3063-ILPP1-2.4512.137.2016.2.EK - Możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Przebudowa parteru budynku celem adaptacji na działalność społeczno - kulturalną i rekreacyjną".

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 7 grudnia 2016 r. Izba Skarbowa w Poznaniu 3063-ILPP1-2.4512.137.2016.2.EK Możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Przebudowa parteru budynku celem adaptacji na działalność społeczno - kulturalną i rekreacyjną".

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy przedstawione we wniosku z dnia 30 września 2016 r. (data wpływu 7 października 2016 r.) uzupełnionym pismem z dnia 25 listopada 2016 r. (data wpływu 29 listopada 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Przebudowa parteru budynku (...) celem adaptacji na działalność społeczno - kulturalną i rekreacyjną" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 października 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Przebudowa parteru budynku (...) celem adaptacji na działalność społeczno - kulturalną i rekreacyjną". Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 25 listopada 2016 r. (data wpływu 29 listopada 2016 r.) o doprecyzowanie opisu sprawy oraz adres elektroniczny ePUAP.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina będzie realizowała projekt pn.: "Przebudowa parteru budynku (...) celem adaptacji na działalność społeczno - kulturalną i rekreacyjną" w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 Osi Priorytetowej V Ochrona środowiska, dziedzictwa kulturowego i naturalnego dla poddzialania 5.3.1 Dziedzictwo kulturowe i kultura.

We wniosku aplikacyjnym podatek VAT zostanie wliczony jako koszt kwalifikowany.

Celem inwestycji jest integracja lokalnej społeczności poprzez umożliwienie dostępu przede wszystkim osobom niepełnosprawnym do dziedzictwa kulturowego regionu opolskiego i nie tylko, wyrównanie szans dostępu do wiedzy i uczestnictwa w organizowanych zajęciach kulturalnych, propozycja działań kulturalnych kierowana będzie do mieszkańców reprezentujących wszystkie grupy wiekowe i charakteryzujące się różnymi rodzajami wrażliwości artystycznej.

W ujęciu ogólnym zamówienie obejmuje:

1. Przebudowę i adaptację poddasza budynku miejsko - gminnego ośrodka działalności kulturalnej na cele edukacyjno - kulturalne i rekreacyjne, które będą polegały na:

o wykonaniu robót rozbiórkowych,

o ociepleniu i wykończeniu ścian, skosów i podłóg,

o wykonaniu nowych instalacji elektrycznych, wodociągowych, kanalizacyjnych, cieplnych i telekomunikacyjnych wewnątrz budynku,

o wymianie stolarki okiennej i drzwiowej,

o budowie sanitariatów dla niepełnosprawnych,

o budowie windy/dźwigu dla niepełnosprawnych,

o wykonanie robót towarzyszących.

2. Przebudowę parteru budynku Urzędu Miejskiego na cele edukacyjno - kulturalne i rekreacyjne, które będą polegały na:

o wykonaniu kompleksowej modernizacji energetycznej, tj.:

o wymiana źródła ciepła na gruntowe pompy ciepła typu solanka/woda,

o wykonanie wew. instalacji grzewczo - chłodzącej,

o wykonanie instalacji wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła,

o wymiana oświetlenia wewnętrznego na energooszczędne,

o wykonanie robót towarzyszących.

o przebudowie pomieszczeń administracyjno - biurowych zlokalizowanych w parterze budynku oraz montaż platformy dla osób niepełnosprawnych, tj.:

o roboty rozbiórkowe,

o montaż platformy schodowej w obrębie głównego wejścia do budynku,

o wykonanie nowych instalacji wewnętrznych wodno - kanalizacyjnych,

o lokalizację urządzeń sanitarnych z nowym podłączeniem ich i sposobem wykończenia podłóg i ścian,

o wykonanie w istniejących ścianach nowych otworów drzwiowych,

o roboty wyburzeniowe elementów nieposiadających cech zabytkowych,

o wyburzenie oraz montaż nowych schodów na klatce schodowej,

o wydzielenie nowych pomieszczeń,

o wykonanie wylewek betonowych wyrównujących,

o budowa nowego podestu scenicznego,

o wykonanie tynków,

o prace związane z wykończeniem ścian podłóg w pozostałych pomieszczeniach,

o montaż nowego oświetlenia,

o wymiana stolarki drzwiowej,

o wykonanie nowego poziomu nawierzchni pieszych w obrębie głównego wejścia,

o wykonanie remontu podcienia wejściowego,

o wykonanie robót towarzyszących.

3. Gmina jest czynnym podatnikiem podatku VAT.

4. Faktury dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizacji ww. inwestycji będą wystawiane na Gminę.

5. Realizowany projekt należy do zadań własnych gminy (art. 7 ust. 1 pkt 9, 15, 18, 20 ustawy o samorządzie gminnym - Dz. U. z 2016 r. poz. 446).

6. Gmina będzie właścicielem efektów projektu. W wyniku realizacji projektu powstanie środek trwały, który będzie wykorzystywany przez... do realizacji zadań własnych nie będzie służył czynnościom opodatkowanym.

7. Po zakończeniu projektu i odbiorze końcowym Gmina przekaże nieodpłatnie wytworzony majątek, tj. wyremontowane poddasze budynku MGODK i parter budynku UM, Miejsko - Gminnemu Ośrodkowi Działalności Kulturalnej, który jest samodzielną instytucją utworzoną w celu działalności kulturalnej jako zadania własnego Gminy, Ośrodek posiada osobowość prawną. MGODK powołany został w celu realizacji zadań własnych Gminy w zakresie kultury, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446, dalej: ustawa o samorządzie gminnym).

8. Ośrodek prowadzi gospodarkę finansową na zasadach określonych w ustawie z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2012 r. poz. 406, z późn. zm.) i samodzielnie gospodaruje przydzielonym mieniem oraz prowadzi samodzielną gospodarkę w ramach posiadanych środków, kierując się efektywnością ich wykorzystania.

9. Powstała infrastruktura nie będzie wykorzystywana - zdaniem Gminy - do czynności opodatkowanych VAT, tj. nie będzie przedmiotem najmu, dzierżawy etc. Gmina nie będzie osiągała w tym zakresie żadnych przychodów.

10. Zdaniem Gminy wydatki ponoszone w ramach projektu będą związane z wykonywaniem przez Gminę działalności niepodlegającej ustawie o VAT (będą przejawem działalności Gminy w ramach reżimu publicznoprawnego).

11. Gmina podkreśla, że wydatki będące przedmiotem wniosku, przeznaczone na realizację zadań opisanych w pkt 2 dotyczą wyłącznie wyodrębnionej części budynku Urzędu Miejskiego (parter) - wydatki te w szczególności nie będą związane z częściami wspólnymi dla całego budynku, nie będą dotyczyły pomieszczeń biurowych Urzędu Gminy wykorzystywanych na cele jej ogólnej działalności.

W uzupełnieniu Wnioskodawca poinformował, że:

1. Gmina będzie właścicielem efektów projektu. W wyniku realizacji projektu powstanie środek trwały, który będzie wykorzystywany przez Gminę do realizacji zadań własnych i nie będzie służył czynnościom opodatkowanym.

2. Po zakończeniu projektu i odbiorze końcowym Gmina Ujazd przekaże nieodpłatnie wytworzony majątek, tj. wyremontowane poddasze budynku MGODK i parter budynku UM, Miejsko - Gminnemu Ośrodkowi Działalności Kulturalnej, który jest samodzielną instytucją utworzoną w celu działalności kulturalnej jako zadania własnego Gminy, Ośrodek posiada osobowość prawną. MGODK powołany został w celu realizacji zadań własnych Gminy w zakresie kultury, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446), dalej: ustawa o samorządzie gminnym.

3. Przekazanie nieruchomości, tj. wytworzonego majątku w wyniku realizacji przedmiotowej inwestycji nastąpi bezpłatnie na podstawie umowy użyczenia na czas nieoznaczony.

4. Obecna nieruchomość gruntowa zabudowana budynkiem, w którym obecnie znajduje się siedziba MGODK i w której realizowana będzie przebudowa poddasza, jest już objęta bezpłatną umową użyczenia z dnia 20 stycznia 2011 r. na czas nieoznaczony.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w odniesieniu do realizowanego projektu, Gminie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego?

Zdaniem Wnioskodawcy, Gminie nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

UZASADNIENIE

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej: ustawa o VAT, Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z treści wskazanej powyżej regulacji wynika zatem, że prawo do odliczenia VAT naliczonego przysługuje przy łącznym spełnieniu dwóch przesłanek. tj.:

* nabywcą towarów i usług jest podatnik VAT oraz

* nabywane towary i usługi są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Stosownie natomiast do treści art. 15 ust. 6 ww. ustawy, nie uważa się za podatników organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Mając na uwadze powyższe, zdaniem Gminy, pierwsza ze wskazanych przesłanek nie zostanie spełniona, gdyż realizacja przedmiotowego zadania przez Gminę nie będzie związana z czynnościami wykonywanymi na podstawie umów cywilnoprawnych.

Zdaniem Gminy, w analizowanym przypadku również druga z powyższych przesłanek nie zostanie spełniona. Jak Gmina wskazała w opisie sprawy, przedmiotowa infrastruktura bezpośrednio po oddaniu jej do użytkowania przez MGODK zostanie przeznaczona do nieodpłatnego korzystania przez lokalną społeczność, będzie ogólnodostępna. W związku z tym, zdaniem Gminy, przedmiotowa infrastruktura nie będzie przez Gminę wykorzystywana do czynności opodatkowanych VAT.

Zgodnie bowiem z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Jak stanowi art. 7 ust. 1 tej ustawy, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Art. 8 ust. 1 ustawy o VAT wskazuje natomiast, że świadczeniem usług jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

W myśl art. 8 ust. 2 ustawy o VAT, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

* użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;

* nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Ponadto, w myśl art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. Jak wskazała w opisie sprawy Gmina, realizacja przedmiotowego zadania należy do zadań własnych, o których mowa w art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym. Także zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym ustawy mogą nakładać na gminę obowiązek wykonywania zadań zleconych z zakresu administracji rządowej.

Mając na względzie powyższy stan prawny oraz fakt, że przedmiotowa infrastruktura będzie służyła realizacji zadań własnych Gminy we wskazanym powyżej zakresie będzie ogólnodostępna, zdaniem Gminy, powyższe przesłanki zrównania czynności nieodpłatnych z odpłatnym świadczeniem usług nie zostaną spełnione. W konsekwencji, zdaniem Gminy, należy uznać, że przeznaczenie infrastruktury wyłącznie do nieodpłatnego korzystania na gruncie VAT nie będzie stanowiło podlegającego opodatkowaniu VAT świadczenia usług.

Mając na uwadze powyższe, Gmina stoi na stanowisku, że jako Gmina w zakresie realizowanego zadania nie będzie działała jako podatnik VAT, a poniesione przez Gminę wydatki inwestycyjne związane z przedmiotową infrastrukturą nie będą wykorzystywane przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych VAT, Gmina nie będzie uprawniona do odliczenia VAT naliczonego od wydatków w ramach projektu.

W konsekwencji, zdaniem Gminy, należy uznać, że przeznaczenie pomieszczeń parteru budynku Urzędu Miejskiego (wyodrębnionej części budynku Urzędu Miejskiego) oraz poddasza budynku instytucji kultury wyłącznie do nieodpłatnego korzystania oraz realizacji zadań zleconych z zakresu administracji rządowej na gruncie VAT nie będzie stanowiło podlegającego opodatkowaniu VAT świadczenia usług.

Stanowisko Gminy znajdzie potwierdzenie w interpretacji indywidualnej z dnia 19 września 2016 r., sygn. 2461-IBPP1.4512.682.2016.1.MG, w której Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach stwierdził, że " (...) skoro wytworzona w ramach realizacji projektu infrastruktura nie będzie wykorzystywana przez Gminę do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, tj. będzie wykorzystywana do świadczenia darmowych usług dla osób wykluczonych i zagrożonych wykluczeniem społecznym ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb osób bezdomnych oraz zagrożonych bezdomnością z terenu miasta, to w przedmiotowej sprawie nie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług - brak związku dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT.

Gmina nabywając towary i usługi celem zrealizowania projektu, nie będzie nabywała ich do działalności gospodarczej i nie będzie działała w charakterze podatnika VAT, zatem mając na uwadze przywołane wyżej przepisy należy stwierdzić, że nie zostaną spełnione przesłanki art. 86 ust. 1 ustawy o VAT".

Reasumując, Gminie nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczenia podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

W świetle cytowanych wyżej przepisów możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi. W każdym przypadku należy więc dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo - prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych. Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez "podatników" w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - w myśl ust. 2 ww. artykułu - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na mocy art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W tym miejscu należy wskazać, że stosownie do art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Na mocy art. 7 ust. 1 cyt. ustawy, do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in.:

* kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami (art. 7 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy);

* utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 15 cyt. ustawy);

* promocji gminy (art. 7 ust. 1 pkt 18 powołanej ustawy oraz art. 7 ust. 1 pkt 9, 15, 20 ustawy o samorządzie gminnym).

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). W tym tylko zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Oznacza to, że w pozostałym zakresie, np. w zakresie zadań własnych nałożonych na gminę na podstawie odrębnych przepisów, jednostki samorządu terytorialnego nie występują jako podatnicy podatku VAT.

Z przedstawionej treści wniosku wynika, że Gmina będzie realizowała projekt pn.: "Przebudowa parteru budynku (...) celem adaptacji na działalność społeczno - kulturalną i rekreacyjną" w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 Osi priorytetowej V Ochrona środowiska, dziedzictwa kulturowego i naturalnego dla poddziałania 5.3.1 Dziedzictwo kulturowe i kultura. Gmina... jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Gmina będzie właścicielem efektów projektu. Faktury dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizacji ww. inwestycji będą wystawiane na Gminę.

W wyniku realizacji projektu powstanie środek trwały, który będzie wykorzystywany przez Gminę do realizacji zadań własnych i nie będzie służył czynnościom opodatkowanym. Po zakończeniu projektu i odbiorze końcowym Gmina przekaże nieodpłatnie wytworzony majątek tj. wyremontowane poddasze budynku MGODK i parter budynku UM, Miejsko - Gminnemu Ośrodkowi Działalności Kulturalnej, który jest samodzielną instytucją utworzoną w celu działalności kulturalnej jako zadania własnego Gminy, Ośrodek posiada osobowość prawną. MGODK powołany został w celu realizacji zadań własnych Gminy w zakresie kultury, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy o samorządzie gminnym. Przekazanie nieruchomości, tj. wytworzonego majątku w wyniku realizacji przedmiotowej inwestycji nastąpi bezpłatnie na podstawie umowy użyczenia na czas nieoznaczony.

Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego podatku VAT nie zostanie spełniony, ponieważ - jak wskazał Wnioskodawca - Gmina nie prowadzi i nie planuje prowadzić żadnej działalności gospodarczej w związku z przedmiotową inwestycją, ani nie generuje dochodów z tego tytułu.

Mając zatem na uwadze powyższe w kontekście niniejszej sprawy należy stwierdzić, że wykonywane przez Wnioskodawcę ww. czynności, tj. oddanie wyremontowanego poddasza budynku MGODK i parteru budynku UM w nieodpłatne użytkowanie przez Miejsko - Gminny Ośrodek Działalności Kulturalnej, realizowane będzie poza zakresem działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a Gmina realizując tę czynność nie wystąpi w charakterze podatnika VAT, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy.

W konsekwencji, skoro w niniejszych okolicznościach, Wnioskodawca nie będzie działał w charakterze podatnika VAT, a efekty przedmiotowej inwestycji nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych Wnioskodawcy, nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT, w związku z realizacją projektu pn. "Przebudowa parteru budynku (...) celem adaptacji na działalność społeczno - kulturalną i rekreacyjną".

Reasumując, w odniesieniu do realizowanego projektu pn. "Przebudowa parteru budynku (...) celem adaptacji na działalność społeczno - kulturalną i rekreacyjną", Gminie nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto, tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Administracji Skarbowej w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl