przez Wnioskodawcę usługi polegające na uczestnictwie w fazie eliminacyjnej do rozgrywek Ligi Europy UEFA nie stanowią wstępu, o którym mowa w art. 28g ust. 1 ustawy, a zatem przepis art. 28g ust. 1 ustawy nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie.

Należy także wskazać, że do wykonywanych przez Wnioskodawcę usług wskazane w art. 28b ust. 1 ustawy pozostałe zastrzeżenia, tj. art. 28b ust. 2-4, art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28i, 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n, również nie znajdują zastosowania.

W związku z powyższym miejsce świadczenia (opodatkowania) wykonywanych przez Wnioskodawcę usług na rzecz UEFA ustalane jest zgodnie z art. 28b ust. 1 ustawy, tj. w miejscu, w którym usługobiorca (UEFA) posiada siedzibę działalności gospodarczej, czyli na terytorium Szwajcarii.

Zatem zgodnie z art. 28b ust. 1 ustawy, usługi uczestnictwa w fazie eliminacyjnej do rozgrywek Ligi Europy UEFA będące przedmiotem pytania, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, ponieważ miejsce ich świadczenia znajduje się poza terytorium Polski. W konsekwencji, świadczone przez Wnioskodawcę usługi nie podlegają opodatkowaniu stawką podatku od towarów i usług w wysokości 23%.

Reasumując, środki pieniężne przekazane na rzecz Wnioskodawcy przez UEFA za pośrednictwem PZPN z tytułu uczestnictwa w fazie eliminacyjnej do rozgrywek Ligi Europy UEFA są wynagrodzeniem za świadczone usługi, które nie podlegają opodatkowaniu VAT według stawki podstawowej 23%, ponieważ miejsce ich opodatkowania znajduje się poza terytorium Polski.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Administracji Skarbowej w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl