3063-ILPP1-2.4512.63.2017.1.JO - Brak możliwości odzyskania podatku VAT związanego z realizacją projektu pn. "Ochrona in-situ zagrożonych siedlisk przyrodniczych".

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 15 marca 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 3063-ILPP1-2.4512.63.2017.1.JO Brak możliwości odzyskania podatku VAT związanego z realizacją projektu pn. "Ochrona in-situ zagrożonych siedlisk przyrodniczych".

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) oraz art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r. poz. 1948, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 13 lutego 2017 r. (data wpływu 16 lutego 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku możliwości odzyskania podatku VAT związanego z realizacją projektu pn. "Ochrona in-situ zagrożonych siedlisk przyrodniczych (...)" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 lutego 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT związanego z realizacją projektu pn. "Ochrona in-situ zagrożonych siedlisk przyrodniczych (...)".

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest urzędem administracji rządowej, który powstał w dniu 15 listopada 2008 r. na mocy ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2016 r. poz. 353) i działa na podstawie statutu, stanowiącego załącznik do rozporządzenia ministra środowiska z dnia 10 listopada 2008 r. w sprawie nadania statutu.

Do ustawowych zadań Wnioskodawcy należy m.in. ochrona i zarządzanie obszarami Natura 2000 i innymi formami ochrony przyrody, w tym rezerwatami przyrody na podstawie art. 13 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody.

W celu realizacji ustawowych zadań Wnioskodawca wystąpił z wnioskiem o przyznanie dofinansowania ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 na realizację projektu pn. "Ochrona in-situ zagrożonych siedlisk przyrodniczych (...)", zadania uwzględnione w projekcie obejmują m.in.:

* koszt wykonania działań ochronnych (określonych w planach ochrony lub zadaniach ochronnych rezerwatów przyrody), m.in.: budowa zastawek, usunięcie krzewów i drzew, oznakowanie granic rezerwatów, naprawa istniejących ogrodzeń, koszenie, montaż tablic edukacyjnych itp.);

* koszt wykonania dokumentacji przyrodniczej: dokumentacja na potrzeby planów ochrony dla rezerwatów przyrody, dokumentacja na potrzeby oceny stanu źródliska oraz populacji s (...) wraz z określeniem kierunków działań ochronnych, dokumentacja na potrzeby weryfikacji danych o lokalizacji stanowisk t (...);

* koszt oznakowania rezerwatów tablicami urzędowymi: oznakowanie wszystkich rezerwatów przyrody tablicami urzędowymi;

* koszt wzmocnienia instytucjonalnego Wnioskodawcy: zakup sprzętu: komputer stanowiskowy, serwer UPS, drukarka oraz wykonanie koncepcji i założeń technicznych na potrzeby opracowania oprogramowania dot. zarządzania rezerwatami przyrody;

* koszt nadzoru przyrodniczego: zatrudnienie pracownika w ramach umowy o pracę w wymiarze etatu 1/1;

* koszt informacji i promocji projektu: aktualizacja strony internetowej poświęconej rezerwatom przyrody, organizacja konferencji kończącej projekt;

* koszty pośrednie: część wynagrodzenia i pochodne pracodawcy od tych wynagrodzeń, tj. pracownika, którego obowiązkiem będzie zarządzanie projektem.

Wszystkie wydatki planowane do poniesienia w ramach projektu są opodatkowane podatkiem VAT (zabiegi agrotechniczne i leśne - 8% podatek VAT, pozostałe - 23% podatek VAT). Za wyjątkiem kosztów nadzoru przyrodniczego i kosztów pośrednich, które są kosztami osobowymi (koszty wynagrodzeń).

W ramach przedmiotowego projektu istnieje możliwość uznania podatku VAT za koszt kwalifikowalny tylko wówczas, gdy został ostatecznie poniesiony i w myśl przepisów ustawy z dnia 1 marca 2004 r. (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm.) o podatku od towarów i usług, zarówno w trakcie realizacji projektu jak i po jego zakończeniu nie może zostać odzyskany.

INDYWIDUALNA INTERPRETACJA Izby Skarbowej w przedmiotowej kwestii jest niezbędnym załącznikiem do wniosku o dofinansowanie przedsięwzięcia.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w odniesieniu do realizowanego przez Wnioskodawcę projektu pn. "Ochrona in-situ zagrożonych siedlisk przyrodniczych (...)" istnieje możliwość odzyskania podatku VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma on możliwości odzyskania podatku VAT, co wynika z faktu, że nie jest płatnikiem podatku VAT na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm.). Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7 (art. 88 ust. 4 ustawy).

Z przepisów ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym, czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest urzędem administracji rządowej i działa na podstawie statutu. Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Do ustawowych zadań Wnioskodawcy należy m.in. ochrona i zarządzanie obszarami Natura 2000 i innymi formami ochrony przyrody, w tym rezerwatami przyrody. W celu realizacji ustawowych zadań Wnioskodawca wystąpił z wnioskiem o przyznanie dofinansowania ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 na realizację projektu pn. "Ochrona in-situ zagrożonych siedlisk przyrodniczych (...)". Zadania uwzględnione w projekcie obejmują m.in.:

* koszt wykonania działań ochronnych (określonych w planach ochrony lub zadaniach ochronnych rezerwatów przyrody), m.in.: budowa zastawek, usunięcie krzewów i drzew, oznakowanie granic rezerwatów, naprawa istniejących ogrodzeń, koszenie, montaż tablic edukacyjnych itp.);

* koszt wykonania dokumentacji przyrodniczej: dokumentacja na potrzeby planów ochrony dla rezerwatów przyrody, dokumentacja na potrzeby oceny stanu źródliska oraz populacji s (...) wraz z określeniem kierunków działań ochronnych, dokumentacja na potrzeby weryfikacji danych o lokalizacji stanowisk t (...);

* koszt oznakowania rezerwatów tablicami urzędowymi: oznakowanie wszystkich rezerwatów przyrody tablicami urzędowymi;

* koszt wzmocnienia instytucjonalnego Wnioskodawcy: zakup sprzętu: komputer stanowiskowy, serwer UPS, drukarka oraz wykonanie koncepcji i założeń technicznych na potrzeby opracowania oprogramowania dot. zarządzania rezerwatami przyrody;

* koszt nadzoru przyrodniczego: zatrudnienie pracownika w ramach umowy o pracę w wymiarze etatu 1/1;

* koszt informacji i promocji projektu: aktualizacja strony internetowej poświęconej rezerwatom przyrody, organizacja konferencji kończącej projekt;

* koszty pośrednie: część wynagrodzenia i pochodne pracodawcy od tych wynagrodzeń, tj. pracownika, którego obowiązkiem będzie zarządzanie projektem.

Wszystkie wydatki planowane do poniesienia w ramach projektu, są opodatkowane podatkiem VAT (zabiegi agrotechniczne i leśne - 8% podatek VAT, pozostałe - 23% podatek VAT). Za wyjątkiem kosztów nadzoru przyrodniczego i kosztów pośrednich, które są kosztami osobowymi (koszty wynagrodzeń).

Przy tak przedstawionym opisie sprawy Wnioskodawca ma wątpliwości, czy będzie miał możliwość odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "Ochrona in-situ zagrożonych siedlisk przyrodniczych (...)".

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia nie jest spełniony, gdyż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. Zatem, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji ww. projektu.

W związku z poniesionymi wydatkami, Wnioskodawca nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 1656, z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego i pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, nie będzie miał zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "Ochrona in-situ zagrożonych siedlisk przyrodniczych (...)".

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl