3063-ILPP1-2.4012.99.2017.2.AW - Prawo do pełnego odliczenia VAT w związku z realizacją projektu gospodarki wodno-ściekowej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 6 czerwca 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 3063-ILPP1-2.4012.99.2017.2.AW Prawo do pełnego odliczenia VAT w związku z realizacją projektu gospodarki wodno-ściekowej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 7 kwietnia 2017 r. (data wpływu 14 kwietnia 2017 r.), uzupełnionym pismem z dnia 25 maja 2017 r. (data wpływu 30 maja 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Uporządkowanie gospodarki wodno-ściekowej (...)" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 kwietnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Uporządkowanie gospodarki wodno-ściekowej (...)". Wniosek uzupełniono pismem z dnia 25 maja 2017 r. o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Przedsiębiorstwo Komunalne Sp. z o.o. (dalej: PK) jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Prowadzi zadania z zakresu dostawy wody i odprowadzania ścieków, podpisuje umowy cywilnoprawne z mieszkańcami. PK z tego tytułu wystawia faktury VAT ze stawką 8%. VAT należny z tytułu sprzedaży wykazuje w deklaracji VAT-7 i odprowadza do Urzędu Skarbowego.

W latach 2018-2019, PK planuje realizację projektu pn. "Gospodarka wodno-ściekowa" w ramach poddziałania: "Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszeniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej infrastruktury, w tym inwestycji w energię odnawialną i oszczędzanie energii" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, składającego się z "Uporządkowanie gospodarki wodno-ściekowej (...)" o wartości 3.050.562,06 netto zł.

* Koszt systemów kanalizacji zbiorczej dla ścieków komunalnych 2.330.985,30 netto zł. Długość sieci to 2535 m. PK Planuje podłączyć 32 posesje. Odbiorcami usług świadczonych dzięki wybudowanej kanalizacji, będą mieszkańcy, przedsiębiorcy, obiekty administracji publicznej na terenie miejscowości L. Planowana kanalizacja sanitarna będzie włączona do sieci kanalizacji Gminy. Zwiększy się ilość ścieków dopływających do oczyszczalni ścieków o 3100 m3/rok.

* Przebudowa zbiorowego systemu zaopatrzenia w wodę 187.821,00 netto zł. Długość sieci 0,463 m. PK planuje przyłączyć 10 posesji. Odbiorcami usług świadczonych dzięki wybudowanej sieci wodociągowej będą mieszkańcy, przedsiębiorcy, obiekty administracji publicznej na terenie miejscowości N.

* Rozbudowa SUW obejmuje remont istniejącego budynku, podłączenie układu podnoszenia ciśnienia, wyposażenie obiektu w agregat prądotwórczy min. 40 kVA, zamontowanie szafy z układem sterowania i monitoringu. Odbiorcami usług świadczonych dzięki przebudowie stacji uzdatniania wody będą mieszkańcy, przedsiębiorcy, obiekty administracji publicznej na terenie miejscowości N. Koszty ogólne 195.212,51 zł.

PK złożyło wniosek o dofinansowanie w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2014-2020, działanie "Gospodarka wodno-ściekowa", w ramach poddziałania "Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej infrastruktury, w tym inwestycji w energię odnawialną i w oszczędzanie energii". PK złożyło wniosek w wartości netto, twierdząc, że podatek VAT będzie kosztem niekwalifikowalnym. Wybudowana infrastruktura w całości będzie wykorzystywana do celów działalności opodatkowanej podatkiem VAT. Po zakończeniu inwestycji z mieszkańcami tych dwóch miejscowości będą podpisane umowy cywilnoprawne na sprzedaż wody i odbiór ścieków, tzn. że będą podpisane umowy na sprzedaż opodatkowaną podatkiem VAT. W toku realizacji inwestycji faktury dokumentujące poniesione wydatki będą wystawiane na PK.

W uzupełnieniu z dnia 25 maja 2017 r. Wnioskodawca wskazał, że powyższa informacja, że odbiorcami usług świadczonych przez PK poprzez wybudowanie sieci wodociągowej po realizacji projektu "Gospodarka wodno-ściekowa" objętego programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 będą obiekty administracji publicznej, jest błędna. Była na tym terenie szkoła, ale została zlikwidowana. Ponadto zadania objęte projektem należą do zadań własnych Gminy określonych na podstawie art. 7 ust. 1 w ustawie z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Przedsiębiorstwo Komunalne będzie miało możliwość odliczenia 100% podatku naliczonego przy budowie kanalizacji, przebudowie wodociągu i stacji SUW, w ramach zadania pn. "Uporządkowanie gospodarki wodno-ściekowej (...)?

Zdaniem Wnioskodawcy, PK będzie miało możliwość odliczenia 100% podatku naliczonego przy budowie sieci kanalizacji, przebudowie stacji SUW i sieci wodociągowej w ramach realizowanego zadania pn. "Uporządkowanie gospodarki wodno-ściekowej (...)".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczenia podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Wobec powyższego należy stwierdzić, że każde nabycie towarów i usług, przeznaczonych do przyszłego wykorzystania ich do czynności opodatkowanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, bez względu na to jakie faktycznie będą efekty tej działalności, należy uznać w momencie jego dokonania za związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Zatem, jeśli towary i usługi, przy nabyciu których naliczono podatek, mają być wykorzystywane w całości do prowadzenia działalności opodatkowanej podatkiem VAT, wówczas podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT i prowadzi działalność z zakresu dostawy wody i odprowadzania ścieków, na podstawie podpisanych umów cywilnoprawnych z mieszkańcami. Zainteresowany z tego tytułu wystawia faktury VAT ze stawką podatku VAT w wysokości 8%, który wykazuje w deklaracji VAT-7 i odprowadza do Urzędu Skarbowego.

W latach 2018-2019, Wnioskodawca planuje realizację projektu pn. "Uporządkowanie gospodarki wodno-ściekowej (...)" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.

Wybudowana infrastruktura w całości będzie wykorzystywana do celów działalności opodatkowanej podatkiem VAT. Po zakończeniu inwestycji z mieszkańcami miejscowości będą podpisane umowy cywilnoprawne na sprzedaż wody i odbiór ścieków, tzn. że będą podpisane umowy na sprzedaż opodatkowaną podatkiem VAT. W toku realizacji inwestycji faktury dokumentujące poniesione wydatki będą wystawiane na Wnioskodawcę.

Na tle powyższego opisu sprawy Wnioskodawca powziął wątpliwości w kwestii prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Uporządkowanie gospodarki wodno-ściekowej (...)".

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, w celu dokonania oceny możliwości skorzystania z prawa do odliczenia, na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, w każdym przypadku należy rozstrzygnąć, czy towary i usługi, przy zakupie których naliczono VAT:

* zostały nabyte przez podatnika tego podatku oraz

* będą wykorzystywane do wykonywania czynnościami opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym należy wskazać, że w analizowanej sytuacji będą spełnione obie z ww. przesłanek, ponieważ Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT oraz powstała infrastruktura wodno-ściekowa będzie - jak wskazał Zainteresowany - w całości wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, poprzez zawarcie odpłatnych umów cywilnoprawnych z mieszkańcami na dostawę wody i odprowadzenie ścieków.

W konsekwencji należy stwierdzić, że Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z planowanym projektem polegającym na budowie sieci kanalizacji, przebudowie stacji SUW i sieci wodociągowej, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, pod warunkiem niezaistnienia negatywnych przesłanek, o których mowa w art. 88 ustawy.

Podsumowując, Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego z tytułu realizacji projektu pn. "Uporządkowanie gospodarki wodno-ściekowej (...)".

Jednocześnie zauważa się, że stosownie do art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zauważyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie przedstawionego zdarzenia przyszłego. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego, w szczególności wykorzystania powstałej infrastruktury wodno-ściekowej do czynności innych niż opodatkowane podatkiem VAT, wydana interpretacja traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl