3063-ILPP1-2.4512.166.2016.2.TK - Stawka opodatkowania usługi polegającej na rozliczeniu delegacji, wypłacie w imieniu płacących delegacje klubów zrzeszonych w ZPN należności sędziom piłkarskim oraz sporządzaniu w imieniu tych klubów deklaracji podatkowych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 9 stycznia 2017 r. Izba Skarbowa w Poznaniu 3063-ILPP1-2.4512.166.2016.2.TK Stawka opodatkowania usługi polegającej na rozliczeniu delegacji, wypłacie w imieniu płacących delegacje klubów zrzeszonych w ZPN należności sędziom piłkarskim oraz sporządzaniu w imieniu tych klubów deklaracji podatkowych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 11 października 2016 r. (data wpływu 12 października 2016 r.), uzupełnionym pismem z dnia 6 grudnia 2016 r. (data wpływu 12 grudnia 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki opodatkowania usługi polegającej na rozliczeniu delegacji, wypłacie w imieniu płacących delegacje klubów zrzeszonych w ZPN należności sędziom piłkarskim oraz sporządzaniu w imieniu tych klubów deklaracji podatkowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 października 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku rejestracji Wnioskodawcy jako czynny podatnik podatku VAT.

Wniosek uzupełniono pismem w dniu 12 grudnia 2016 r. o dokument potwierdzający dokonanie wpłaty brakującej opłaty.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Związek Piłki Nożnej (dalej: "ZPN") jest stowarzyszeniem w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.), oraz związkiem sportowym w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz. U. z 2010 r. Nr 127, poz. 857 z późn. zm., dalej: "Ustawa o Sporcie"). ZPN działa na podstawie statutu (dalej: "Statut"). Ponadto, zgodnie ze Statutem, ZPN w wykonywaniu swoich zadań przestrzega statutów, regulaminów, innych przepisów Międzynarodowej Federacji Związków Piłki Nożnej (dalej: "FIFA") oraz Europejskiej Unii Piłkarskiej (dalej: "UEFA") oraz Związku Piłki Nożnej (dalej: "ZPN") i innych przepisów prawa.

ZPN nie jest czynnym podatnikiem VAT i korzysta ze zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. wartość sprzedaży opodatkowanej wykonanej przez ZPN nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym 150.000 zł, przy czym do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku, odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym zaliczane są przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

ZPN obecnie nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest wpisany do Krajowego Rejestru Sądowego w tym zakresie. W związku z tym do tej pory ZPN sporządzał sprawozdanie finansowe w wersji uproszczonej przeznaczonej dla jednostek mikro. Od dnia 5 września 2014 r., na mocy przepisów ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zmianie ustawy o rachunkowości, stowarzyszenia i fundacje nieprowadzące działalności gospodarczej mogą stosować uproszczone przepisy o rachunkowości. Po tych zmianach, zgodnie ze znowelizowaną ustawą, wszystkie stowarzyszenia i fundacje nieprowadzące działalności gospodarczej (art. 5 ust. 1a pkt 2 ustawy) mogą sporządzać uproszczone sprawozdanie finansowe przewidziane dla jednostek "mikro".

ZPN określa swoje cele, programy działania i struktury organizacyjne oraz uchwala akty wewnętrzne dotyczące jego działania. Wszyscy członkowie ZPN, zawodnicy, trenerzy, instruktorzy, menedżerowie ds. piłkarzy, sędziowie, działacze piłkarscy i osoby zatrudnione w sporcie piłki nożnej w regionie (...) zobowiązani są przestrzegać przy realizacji swoich funkcji postanowień statutów, przepisów, wytycznych i decyzji ZPN, FIFA, UEFA oraz ZPN. Zabezpieczeniem wykonania tego zobowiązania jest odpowiedzialność organizacyjna, dyscyplinarna i regulaminowa egzekwowana przez ZPN.

Statut określa, że celem działalności ZPN m.in. jest:

1. Organizacja, rozwój i popularyzacja sportu piłki nożnej oraz prowadzenie współzawodnictwa sportowego klubów.

2. Podejmowanie działań na rzecz promocji piłkarstwa amatorskiego i nieamatorskiego, w tym profesjonalnego.

3. Ochrona praw i interesów oraz koordynacja działań członków związku, zawodników, trenerów, instruktorów, sędziów i działaczy piłkarskich.

4. Pozyskiwanie środków finansowych i przeznaczenie ich na prowadzenie działalności statutowej ZPN.

5. Organizacja szkoleń dla animatorów sportu, trenerów, instruktorów, sędziów i działaczy piłkarskich.

ZPN jako podmiot podległy ZPN musi realizować jego polecenia uchwały, dotyczące funkcjonowania i rozwoju sportu piłkarskiego w Polsce.

W ramach swojej działalności ZPN organizuje rozgrywki piłki nożnej według obowiązującego regulaminu rozgrywek, pod nadzorem ZPN. Na każdych zawodach, zgodnie z regulaminem, musi być sędzia sportowy, który jest delegowany przez ZPN, który to poprzez wypełnienie delegacji dla sędziego określa:

* imię i nazwisko sędziego,

* czynność: sędzia główny, asystent lub obserwator,

* której klasy są to zawody,

* termin zawodów,

* pomiędzy jakimi drużynami odbędą się zawody,

* miejsce zawodów.

Na podstawie tak wypełnionej delegacji, sędzia stawia się we wskazanym terminie i miejscu aby wykonać określone czynności, następnie wypełnia "Oświadczenie dla celów podatkowych" podając swoje dane identyfikacyjne. Po zakończonym meczu sędzia wypełnia rachunek dotyczący ekwiwalentu sędziowskiego w kwotach określonych przez ZPN zawartych w Tabeli ekwiwalentów dla sędziów, obserwatorów i delegatów piłki nożnej na terenie działania ZPN - tabela ta została opracowana na podstawie Uchwał ZPN. Wysokość ekwiwalentu zależy od rangi zawodów, a także od roli pełnionej przez sędziego: najwyższy ekwiwalent dostaje sędzia główny, a niższe - sędziowie liniowi i asystenci techniczni. Zgodnie z obowiązującymi zasadami, obowiązek wypłaty wynagrodzenia dla sędziów (tzw. ekwiwalentu) spoczywa na klubie, który jest gospodarzem meczu. Inne osoby uprawnione do ekwiwalentu - również wypłacanego przez klub gospodarzy - to obserwatorzy zawodów, którzy recenzują pracę sędziów oraz delegaci sportowi. Rolą tych ostatnich jest m.in. kontrola, czy stadion jest bezpieczny i czy na trybunach nie ma niewłaściwych transparentów, np. propagujących rasizm lub nawołujących do przemocy.

ZPN podjął decyzję o umożliwieniu klubom wszystkich klas rozgrywkowych zrzeszonych w Związku, rozliczania delegacji sędziowskich z tytułu prowadzenia zawodów sportowych, za pośrednictwem Biura ZPN, za wynagrodzeniem mającym na celu częściowe pokrycie kosztów, liczonym od każdego wypłaconego wynagrodzenia sędziowskiego, czyli za każdy mecz rozegrany przez klub - gospodarza meczu, w kwocie (...) zł brutto.

Procedura rozliczania delegacji sędziowskich obejmuje następujące reguły postępowania:

a.

przed rozpoczęciem lub wznowieniem rozgrywek, klub składa do biura ZPN deklarację, w której wyraża wolę rozliczania delegacji sędziowskich za pośrednictwem Biura ZPN;

b.

przed zadeklarowanym okresem rozliczeniowym klub zobowiązuje się do wpłacania na rzecz ZPN przedpłaty na poczet przyszłych delegacji sędziowskich. Jej wysokość uzależniona jest od klasy rozgrywkowej, w której klub deklaruje rozliczanie delegacji sędziowskich za pośrednictwem Biura ZPN - przedpłata obowiązuje w kwocie wymagalnej za całą rundę rozgrywkową;

c.

klub uprawniony jest do rozliczania delegacji sędziowskich za pośrednictwem Biura ZPN w ramach rozgrywek wybranych na podstawie złożonej deklaracji. Wybór dotyczy wszystkich klas rozgrywkowych, w których występują jego zespoły;

d. ZPN wystawia dla klubu rachunek opiewający na kwotę stanowiącą sumę rzeczywistych kosztów poniesionych z tytułu delegacji sędziowskich w ramach wszystkich klas rozgrywkowych, dla których zadeklarowano ich rozliczanie za pośrednictwem ZPN, wraz z wynagrodzeniem w kwocie odpowiadającej iloczynowi umówionej kwoty wynagrodzenia i ilości rozliczonych w okresie meczy. Rachunki dla klubów wystawiane są z ostatnim dniem każdego miesiąca;

e. nadpłaty lub niedopłaty rozliczane są na zakończenie każdej rundy rozgrywkowej.

Każdorazowo po przeprowadzonych zawodach sędziowie zobowiązani są do wystawienia delegacji sędziowskich natomiast klub do jej potwierdzenia zgodnie z obowiązującymi przepisami. Następnie sędziowie zobowiązani będą do dostarczenia prawidłowo wystawionych oraz potwierdzonych przez klub delegacji sędziowskich, do Biura ZPN, do 5 dnia każdego miesiąca za miesiąc poprzedni.

Kwota do wypłaty ma być obliczona następująco: kwota brutto wynikająca z tabeli określona na podstawie zlecenia jakiej klasy zawodów dotyczyło sędziowanie, następnie wyliczony będzie podatek dochodowy w wysokości 18% jako ryczałt w oparciu o art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tak obliczony i pobrany podatek ZPN przekaże do urzędu skarbowego do 20 dnia miesiąca, w którym nastąpi wypłata, nie w imieniu własnym ale jako płatnik na zlecenie opłacających wynagrodzenia sędziego Klubów Sportowych należących do ZPN. Ryczałt 18% pobierany będzie tylko od ekwiwalentów do wysokości (...) zł. Sędziowie wyznaczani do prowadzenia rozgrywek nie są pracownikami ZPN, jak też nie są pracownikami klubów sportowych, nie prowadzą działalności gospodarczej polegającej na sędziowaniu (jest to dla nich działalność wykonywana osobiście).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy przedstawiona w opisie zdarzenia przyszłego usługa świadczona przez ZPN, polegająca na rozliczeniu delegacji, wypłacie w imieniu płacących delegacje klubów zrzeszonych w ZPN należności sędziom piłkarskim oraz sporządzeniu w imieniu tych klubów stosownej deklaracji PIT, będzie podlegała opodatkowaniu według podstawowej stawki VAT 23%, czy też jako usługa ściśle związana ze sportem świadczona przez Związek Sportowy, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, konieczna do organizowania i uprawiania sportu i świadczona na rzecz osób uprawiających sport i uczestniczących w wychowaniu fizycznym skorzysta ze zwolnienia opisanego w art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o podatku od towarów i usług? (pytanie nr 1 z wniosku)

Zdaniem Wnioskodawcy, usługa polegająca na rozliczeniu delegacji, wypłacie w imieniu płacących delegacje klubów zrzeszonych w ZPN należności sędziom piłkarskim oraz sporządzeniu w imieniu tych klubów stosownej deklaracji PIT, opisana powyżej, jest czynnością niekorzystającą ze zwolnienia przedmiotowego opisanego w art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT i jest opodatkowana podstawową stawką w wysokości 23%.

Poniżej zostaną zaprezentowane podstawy takiego stanowiska, aby to przybliżyć na wstępie należy podać konstrukcję samego przepisu:

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy, zwalnia się od podatku usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym, świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, pod warunkiem że:

a.

są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim

b.

świadczący te usługi nie są nastawieni na osiąganie zysków

c.

są one świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym

- z wyłączeniem usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usług odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usług odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usług wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością.

Zwolnienie określone w art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy, ma charakter przedmiotowo-podmiotowy, co oznacza, że zwolnieniu od podatku podlega określony rodzaj usług wykonywanych przez ściśle zdefiniowany krąg podmiotów, wykonujących te usługi. Ze zwolnienia korzystają więc usługi świadczone m.in. przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, które są ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym, a także są konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim. Ponadto, świadczone usługi muszą być wykonywane na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym. Niespełnienie chociażby jednej z przesłanek (podmiotowej lub przedmiotowej) powoduje, że świadczenie usług nie korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie ww. regulacji.

Brak podstaw do zastosowania zwolnienia opisanego w art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT, zdaniem ZPN, wynika z faktu że usług mających na celu rozliczenie delegacji, wypłacie w imieniu płacących delegacje klubów zrzeszonych w ZPN należności sędziom piłkarskim oraz sporządzenie w imieniu tych klubów stosownej deklaracji PIT nie można uznać za usługi, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy, a więc usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym, które są konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim. Powołany powyżej art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o podatku od towarów i usług stanowi odzwierciedlenie regulacji zawartych w art. 132 ust. 1 lit. m Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U.UE.L 347, s. 1 z późn. zm.), zgodnie z którym, państwa członkowskie zwalniają świadczenie niektórych usług ściśle związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym, przez organizacje nienastawione na osiąganie zysku, na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym.

W wyroku z dnia 21 lutego 2013 r. w sprawie C-18/12, Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wskazał, że:

"W odniesieniu do art. 132 ust. 1 lit. m Dyrektywy VAT należy stwierdzić, że przepis ten, według jego brzmienia, dotyczy uprawiania sportu i wychowania fizycznego w ogóle. Mając na względzie owo brzmienie, intencją rzeczonego przepisu nie jest przyznanie zwolnienia jedynie niektórym dziedzinom sportu". Z wyroku tego wynika również, że art. 132 ust. 1 lit. m Dyrektywy VAT, w celu jego stosowania, nie wymaga, aby aktywność sportowa była podejmowana na określonym poziomie, na przykład zawodowym, ani też, aby ta aktywność była podejmowana w określony sposób, tj. regularnie lub w sposób zorganizowany.

Celem powołanego przepisu Dyrektywy jest wspieranie niektórych rodzajów działalności interesu publicznego, czyli usług mających ścisły związek z uprawianiem sportu lub z wychowaniem fizycznym, które są świadczone przez organizacje nienastawione na osiąganie zysku na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym. Przepis ten ma zatem na celu wspieranie podejmowania takiej aktywności przez szerokie warstwy społeczeństwa. Interpretacja tego przepisu, ograniczająca zakres stosowania zwolnienia jakie on przewiduje, do aktywności sportowej podejmowanej w sposób zorganizowany, systematyczny lub mający na celu udział w zawodach sportowych, byłaby sprzeczna z rzeczonym celem.

Z uwagi na powyższe należy stwierdzić, że świadczone przez ZPN usługi rozliczeniowe na rzecz zrzeszonych w ZPN klubów, które mają na celu przede wszystkim pomoc w administracji klubowej, nie mogą korzystać ze zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT i opodatkowane będą podstawową stawką podatku od towarów i usług, w wysokości 23%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Stosownie do treści art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1, rozumie się - w myśl dyspozycji art. 7 ust. 1 ustawy - przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Stawka podatku - na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy - wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w ustawie, jak i w przepisach wykonawczych do ustawy, ustawodawca przewidział stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ustawy.

Należy zaznaczyć, że jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, zastosowanie obniżonej stawki podatku lub zwolnienia od podatku od towarów i usług możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie lub w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy, zwalnia się od podatku usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, pod warunkiem że:

a.

są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim,

b.

świadczący te usługi nie są nastawieni na osiąganie zysków,

c.

są one świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym

- z wyłączeniem usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usług odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usług odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usług wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością.

W myśl art. 43 ust. 17 ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1.

nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub

2.

ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Ponadto, w świetle art. 43 ust. 18 ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 31, 32 i 33 lit. a, stosuje się pod warunkiem, że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.

Należy wskazać, że zastosowanie zwolnienia do usług ściśle związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym doznaje pewnych ograniczeń - ze względu na cel tej usługi, jak również status usługodawcy i usługobiorcy. Podmiotami uprawnionymi do skorzystania z tego zwolnienia są podmioty będące klubami sportowymi, związkami sportowymi lub związkami stowarzyszeń i innych osób prawnych. Ponadto, świadczone usługi muszą być wykonywane na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym. Jednocześnie świadczone usługi muszą być ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim.

Niespełnienie jednej z przesłanek (podmiotowej lub przedmiotowej) powoduje, że świadczenie usług nie korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie ww. regulacji.

Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego w kontekście powołanych regulacji prowadzi do stwierdzenia, że usługa świadczona przez ZPN, polegająca na rozliczaniu delegacji, wypłacie w imieniu płacących delegacje klubów zrzeszonych w ZPN należności sędziom piłkarskim oraz sporządzeniu w imieniu tych klubów stosownej deklaracji PIT za wynagrodzeniem, nie korzysta ze zwolnienia opisanego w art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy, ponieważ nie jest usługą ściśle związaną ze sportem oraz konieczną do organizowania i uprawiania sportu. Usługa ta ma na celu - jak sam Wnioskodawca wskazał - pomoc w administracji klubowej.

Powyższe okoliczności wskazują, że nie będą spełnione przesłanki do zastosowania do wykonanej usługi zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy w związku z art. 43 ust. 18 ustawy.

W związku z powyższym usługa ta będzie podlegała opodatkowaniu podstawową stawką podatku VAT.

Reasumując, usługa świadczona przez ZPN, polegająca na rozliczaniu delegacji, wypłacie w imieniu płacących delegacje klubów zrzeszonych w ZPN należności sędziom piłkarskim oraz sporządzenie w imieniu tych klubów stosownej deklaracji PIT za wynagrodzeniem, nie korzysta ze zwolnienia opisanego w art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy i będzie podlegała opodatkowaniu według podstawowej stawki VAT 23%.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie usługi świadczonej przez ZPN, polegającej na rozliczeniu delegacji, wypłacie w imieniu płacących delegacje klubów zrzeszonych w ZPN należności sędziom piłkarskim oraz sporządzeniu w imieniu tych klubów deklaracji PIT. Natomiast, w kwestii dotyczącej zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku rejestracji Wnioskodawcy jako czynny podatnik podatku VAT została wydana odrębna interpretacja indywidualna w dniu 9 stycznia 2017 r., nr 3063-ILPP1-2.4512.168.2016.2.TK.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Administracji Skarbowej w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl