3063-ILPP1-2.4512.114.2016.1.AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 października 2016 r. Izba Skarbowa w Poznaniu 3063-ILPP1-2.4512.114.2016.1.AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej przedstawione we wniosku z dnia 27 września 2016 r. (data wpływu 30 września 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania, że udzielenie pożyczki stanowi import usług, który korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 września 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania, że udzielenie pożyczki stanowi import usług, który korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.

S.A. (dalej: Wnioskodawca lub Spółka) jest spółką kapitałową, wchodzącą w skład międzynarodowej grupy kapitałowej (dalej: Grupa). Spółka prowadzi działalność gospodarczą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT.

Spółka zamierza zaciągnąć pożyczkę/pożyczki od powiązanego podmiotu z Grupy, nieposiadającego siedziby ani miejsca prowadzenia działalności na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (dalej: Pożyczkodawca). Pożyczkodawca nie jest również zarejestrowany w Polsce na potrzeby VAT. Należy wskazać, że Pożyczkodawca prowadzi działalność gospodarczą poza terytorium Polski, udzielanie pożyczek nie stanowi podstawowego przedmiotu wykonywanej przez niego działalności.

Zgodnie z warunkami umowy pożyczki (umów pożyczek) Spółka otrzymać ma kwotę pożyczki na wskazany rachunek bankowy. Wynagrodzeniem dla Pożyczkodawcy będą określone w umowie (umowach) odsetki.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

1. Czy udzielenie pożyczki przez Pożyczkodawcę będzie stanowić dla Spółki import usług, o którym mowa w art. 2 pkt 9 ustawy o VAT?

2. Jeśli stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego nr 1 zastanie uznane za prawidłowe, to czy import usług z tytułu udzielonej pożyczki będzie zwolniony z opodatkowania na gruncie art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy o VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad 1

W związku z udzieleniem pożyczki przez Pożyczkodawcę, Spółka będzie podatnikiem z tytułu importu usług, o którym mowa w art. 2 pkt 9 ustawy o VAT.

Ad 2

Import usług z tytułu udzielonej pożyczki będzie zwolniony z opodatkowania na gruncie art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy o VAT.

UZASADNIENIE

Ad 1 i ad 2

a) udzielanie pożyczek jako odpłatne świadczenie usług na gruncie ustawy o VAT

Zgodnie z katalogiem czynności opodatkowanych na gruncie ustawy o VAT, zawartym w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają między innymi odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jednocześnie należy wskazać, że przepis art. 8 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, że "przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów".

W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca zamierza zawrzeć z Pożyczkodawcą umowę pożyczki. Ustawa o VAT nie definiuje pojęcia "pożyczki", dlatego też - w ocenie Spółki-należy w tym zakresie odwołać się do odpowiedniej regulacji Kodeksu cywilnego. Zgodnie z art. 720 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 2016 r. poz. 380, z późn. zm.), przez umowę pożyczki "dający pożyczkę zobowiązuje się przenieść na własność biorącego określoną ilość pieniędzy albo rzeczy oznaczonych tylko co do gatunku, a biorący zobowiązuje się zwrócić tę samą ilość pieniędzy albo tę samą ilość rzeczy tego samego gatunku i tej samej jakości".

W kontekście powyższego - zdaniem Wnioskodawcy - udzielenie przedmiotowej pożyczki (pożyczek) będzie stanowiło odpłatne świadczenie usług w rozumieniu art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, ponieważ nie spełnia ono definicji dostawy towarów, rozumianej jako przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel. Ponadto, ze względu na fakt, że wynagrodzeniem Pożyczkobiorcy będą należne mu odsetki, należy uznać, że udzielenie pożyczki stanowić będzie odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu VAT.

Na potrzeby analizy wskazanego we wniosku zagadnienia istotna jest również przesłanka podmiotowa opodatkowania przedmiotowej usługi, tj. czy Pożyczkodawca działać będzie w charakterze podatnika.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarcza, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Przez działalność gospodarczą, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, uważa się natomiast wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy wskazać, że Pożyczkodawca prowadzi działalność gospodarczą. Dodatkowo, udzielenie przez niego pożyczki ma na celu osiągnięcie zysku w postaci odsetek, co wynikać będzie ze stosownej umowy. Uwzględniając powyższe, Spółka zaznacza, że - w jej ocenie - Pożyczkodawca będzie podatnikiem z tytułu dokonania planowanej transakcji udzielenia pożyczki, kwalifikowanej jako odpłatne świadczenie usług.

Mając na uwadze powyższe należy wskazać, że w analizowanym przypadku spełniona zostanie zarówno przesłanka przedmiotowa, jak i podmiotowa uznania przyszłej transakcji pożyczki za odpłatne świadczenie usług podlegające opodatkowaniu na gruncie ustawy o VAT.

b) miejsce opodatkowania pożyczki

W celu prawidłowego rozliczenia podatku VAT z tytułu świadczenia usług, kluczowe jest określenie miejsca świadczenia, a zatem miejsca opodatkowania usług.

Zgodnie z ogólną zasadą wyrażona w art. 28b ust. 1 ustawy o VAT, miejscem świadczenia (opodatkowania) usług, w przypadku świadczenia ich na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej.

Należy wskazać, że na potrzeby stosowania przepisów dotyczących miejsca świadczenia w przypadku świadczenia usług, wprowadzono odrębną definicję podatnika.

Zgodnie z art. 28a pkt 1 lit. a ustawy o VAT, przez podatnika rozumie się m.in.: "podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6".

Mając na względzie wskazane wyżej uregulowania należy wskazać, że na gruncie analizowanego opisu stanu faktycznego/zdarzania przyszłego, Wnioskodawca spełnia definicję podatnika zawartą w przepisie art. 28a pkt 1 lit. a ustawy o VAT. W konsekwencji, miejscem opodatkowania świadczonej na rzecz Spółki usługi będzie terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

c) rozliczenie importu usług przez Wnioskodawcę

Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT, podatnikami podatku od towarów i usług są m.in. osoby prawne będące usługobiorcami usług świadczonych przez podatników nieposiadających siedziby, stałego miejsca prowadzania działalności lub stałego miejsca zamieszkania albo pobytu na terytorium kraju.

Zgodnie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, Pożyczkodawca nie posiada siedziby ani stałego miejsca prowadzenia działalności na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. W konsekwencji - w opinii Spółki - będzie ona zobowiązana do odpowiedniego rozliczenia i udokumentowania importu usług z tytułu udzielenia jej przedmiotowej pożyczki (pożyczek).

W odniesieniu do rozpoznania przez Wnioskodawcę importu usług, należy wskazać, że pojęcie to zostało zdefiniowane w art. 2 pkt 9 ustawy o VAT jako świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4. W konsekwencji, przedmiotowe świadczenie będzie stanowiło dla Spółki import usług, o którym mowa w art. 2 pkt 9 ustawy o VAT.

Powyższe stanowisko Spółki znajduje odzwierciedlenie w interpretacjach indywidualnych Ministra Finansów wydanych na gruncie ustawy o VAT. Przykładowo, w interpretacji indywidualnej z dnia 1 czerwca 2016 r., sygn. IPPP1/4512-284/16-3/AS, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie zgodził się z podatnikiem, że w przypadku uzyskania przez niego pożyczek od podmiotu zagranicznego "dla ustalenia miejsca świadczenia przedmiotowych usług zastosowanie znajdzie ogólna zasada zawarta w art. 28b ust. 1 cytowanej ustawy. A zatem miejscem świadczenia przedmiotowych usług będzie miejsce, w którym usługobiorca posiada siedzibę działalności gospodarczej, tj. Polska. W konsekwencji zaciągnięcie przez Spółkę pożyczki od podmiotu zagranicznego należy uznać za import usług w rozumieniu ustawy o VAT, podlegający opodatkowaniu na terenie kraju. Spółka, jako usługobiorca tych usług będzie zobowiązana do ich rozliczenia".

d) zwolnienie z VAT usług w zakresie udzielania pożyczek

Spółka jednoznacznie zauważyła, że zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy o VAT, zwalnia się z opodatkowania "usługi udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu usług udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych, a także zarządzanie kredytami lub pożyczkami pieniężnymi przez kredytodawcę lub pożyczkodawcę".

W konsekwencji - w opinii Spółki - otrzymanie przez nią pożyczki wskazanej w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego będzie zwolnione z opodatkowania VAT.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie opodatkowania i jednoczesnego zwolnienia transakcji pożyczki rozpoznanej po stronie usługobiorcy jako import usług potwierdzają liczne interpretacje podatkowe wydane przez Ministra Finansów. Przykładowo, w interpretacji indywidualnej z dnia 29 stycznia 2016 r. sygn. ILPP1/4512-1279/15-2/MK, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie uznał, że "opisana we wniosku usługa udzielenia pożyczki będzie stanowiła czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, jednakże czynność ta będzie korzystała ze zwolnienia od tego podatku w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy. W konsekwencji, otrzymanie pożyczki pieniężnej od podmiotu zagranicznego nie stanowi świadczenia usług ani innej czynności opodatkowanej, ponieważ to podmiot udzielający pożyczki świadczy w tym przypadku usługę zwolnioną z podatku. Przy czym należy zaznaczyć, że to Wnioskodawca jest podatnikiem zobowiązanym do rozpoznania po swojej stronie importu usług zwolnionych".

Tożsame stanowisko organów podatkowych zawierają m.in.:

* interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 1 czerwca 2016 r., sygn. IPPP1/4512-284/16-3/AS;

* interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 24 listopada 2015 r. sygn. ILPP4/4512-1-364/15-2/KM.

Podsumowując powyższe, należy stwierdzić, że w związku z planowaną transakcją udzielenia pożyczki precz Pożyczkodawcę, Spółka będzie zobowiązana, jako podatnik, do rozpoznania importu usług i jednocześnie czynność ta podlegać będzie zwolnieniu określonemu w art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy:

* zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia,

* zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zaznacza się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie uznania, że udzielenie pożyczki stanowi import usług, który korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług. Natomiast, w kwestii dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl