3063-ILPP1-2.4512.221.2016.1.TK - Stawka podatku na dostawę gryzaków dla zwierząt domowych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 16 grudnia 2016 r. Izba Skarbowa w Poznaniu 3063-ILPP1-2.4512.221.2016.1.TK Stawka podatku na dostawę gryzaków dla zwierząt domowych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością reprezentowanej przez pełnomocnika doradcę podatkowego z dnia 16 września 2016 r. (data wpływu 20 września 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku na dostawę gryzaków dla zwierząt domowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 września 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku na dostawę gryzaków dla zwierząt domowych.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, posiadającą swoją siedzibę na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, w związku, z czym podlega on nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Wnioskodawca prowadzi działalność z zakresu produkcji a także sprzedaży akcesoriów oraz karmy dla zwierząt domowych.

Wnioskodawca posiada w swojej ofercie m.in. gotowe gryzaki dla psów. Produkt ten wytwarzany jest z elementów wieprzowych, wołowych i drobiowych. Surowiec do produkcji kupowany jest w kategorii jadalny dla ludzi oraz w kategorii niejadalnej dla ludzi, tzw. produkty uboczne pochodzenia zwierzęcego nieprzeznaczone do spożycia przez ludzi kat. 3. Wnioskodawca klasyfikował je do tej pory zgodnie z decyzją Urzędu Statystycznego, jako "Odpady zwierzęce surowe, niejadalne" PKWiU 10.11.60.0 i opodatkowywał stawką VAT 23%.

Wyroby te produkowane są w trzech etapach. W pierwszym etapie produkcji, następuje rozmrożenie surowca, w drugim etapie produkcji wstępnej: cięcie, rozdrabnianie lub obkrawanie surowca. W ostatnim etapie przygotowany wstępnie surowiec poddawany jest obróbce termicznej polegającej na kilkunastogodzinnym cyklu suszenia. W wyniku jednak zmian związanych m.in. z rozmrażaniem oraz obróbką wstępną, końcowy produkt przyjmuje obecnie postać, która umożliwia jego klasyfikację, jako produkt przeznaczony do spożycia przez zwierzęta.

W wyniku powyższych działań, Wnioskodawca otrzymuje produkt końcowy, który w stosunku do surowca zmienia swoje pierwotne właściwości: kolor, masę, objętość oraz sprężystość. Następnie pakowany jest on do opakowań jednostkowych lub zbiorczych i sprzedawany obecnie jako produkt przeznaczony do karmienia zwierząt.

W wyniku przeprowadzonych zmian, Wnioskodawca otrzymał decyzję Urzędu Statystycznego z dnia 1 września 2016 r., że oferowane przez niego gotowe gryzaki dla psów, zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676), mieszczą się w ugrupowaniu PKWiU 10.92.10.0 "Gotowa karma dla zwierząt domowych".

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy do dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, w postaci gryzaków dla zwierząt domowych, które zamierza produkować Wnioskodawca, o których mowa w przedstawionym stanie faktycznym, prawidłowym jest zastosowanie obniżonej stawki VAT w wysokości 8% na podstawie art. 41 ust. 2 w zw. z poz. 50 załącznika nr 3 ustawy o VAT w zw. z art. 5a w zw. z art. 146a pkt 2 ustawy o VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej: ustawa), opodatkowaniu tym podatkiem, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Natomiast art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 8%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. Natomiast zgodnie z art. 146a pkt 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy wynosi 8%.

Z kolei w załączniku nr 3 do ustawy, zawierającym wykaz towarów i usług, opodatkowanych w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r. stawką podatku w wysokości 8%, pod pozycją nr 50 PKWiU z 2008 r. 10.92 opodatkowuje się "Gotową karmę dla zwierząt domowych".

Biorąc pod uwagę art. 5a ustawy, należy stwierdzić, że z uwagi na klasyfikację produkowanych przez Wnioskodawcę wyrobów do grupy PKWiU (2008) 10.92.10.0 "Gotowa karma dla zwierząt domowych", produkty te mieszczą się w poz. 50 załącznika nr 3 do ustawy, obejmującego wszystkie towary zaklasyfikowane wg PKWiU do grupy 10.92.

Wnioskodawca stoi, zatem na stanowisku, że ma on prawo do stosowania stawki podatku VAT w wysokości 8% do sprzedaży produkowanych przez siebie gotowych gryzaków dla psów, zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy w zw. z art. 146a pkt 2 ustawy i poz. 50 złącznika nr 3 do ustawy.

Stanowisko zbieżne z prezentowanym przez Wnioskodawcę zostało zaakceptowane przez Ministra Finansów m.in. w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 23 października 2014 r., sygn. IPPP2/443-748/14-4/KOM oraz w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 1 stycznia 2015 r., sygn. IPPP2/4512-67/15-4/BH.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przez towary, zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy, rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Na podstawie art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Jak wynika z treści § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676) do dnia 31 grudnia 2017 r. na potrzeby podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.).

Jednocześnie należy wskazać, że to podatnik jest zobowiązany do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem i zaklasyfikowaniem sprzedawanych towarów.

Stawka podatku, na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku - stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy, wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W załączniku nr 3 do ustawy stanowiącym "Wykaz towarów i usług podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki 8%", pod poz. 50 wymienione zostały towary sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 10.92 "Gotowa karma dla zwierząt domowych".

W tym miejscu należy wskazać, że z wyjaśnień Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU wynika, że grupowanie PKWiU 10.92.10.0 obejmuje także zabawki do żucia przez psy, występujące w różnych postaciach.

Grupowanie to nie obejmuje natomiast:

* mączki rybnej przeznaczonej do karmienia zwierząt, sklasyfikowanej w 10.20.41.0,

* makuchów oraz produktów ubocznych stosowanych bez specjalnego przetworzenia, jako karma dla zwierząt, z nasion oleistych, sklasyfikowanych w 10.41.41.0,

* produktów ubocznych stosowanych bez specjalnego przetworzenia, jako karma dla zwierząt, z przemiału zbóż, sklasyfikowanych w 10.61.40.0.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność z zakresu produkcji a także sprzedaży akcesoriów oraz karmy dla zwierząt domowych. Wnioskodawca posiada w swojej ofercie m.in. gotowe gryzaki dla psów. Produkt ten wytwarzany jest z elementów wieprzowych, wołowych i drobiowych. Surowiec do produkcji kupowany jest w kategorii jadalny dla ludzi oraz w kategorii niejadalnej dla ludzi, tzw. produkty uboczne pochodzenia zwierzęcego nieprzeznaczone do spożycia przez ludzi kat. 3. Wyroby te produkowane są w trzech etapach. W pierwszym etapie produkcji, następuje rozmrożenie surowca, w drugim etapie produkcji wstępnej: cięcie, rozdrabnianie lub obkrawanie surowca. W ostatnim etapie przygotowany wstępnie surowiec poddawany jest obróbce termicznej polegającej na kilkunastogodzinnym cyklu suszenia. W wyniku jednak zmian związanych m.in. z rozmrażaniem oraz obróbką wstępną, końcowy produkt przyjmuje obecnie postać, która umożliwia jego klasyfikację, jako produkt przeznaczony do spożycia przez zwierzęta. Wnioskodawca otrzymał decyzję Urzędu Statystycznego w Łodzi z dnia 1 września 2016 r., że oferowane przez niego gotowe gryzaki dla psów, zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), mieszczą się w ugrupowaniu PKWiU 10.92.10.0 "Gotowa karma dla zwierząt domowych".

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz przywołane wyżej przepisy, należy stwierdzić, że sprzedawany przez Wnioskodawcę towar - gryzaki dla zwierząt domowych zaklasyfikowany przez niego do grupowania PKWiU 10.92 "Gotowa karma dla zwierząt domowych" - mieści się w treści załącznika nr 3 do ustawy, a zatem, do jego dostawy można zastosować obniżoną stawkę podatku w wysokości 8%.

Reasumując, Wnioskodawca dokonując dostawy gryzaków dla zwierząt domowych jest zobowiązany do zastosowania obniżonej stawki podatku VAT w wysokości 8% na podstawie art. 41 ust. 2 w zw. z poz. 50 załącznika nr 3 do ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Tut. Organ informuje, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla dostawy gryzaków dla zwierząt domowych. Natomiast wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie klasyfikacji statystycznej został rozstrzygnięty pismem z dnia 16 grudnia 2016 r., nr 3063-ILPP1-2.4512.177.2016.2.TK.

Ponadto, tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Administracji Skarbowej w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl